ikonma Test VW Golf Variant

Testy Test VW Golf Variant: Najväčší z rodu

Foto: Ján Trangel

2.10. 2013 13:23 Nový Golf Variant je zhmotnením aktuálnej koncernovej filozofie. Je väčší než kedykoľvek pred tým, zároveň však najviac unifikovaný.

Nový Golf Variant prináša oproti minulej generácii podstatne viac zmien, než sa môže zdať. A dotkli sa nielen techniky, ale aj samotnej filozofie. Jednotlivé automobily z portfólia koncernu sa postupne k sebe približujú, Golf Variant má rovnaký základ ako napríklad Octavia Combi či Seat Leon ST.

Dizajnovo kombi Golf vychádza z hatchbacku a preberá mnoho jeho prvkov. Badateľné sú dynamické línie, ktorými predchádzajúca generácia kombíku neoplývala. Najväčšou technickou novinkou pre Golf Variant je použitie modulárnej platformy MQB, ktorá inžinierom rozviazala ruky pri práci s vnútorným priestorom.

„Taký istý ako Golf, ale väčší.“ Nestáva sa
„Taký istý ako Golf, ale väčší.“ Nestáva sa
Zdroj: Ján Trangel

Hrá sa na litre

Dôsledkom je, že Variant odvodený od siedmej generácie Golfu má veľmi podobné vonkajšie rozmery ako jeho predchodca (narástol iba o niekoľko mm vo všetkých smeroch), avšak ponúka výrazne viac vnútorného priestoru. Najviac je rozdiel cítiť pri objeme batožinového priestoru, ktorý narástol o celých sto litrov na výsledných 605 l.

Kufor sa stále otvára otočením znaku Volkswagen
Kufor sa stále otvára otočením znaku Volkswagen
Zdroj: Ján Trangel

Test VW Golf Variant
Test VW Golf Variant
Zdroj: Ján Trangel
V rámci kategórie kombi nižšej strednej triedy tak hovoríme o posune z priemeru k lídrom segmentu. Do očí sa môže pozrieť napríklad aj Octavii Combi (610 litrov), ktorá ešte niekoľko týždňov do príchodu Hondy Civic Tourer ostáva kráľovnou tejto disciplíny. Je síce pravda, že kombi Golf dosahuje čísla skôr výškou než dĺžkou, v praxi je ale batožinový priestor veľmi dobre využiteľný.

Štandardom pre Golf Variant je dvojpodlažné dno batožinového priestoru. Horná poloha síce odhryzne z výšky vyše desať centimetrov, avšak umožní vytvorenie roviny so sklopenými sedadlami. Spodnú polohu dosiahnete vybratím niekoľkých plastových dielov a posunutím dna tak, že sa pod ním bude nachádzať iba priestor pre rezervu.

Riešenie s vyberateľnou plastovou konštrukciou nepatrí medzi najpraktickejšie, ale má svoje výhody napríklad v ukotvení plochy dna v zloženej polohe, alebo možnosti fixovať plató tak, aby nezaberalo miesto vo využiteľnom priestore na výšku. Lepšie než slová demonštrujú „skladanie“ batožinového priestoru nasledovné fotografie.

Masér-začiatočník

V priestore pre vodiča sa oproti hatchbacku nič dôležité nezmenilo. Tvary, ponuka dekórov či príplatkových prvkov ostáva rovnaká. Ešte raz ale musíme pochváliť výborné športové sedadlá s príplatkovým prvkom Ergoactive. Kombinácia kože po bokoch a látky uprostred je efektná i praktická. Tvarované sú výborne, poskytujú oporu v zákrutách a sú vhodné aj na dlhšie cestovanie. Len sa nenechajte zmiasť „masážnou“ funkciou. Je to v podstate iba schopnosť v pravidelných intervaloch pridávať a uberať bedrovú opierku.

Kým batožinový priestor je vysoko nadštandardný a kráľovstvo vodiča nezaznamenalo žiadne obmedzenia, reálna príslušnosť k nižšej strednej triede sa najviac prejavuje na sedení vzadu. 180 cm vysoký vodič sa za seba bez problémov posadí a ešte mu ostane drobná rezerva v oblasti nôh i hlavy. Trošku vyšší pasažieri však už narážajú na obmedzenia.

BANNER300

Zadné sedadlá majú navyše kratšie sedáky a trošku nešťastne zvolené tvarovanie (človeka akoby nútili sedieť stále vzpriamene). To z Golfu Variant nerobí ideálny koč pre presuny štvorčlennej dospelej posádky na dlhé vzdialenosti. Aj keď... od toho má Volkswagen v ponuke Passat.

Test VW Golf Variant
Test VW Golf Variant
Zdroj: Ján Trangel
Test VW Golf Variant
Test VW Golf Variant
Zdroj: Ján Trangel
Predné sedadlá sú špičkové, zadné iba priemerné

Naftový štandard

Pod kapotu tohto testovaného Golfu sme si vybrali silnejší naftový motor TDI s objemom dva litre a výkonom 110 kW (150 k). Nie že by sme ho už nepoznali - s automatom sme ho mali aj v krátkom Golfe a s manuálom sme ho testovali napríklad v Octavii, Seate Leon FR či Audi A3 Sportback. K charakteru Golfu Variant sa nám ale hodí najviac. Nebudeme sa preto opakovať, zhrnieme iba to najdôležitejšie.

Tip redakcie

Väčší z nafťákov má veľmi príjemný ťah nastupujúci už okolo 1500 otáčok a trvajúci až k horným pásmam otáčkomera. Krútiaci moment 320 Nm je pre potreby kompaktného kombíka viac než dostatočný. V niektorých situáciách dokonca môžeme hovoriť o zbytočne veľkej porcii – pri prudšej akcelerácii musí zasahovať elektronika. A treba povedať, že to nerobí práve citlivo. Vodič jednoznačne cítiť úbytok výkonu a umelé blokovanie pretáčania kolies. Ideálnym riešením by bol pohon všetkých kolies.

Inžinierom sa inak prirodzené životné prejavy dieselového motora podarilo príjemne ukryť a do kabíny sa prenáša iba tlmené vrčanie. Motor síce počuť naprieč celým spektrom otáčok, hladina hluku je ale prijateľná a vibrácie sa k vodičovi dostávajú iba v minimálnej miere.

Interiér Golfu si zakladá na prepracovanej
Interiér Golfu si zakladá na prepracovanej
Zdroj: Ján Trangel

Dvojlitrový diesel je štandardne spojený so šesťstupňovým manuálom. Samotná prevodovka je rýchla a presná – po technickej stránke nemáme žiadne výhrady. Opäť ale musíme spomenúť sprevodovanie. Inžinieri z koncernu samozrejme chceli dosiahnuť čo najlepšie spotreby. Dôsledkom je „nútenie“ vodiča jazdiť v zbytočne nízkych otáčkach. Pri mestskej päťdesiatke sa teda ťažšie rozhoduje, či zvoliť štvorku a sunúť sa vpred s hodnotou 1400 na otáčkomere, alebo radšej nechať trojku, jazdiť pri 1700 otáčkach a pridať si na spotrebe. Podobná dilema sa odohráva aj pri sedemdesiatke a deväťdesiatke.

Box Autobazar

Z hľadiska spotreby musíme iba potvrdiť už opakovane namerané hodnoty. Je jedno do akej škatule zabalíte motor 2.0 TDI, jeho výsledky sú vždy viac-menej rovnaké. V meste sme dokázali jazdiť v priemere za šesť litrov, na vidieku za 4,8 litra a diaľnicu dalo nové nemecké kombi v priemere za 6,2 litra nafty na 100 km. Agregát si pritom ani príliš nepotrpí na jazdný štýl. Aj keď ho tlačíte do otáčok a trošku požmýkate, spotreba stúpne nanajvýš o liter.

 

Nový Golf Variant ako starý Passat Variant

Počas testovania sa nám na myseľ neustále tlačila jedna myšlienka, za ktorú nás ortodoxní fanúšikovia značky pravdepodobne budú chcieť ukrižovať. Nový Golf Variant nám totižto mimoriadne pripomína Passat Variant minulej generácie (B6). Celková dĺžka auta je síce o viac než dvadsať centimetrov menšia, avšak vnútri je rozdiel cítiť podstatne menej. Jednak za to Golf vďačí menšiemu motorovému priestoru, ktorý nemusí byť pripravený na montáž vidlicového šesťvalca. A v druhom rade tiež pokrokom v oblasti vývoja materiálov.

Karoséria automobilu na dosiahnutie rovnakej tuhosti dnes nemusí byť taká mohutná. V praxi to znamená, že aj menšie auto vnútri poskytuje podobné porcie priestoru. Zaujímavý je aj údaj o veľkosti batožinového priestoru. Aktuálny Golf Variant ponúka 605 / 1620 litrov, minulá generácia Passatu Variant mala iba 513 / 1641 litrov.

Podobnosti pokračujú aj v miestach určených posádke. Konkrétne údaje o šírke interiéru či priestore pre kolená vzadu presne namerané nemáme. Subjektívne je rozdiel cítiť iba pri sedení na zadných sedadlách, kde sa prejavuje kratší rázvor. Zo sedadla vodiča sú si však tieto dve autá veľmi podobné. A to vrátane možností príplatkových doplnkov. V aktuálnom Golfe nájdete iba málo prvkov z výbavy minulého Passatu, ktoré by si nebolo možné objednať. A väčšina z nich je navyše ešte aj vylepšená. Čo myslíte, je porovnanie nového kombi Golfu so starším Passatom skutočne až takým rúhaním?

Pritvrdili muziku

Zaujímavé je, že marketingoví mágovia z Volkswagenu v prípade Golfu Variant nepoužívajú slovo „šport“ vo všetkých jeho tvaroch a podobách. Áno, do slovníka zaradili moderné výrazy ako „dynamický“, avšak to iba v súvislosti s dizajnom. Keď príde reč na jazdu, stále je to iba kombi. A viete čo? Práve Golf Variant by si označenie „športové kombi“ zaslúžil viac než väčšina konkurentov, ktorá ho v názve drží. Silnejšie motorizácie s výkonom od 90 kW vyššie (teda všetko okrem motorov 1.2 TSI a 1.6 TDI) používajú vzadu viacprvkovú nápravu a za príplatok je dostupný prepínač jazdných režimov.

Sprevodovanie mohlo byť nastavené viac smerom
Sprevodovanie mohlo byť nastavené viac smerom
Zdroj: Ján Trangel
Táto kombinácia dokáže aj z kombi Golfu spraviť celkom čiperné vozítko. Nezaťažený zadok na nerovnostiach zbytočne neodskakuje, riadenie je presné a stopu auto drží bez problémov veľmi dlho. Fyziku ale inžinieri neoklamali a kombinácia „ťažký predok, ľahký zadok“ sa pri ostrých prejazdoch zákrutami reálne prejavuje v podobe zásahov elektronických systémov snažiacich sa eliminovať prirodzenú nedotáčavosť. Čiastočne by tento problém vyriešil ľahší benzínový motor (prípadne už raz spomínaný pohon všetkých štyroch kolies), stále však hovoríme o kombi, toto nie je hot-hatch.

Po stránke komfortu sa nám subjektívne zdá podvozok nového Golfu Variant tvrdší než v minulosti. Drobné nerovností vyžehlí, ale prejazdy spomaľovačov či koľajísk odhalia jeho druhú, tvrdú tvár. Z hľadiska zvukových prejavov k prednej náprave nemáme výhrady, zadná je však mierne hlučnejšia.

Na oboch stranách ponuky

Nový Volkswagen Golf Variant stavia na základoch z minulosti. Okrem silného mena prichádza s veľkým a praktickým batožinovým priestorom, množstvom pokročilej techniky a štandardne kvalitnými jazdnými vlastnosťami. Prekážkou pre zákazníkov môže byť najmä dizajn, ktorý sa síce medzigeneračne vyvinul, ale v očiach mnohých môže byť stále považovaný za priveľmi konzervatívny až nudný.

Pre siluetu Golfu Variant je charakteristický
Pre siluetu Golfu Variant je charakteristický
Zdroj: Ján Trangel

Vďaka kombináciám cien a možností príplatkov je Golf Variant zaujímavou voľbou na oboch koncoch svojej ponuky. Vyvolávacia cena za slabší motor 1.2 TSI s manuálnym päťkvaltom je 14 820 eur. Vzhľadom na vysokú úžitkovú hodnotu je to suma konkurencieschopná. Pre porovnanie, Octavia Combi v základe štartuje na 15 190 eur, nová Toyota Auris Touring Sports na cenovke 15 990 eur či Kia ceed_sw na 14 290 eur.

Golf Variant je atraktívny tiež pre zákazníkov, ktorí sú viazaní na auto nižšej strednej triedy (napríklad pre firemné pravidlá), ale hľadajú maximálne možnosti príplatkov a techniku. Také široké možnosti extra výbavy vám v rámci segmentu dokáže ponúknuť iba veľmi málo automobiliek. Keď sa ale pozrieme do stredu ponuky – teda do oblastí s cenovkou okolo 16 až 18 tisíc eur - Golf Variant čelí veľmi tvrdej konkurencii. A japonské, kórejské a často i európske kombíky môžu veľmi jednoducho zvrátiť priazeň zákazníkov na svoju stranu.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Suvisiace s temou

Video

Diskusia