top ikona Test Volvo V60 D4 AWD

Testy Test Volvo V60 D4 AWD: Severan v očakávaní

Foto: Marek Pokrývka

26.9. 2013 18:57 Nové svetlomety, odlišná maska chladiča, digitálne prístroje... Je facelift švédskeho kombi Volvo V60 iba vizuálnou záležitosťou, alebo je v ňom čosi viac?

Volvo predstavilo na ženevskom autosalóne hneď niekoľko zmodernizovaných vozidiel. Facelift zasiahol najvýraznejšie rad nesúci číslo 60, teda trio S60/V60/XC60. Upravené verzie už prišli na trh a ich zástupcu sme preto podrobili testu. Vyskúšali sme model V60 D4 AWD Summum, teda kombi s druhou najsilnejšou naftovou motorizáciou, automatom, pohonom všetkých kolies a špičkovým vybavením.

Modernizované Volvo V60 vo verzii D4 AWD Summum
Modernizované Volvo V60 vo verzii D4 AWD Summum
Zdroj: Marek Pokrývka

Elegantnejšie svetlá a digitálne prístroje

Nosným prvkom faceliftu sú jednoznačne svetlomety. V60 sa rovnako ako príbuzný sedan a SUV vzdalo doteraz používaných zdvojených svetiel. Nahradil ich jednoliaty kúsok, vďaka ktorému auto pôsobí o niečo elegantnejšie. Zároveň však v spolupráci s novou maskou chladiča a odlišne tvarovaným nárazníkom stratilo čosi zo svojej dravosti a originality.

Zadné partie sa zmenili ešte menej. Dizajnéri sa dotkli vnútornej architektúry svetiel a do nárazníka testovanej verzie integrovali dvojicu výfukových koncoviek z ríše obrov. Z diaľky pôsobia, akoby cez ne vydychoval minimálne osemvalec, no bližší pohľad odhalí podstatne skromnejšie rúrky vo vnútri pochrómovaných lichobežníkov. Modernizácia zahŕňala aj oprášenie ponuky kolies, ktorú v našom prípade zastupovali sedemnástky s jemne turbínovým dizajnom.

Test Volvo V60 D4 AWD
Test Volvo V60 D4 AWD
Zdroj: Marek Pokrývka
Test Volvo V60 D4 AWD
Test Volvo V60 D4 AWD
Zdroj: Marek Pokrývka
Pri tvorbe výfukových koncoviek sa materiálom nešetrilo

V interiéri došlo k minimálnym úpravám. Tou najzásadnejšou je integrácia nových prístrojov do palubnej dosky. Analógovú klasiku nahradil digitálny panel v štýle menšieho súrodenca V40. Kritizovaný jednofarebný displej palubného počítača je teda minulosťou, namiesto neho tu teraz nájdeme slušne spracovaný monitor s jemným zobrazením a peknou grafikou. Vodič si na ňom môže nielen zobraziť rôzne informácie, ale aj prispôsobiť si ho momentálnej nálade.

Test Volvo V60 D4 AWD
Test Volvo V60 D4 AWD
Zdroj: Marek Pokrývka
Test Volvo V60 D4 AWD
Test Volvo V60 D4 AWD
Zdroj: Marek Pokrývka
Farbu a vzhľad podsvietenia si môže vodič upraviť podľa nálady

Z hľadiska priestrannosti či vyhotovenia je prakticky všetko po starom. Vpredu sa pohodlne usadí aj o niečo vyšší človek než je štandard, na zadných sedadlách už je zhruba 180 centimetrov limitom. Posádka s hyperaktívnym rastovým syndrómom sa tu pohodlne cítiť nebude. Zabudnúť treba aj na prehnanú batožinu, podpriemerný objem kufra sa pri facelifte nezmenil. Pribudla však výklopná stena na jeho rozdelenie či udržanie batožiny na mieste.

 

Severania vnímajú teploty inak

Leto je už síce za nami, no počas testu tohto Švéda ešte prišla k slovu aj dvojzónová klimatizácia. Všimli sme si na nej jednu nezvyčajnú vec. Ak sme si nastavili interiérovú teplotu na bežne zaužívané čísla, z útrob auta sa valil ľadový severák. Na nastolenie komfortnej vnútornej klímy sme museli v ovládaní pridať celé tri stupne Celzia. Asi to súvisí s krajinou pôvodu...

Sedadlá prešli pri modernizácii len minimálnymi úpravami, napriek tomu si zaslúžia opätovnú pochvalu. Príplatkové športové kúsky sú pohodlné, v zákrute poskytnú slušnú oporu a v neposlednom rade výborne vyzerajú. Čalúnenie príjemnou hnedou kožou to len umocňuje. Pozitívne dojmy sme mali aj z ostatných použitých materiálov a ich zosúladenia.

Test Volvo V60 D4 AWD
Test Volvo V60 D4 AWD
Zdroj: Marek Pokrývka
Test Volvo V60 D4 AWD
Test Volvo V60 D4 AWD
Zdroj: Marek Pokrývka
Predné sedadlá sú výborné, batožinový priestor je slabinou

Dynamikou neohúri, no nie je ani príliš smädný

Testovaná verzia D4 AWD je na slovenskom trhu druhou najsilnejšou naftou v ponuke. Napriek tomuto statusu a päťvalcovému motoru ponúka len striedmy výkon s maximom 120 kW (163 k). Menší dôraz na dynamiku dokumentuje údaj o zrýchlení na stovku: 10,4 sekundy nie je v tejto triede žiadne terno. Pri akcelerácii si síce nebudete netrpezlivo hrýzť nechty, no od prémiového auta už väčšinou očakávame väčší silový potenciál.

BANNER300

Svoj nezanedbateľný podiel má na tom systém rozdelenia krútiaceho momentu. Verzia D4 bez pohonu všetkých kolies sa napriek nižšej porcii krútiaceho momentu (400 Nm) dostane na stovku o sekundu skôr. Subjektívnu dynamiku testovaného modelu zhoršovala aj automatická prevodovka, ktorá má už svoje najlepšie dni za sebou. Oproti modernejším konkurentom trochu stráca na poli hladkosti radenia, no najmä v rýchlosti reakcií.

Veľkým pozitívom tohto motora je nezameniteľný
Veľkým pozitívom tohto motora je nezameniteľný
Zdroj: Marek Pokrývka

Automat sa odráža aj na spotrebe. Papierovo spotrebuje model AWD v kombinovanom režime až o 1,9 litra viac než manuálna prednokolka, z toho štyri deci pripadajú na skriňu Geartronic. Napriek tomu nemožno smäd tohto Švéda pokladať za tragický: v meste sme s ním bežným štýlom dokázali jazdiť za striedmu hodnotu 6,8 l/100 km. Papierový údaj sme tak podliezli takmer o celé dva litre, čo sa dnes naozaj často nevidí. Na diaľnici si pýtal motor presne o pol litra menej. Brázdenie vidiekom znamenalo spotrebu na úrovni 4,9 litra nafty.

Okresné cesty pritom možno prechádzať pomerne svižne. Keď sa kombi rozgúľa, svoju rýchlosť tak ľahko nestratí a dokáže si ju udržať aj v zákrutách. Podvozok by jednoznačne zvládol i väčšiu porciu výkonu a v spolupráci s dobre nastaveným riadením sa stará o slušné jazdné vlastnosti. Veľké vodičské zážitky tu však nečakajte, všetko je podriadené odfiltrovaniu vnemov v mene komfortu.

Komfort hral pri ladení auta prím, no dá sa s ním
Komfort hral pri ladení auta prím, no dá sa s ním
Zdroj: Marek Pokrývka

S príplatkami na dostrel k číslu päťdesiat

Omladené Volvo V60 štartuje na slovenskom trhu cenou 30 490 eur. Variant D4 AWD zoženiete od 38 390 eur, v špičkovom vybavení Summum ide o čiastku 44 340 eur. V tejto cenovej hladine už pôsobí tento pohon skutočne trochu podvyživene, konkurencia sa pýši aj zaujímavejšími parametrami.

Box Autobazar

Nami testovaná verzia mala štyri príplatkové balíky navyše, ktoré okrem iného zahŕňali bi-xenónové svetlá, navigačný systém, výkonnejšiu audiosústavu s DVD prehrávačom či vyhrievanie sedadiel. Cenu dostali tieto prvky na dostrel k čiastke päťdesiattisíc, chýbali do nej len dve „dvacky“.

Severan v očakávaní novej techniky

Facelift švédskeho kombi teda nepriniesol žiadnu veľkú revolúciu. V omladenej podobe má Volvo V60 stále čo ponúknuť, no na konkurenciu stráca z hľadiska priestrannosti zadných partií a najmä pohonu. Už v blízkom čase však do obchodov prídu modely s celkom novými motormi línie VEA a okrem nich sa pod kapotou objaví moderný osemstupňový automat.

Modernizácia modelu V60 prospela, ale technické
Modernizácia modelu V60 prospela, ale technické
Zdroj: Marek Pokrývka

S novými pohonnými jednotkami a prevodovkou bude facelift typu Volvo V60 dokonaný a Severan sa bude môcť konkurentom postaviť o niečo lepšie. S modernizáciou sa však spája aj jedno negatívum: z ponuky vypadnú päťvalcové motory. Volvo opúšťa tieto nezameniteľne znejúce agregáty medzi poslednými, boj o dynamiku skĺbenú s papierovými euroemisiami je však neúprosný.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Suvisiace s temou

Video

Diskusia