ikona Test BMW X3 xDrive20d

Testy Test BMW X3 xDrive20d: Rodinná tvár

Foto: Marek Pokrývka

28.11. 2014 14:00 V rámci faceliftu dostala iks-trojka prepracovanú prednú časť pripomínajúcu bratov X4 a X5, viac vybavenia a novú verziu dvojlitrovej nafty.

Stálicou v segmente stredne veľkých SUV je bavorský typ X3. Jeho druhá generácia nie je žiadnou novinkou, o zákazníkov bojuje vyše tri roky. My sme sa s ňou zoznámili krátko po uvedení na trh. Medzičasom však BMW toto vozidlo omladilo, preto sme sa k iks-trojke vrátili.

BMW X3 xDrive20d po medzigeneračnej modernizácii
BMW X3 xDrive20d po medzigeneračnej modernizácii
Zdroj: Marek Pokrývka

Zmodernizovaná verzia mala premiéru na tohtoročnom autosalóne v Ženeve, pričom jej najvýraznejším rysom bola úprava tváre podľa odvážnejšieho súrodenca menom X4. Čo ďalšie sa zmenilo? Skúmali sme to v teste, opäť vo verzii xDrive20d s automatickou prevodovkou.

Dospelejší dizajn so znamienkom krásy

Mníchovské SUV má kompletne prepracovanú prednú časť s agresívnejším výzorom. Na ňom sa podieľajú najmä svetlomety priamo susediace s maskou chladiča. BMW X3 vyzerá teraz o niečo dospelejšie a spredu evokuje nielen rodinného príbuzného X4, ale aj väčšieho brata X5. V ostatných partiách došlo iba k detailným zmenám: jemne prepracované tvary nárazníkov, prahov, kolies...

Na zovňajšku vozidla sme si ešte všimli jedno „znamienko krásy“, umiestnené medzi ľadvinkami masky chladiča. Išlo o jednu zo šošoviek kamerového systému zaberajúceho 360 stupňov okolo auta. V type X3 ide o novinku, ktorá nebola pred modernizáciou dostupná.

Interiér má lepšiu ergonómiu a bohatšie možnosti
Interiér má lepšiu ergonómiu a bohatšie možnosti
Zdroj: Marek Pokrývka

Batéria elektronických očí nie je jedinou novinkou, ktorú BMW implementovalo do vybavenia iks-trojky. V kabíne sa okrem toho zmenilo aj niekoľko ďalších detailov: na opierkach hláv sa v našom prípade objavilo písmeno X, palubná doska obsahuje ovládač Intelligent Safety, zmenili sa držiaky na poháre, usporiadanie na stredovej konzole, uzamykanie či niekoľko odkladacích priestorov. Všetko v mene lepšej ergonómie interiéru, čo môžeme potvrdiť.

Motor: Papierové sľuby verzus realita

Pod kapotou testovaného vozidla nás čakal známy motor: naftový štvorvalec so zdvihovým objemom 1 995 cm3. Medzigeneračné omladenie sa však dotklo jeho výkonu, namiesto predchádzajúceho maxima 135 kW (184 k) má po novom špičku na úrovni 140 kW (190 k). Maximálny krútiaci moment sa zvýšil z 380 na okrúhlych 400 Nm.

Tento nárast sa odrazil aj na zrýchlení 0-100 km/h, ktoré sa podľa papierových údajov zlepšilo o štyri desatiny na 8,1 sekundy. V realite však tento rozdiel veľmi necítiť, diesel na nás pôsobil prakticky rovnako ako v minulosti. Posilnenie sme si teda nevšimli, no motor je podľa nás výrazne kultivovanejší než pred modernizáciou, pod čím sa podpísalo aj lepšie tlmenie.

Na papieri má viac sily, no nás oslovil
Na papieri má viac sily, no nás oslovil
Zdroj: Marek Pokrývka

Sklamanie nás čakalo pri meraní spotreby. Aj keď podľa výrobcom udávaných hodnôt sa apetít naftového motora pri modernizácii znížil, naša praktická skúsenosť ukázala pravý opak. V meste sme vozidlu namerali 7,9 l/100 km, čo je o dve deci viac než pred faceliftom. Stačilo mať trochu ťažšiu nohu na plyne a nebol žiaden problém dostať sa cez osem litrov.

Skutočné prekvapenie však bolo až na diaľnici, kde sa rozdiel z nám neznámych dôvodov vyšplhal na vyše tri krígle ropnej pochutiny! Šálil nás v minulosti počítač, či klame teraz? Alebo je v tom nepriaznivá konštelácia hviezd? Prípadne zle zabehnuté vozidlo? Ozaj netušíme.... No výsledok 7,8 litra nás nepotešil, aj keď vzhľadom na veľkosť auta to úplná tragédia nie je. Lepšie sa pozeralo na mimomestskú a mimodiaľničnú spotrebu 5,9 l/100 km.

Dostať sa cez osem litrov nie je v meste veľký
Dostať sa cez osem litrov nie je v meste veľký
Zdroj: Marek Pokrývka

Najpredávanejšia verzia s príplatkami

Na okresných cestách sme iks-trojku aj trochu športovejšie popreháňali a presvedčili sa, že z jej špičkových jazdných vlastností neubudlo. Napriek hmotnosti vyše 1,8 tony a vysoko položenému ťažisku dokáže toto BMW rezať zákruty s prekvapujúcou istotou. V danej kategórii by sme ho označili za najlepšie jazdiaci model, aj keď pruženie je trochu tvrdšie než je zvykom. Lenže čo za to?

BANNER300

Keďže v čase medzi našimi testami sa objavili v ponuke lacnejšie verzie než vtedajší základ xDrive20d, štartovacia priečka je o dvetisíc nižšia než v minulosti. Testovaná verzia, mimochodom bezpečne najpredávanejšia, sa však o podobnú čiastku pohla nahor na 41 700 eur. Upravená suma odráža upravenú ponuku základného vybavenia.

Podvozkovo patrí BMW X3 stále k najlepším
Podvozkovo patrí BMW X3 stále k najlepším
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár bol slušne napchatý príplatkovým vybavením, čo sa prejavilo na cene skutočne výrazne. Adaptívne tlmiče, bezkľúčové štartovanie, kamerový systém, LED svetlomety, bezpečnostné systémy, navigácia, head-up displej, audiosústava Harman Kardon... Všetky tieto komfortné prvky poriadne nafúkli finálnu cenovku na čiastku 67 856 eurodukátov. Ale nad tým sa už vyslovene kriticky pozastaví asi iba niekto, kto netuší, ako to v prémiovom segmente chodí...

Facebook like button

Zmiešané pocity z motorických úprav

Ako sme sa presvedčili v teste, po facelifte pôsobí BMW X3 o niečo dospelejšie a pripomína svojho väčšieho súrodenca X5. Od neho zároveň prevzalo aj niektoré doteraz nedostupné prvky vybavenia. SUV si možno naozaj bohato naložiť, pričom bonusom modernizácie je aj lepšie usporiadaný interiér. Všetky tieto prvky nemožno hodnotiť inak než pozitívne.

Z typu BMW X3 sa modernizáciou stalo dospelejšie
Z typu BMW X3 sa modernizáciou stalo dospelejšie
Zdroj: Marek Pokrývka

Na druhej strane v nás však zmiešané pocity zanechali úpravy motora. V našom teste totiž nepotvrdil papierové sľuby: nárast výkonu nie je v skutočnosti veľmi cítiť, no reálna spotreba išla podľa našich skúseností opačným smerom ako tvrdí výrobca. Hlavným pozitívom vykonaných zmien je preto zlepšenie kultivovanosti pohonnej jednotky.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Video

Diskusia