ikona Jazdné skúšky sa uskutočnili s automobilom

Testy Oplatí sa kupovať lacné čínske pneumatiky?

Foto: Auto BILD

15.7. 2015 11:10 Všetci motoristi o nich vedia, niektorí ich už vyskúšali. Lacné pneumatiky z Číny a Taiwanu dobývajú svet, no vie vôbec niekto, či sú naozaj dobré? Niektoré, prekvapivo, celkom áno.

Lacné ázijské, hlavne čínske, no i taiwanské pneumatiky začínajú byť na našom trhu zastúpené v čoraz väčšej miere. Zatiaľ sa tamojší výrobcovia prispôsobili európskym zákazníkom svojimi obchodnými značkami, keďže tie pôvodné bolo u nás väčšinou možné vysloviť až po viacnásobnom prečítaní. Napríklad také Goodride tak znie rozhodne lepšie ako Hangzhou Zhongce.

Jazdné skúšky sa uskutočnili s automobilom
Jazdné skúšky sa uskutočnili s automobilom
Zdroj: Auto BILD

Namieste je však otázka, či je vhodné podobné plášte namontovať na svoje nie práve lacné auto. Viac svetla do tejto problematiky vnáša test nemeckej redakcie AUTO BILD, porovnávajúci desať ázijských letných pneumatík rozmeru 235/55 R17. Táto veľkosť je typická pre kompaktné SUV, ako napríklad Ford Kuga, Nissan Qashqai, Kia Sportage, Škoda Yeti či VW Tiguan, na ktorom zároveň jednotlivé merania prebehli.

Ako referenčná vzorka slúžili plášte Continental CrossContact UHP, dôverne známe z množstva testov, v ktorých väčšinou získali hodnotenie najvyššími známkami. Ich silnými stránkami sú najmä absolútne predvídateľné reakcie, čisté a precízne odozvy riadenia a vynikajúca priľnavosť na mokrých povrchoch.

Štyri z desiatich na mokrom prepadajú

Lacné gumy mávajú zväčša jeden tradičný problém. Zatiaľ získané skúsenosti hovoria, že na suchom povrchu môžu mať dostatočné jazdné vlastnosti, či dokonca uspokojivé a zle nemusia dopadnúť ani pri hodnotení valivého odporu a hlučnosti. Starosti im však zvykne robiť priľnavosť za mokra. S tou sa ich konštruktéri vo väčšine prípadov dodnes vysporiadať nevedia.

.
.
Zdroj: Auto BILD

Presne to dokazujú to aj testované plášte, štvoro z nich brzdí na vodou pokrytej ceste horšie než možno akceptovať. Syron, Evergreen, Federal a hlavne Sailun. Najmä posledne menovaný produkt firmy založenej v roku 2002 ukazuje, že jej technici sa ešte majú čo učiť. Ich Terramax CVR má nielen doslova mizernú priľnavosť na suchu a za mokra, no tiež tak nebezpečné reakcie na zmeny zaťaženia, že aj inak bezproblémové ESP, ktoré má Tiguan, dovádzali na pokraj zúfalstva.

Že sa to dá aj inak, ukazuje pneumatika Delinte. Hoci je len o trošku drahšia než Sailun, kvalitatívne je na podstatne vyššej úrovni. Jazdné vlastnosti auta s týmito plášťami sú stabilné, nie športové, no predvídateľné, s dobrou odozvou riadenia. Ide o jedny z najlepších lacných gúm. Treba spomenúť i to, že napriek svojim kvalitám, to stále nie sú špičkové pneumatiky ako napríklad Continental, za ktorými čínske výrobky v testoch stále výrazne zaostávajú. Pravdou však je i to, že pri nemeckých plášťoch je potrebné počítať s cenou približne 145 eur za kus, kým za jednu gumu Delinte zaplatíte 75 eur, čo už naozaj stojí za úvahu.

.
.
Zdroj: Auto BILD

Nie je potrebná žiadna veľká matematika, aby sme si spočítali, že úspora dosahuje takmer polovicu ceny, čo na celej sade znamená približne 280 eur. No aj napriek tomu, kto kladie pri jazde na prvé miesto bezpečnosť a záleží mu na najvyššej kvalite, mal by načrieť hlbšie do vrecka a rozhodnúť sa pre overený výrobok.

BANNER300

Pod drobnohľadom

Testy pozostávali z viacerých čiastkových skúšok, zoskupených do troch kategórií. V prvej, nazvanej Terén sa hodnotila trakcia na kamennom podklade, na piesku a slalom na štrku, v skupine Mokro sa posudzoval akvaplaning, osobitne pozdĺžny a v zákrute, ovládateľnosť (handling), kruhový test ako aj brzdná dráha a nakoniec sa v kategórii Sucho zisťovala ovládateľnosť (handling), brzdná dráha, jazdný komfort, hluk a valivý odpor.

.
.
Zdroj: Auto BILD

Výsledky testov sa hodnotili známkami, takmer ako v škole: od 1 (veľmi dobrá) až po 6 (nedostatočná). Výsledná známka niektorej z kategórií horšia než 2 a niektorá jednotlivá známka horšia než 3 zabránili označiť pneumatiku ako odporúčanú, výsledok ľubovolnej zo skúšok týkajúcich sa bezpečnosti ohodnotený nižšou známkou než 3 viedol k hodnoteniu nedostatočná. Do záverečného skóre prispela každá kategória rovnocenne tretinovým podielom.

Výsledky testu sú zoradené vzostupne, od najhoršej pneumatiky po najlepšiu.

Sailun Terramax CVR

.
.
Zdroj: Auto BILD
Priemerná známka v kategórii Terén je 2, test za mokra skončil s katastrofálnym výsledkom 4- a za správanie sa na suchej ceste dostala 3+. Silnými stránkami pneumatiky Terramax CVR sú veľmi nízky valivý odpor a spoľahlivá trakcia na piesku a kamení, negatívom je príliš dlhá brzdná dráha na suchej aj mokrej vozovke a absolútne nedostatočné bočné vedenie na oboch týchto povrchoch.

Záverečné hodnotenie: Absolútne sa neodporúča


Federal Couragia XUV

.
.
Zdroj: Auto BILD
Kategóriu terén hodnotí známka 2, za mokro 3- a za sucho 3. Pozitíva tohto plášťa sú veľmi nízky valivý odpor, spoľahlivá trakcia na piesku a nízka hlučnosť. K nedostatkom patria príliš dlhé brzdné dráhy na suchej aj mokrej ceste, aj nízke bočné vedenie v obidvoch prípadoch.

Záverečné hodnotenie: Absolútne sa neodporúča


Evergreen EH23

.
.
Zdroj: Auto BILD
Za správanie v teréne získala táto pneumatika známku 2, na mokre 3- a na suchu 3+. Kladne sa hodnotí ešte stále dostatočná odolnosť voči aquaplaningu a spoľahlivá trakcia na piesku, nedostatkom je príliš dlhá brzdná dráha, slabá smerová stabilita a priľnavosť na suchom aj mokrom povrchu.

Záverečné hodnotenie: Neodporúča sa


Syron Cross 1

.
.
Zdroj: Auto BILD
Známka za správanie v teréne 2, na mokrej ceste 3, na suchu 2-. Kladnou stránkou pneumatiky Syron Cross je odolnosť voči aquaplaningu, spoľahlivá priľnavosť na suchom asfalte a na nespevnenom povrchu. Negatívne sa hodnotí príliš dlhá brzdná dráha na mokrej ceste, nepresné reakcie riadenia, nepredvídateľné správanie sa na mokrom povrchu a zvýšený valivý odpor.

Záverečné hodnotenie: Neodporúča sa


Nankang NK Comfort NK-605

.
.
Zdroj: Auto BILD
Známka za vlastnosti v teréne, na mokrom i suchom povrchu 3+. Ku kladom tejto pneumatiky patria spoľahlivé reakcie riadenia na suchej ceste, dobrá smerová stabilita a prejav bez výrazných zakolísaní. Slabšími stránkami sú zvýšený valivý odpor, zvýšená hlučnosť, slabá smerová stabilita a nízka priľnavosť na na piesku a kamení.

Záverečné hodnotenie: Odporúča sa


Star Performer SUV-1

.
.
Zdroj: Auto BILD
Správanie sa v teréne je ohodnotené známkou 2, na mokre získala 3+ a na suchu 2-. Pri tejto pneumatike možno pozitívne hodnotiť dostatočnú odolnosť voči aquaplaningu a prejav bez výrazných zaváhaní. K nedostatkom patrí dlhšia brzdná dráha na mokrom aj suchom povrchu, nevyhovujúci jazdný komfort a menej presné reakcie riadenia.

Záverečné hodnotenie: Odporúča sa


Sonar SX-9

.
.
Zdroj: Auto BILD
Za vlastnosti v teréne získal tento plášť známku 2-, na mokrom asfalte 3+ a na suchu 2-. K jeho kladom patrí odolnosť voči aquaplaningu, krátka brzdná dráha na suchu, dobrá smerová stabilita a správanie sa bez výrazných zakolísaní. Negatívne sa hodnotí horšia spoľahlivosť na mokrej aj suchej ceste, nižšia presnosť riadenia a vyšší valivý odpor.

Záverečné hodnotenie: Odporúča sa


Delinte Thunder D7

.
.
Zdroj: Auto BILD
Schopnosti v teréne vyjadruje známka 3+ a na mokrom povrchu aj na suchu 2-. Kladne sa hodností najlepšia priľnavosť za mokra z testovanej skupiny pneumatík, dobrá smerová stabilita, prejav bez citeľných výkyvov a nízka hlučnosť. Negatívom je správanie sa pri aquaplaningu v zákrute, nízka priľnavosť na suchej ceste a slabá je tiež na šotoline.

Záverečné hodnotenie: Odporúča sa


Infinity Enviro

.
.
Zdroj: Auto BILD
Priemerná známka za kategóriu teréne je 2, za správanie na mokrom povrchu 3+ a na suchu 2-. Silnou stránkou tejto pneumatiky je citlivo reagujúce riadenie na suchej ceste, dobrá smerová stabilita a správanie sa bez dramatických zakolísaní. Slabšie sa hodnotia vlastnosti na mokrej ceste a vysoký valivý odpor.

Záverečné hodnotenie: Odporúča sa


Goodride SA-37 Sport

.
.
Zdroj: Auto BILD
V teréne uspela na známku 2, na mokrej aj na suchej ceste je hodnotená 2-. Kladom pneumatiky Goodride je odolnosť voči aquaplaningu, nízka hlučnosť, aj prejav bez dramatických zaváhaní. Nedostatkom je správanie sa na mokre aj na suchu, aj horšie reakcie riadenia.

Záverečné hodnotenie: Odporúča sa

Stručný prehľad testovaných pneumatík rozmeru 235/55 R17:

Výrobca
Typ/Označenie
Index záťaže a rýchlosti
Cena za kus od (eur)
Delinte
Thunder D7
103 W
75,00*
Evergreen
EH23
99 H
67,83
Federal
Couragia XUV
99 H
95,00*
Goodride
SA-37 Sport
103 W
80,00*
Infinity
Enviro
99 H
72,90
Nankang
NK Comfort NK-605
103 V
90,00*
Sailun
Terramax CVR
103 V
69,26
Sonar
SX-9
103 V
69,00
Star Performer
SUV-1
103 V
80,00*
Syron
Cross 1
103 V
81,18

* Pneumatiky sa na Slovensku nepredávajú, ceny zodpovedajú nemeckému trhu

Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia