ikona

Testy Kodiaq vs. Santa Fe: Bude tučné prekvapenie?

Foto: AUTO BILD

29.12. 2018 10:15 Pre nový veľký Hyundai to bude dnes naozaj ťažké: čaká ho totiž Škoda Kodiaq.

Bol prvý. Model Santa Fe odštartoval v roku 2000, ako prvé SUV značky Hyundai vôbec. A stal sa veľkým úspechom, najmä v USA, kde výrazne dopomohol k vzostupu značky.

Škoda prišla so svojím premiérovým SUV až v roku 2009 – s modelom Yeti. Veľký Kodiaq zbieha z výrobných pásov od roku 2017. Avšak predajné čísla hovoria jednoznačne inou rečou – do konca júla predala u nás Škoda 831 kusov modelu Kodiaq, no Hyundai len 82 kusov zo Santa Fe. V rovnakom čase sa tu však predalo aj 1 307 kusov Hyundai Tucson a 1 300 kusov Škoda Karoq, len pre poriadok...

Na fotografií pôsobí Santa Fe vďaka veľkej maske poriadne masívnym dojmom, Kodiaq vyzerá oproti nemu takmer útlo.
Na fotografií pôsobí Santa Fe vďaka veľkej maske poriadne masívnym dojmom, Kodiaq vyzerá oproti nemu takmer útlo.
Zdroj: AUTO BILD

Teraz teda prichádza štvrtá generácia Santa Fe s novým dizajnom a s množstvom novej techniky. Má Hyundai šancu oproti víťazovi testov Škode Kodiaq?

Hyundai je väčší a pôsobivejší

„Kórejec“ ohromí už len svojím impozantným zjavom, na fotografii vyzerá o pol čísla väčší než Škoda. Vďaka nápadnej maske chladiča s tučným pochrómovaným orámovaním a s delenými svetlometmi (hore denné osvetlenie, dole stretávacie svetlá) a masívnej bočnici pôsobí skutočne mohutne.

A naozaj – je aj väčší než doteraz: na dĺžku podrástol o sedem centimetrov, na celkových 4,77 metra. K tomu je navyše aj širší (1,89 m/+ 1 cm) a o čosi vyšší (1,70 m/+ 1,8 cm). Rázvor sa zároveň zväčšil o 6,5 centimetra. Pri tejto príležitosti Hyundai rovno vyškrtol doterajšiu verziu Grand Santa Fe a nahradil ju sedemmiestnou verziou Santa Fe.

Predok sa medzičasom Umiestnenie Max. počet bodov 750 stal typickým pre značku Hyundai, nápadné sú predovšetkým delené svetlomety: hore denné osvetlenie, dole stretávacie svetlá.
Predok sa medzičasom Umiestnenie Max. počet bodov 750 stal typickým pre značku Hyundai, nápadné sú predovšetkým delené svetlomety: hore denné osvetlenie, dole stretávacie svetlá.
Zdroj: AUTO BILD

Kodiaq je o čosi kompaktnejší: s dĺžkou 4,70 metra, so šírkou 1,88 metra a s výškou 1,68 metra. Napriek tomu ponúka pocitovo aj merateľne  vnútri ešte viac miesta, než priestranné Santa Fe. Týka sa to najmä obrovskej zadnej časti s nadpriemernou priestorovou ponukou. Je to tu skutočne veľmi vzdušné.

Škoda ponúka už od základnej výbavy Active delenú, posuvnú zadnú lavicu s nastaviteľným sklonom operadiel sériovo, aj Hyundai ju má v ponuke už od výbavy Style. Dodatočný tretí rad sedadiel dostanete v Hyundai za 1 000 eur extra, v Škode zaň zaplatíte o 990 eur navyše. Priestorové a komfortné pomery pritom jednoznačne hovoria v prospech Hyundaia: s trochou dobrej vôle pasažierov v druhom rade sa celkom vzadu slušne usadia aj väčšie deti, v Škode si celkom dozadu sadnú len skutočne veľmi malí spolujazdci, všetci ostatní sa tu budú trápiť.

Kodiaq: Kufor zhltne od 270 do 2 005 litrov.
Kodiaq: Kufor zhltne od 270 do 2 005 litrov.
Zdroj: AUTO BILD

Batožinový priestor Kodiaqa zhltne v sedemmiestnej verzii 270 litrov, v päťmiestnej 560 litrov, so sklopenými sedadlami vzadu sa doň zmestí obrovských 2 005 litrov, užitočné zaťaženie ponúka maximálnych 616 kilogramov. Hyundai smie naložiť dokonca až 648 kilogramov, do jeho batožinového priestoru sa zmestí 547 až 1 625 litrov, sedemmiestna verzia však ponúka len 130 litrov.

V Kodiaqu sme si všimli všetky tie príjemné drobnosti, ktoré zvykne Škoda už tradične ponúkať: dáždniky v predných dverách, škrabku na ľad vo dvierkach palivovej nádrže (zároveň je aj lupou, aby ste si ľahšie prečítali tlak pneumatík), odnímateľnú baterku a tak ďalej.  Veľký „Čech“ je zariadený nadčasovo a funkčne, pre niekoho možno až príliš triezvo a chladno.

Santa Fe: Na pohľad pekná palubná doska s digitálnymi prístrojmi a s 8-palcovým displejom navigácie.
Santa Fe: Na pohľad pekná palubná doska s digitálnymi prístrojmi a s 8-palcovým displejom navigácie.
Zdroj: AUTO BILD

Hyundai stavia na celkom inú líniu, očividne sa inšpirovalo skôr smerom udávaným Audi. Palubná doska je vyslovene opulentná, mierne hravá, s digitálnymi prístrojmi (7-palcový displej sériovo od výbavy Elegance), s prekvapivo ostrým Head-up displejom (sériovo od Premium), množstvom chrómovaných rámikov, mäkkých plôch a s čistým spracovaním. Na oko veľmi príjemné riešenie.

Český model má lepší podvozok

Hyundai poháňa naftový štvorvalec s objemom 2,2 litra a s výkonom rovných 200 koní, ktorý poznáme už od jeho predchodcu. Je to silný motor s mocným nástupom, ale aj s mierne „drevorubačskými“ maniermi. Jednoducho – rád trocha vrčí. Hyundai si však dal veľa práce s jeho utlmením, Santa Fe tak celkovo jazdí veľmi potichu.

V testovanej verzii vyšiel Hyundai na 45 990 eur
V testovanej verzii vyšiel Hyundai na 45 990 eur
Zdroj: AUTO BILD

Novinkou na palube je osemstupňová automatická prevodovka s hydraulickým meničom, ktorá sa Hyundaiu skutočne vydarila. Automat radí rýchlo a jemne, rušivé je len malé zaváhanie počas rozbehu. Pochvalu vyslovujeme aj za priamo reagujúce riadenie s príjemným odporom počas jazdy. Testovacie Santa Fe jazdilo na 19-palcových diskoch kolies (sériovo pre výbavu Premium), vďaka ktorým prenášalo krátke údery, priečne nerovnosti a podobné záležitosti relatívne hlučne, s veľkými kolesami pružilo tuhšie než Škoda.

Kodiaq prišiel s 18-palcovými kolesami a s adaptívnymi tlmičmi (DCC za 1 056 eur), vďaka ktorým poskytoval lepšiu spojitosť s vozovkou, pružil jemnejšie a citlivejšie než Hyundai.

Hranatá Škoda má tiež moderné, rozdelené svetlomety. Pôsobí konzervatívnejším, nadčasovým dojmom.
Hranatá Škoda má tiež moderné, rozdelené svetlomety. Pôsobí konzervatívnejším, nadčasovým dojmom.
Zdroj: AUTO BILD

Jeho dvojliter s výkonom 190 koní je sériovo spojený s pohonom všetkých štyroch kolies a so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Ako vždy, aj teraz pôsobil tento agregát živým dojmom, nahor točil ľahšie, než motor v Hyundaii. Nie je síce tak dobre zvukovo utlmený, ako napríklad vo VW Tiguan, ale aj tak zostáva príjemne tichý. A prevodovka DSG ako vždy počas rozbehu nepríjemne trhá, počas jazdy však už potom radí pozorne a ochotne.

Kodiaq s výkonom 190 koní, 7-stupňovou prevodovkou DSG, pohonom všetkých kolies, siedmimi sedadlami a s testovanou výbavou stojí 40 697 eur, na servisnú prehliadku musí každý rok, aspoňže záruku má (na vozidlo z koncernu VW) netypicky dlhú – až päť rokov alebo 100 000 km.

Kodiaq: Palubná doska je nadčasová a bez zbytočností, navigácia sa zobrazuje na 9,2-palcovom displeji, ktorý je umiestnený o čosi nižšie.
Kodiaq: Palubná doska je nadčasová a bez zbytočností, navigácia sa zobrazuje na 9,2-palcovom displeji, ktorý je umiestnený o čosi nižšie.
Zdroj: AUTO BILD

Hyundai ponúka tiež päťročnú záruku, avšak bez obmedzenia najazdených kilometrov a do servisu musí jazdiť len raz za dva roky. S výkonom 200 koní, tradičným automatom, pohonom 4x4, siedmimi sedadlami a s nanajvýš kompletnou výbavou Premium však stojí až 45 990 eur. To sa napokon aj hodí k jeho sebavedomému vystupovaniu. Impozantné auto, ktoré však tentoraz nezískava pre seba víťazstvo.

Novému Santa Fe sa vydaril impozantný nástup. Vďačí za to skvelému dizajnu, silnému motoru a bohatej výbave. Avšak Kodiaq zvláda mnohé veci ešte rutinovanejšie, ponúka viac miesta a stojí o zhruba 5 000 eur menej.
Novému Santa Fe sa vydaril impozantný nástup. Vďačí za to skvelému dizajnu, silnému motoru a bohatej výbave. Avšak Kodiaq zvláda mnohé veci ešte rutinovanejšie, ponúka viac miesta a stojí o zhruba 5 000 eur menej.
Zdroj: AUTO BILD
Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia