Opel Corsa F.

Testy Vyskúšali sme si nový Opel Corsa: Mantrou šiestej generácie auta je efektivita

Foto: Opel

9.12. 2019 15:00 PRVÁ JAZDA Po 37 rokoch výroby a 13,7 milióna predaných kusoch prichádza šiesta generácia Corsy. Stopercentne nová a tak trochu francúzska.

Nie je žiadnym prekvapením, že dizajn je takmer rovnaký, aký sme videli v máji, keď bola predstavená Corsa-e. Stále si však budete môcť kúpiť aj benzínovú a naftovú verziu. Základom ponuky je 1,2-litrový atmosférický motor starej školy, ktorý dosahuje výkon 75 koní. Ak potrebujete viac energie, je tu prepĺňaný motor s rovnakým zdvihom ponúkaný v dvoch variantoch: 100 koní a 205 (Nm) a 130 koní a (230 Nm). Všetky benzínové agregáty (PSA) majú tri valce. Okrem verzie EV a trojice benzínových motorov bude vylepšená Corsa k dispozícii aj s úsporným 1,5-litrovým turbodieselom (102 koní a 250 Nm), ktorý má ako jediný agregát v ponuke  štyri valce.

Novinkou sú matrixové LED svetlomety (plus 600 eur) - adaptívne svetlá majú osem prvkov LED, ktoré pracujú v tandeme s prednou kamerou s vysokým rozlíšením, aby nepretržite prispôsobovali svetelný lúč. Naša prvá jazda sa konala zámerne v nočných hodinách, aby sme si vyskúšali automatický režim svetlometov (v ponuke bude aj lacnejšia verzia LED svetlometov). V triede malých áut ide o jedinečný systém. Prepínanie jednotlivých svetelných polí je rýchle, osvetlenie (navyše sťažené prudkým dažďom) vynikajúce. Pri prechode cez horizont nám však raz kamión zablikal.

Nová Corsa bude mať už len päťdverovú karosériu s dĺžkou 4 060 milimetrov.
Nová Corsa bude mať už len päťdverovú karosériu s dĺžkou 4 060 milimetrov.
Zdroj: Milan Adámek

Celý vývoj Corsy bol podmienený len jednou direktívou: efektivita! Aj nové svetlá výrobca vychvaľuje z dôvodu poklesu elektrickej spotreby z 72 wattov (halogénové žiarovky) na 17 wattov, čo sa podpíše na redukcii CO2 o jeden gram. Laikovi sa to zdá možno málo, ale automobilky v emisnej vojne bojujú o každý miligram a silnou zbraňou je aj znižovanie celkovej hmotnosti.

Tú sa podarilo udržať na hodnote 980 kilogramov. To je o 108 menej ako mala predošlá generácia, pričom sa nijako neznížila jej pevnosť. Práve naopak, použitím vyššieho podielu vysokopevnostnej ocele a počítačovou optimalizáciou konštrukcie sa torzná tuhosť zvýšila o 15 %. Línia strechy sa znížila o 48 milimetrov a dozadu klesá strmšie, aby pripomínala kupé, čo sa odrazilo na zníženom koeficiente aerodynamického odporu. Hodnota 0,29 je najlepšia v triede.

GS Line má aj zadné svetlá riešené pomocou LED.
GS Line má aj zadné svetlá riešené pomocou LED.
Zdroj: Opel

Zníženie strechy pritom nemá negatívny dopad na priestor pre hlavu vodiča a spolujazdca. Ako je to možné? Sedadlá vpredu sú o 28 milimetrov bližšie k ceste a aj rázvor narástol o 28 na 2 538 milimetrov. Znížilo sa ťažisko vozidla, čo sa prejavilo v ovládateľnosti a dynamike. Podvozok je veľmi slušný, riadenie priamejšie. Hlavný rozdiel medzi 100 a 130-koňovou verziou sme cítili v naladení podvozku, lebo tá silnejšia bola GS Line, so športovejším a teda tvrdším naladením.

Samozrejme, že dynamika ľahkého auta so 130-koňovým motorom je výborná, na stovku sa dostane za 8,7 sekundy. Osemstupňový automat (japonský Aisin) pracuje svižne, ale predovšetkým harmonicky (hlavne v porovnaní s DSG systémami), radiť sa dá aj pádlami pod volantom. GS Line má aj zvlášť športové predné sedadlá s červenými pruhmi. Hoci už nemajú pečať od ortopedického inštitútu (vraj bola príliš drahá), sú veľmi príjemné, dobre držia telo a stredná časť je mäkšia.

Všetko dobre čalúnené koberčekmi, ale čo tam robí ten schod?
Všetko dobre čalúnené koberčekmi, ale čo tam robí ten schod?
Zdroj: Andreas May

Keď skladáme zadné sedadlá, všímame si, že tu vzniká v ložnom priestore hrana, na čo sme pri Corse neboli zvyknutí. Chýba tu aj dvojité dno. Objem kufra však vzrástol o 24 litrov na súčasných 309 litrov, po zložení sedadiel až 1 081 litrov. To aj z dôvodu, že šírka narástla o 74 mm. Potešil čierny strop ako v GTI, čierne stĺpiky a čierna strecha. Videli sme aj verziu s bielou, aj tá bola zaujímavá.

V porovnaní so svojim bratom Peugeotom 208, s ktorým zdieľa spoločnú platformu CMP aj s motormi a prevodovkami jazdí úplne inak. Jazda s ňou je zábavná, v riadení príjemná, ale na nerovnostiach viac hrkajúca. Ale našli sme aj „francúzske“ vlastnosti ako menej náteru pod prednou kapotou alebo dobre koberčekmi čalúnený kufor.

More čierneho plastu narúša estetický dojem z digitálneho prístrojového štítu.
More čierneho plastu narúša estetický dojem z digitálneho prístrojového štítu.
Zdroj: Milan Adámek

Palubovka je pestrou zmesou farieb a materiálov. Červená lakovaná lišta s čiernym klavírovým lakom pôsobia elegantne, horná časť palubovky s drobnými výstupkami zaujímavo a maličká chrómová lišta pod prístrojovým panelom zbytočne. Prístrojový panel tvorí, ako je dnes zvykom, displej. Okolo neho zostalo dosť čierneho plastu, čo nepôsobí premyslene.

Stredový displej môže mať až 10-palcov (navigácia Multimedia Navi Pro, digitálny tuner DAB, USB konektor a Bluetooth) za príplatok 1 200 eur, ale nie je umiestnený celkom v rovine pohľadu, ale trochu nižšie pod výdychmi ventilácie. Ostatní výrobcovia už nechávajú displej vytŕčať odhora, aby ho mal vodič stále na očiach. Kokpit je však pekný, funkčný a ergonomický s dostatočný podielom fyzických tlačidiel. K dispozícii sú aj pokročilé systémy ako udržiavania v jazdnom pruhu, čítanie dopravných značiek, 180-stupňová kamera, parkovací asistent, Apple Car Play, Android Auto alebo otváranie mobilom (od polovice roku 2020).

Na slovenskom trhu štartuje Corsa F tesne pod hranicou 10-tisíc eur.
Na slovenskom trhu štartuje Corsa F tesne pod hranicou 10-tisíc eur.
Zdroj: Opel

Ako to dopadlo s tou efektivitou? Pri prvej jazde sme spotrebu nemerali, tú ukáže až náš redakčný test, ktorý pripravujeme. Výrobca udáva 5,6 až 6,0 l/100 km, čo by bolo určite pri benzínovom turbomotore úžasné.

Základná uvádzacia cena „korzičky“ je 9 990 eur, nami testovaný GS Line s výkonom 130 koní a automatom bude stáť 17 990 eur. Asi sa s väčšinou zhodneme, že tých zlatých stredných 100 koní s manuálom za 12 390 eur je optimálna voľba.

Video

Diskusia