Wolfsburg sa s generačnými obmenami svojich MPV veľmi neponáhľa: pôvodný typ Sharan nechal vo výrobe celých štrnásť rokov, o číslo menší Touran o dva menej. Od svojho uvedenia prešiel iba postupným omladzovaním. Väčší evolučný krok urobil kompaktný van až počas tejto jari: jeho druhú generáciu predviedol Volkswagen na marcovom ženevskom autosalóne.
Počas výstavy zaujala novinka nafúknutými rozmermi, ale tiež pomerne dynamickým dizajnom. To platí najmä pre verziu R-Line. Čo sa však za týmito plechmi naozaj skrýva? Odpoveď sme hľadali v redakčnom teste modelu 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k), ručne radenou prevodovkou a najvyšším vybavením doplneným o viacero príplatkových prvkov. Vrátane tretieho radu sedadiel.
Škatuľový efekt karosérie MPV je potlačený
Volkswagen postavil tento van na technike hatchbacku Golf a v podstate to platí aj dnes. Základom generácie číslo dva je totiž modulárna architektúra MQB zdieľaná s množstvom ďalších modelov koncernu. Architektúra pritom nie je to jediné, čo má s príbuznými spoločné.
Touran mal v našom prípade podobné diódové zadné svetlá ako omladený Sharan, vpredu zasa LED svetlomety pripomínali zložením Passat. Značková identita je teda jasná. V porovnaní s predchodcom je vzhľad tohto VW dynamickejší, za čo môže úprava proporcií. Pri prakticky nezmenenej výške je vozidlo o niečo širšie a najmä dlhšie. Navyše, pomocou ostrých liniek sa dizajnérom podarilo centimetre trochu skryť a škatuľový efekt karosérie MPV je pri Tourane slušne potlačený.
Spomínané príbuzenské vzťahy sú celkom evidentné aj vo vnútri vanu. Volant, prístrojový panel s farebným displejom uprostred, multimediálny systém, panel klimatizácie, to všetko už poznáme. Platí to aj pre bohaté vybavenie: ponukou príplatkov sa toto MPV takmer doťahuje na Passat. Komponenty sú však osadené do palubnej dosky s vlastným tvarom a nové sú aj sedadlá.
Nesklame kufrom ani odkladacími priestormi
Vďaka nárastu rozmerov karosérie sa v interiéri podarilo vytvoriť vzdušnejší priestor. Vpredu nie je rozdiel nejaký zásadný, no v druhom a prípadne aj treťom rade sú centimetre navyše cítiť. Napriek tomu možno pozície číslo šesť a sedem označiť stále len za núdzové. Dospelý pasažier sa tam zmestí iba vtedy, ak netrpí klaustrofóbiou. V druhom rade je to lepšie, sedadlá sú síce trochu užšie než by sa nám páčilo, ale mali by si zachovať slušnú úroveň pohodlia aj na dlhších cestách.
V sedemmiestnej konfigurácii na batožinu veľa miesta nezostáva: k dispozícii je 137 litrov. Pozitívne je, že roletu kryjúcu štandardne batožinový priestor možno schovať pod podlahu. Meniť počet sedadiel „za behu“ preto nie je žiaden problém a napomáha tomu aj nenáročný systém sklápania. Manipulácia s nimi nie je problémom ani pre fyzicky menej zdatnejších jedincov.
Po zložení tretieho radu už kufor pokojne zhltne dovolenkové tašky, sklopenie operadiel aj v druhom rade nafúkne dostupný priestor na veľmi slušných 1 857 litrov. Vznikne pritom stopercentne rovná plocha vhodná na prevoz väčších predmetov. Nakladacia hrana je pomerne nízko.
Z hľadiska odkladacích priestorov Touran druhej generácie nesklame. Rovnako ako predchodca je bohato zásobený priestormi na odloženie drobností, dokonca aj na strope. Interiér obsahuje viacero uzatvárateľných schránok i otvorených priečinkov. Slušný priestor je pred radiacou pákou, ale čo-to sa zmestí aj do schránky na vrchu palubnej dosky. Tá nás trochu prekvapila odlišným odtieňom povrchového plastu. Dobrou správou je, že vpredu i vzadu sa do dverí dajú dať 1,5-litrové fľaše.
Turbodiesel a stavebnicová platforma MQB
Piate dvere testovaného vanu zdobil štítok, ktorý je v našich končinách veľmi populárny: 2.0 TDI. Vznetový štvorvalec sa do MPV montuje v naladení na 110 kW (150 k) alebo 140 kW (190 k), my sme mali k dispozícii to slabšie z dvojice. Krútiaci moment tejto verzie dosahuje 340 Nm, na predné kolesá ho v našom prípade prenášal klasický šesťstupňový manuál.
Tento dvojlitrový turbodiesel už skutočne dôverne poznáme a jeho aplikácia vo VW Touran nás nijako neprekvapila. Motor síce vo všeobecnosti nepatrí k najtichším, ale jeho chod je pomerne kultivovaný. Vozidlu dáva celkom svižnú náturu: stovka za 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť 208 km/h sú pre rodinne zamerané auto úplne postačujúce parametre. Kombinácii pohonnej jednotky s presnou ručne radenou prevodovkou nemáme čo vyčítať.
Aj z hľadiska spotreby sme zhruba vedeli, čo máme očakávať. Volkswagen nás nesklamal. V meste si štvorvalec pýtal v priemere 6,5 litra nafty, po výjazde na diaľnicu sa tempo ubúdania paliva spomalilo na 5,8 l/100 km. Prehodenie výhybky na okresné cesty znamenalo zníženie o ďalší liter. Vzhľadom na vyššiu stavbu auta sú to slušné čísla.
Touran stojí na stavebnicovej platforme MQB, čo so sebou prináša viacero pozitív, ale aj nejaký ten mínus. Tým najvýraznejším je asi hlučnejšia zadná náprava ozývajúca sa pri prejazde väčších priečnych nerovností. Odhliadnuc od toho je však podvozok vyladený dobre a na sedemnásťpalcových kolesách ponúka slušný kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami.
V zákrutách sa napriek vyššiemu ťažisku tento VW nenakláňa nijako prehnane a dobre dokáže nasledovať smer zvolený volantom. Problémom nie je ani agresívnejší štýl jazdy. Vysoká rýchlosť mu však už nevonia, okrem opatrného stabilizačného systému korigujúceho nedotáčavé správanie je problémom aj veľký účinok posilňovača riadenia. Prednosť tu dostala bezpečnosť.
Naftový dvojliter začína na cene 27 730 eur
Volkswagen si u nás za druhú generáciu kompaktného rodinného MPV pýta od 17 990 eur, čo znamená základné vybavenie a benzínový motor 1.2 TSI (81 kW/110 k). Naftový dvojliter (110 kW/150 k) začína výrazne vyššie. S ním totiž musíte siahnuť po strednej úrovni Comfortline a cena je tak 27 730 eur. Nami skúšaný kúsok mal však prívlastok Highline a viacero príplatkových prvkov, ktoré vyhnali cenu na konečných 36 614 eur.
Navyše tu boli napríklad LED svetlomety, sedemnásťpalcové disky Vallelunga, navigačný systém, parkovací robot, bezkľúčový vstup či sedadlo vodiča ErgoActive nastaviteľné v 14 smeroch. Extra financie si však vyžadoval aj tretí rad sedadiel a elektrické ovládanie veka kufra.
Na vrchole zoznamu vzdušný pocit z interiéru
Druhá generácia typu Touran síce prichádza po dvanástich rokoch od uvedenia originálu, ale svoj základný recept nezmenila. Do popredia kladie interiérový priestor. Toho je viac než v minulosti a navyše je teraz okorenený dynamickejším vzhľadom. Posun sa odohral aj z hľadiska interiérových materiálov či ponuky vybavenia, ktorou sa MPV takmer doťahuje na Passat.
Motor 2.0 TDI vozidlu dáva celkom svižnú náturu, pre rodinné auto má úplne postačujúce parametre. Volkswagen nás nesklamal ani z hľadiska spotreby. Využitie modulárnej architektúry MQB znamená, že van ponúka dobrý kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami. Problém mu nerobí ani agresívnejší štýl jazdy. Napriek tomu je jasné, že Wolfsburg mal pri tvorbe tohto auta iné priority: vzdušný pocit z interiéru zostal na vrchole zoznamu.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 968 cm3
|
Max. výkon
|
110 kW/150 k
|
pri otáčkach
|
3 500-4 000/min
|
Max. krútiaci moment
|
340 Nm
|
pri otáčkach
|
1 750-3 000/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
predné kolesá
|
Prevodovka
|
6-stupňová manuálna
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 527 mm
|
Šírka
|
1 829 mm
|
Výška
|
1 658 mm
|
Rázvor náprav
|
2 791 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 477 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 552 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
703 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 180 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
137/1 857 l
|
Objem palivovej nádrže
|
58 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
208 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
9,3 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
5,4 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,0 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
4,5 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
6,5 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
5,8 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
4,8 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
118 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 17 990 €
|
Základná cena verzie
|
od 27 730 €
|
Cena testovaného exemplára
|
36 614 €
|