ikona Jazdená Mazda MX-5: Hore bez, dolu hrdza

Testy Jazdená Mazda MX-5: Hore bez, dolu hrdza

Foto: Auto BILD

14.3. 2015 8:00 Mazda MX-5 je najpredávanejším roadsterom na svete. Lenže táto japonská kráska má problém: odspodu sa veľmi rýchlo farbí do ryšava....

Klobúk dolu! Snímame pokrývku hlavy a klaniame sa odvahe Japoncov, ktorí v roku 1989 priniesli ozajstný klasický roadster podľa najtradičnejšieho britského receptu. Navzdory všetkým prognózam sa z neho stal celosvetový hit, ktorý opäť vdýchol život do sveta kabrioletov, v osemdesiatych rokoch tak trochu chradnúceho.

Mazda MX-5 miluje zákruty a jej motory milujú
Mazda MX-5 miluje zákruty a jej motory milujú
Zdroj: Auto BILD

Od jesene 2005 predáva Mazda tretiu generáciu MX-5 (typ NC). Popri klasickom variante s látkovou strechou ponúka od roku 2006 aj verziu so skladacou pevnou strechou. Tá je o 37 kíl ťažšia než MX-5 s textilnou čapicou a má o málo mäkšie pruženie. Ale ozaj iba o taký maličký kúsok, že musíte mať v občianskom priezvisko Röhrl, aby ste rozdiel reálne cítili a nielen si ho namýšľali.

Pre všetkých ostatných skrátka MX-5 ostáva MX-5 a plast namiesto textilu nijako nepokazí zábavu, ktorú má auto v génoch. Práve naopak, Roadster-Coupé so skladacou pevnou strechou pridá ešte malý bonus: o kúsok lepšiu využiteľnosť aj v chladnejších obdobiach roka.

Verzia Roadster-Coupé so skladacou pevnou
Verzia Roadster-Coupé so skladacou pevnou
Zdroj: Auto BILD

Šiltovka či prilba, motory sú v oboch prípadoch rovnaké. Na výber sú dva neprepĺňané benzínové štvorvalce: jednaosmička s výkonom 93 kW (126 k) a dvojliter s výkonom 118 kW (160 k). Už to menšie stádo vie byť zábavné, počítajte však s tým, že až do 4000 otáčok sa toho veľa diať nebude. Motory aj prevodovky sú spoľahlivé, majú dlhú životnosť a iba zriedkavý výskyt mechanických problémov.

Technické údaje – Mazda MX-5 1.8 MZR Roadster-Coupé - 2007
Motor
Radový štvorvalec vpredu pozdĺžne
Ventily / vačkové hriadele
4 na valec / 2
Zdvihový objem
1798 cm3
Výkon
93 kW (126 k) pri 6500 ot/min
Krútiaci moment
167 Nm pri 4500 ot/min
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
9,6 s
Prevodovka / pohon
5-stupňová manuálna / zadné kolesá
Objem nádrže / palivo
50 l / benzín
Dĺžka / šírka / výška
4020 / 1720 / 1255 mm
Batožinový priestor
150 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1150 / 225 kg

Mazda MX-5 by pri technických kontrolách mohla aj celkovo dosahovať výborné hodnotenia, problém však nastáva s pribúdajúcimi rokmi veku, kedy začína rýchlo úradovať korózia. A to na viacerých miestach. Až sa človeku natíska otázka, či Mazda vôbec konzervuje svoj legendárny roadster.

Už pri predošlej generácii MX-5 zvykli veľmi rýchlo prehrdzavieť najmä prahy a podbehy. A s aktuálnym vydaním to nevyzerá o nič lepšie. Najhoršie je, že tu korózia zožiera aj nosné časti konštrukcie, vrátane prahov a  pozdĺžnych nosníkov. Spočiatku sa ryšavá potvora plazí len po povrchu, ale do šiestich či siedmich rokov už na kove narastú poriadne hlboké vredy.

Čo tam po uchytení tlmiča výfuku, horšie je,
Čo tam po uchytení tlmiča výfuku, horšie je,
Zdroj: Auto BILD

Pri kúpe si preto treba dávať extrémny pozor na to, ako vyzerá auto zospodu a bez poriadnej odbornej prehliadky nad jamou či na zdviháku ho nekupovať vôbec. Pohľad zdola síce môže byť aj pekný, ale to iba v prípade, že si predošlý majiteľ dostatočne zavčasu vo vlastnej réžii urobil alebo nechal urobiť protikoróznu ochranu a vy so šťastím narazíte práve na taký exemplár.

A preto ozaj veľmi pekne prosíme: Vážená Mazda, spamätaj sa už konečne a začni svoje autá lepšie chrániť pred hrdzou. Pretože inak ich všetci máme radi za to, aké sú zábavné a technicky spoľahlivé. Najpredávanejší roadster celého sveta, miláčik menom MX-5, si lepšiu ochranu rozhodne zaslúži!

Typické problémy

Túto kapitolu sme nahryzli už v predošlej, patrí sa však ešte viac konkretizovať a doplniť. Okrem toho, čo už zaznelo, sa hrdza chytá aj komponentov podvozka, priečky pred chladičom, tlmičov nárazu vpredu aj vzadu, uchytenia nádrže, výfuku, ukotvenia tlmičov pruženia, zadnej kapoty v oblasti bodových zvarov (Roadster-Coupé ju má oceľovú)....

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
Alternátor
348 eur
Štartér
259 eur
Vodné čerpadlo
57 eur
Rozvodový remeň
0 eur (reťaz)
Koncový tlmič výfuku
136 eur
Predný blatník
89 eur
Predné brzdové kotúče a obloženie
195 eur

*bez nákladov na servisné práce

A tam, kde to nehrdzavie „klasicky“, to pre zmenu oxiduje „inak“: konkrétne máme na mysli hranu hliníkovej prednej kapoty. Inak ale Mazde MX-5 po stránke technickej spoľahlivosti ozaj niet čo iné vyčítať, snáď až na občasné mierne netesnosti elektrohydraulicky ovládanej skladacej pevnej strechy.

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Nami skúšanému exempláru už ťahalo na ôsmy rok, mal však najazdených iba 59200 kilometrov. To by síce mohol byť podozrivý pomer, ale pri manažérskej limuzíne strednej triedy s naftovým motorom. A nie pri malom benzínovom roadsteri, ktorý má úplne inú misiu.

BANNER300

Testované auto bolo vo verzii Roadster-Coupé so skladacou pevnou strechoua menším z dvojice motorov. K jeho základnej výbavy predošlý majiteľ pridal kožené čalúnenie s vyhrievaním sedadiel a metalický lak. Cenovku nového vozidla tak vyhnal na 27780 eur. Sedem a niečo ročná jazdenka teraz stojí 9900 eur.

Kabína je kompaktná, páka prevodovky je blízko
Kabína je kompaktná, páka prevodovky je blízko
Zdroj: Auto BILD

Prvý dojem z jazdy by hádam ani nemohol byť lepší. Testované MX-5 pôsobí ako vozidlo, ktoré bolo vzorne udržiavané, aj skladacia strecha funguje bezproblémovo. Presné riadenie, kratučká páka prevodovky, zadný pohon a vysokootáčkový benzínový atmosférický motor vedia byť ozaj zdrojom čistých vodičských pôžitkov, v štýle klasických ostrovných roadsterov.

Lenže na starého Angličana zo 70. rokov sme si žiaľ spomenuli aj keď Mazda putovala na zdvihák. Pri obhliadke zospodu sme nenašli hádam jeden jediný komponent, ktorý by neoblizovala aspoň povrchová hrdza. Horšie je, že korózia už začínala do hĺbky napádať nosné diely, napríklad prahy a pozdĺžne nosníky. A to po ani nie ôsmich rokoch života!

Na testovanom aute sme len ťažko hľadali
Na testovanom aute sme len ťažko hľadali
Zdroj: Auto BILD

Finálny rezultát je trochu frustrujúci. Na jednej strane super zábavné auto, jeden z posledných predstaviteľov starej dobrej školy čistého jazdenia, navyše po mechanickej stránke takmer ukážkovo spoľahlivé. Zároveň však s ozajstným problémom, ktorým je zo strany výrobcu veľmi podcenená protikorózna ochrana.

Facebook like button

Cena testovaného exemplára by sa nám zdala byť férovou, ak by bola nižšia aspoň o nejakých 1500 eur, potrebných v tomto konkrétnom prípade na odstránenie následkov už postupujúcej hrdze a dodatočnú ochranu pred ďalším korodovaním. Vo všeobecnosti vám môžeme Mazdu MX-5 vrelo odporučiť, ale, opakujeme ešte raz: iba v prípade, že budete mať šťastie na exemplár, ktorý ešte hrdza neznehodnotila, ideálne taký, kde koróziu zastavila dodatočná ochrana, aplikovaná predošlým majiteľom.

Ďalšie informácie nájdete pri obrázkoch v galérii >>

Video

Diskusia