ikona

Testy Test Yaris GRMN: Keď Toyota kašle na ekológiu

Foto: Filip Kadlečík

31.10. 2018 14:00 Toyota je po celom svete známa najmä ako výrobca hybridných automobilov, ktorý dbá na ekológiu. Ako to však dopadne, keď japonský gigant za hlavu hodí všetky limity a normy? Zrodí sa rebel Yaris GRMN zo starej školy.

Automobilový svet dnes nehovorí o ničom inom než o emisiách, normách, reštrikciách či prípadných pokutách. Toyote aktuálna situácia veľké vrásky na čele nerobí, už dlho totiž v ponuke má množstvo hybridných modelov, ktoré s plnením prísnych noriem nemajú veľké problémy. Stačí sa pozrieť na autá japonského giganta, ktoré sme v posledných mesiacoch či rokoch testovali.

Yaris GRMN patrí k autám, ktoré nás za ostatný rok potešili najviac
Yaris GRMN patrí k autám, ktoré nás za ostatný rok potešili najviac
Zdroj: Filip Kadlečík

Medzi kúskami, ktoré parkovali v našej redakčnej garáži, nechýbal Prius vo verzii hybrid či plug-in hybrid, ale napríklad i praktický hybridný kombík Auris Freestyle, štýlový hybrid C-HR či mestský Yaris Hybrid. O tom, že Toyota to s ekológiou vie, niet pochýb. Čo sa však stane, keď sa na eko-normy vykašle? Vznikne jedno z prekvapení roka, totálny rebel menom Yaris GRMN.

Ortodoxný v každom smere

Fakt, že s týmto Yarisom niečo nie je v poriadku, vám bude jasný už na prvý pohľad. Má len trojicu dverí, široké prítlačné krídlo, veľký centrýlny výfuk či 17” ráfiky kolies s nepopierateľnou pretekárskou DNA. Ak by vám tieto do očí bijúce prvky náhodou ušli, GRMN sa vám definitívne prezradí agresívnym polepom v štýle rely automobilu, bielo lakovanými strmeňmi brzdového systému či setom emblémov, ktoré môže nosiť len produkt Toyota Gazoo Racing.

Agresívny styling umocňujú polepy v typických farbách Gazoo Racing
Agresívny styling umocňujú polepy v typických farbách Gazoo Racing
Zdroj: Filip Kadlečík

V interiéri je steroidová kúra inak prívetivého mestského hatchbacku taktiež neprehliadnuteľná. Raketa má s bežným Yarisom veľa spoločného, avšak budíky, no najmä volant, radiaca páka a sedadlá, sú diametrálne odlišné. Výrazne tvarované kreslá poskytujú telu excelentnú stabilitu i pri silnom bočnom preťažení. Nielenže drsne vyzerajú, ale aj bezchybne slúžia. Navyše, báť sa ich nemusia ani väčšie postavy, v pohode sa do nich usadí i robustnejšie stavaný muž.

Volant do ruky padne úžasne, je akurát veľký, má perfektne tvarovaný hrubý veniec a nezabúda ani na niekoľko základných multifunkčných tlačidiel. Kovová hlavica radiacej páky a podobne prevedené pedále utvrdzujú dojem rýchlosti, ktorý toto auto navodí už pri nasadnutí.

Interiér sa od bežnej verzie odlišuje vo veľmi podstatných oblastiach
Interiér sa od bežnej verzie odlišuje vo veľmi podstatných oblastiach
Zdroj: Filip Kadlečík

Yaris GRMN však má aj svoje chyby a tie sme našli predovšetkým v interiéri. Prvým z nich je fakt, že plynový pedál je pomerne ďaleko od brzdy, čo sťažuje používanie medziplynu pri brzdení a súčasnom podraďovaní. Veľkým problémom je i fakt, že sedačky mohli byť ukotvené nižšie. Ich konzola je mohutná a vy si kvôli nej nemôžete sadnúť až “na asfalt”, ale stále budete pomerne vysoko. Ochudobnenie o lepší posed nenapraví ani volant, ktorý mohol byť nastaviteľný vo väčšom rozsahu.

Ostrý Yaris je ortodoxným v každom jednom ohľade. Prvú facku mase nudných áut vo svojom okolí uštedrí už len svojim imidžom, ku lekcii v oblasti jazdných vlastností sa ešte dostaneme. Jeho tvrdá póza je vecou vkusu, podľa nás však v niektorých oblastiach Japonci mohli ubrať paru. V aute nám chýbal napríklad tempomat, ktorý by mu nijak neuškodil a vodičovi by výrazne uľahčil dlhšie diaľničné presuny. Inak sa nám však extravagantný prístup starej školy páči.

Motor na dopingu

Starú školu automobilového sveta pripomína i pohonná jednotka. Zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,8 litra je prepĺňaný kompresorom, čo ho spomedzi motorov súčasnosti radí medzi unikáty a taký je i jeho prejav. Zabúdať ale netreba ani na silu, ktorá ho umierňuje a unaviť ju sa vám len tak ľahko nepodarí. Vpredu kolesá krotia odvetrávané štvorpiestikové kotúčové brzdy s priemerom 275 mm. Vzadu brzdia ešte väčšie (278 mm), avšak technicky sú jednoduchšie a zároveň aj menej efektívne.

Šperk auta - toto je kompresorom dopovaný jedna-osmička
Šperk auta - toto je kompresorom dopovaný jedna-osmička
Zdroj: Filip Kadlečík

Motor ako taký má krásny prejav pripomínajúci atmosférickú jednotku. Jeho 156 kW (212 k) robí s vozidlom s hmotnosťou 1,1 tony divy. Oceniť treba najmä bleskové reakcie na plynový pedál a nečakanú intenzitu, ktorou sa Yaris GRMN derie dopredu. Jeho agresivitu umocňuje i samosvorný diferenciál Torsen, ktorý tu je nastavený geniálne. Riadenie tohto auta pod plynom v zákrutách je lahodné, len musíte mať guráž na to, aby ste ten magický pedál poriadne pritlačili k podlahe.

Špecialitkou ostrej Toyoty je zvuk, ktorý vychádza z centrálne umiestnenej koncovky. GRMN prská ostro, silnejšie plieskanie v štýle Hyundai i30 N je však počuť len zriedkavo. Unikátny zvuk však preniká do kabíny, kde sluchom môžete zreteľne vnímať prácu kompresora. Keď sa roztáča, máte pocit, že nasaje všetok vzducho z okolia a vám už nič nezostane. Kompresor je v ostrom hatchbacku geniálny a aj vďaka nemu sme sa do tohto motora zamilovali.

Identitu auta okrem emblémov prezrádzajú i efektné pretekárske kolesá a bielo lakované štvorpiestikové strmnene bŕzd
Identitu auta okrem emblémov prezrádzajú i efektné pretekárske kolesá a bielo lakované štvorpiestikové strmnene bŕzd
Zdroj: Filip Kadlečík

Výhodou pohonnej jednotky však je i jej všestrannosť. Ak si v interiéri zvyknete na mierne vyššiu hladinu hluku, nebudú vám prekážať ani dlhé diaľničné presuny či pokojná jazda okreskami. Na diaľnici je ostrá jedna-osmička pri tempe 130 km/h schopná jazdiť so spotrebou 8,6 l/100 km, čo vzhľadom na jej charakter nie je žiadna katastrofa. V meste sa však motoru príliš nepáči, tam spotreba vystrelí takmer až k jedenástim litrom.

Spotrebu tradične najviac skrášli pokojná vidiecka jazda, kde sa apetít vyšplhá na 5,4 l/100 km. Na mieste je opodstatnená otázka “Kto by tak s Yarisom GRMN jazdil?”. Myslíme, že nikto. Preto v realite treba počítať skôr so spotrebou v rozmedzí deviatich až desiatich litrov, v závislosti od toho, ako veľmi budete tlačiť na pílu. Mimochodom, bežný hybridný Yaris na kilometer vyprodukuje 75 g emisií CO₂, tento čert až 170. O ekológii či orientácii na spotrebu tu nemôže byť reč.

Tuhé riadenie i podvozok

S tlačením na pílu Yaris GRMN nemá absolútne žiadny problém, ba čo viac, doslova si to žiada. Malý rebel má tuhý podvozok, ktorý sa vám pri nízkych rýchlostiach bude zdať tvrdý. Akonáhle však jazdu osolíte, začne fungovať a vy sa nebudete stačiť čudovať, že pneumatiky s rozmermi 205/54 R17 sú ešte stále pevne prilepené na zemi.

Žiadny fejk, takto vyzerá poctivý výfuk GRMN
Žiadny fejk, takto vyzerá poctivý výfuk GRMN
Zdroj: Filip Kadlečík

Jazdné vlastnosti automobilu sú okorenené o priame a tuhé riadenie, vďaka ktorému cítite každý jeden sklz či preklz prednej nápravy. Volant je vašou vstupenkou do deja, ktorý sa mihá vo vašom okolí. Báť sa netreba ani kratšieho rázvoru či ľahkej zadnej vozidla. Neželané odskoky kolies zadnej nápravy sa tu nekonajú a keď už, tak len na veľmi nekvalitnej ceste.

Toyota Yaris GRMN je jedným z najlepších áut sveta. Teda, prinajmenšom v jednej, a rovno kráľovskej, disciplíne. Vodiča dokáže extrémne zabaviť a zamestnať a to i pri relatívne nízkych rýchlostiach. Podobne ako napríklad taká Mazda MX-5, ani tu na ceste za adrenalínom nevyhnutne nemusíte nakúkať do trojciferných údajov rýchlosti. Vďaka vynikajúcemu podvozku, strmému riadeniu a výbornej kulise šesťstupňového manuálu si adrenalínové rezervoáre naplníte aj pri bežnej 90-tke.

Keď Toyota kašle na ekológiu…

… vznikne úžasné rebelské auto a jedno z najväčších prekvapení roka. Nebyť niekoľkých nedostatkov v interiéri, bol by Yaris GRMN úplne dokonalý. Teraz je k tomu “len” sakramentsky blízko. Oh, a ešte sme zabudli na jednu (a najväčšiu) chybu. O tejto ostrej rakete budeme takmer všetci do konca života len snívať.

Slovenskú cenu 31 990 eur ani netreba komentovať, aj tak už si v Európe Yaris GRMN nekúpite - vypredal sa
Slovenskú cenu 31 990 eur ani netreba komentovať, aj tak už si v Európe Yaris GRMN nekúpite - vypredal sa
Zdroj: Filip Kadlečík

Aj keď by ste mali relatívne nemalú čiastku na jeho kúpu (31 990 eur), v Európe už ho nekúpite. Limitovaná výroba obmedzená na štyristo kusov si už našla svojich majiteľov a my im len ticho závidíme. Ich auto nie je lacné, nie je najkomfortnejšie, no je veľmi výnimočné, rebelantské a pekelne zábavné. Toyota by na ekológiu mohla zabúdať i častejšie...

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 798 cm3
Max. výkon - spaľovací motor
156 kW/212 k
pri otáčkach
6 800/min
Max. krútiaci moment - spaľovací motor
249 Nm
pri otáčkach
5 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
šesťstupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
3945 mm
Šírka
1695 mm
Výška
1510 mm
Rázvor náprav
2510 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 135 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 210 kg
Užitočná hmotnosť
410 kg
Celková hmotnosť
1545 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
286 l
Objem palivovej nádrže
42 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
10,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,5 l/100 km
Mesto - počas testu
10,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
170 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cena modelu
od 9 590 €
Základná cena verzie
od 31 990 €
Cena testovaného exemplára
31 990 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia