SUV Bentley Bentayga

Testy Prvá jazda s utajovaným SUV Bentley Bentayga

Foto: Auto BILD

29.6. 2015 11:01 Bentley už čoskoro vstúpi do úplne nových vôd a predstaví svoje prvé SUV. Počas záverečných testov sme si mohli sadnúť do prototypu auta, ktoré sa bude sčasti vyrábať na Slovensku.

Nové Bentley Bentayga, pomenované po jednom z vrchov na ostrove Gran Canaria, bude, zdá sa, naozaj za fešáka. Prvé SUV anglickej značky však aj záverečné testovacie jazdy absolvovalo ešte stále zahalené. No aj napriek tomu už dnes vieme, že prichádza luxusný crossover, ktorého hlavnou črtou je ušľachtilý britský pôvod. Technickým základom preň ale bude nové Q7 od koncernovej sestry Audi.

Testy prvého SUV značky Bentley už prešli
Testy prvého SUV značky Bentley už prešli
Zdroj: Auto BILD

Potrebuje vôbec niekto 5,15 metra dlhý, 1,76 metra vysoký a 2,3 tony vážiaci kolos? Zákazníci, teda aspoň tí, ktorí nemajú hlboko do vrecka tvrdia že áno. Bentayga prekonáva Q7 nielen opticky, ale aj v oblasti pohonu, takže jeho kompletne prepracovaný šesťlitrový dvanásťvalec posiela na obrovské valce s priemerom 21 palcov výkon takmer 441 kW (600 k) a krútiaci moment disponuje vyše 800 Nm.

Potenciál motora sa pod plným plynom dokáže prejaviť zrýchlením z pokoja na 100 km/h za púhych 5 sekúnd, akusticky sprevádzaným búšením nízkych frekvencií, maximálna rýchlosť presahuje 300 km/h. Len pre porovnanie, Porsche Cayenne Turbo S končí s dychom „už“ pri 284 km/h.

Premiéra je už na spadnutie, nové Bentley však
Premiéra je už na spadnutie, nové Bentley však
Zdroj: Auto BILD

Sedíme v samostatných, ručne kožou čalúnených sedadlách s vynikajúcim bočným vedením. Od vonkajšieho prostredia nás oddeľuje dobre izolujúca karoséria (tá sa bude kompletne vyrábať v bratislavskom Volkswagene), celá až na A- a B-stĺpiky z vysokopevnostnej ocele zhotovená z hliníka, okná s dvojitými sklami a extrémne rýchlo reagujúce vzduchové pruženie. Vôbec neprekvapuje, že ruchy od cesty takmer nepočuť. V režime „Gravel“ dokážu dlhé dráhy pruženia pohltiť dokonca aj jazdu priamo cez výmole.

Bentayga dostane možnosť voľby zo štyroch jazdných módov: Sand, Mud, Gravel a Snow/Ice, teda piesok, blato, štrk a sneh/ľad, ovplyvňujúcich riadenie, rýchlosť odozvy na stlačenie akcelerátora, radenie aj vzduchové pruženie. Až do rýchlosti 80 km/h možno jazdiť s karosériou v najvyššej polohe, pri 160 a potom opätovne pri 240 km/h sa svetlá výška automaticky znižuje. V záujme optimalizácie stability jazdy sa pritom výška vpredu a vzadu nastavuje samostatne.

Bentayga sa ani napriek noblesnej značke
Bentayga sa ani napriek noblesnej značke
Zdroj: Auto BILD

Karoséria si úplne senzačne zachováva svoju pozíciu voči ceste aj pri náhlych zásahoch do riadenia. Vďačí za to spomínanému dynamickému elektricky ovládanému vzduchovému pruženiu, využívajúcemu 48-voltovú palubnú sústavu s akumulátorom umiestneným pod batožinovým priestorom. Technika síce pochádza z regálov koncernu VW, no exkluzivitu anglického SUV podporí 80 percent vlastných, či aspoň modifikovaných dielov.

BANNER300

Interiér ponúka mimoriadne bohatý priestor so štyri samostatnými sedadlami. Prístrojovú dosku tvorí digitálny displej s vysokým rozlíšením, na ktorom sa v analógovom tvare zobrazujú údaje o rýchlosti jazdy a otáčkach motora. Okrem toho sa vybrané údaje premietajú aj pomocou head-up displeja na predné sklo priamo do zorného poľa vodiča a je tu i obrovská TFT obrazovka z Audi Q7.

Jazdné skúšky zahŕňajú všetky druhy povrchov
Jazdné skúšky zahŕňajú všetky druhy povrchov
Zdroj: Auto BILD

Špičkový model s motorom W12 budú neskôr nasledovať ďalšie verzie, na európske trhy príde Bentayga so vznetovým V8 objemu 4,2 litra prevzatým z Audi, ako aj s technickou podporou Porsche vyvinutý hybridný pohon, určený pre amerických a ázijských zákazníkov. A dokonca sa zdá byť istá aj verzia s predĺženým rázvorom. Tým by sa aristokratické Bentley definitívne odtrhlo od buržoáznych koreňov svojho darcu techniky, hoci ešte stále ostáva dosť toho, čo mu Audi môže ponúknuť.

Verdikt:

Bez ohľadu na to čo si o tom myslíme, luxusné SUV prichádzajú. Chystané kolosy značiek Rolls-Royce, Mercedes, Lamborghini, alebo BMW rúcajú európske zvyklosti, ale v USA, či v Ázii sú už na ne pripravení. A je dosť možné, že Bentley sa čoskoro stane drobcom medzi opachami.

Video

Diskusia