Aston Martin V12

Testy Aston Martin V12: Roadster ako pre Bonda

Foto: Auto BILD

22.9. 2015 10:05 Aston je vždy zážitkom, bez ohľadu na karosériu či motor. Ako však jazdí dvanásťvalcový roadster s prívlastkom Q, evokujúcim špeciály pre agenta Jej Veličenstva?

Pôvodne bol model V8 Vantage vstupným modelom do sveta Aston Martin, no teraz, o niekoľko vývojových stupňov neskôr, nám páni z Gaydonu prinášajú V12 Vantage S. Previezli sme sa s jeho otvoreným variantom Roadster v individualizovanej verzii Q.

Aston Martin si zachováva tradičnú britskú
Aston Martin si zachováva tradičnú britskú
Zdroj: Auto BILD

Semisliky, keramické brzdy, k tomu podvozok naladený tak, že vytrasie všetky kosti a zaťaženie náprav, ktoré by sotva mohlo byť rozdelené spravodlivejšie: vpredu je osadený veľkolepý motor V12, vzadu mechanický diferenciál so zvýšenou svornosťou. Tie boky pritom nie sú široké z čírej namyslenosti, ale jednoznačne v prospech rozchodu. To, že auto neprechádza do radikálnej športovej ostrosti, pritom prekvapuje aj uchvacuje zároveň.

Do značnej miery za to vďačí svojmu atmosferickému motoru, ešte stále dávkujúcemu svoju silu postupne, namiesto toho, aby ňou zabíjal. Hodnoty 421 kW (573 k) a 620 Nm môžu znieť desivo, no z kľukového hriadeľa vychádzajú tak pozvoľne a plynulo, že si dvanásťvalec svojim ťahom aj napriek všetkej vehemencii stále zachováva istú eleganciu.

Motor má uchvacujúce parametre, dávkuje ich však
Motor má uchvacujúce parametre, dávkuje ich však
Zdroj: Auto BILD

Krátkozdvihový agregát rozohráva svoje dramatické prestavenie so zrýchlením tak jemne, až sa človeku zdá, odmysliac si ostrý zvuk ako zo špeciálu z Nascar v zadnej časti, že je pomalší než zodpovedá realite. V priebehu 4,2 sekundy však už má rýchlosť trojcifernú hodnotu a v čase 13,2 s prejde ručička tachometra okolo číslice 200 km/h. A keď neprídu k slovu špičkové keramické brzdy Brembo, môže to skončiť impozantnou maximálkou 323 km/h.

Mimoriadne zábavne pôsobí jazda v zákrutách s vychutnávaním si odstredivých síl. Hlavne preto, že V12 Vantage sa so svojou ešte stále poctivou konštrukciou prepletá zatáčkami bez aktívnych systémov podvozku, čo si vyžaduje pevnú ruku. Na špičkové časy mu chýba trochu istejšie riadenie a o čosi jemnejšie naladený podvozok, no inak je to skutočná oslava ovládateľnosti zadného pohonu. A to dokonca lepšia, než v o 64 kg ľahšom kupé. Dôvodom je práve vhodnejšie rozloženie hmotnosti.

Individualizovaná verzia Q znamená, že predtým
Individualizovaná verzia Q znamená, že predtým
Zdroj: Auto BILD

Aston Martin je odjakživa prejavom dobrého vkusu. Z tohto pohľadu nie je Vantage Roadster žiadnou výnimkou, zvlášť v individualizovanej edícii Q. Aj keď doň rovnomenné oddelenie známe z filmovej série nemontuje guľomety, vystreľovacie sedadlá a preklápacie tabuľky s evidenčným číslom, ale skôr farebné doplnky z uhlíkového kompozitu.

Klokotanie výfuku, ktoré sa z auta ustavične zlovestne šíri do okolia je dokonalé, zvyknúť si však treba na automatizovanú prevodovku, ktorá neradí ani zďaleka tak, ako dnešné dvojspojkové skrine a v bežnom živote niekedy mierne zaostáva. Človek by však mal dôkladne zvážiť, či chce vôbec takú perlu drať v každodennej prevádzke.

BANNER300

Problematickým bodom sú predovšetkým semisliky, teda na cestu homologované pretekárske plášte, ktoré sa doslova boja vody a potom samozrejme vysoká cena, pri ktorej dvojnásobne bolí každý jeden náraz aj toho najdrobnejšieho kamienka. Zlé jazyky tvrdia, že Corvette ponúka viac zábavy za tretinovú sumu. Lenže kompaktný roadster s motorom V12 najvyššej triedy má len Aston Martin.

Náš záver:

Kúzlo modelu V12 Vantage S Roadster nespočíva v tom, čo sa o ňom uvádza na papieri, ale v tom, čo s tými papierovými hodnotami dokáže. Jeho hutný dvanásťvalec nadchýňa, predvídateľná ovládateľnosť očaruje a navyše zvuk storočia pôsobí rovnako omamujúco, ako ten večne mladistvý vzhľad.

Základné technické údaje

Aston Martin
Typ/Model/Verzia
V12 Vantage S Roadster
Motor
V12
Umiestnenie motora
vpredu pozdĺžne
Zdvih. objem (cm³)
5935
Max. výkon (kW/(k)/ot./min)
421 (573) / 6750
Litrový výkon (kW/(k)/l)
97 (71)
Max. krútiaci moment
(Nm/ot/min)
620 / 5500
Prevodovka/Počet stupňov
automatická/7
Poháňané kolesá
Zadné
Brzdy vpredu (mm)
398 vnútorne chladené
Brzdy vzadu (mm)
360 vnútorne chladené
Rozmer pneumatík P/Z
255/35 ZR 19 / 295/30 ZR 19
Rozmery d/š/v (mm)
4385 / 1865 / 1260
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1 758 / -
Výkonová hmotnosť (kg/kW/(k))
4,2 (3,1)
Základná cena modelu (eur)
193 295
Cena testovanej verzie (eur)
193 295

Namerané údaje:

Aston Martin V12 Vantage S Roadster
Zrýchlenie (s)
0-100 km/h
4,2
0-200 km/h
13,2
Pružnosť (s)
60-100 km/h (4. stupeň)
3,4
60-100 km/h (5.stupeň)
4,3
80-120 km/h (5.stupeň)
4,2
80-120 km/h (6.stupeň)
5,4
80-120 km/h (7.stupeň)
7,5
Max rýchlosť (km/h)
323
Brzdná dráha (m) 100 - 0 km/h
studené brzdy
33,1
zohriate brzdy
32,2
Priemerná spotreba v teste
(l/100km)
14,7

Video

Diskusia