ikona Volvo V60 T3 test

Testy Test Volvo V60 T3: Áno s podmienkou

Foto: autor

18.4. 2012 16:00 Pýtali sa Volva V60, či je ešte stále pripravené a odhodlané bojovať s nemeckou prémiovou konkurenciou. Oblečené do elegantného jachtárskeho mundúru Ocean Race odpovedalo, že áno.

Kapitola clanku

Označenie V60 sa vo Volve po prvýkrát objavilo s príchodom súčasnej generácie kombíka. Dovtedy model S60 praktickejšiu inkarnáciu neponúkal a zákazníci túžiaci po kombi Švédovi sa museli poobzerať o poličku nižšie (V50) alebo o poličku vyššie (V70).

Edícia Ocean Race nie je výsadou modelu V60
Edícia Ocean Race nie je výsadou modelu V60
Zdroj: autor

Morský vánok v strednej triede prináša Volvo V60 v edícii Ocean Race. Samotný model v rámci značkovej ohrady znamená poriadny skok vpred. Zo škatuľovitých konzervatívcov sa postupne stávali expresívnejšie autá priebežne od prelomu tisícročia, no bratia S60/V60 aktuálnej generácie to zaklincovali. Dizajnu a priestorovým pomerom sme sa podrobnejšie venovali v samostatných rozsiahlych testoch, preto nebudeme nosiť drevo do lesa. Pozrime sa radšej na novinku pod kapotou. Túto vé šesťdesiatku sme testovali s novým motorom T3 a v tematickej edícii Ocean Race.

TIP: Test Volvo V60 D3: Hlavne o peniazoch - Test Volvo S60 2.0T: Severský vietor

T3 za tri

Motor s takým nízkym zdvihovým objemom pod kapotou stredne veľkého Volva ešte nikdy nepracoval. Obchodné označenie T3 ukrýva prepĺňaný benzínový štvorvalec, ktorého korene siahajú ešte do čias, kedy bolo Volvo v manželskom zväzku s Fordom. Ide teda o blízkeho príbuzného motorov so známym označením 1.6 Ecoboost.

Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 596 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 700/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 600 - 4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Nebudeme sa vŕtať v technických výkresoch motora, pre užívateľa je aj tak podstatnejšie jeho správanie sa v reálnych podmienkach. Otvorene treba povedať, že 150-koňová prepĺňaná jednašestka je pre auto formátu Volva V60 spodnou hranicou výkonov adekvátnych k postaveniu auta.

Aj keď agregátu pomáha dýchať výfukové turbodúchadlo, jeho neželané prejavy cestou do výšin otáčok nečakajte. Ťah nastupuje pozvoľna, ale kontinuálne. Žiadne kopance prebúdzajúceho sa turba neprichádzajú. Ako – tak sa pohonná jednotka rozhýbe až nad hranicou 3 000 otáčok, potom ale už na pokyny vodiča reaguje so zápalom.

Výberové ticho

Pochvalu si zaslúži akustické naladenie motora. Niežeby valiace sa výfukové plyny vyludzovali vzrušujúce tóny, práve naopak. Trochu nudný zvuk poslali konštruktéri smerom od posádky. Keď sa niet čím chváliť, netreba vyskakovať. Ak vás na zvuku motora najviac upúta to, že ho (takmer) nepočujete, ste tu na správnej adrese.

Kombíky už dávno nie sú pohrebáky so škatuľovitým
Kombíky už dávno nie sú pohrebáky so škatuľovitým
Zdroj: autor

Utlmeniu zvuku motora výborne sekunduje aj tichý a maximálne komfortný podvozok, čo z Volva V60 robí perfektného cestovateľa. Má to však jeden háčik. Hltači kilometrov by sa mali poobzerať radšej po inej motorizácii. Motor T3 nijako neobmedzuje komfort, pri ustálenej rýchlosti sa ani neprejavuje jeho nižší výkon, avšak veľmi mu chutí benzín.

Ešte dupľu

Mimo mesta a diaľnice sa pri jazde na hranici predpisov uspokojil prepĺňaný agregát s menej než siedmimi litrami, čo je ešte v poriadku. No na diaľnice ho radšej veľmi neťahajte. Tam si vypýta do deväť litrov, počas nášho testu palubný počítač ukázal cifru 8,5. Keď nastavíte tempomat na 120 km/h, spotreba by mala klesnúť podľa našich praktických meraní asi o liter. Kľukový hriadeľ sa pri stotridsiatke otočí 3 500-krát za minútu. Najsmädnejšie bolo Volvo V60 v uliciach mesta. Tam treba počítať s apetítom 9 l/100 km.

Spotreba 
Mesto - normovaná
8,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,7 l/100 km
Mesto - počas testu
9,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,5 l/100 km
Priemer testu
8,0 l/100 km

Štart plynom

Keď sme už v meste, pristavme sa pri zaujímavosti týkajúcej sa štart/stop systému. Jeho princíp určite nikomu netreba vysvetľovať. No zarazilo nás, že opätovné naštartovanie motora napríklad pri čakaní na zelenú je možné zariadiť klasicky stlačením spojkového pedálu, ale aj netradične stlačením plynového pedálu. Nech hútame ako hútame, význam tejto špecialitky nám uniká. Jediné logické vysvetlenie, ktoré nám prichádza na um je, že ide o univerzálnu funkciu systému, ktorý sa v rovnakej podobe montuje aj do automobilov s automatickou prevodovkou.

Zákutia ovládania

Vráťme sa ešte ku komfortu. Do schémy pohodlného cestovania zapadá aj ovládanie šesťstupňovej prevodovky, ktorej rýchlostné stupne len tak cvakajú. Na dráhach medzi nimi nečakajte žiadne „zúbkovanie“ ani sťažený chod. Všetky cesty sú zjazdné a bez obmedzení. Pochvalu si zaslúži aj ovládanie palubných systémov na centrálnom displeji pomocou jediného otočného ovládača s dvomi tlačidlami.

Klasický Švéd s funkcionalistickým interiérom
Klasický Švéd s funkcionalistickým interiérom
Zdroj: autor

Naopak pokarhanie patrí Volvu za grafiku displejov v budíkoch pred vodičom v štýle 8-bit. Je zastaraná a absolútne kontrastuje s krásnymi výstupmi displeja na stredovej konzole. Pri facelifte prosíme modernizovať!

Áno s podmienkou

Volvo V60 sa nám páči. Je pohodlné, pôsobí hodnotne a vyžaruje severského ducha. Do prémiovej strednej triedy prináša čerstvý oceánsky vánok. Základný motor T3 by však mal byť voľbou iba pre menej náročných vodičov, ktorí sa vydávajú na iba občasné dlhšie cesty. Tí nejako prehryznú aj vyššiu spotrebu na diaľnici a komfortom ich V60 aj s motorom T3 očarí.

Pokračovanie v ďalšej kapitole

Kapitola clanku 

Volvo V60 T3
Volvo V60 T3
Zdroj: autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 596 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 700/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 600 - 4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
4 628 mm
Šírka
1 865 mm
Výška
1 484 mm
Rázvor náprav
2 776 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 462 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 537 kg
Užitočná hmotnosť
638 kg
Celková hmotnosť
2 100 kg
Objem batožinového priestoru
430/1248 l
Objem palivovej nádrže
67 l
Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,7 s
Spotreba 
Mesto - normovaná
8,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,7 l/100 km
Mesto - počas testu
9,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,5 l/100 km
Priemer testu
8,0 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
155 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena 
Základná cena modelu
od 30 190 €
Základná cena verzie
od 30 190 €
Cena testovaného exemplára
37 980 €

Video

Diskusia