Jazdený Mercedes A170

Testy Jazdený Mercedes A170: Prístupná prémiovka

Foto: Auto BILD

10.10. 2015 12:25 Mercedes triedy A predchádzajúcej generácie je dobre premyslené, praktické auto. Len keby sa doň nezvykla zahryznúť hrdza. Ukážeme vám, na ktoré detaily si dať pozor.

Automobily s vyššou pozíciou sedadiel sú dnes v kurze a Mercedes bol s prvou generáciou triedy A, vyrábanou v rokoch 1997 až 2004 pod kódom W168, ich priekopníkom. Aj jeho nasledovník z rokov 2004 až 2012, označený W169, využíva sendvičovú konštrukciu, pri ktorej sú súčasti pohonného mechanizmu umiestnené čiastočne v podlahe.

Vyššia stavba karosérie sa na jazdných
Vyššia stavba karosérie sa na jazdných
Zdroj: Auto BILD

Pasažieri si tak trónia nad technikou a vychutnávajú si fantastický výhľad do všetkých strán, ktorý nemá obdobu vo väčšine moderných áut. Dokonca už ani v tej aktuálnej triede A (W176), ktorá je síce elegantná, no už nie nejako zvlášť praktická. Dvojka sa pritom oproti jednotke citeľne zlepšila aj použitím výrazne kvalitnejších materiálov v interiéri.

Mercedes A 170 Elegance
Motor
zážihový štvorvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/1
Zdvihový objem
1 699 cm³
Maximálny výkon
85 kW (116 k) pri 5 500 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
155 Nm pri 3 500 ot./min.
Maximálna rýchlosť
183 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
11,3 s
Prevodovka/poháňané kolesá
automatická bezstupňová/predné
Rozmery d/š/v
3838/1764/1593 mm
Objem batožinového priestoru
435 – 1 370 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 355/340 kg

Pri hodnotení interiéru musíme spomenúť aj druhý veľmi zaujímavý prvok výbavy: za príplatok dostupný systém Easy Vario Plus, dovoľujúci ľahkú demontáž zadnej lavice aj sedadla spolujazdca. Tým môže z malého hatchbacku v okamihu vzniknúť dodávka s tri metre dlhým nákladovým priestorom.

Mechanika z väčšej časti umiestnená v dvojitej
Mechanika z väčšej časti umiestnená v dvojitej
Zdroj: Auto BILD

K praktickým schopnostiam sa hodia aj spoľahlivé motory. Tie vznetové s rozsahom výkonu 60 až 103 kW (82 až 140 k) sú okrem toho napospol úsporné, napríklad najpredávanejší A 180 CDI (80 kW/109 k) dokáže jazdiť za päť až šesť litrov nafty. Benzínové agregáty s výkonmi od 70 do 142 kW (95 – 193 k) spotrebujú podstatne viac, no taktiež majú vyššiu kultúru chodu.

Rozpaky vzbudzuje len najsilnejší model A 200 Turbo s výkonom 142 kW (193 k). Pri ňom predný pohon neustále naráža na svoje hranice v možnostiach prenosu výkonu a spotreba sa pohybuje na úrovni 12 až 13 litrov. Nečudo, že jeho predaje dosahovali nízke čísla, takže ho Mercedes v roku 2010 spolu s nie príliš obľúbenou trojdverovou verziou vyradil z katalógu.

Veľkým hitom nebola ani bezstupňová automatická prevodovka nazvaná Autotronic, pri ktorej reálne hrozia pomerne nákladné opravy. Jej život však každopádne môžu predĺžiť pravidelné výmeny oleja.

Testovaný exemplár

Mercedes triedy A nie je medzi našimi tipmi na jazdené auto úplnou novinkou, pred čosi viac ako dvanástimi mesiacmi sme preverili šesť rokov starý model A 180 CDI s naftovým motorom. Tentoraz sme sa bližšie pozreli na desaťročný (rok výroby 2005) exemplár A 170 s úrovňou výbavy Elegance, vybavený zážihovým agregátom a zhodou okolností aj spomínaným automatom Autotronic. Majiteľ si zaň pýta 6 100 eur.

Druhá generácia triedy A sa v porovnaní
Druhá generácia triedy A sa v porovnaní
Zdroj: Auto BILD

Auto, ktoré podľa počítadla prejdenej vzdialenosti doposiaľ najazdilo 90 400 kilometrov, bolo na prvý pohľad dobre udržiavané, funkčne v úplnom poriadku, vrátane prevodovky. Ani jemu sa však nevyhla tradičná choroba tohto typu: hrdza na spodnej hrane dverí. Nie je to síce chyba, ktorá by robila problémy na STK, tak trochu však kazí inak celkovo dobrý dojem.

BANNER300

Typické problémy: Automatická prevodovka, aj drobná hrdza

Mercedes triedy A je síce najmenším autom s trojcípou hviezdou, to však neznamená, že by na ňom výrobca nejako šetril. Skôr naopak, konštrukcia je kvalitná a v porovnaní s väčšinou konkurentov sú nadštandartné aj použité materiály a dielenské spracovanie.

Taký variabilný interiér ako trieda A ponúka
Taký variabilný interiér ako trieda A ponúka
Zdroj: Auto BILD

Technika nezvykne mať nejaké špecifické muchy, jediným všeobecne známym problémom je drobná korózia, ktorá sa s radosťou chytá vnútornej spodnej hrany dverí. Výrobca si pritom bol svojich nedostatkov evidentne vedomý, pretože pri niektorých automobiloch riešil nemilú situáciu dokonca až výmenou celého dielu.

Opotrebenie brzdových kotúčov

Nadmieru opotrebené brzdové kotúče
Nadmieru opotrebené brzdové kotúče
Zdroj: Auto BILD
Jediným problémom, ktorý zvykne spôsobovať starosti aj na stanici technickej kontroly sú brzdové kotúče. Podľa skúseností bývajú v nadpriemernom počte prípadov príliš opotrebené.

Poruchy prevodovky Autotronic

Citlivým miestom pohonného agregátu je
Citlivým miestom pohonného agregátu je
Zdroj: Auto BILD
Pre zachovanie spoľahlivosti automatickej prevodovky je nevyhnutné dodržiavať pravidelné intervaly výmeny oleja, predpísané na každých 60-tisíc kilometrov. Nová náplň pritom stojí približne 350 eur. Rizikom je tiež porucha riadiacej jednotky. Jej výmena je otázka približne 1 500 eur.

Prasknuté pružiny

Prasknuté pružiny zadnej nápravy
Prasknuté pružiny zadnej nápravy
Zdroj: Auto BILD
Najmä pri starších exemplároch nie sú neobvyklé prasknuté pružiny zadnej nápravy. Výmena však nie je finančne náročná, obe stoja približne 200 eur.

Lamelová strecha

Aj lamelová strecha môže hnevať
Aj lamelová strecha môže hnevať
Zdroj: Auto BILD
Zdrojom potenciálnych problémov môže byť aj lamelová strecha. Citlivým miestom sú spoje prvého dielu, ktorý sa môže zaseknúť. Dôležité je preto pravidelné mazanie špeciálnym tukom.

Korózia dverí

Hrdzavá vnútorná spodná hrana dverí
Hrdzavá vnútorná spodná hrana dverí
Zdroj: Auto BILD
Mohlo by sa zdať, že hrdza už pri dnešných automobiloch nepredstavuje problém, no žiaľ, nie je tomu tak a dokonca ani pri prémiovom výrobcovi. Mercedes triedy A má citlivé miesto na vnútornej spodnej hrane dverí.

Oplatí sa?

Mercedes triedy A druhej generácie (W 169) zväčša na staniciach technickej kontroly problémy nemáva. Zistiť jeho najväčšiu chybu je skutočne ľahké: stačí otvoriť dvere a skontrolovať, či nie je ich spodná hrana napadnutá koróziou. Odhliadnuc od tejto choroby je to solídne auto, ponúkajúce variabilný interiér s množstvom miesta. Pozícia na sedadle, komfort a výhľad sú pritom výrazne lepšie než pri jeho nasledovníkovi.

Mercedes A 170 r.v.2005 (W 169): Orientačné ceny náhradných dielov v eurách*
Olejový filter
9,00
Vzduchový filter
16,00
Palivový filter
11,00
Kabínový filter
40,00
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva (2 ks)
180,00
Drážkovaný remeň príslušenstva
16,00
Spojková sada
320,00
Rameno prednej nápravy
150,00
Predný brzdový kotúč
71,00
Predné brzdové obloženie
80,00
Zadný brzdový kotúč
44,00
Zadné brzdové obloženie
47,00
Tlmič prednej nápravy
79,00
Tlmič zadnej nápravy
85,00
*bez nákladov na servisné práce

Video

Diskusia