Testy TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie

21.9. 2016 4:00 Niečo na tých Volvo limuzínach je.

Je to veľké, elegantné, nízke a nie je to nemecké. Privítajte novú švédsku vlajkovú loď, Volvo S90. Ponúka však viac ako len eleganciu a dizajn?

Ale niečo úplne iné, ako na nemeckých. Nástupca S80 nie je žiadna namyslenosť, žiadny verejný pokus o vykričanie zostatku bankového konta. To by nebolo Volvo. Volvo S90 je také milé, príjemné, kamarátske, elegantné. Aj keď má takmer 5 metrov a dva výfuky.

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

Naživo pôsobí S90 nielen vďaka dlhej kapote elegantne a majestátne. Pritom z profilu je až na zalomenia okna na C stĺpiku relatívne obyčajné. Štýlovo však pôsobia predné „T" svetlá a ľudia sa za ním obzerajú. Dokonca si testované S90 vyslúžilo palec hore aj od vodiča Cayennu.

Interiér, priestor a výbava

Exteriér je ale nič v porovnaní s interiérom. Toto je asi najlepší interiér, aký som zažil (vrátane Volva XC90). Takmer všetko je na dotyk mäkké, kvalitné, dizajn akoby bol z Ikei. Cítite sa ako doma, v tom najpríjemnejšom možnom prostredí. A keď si do toho pustíte príplatkový audiosystém Bowers & Willkins, je to ako vaša malá súkromná oáza.

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

Poloha za volantom je dobrá aj pre fanúšikov športovej jazdy. Viac vás však zrejme potešia jedny z najpohodlnejších sedadiel vôbec. Prijali by sme však perforáciu na koženom poťahu sedadiel, ideálne aj s príplatkovým chladením. Inak sa v lete celkom spotíte.

Vodič sa v našej výbave Inscription pozerá na digitálny displej so simuláciou budíkov a navigáciou medzi nimi. Pôsobí to veľmi príjemne, displej je dostatočne veľký a neleskne sa. Prijali by sme ale intuitívnejšie ovládanie palubného počítača.

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

Stredu palubnej dosky dominuje veľký dotykový displej, zrejme najlepší aký momentálne v aute nájdete. Je to taký „preonačený" ipad. Ovládate pomocou neho úplne všetko, aj kúrenie. My sme síce stále za tlačidlové ovládanie niektorých funkcií ale z dotykových displejov je toto stále ten najlepší.

Že Volvo myslí aj „šedivejších" zákazníkov, dokazuje voliteľná CD mechanika stiesnená v priehradke pod lakťovou opierkou.

Priestor na zadných sedadlách by mal byť dostatočný pre väčšinu cestujúcich. Približne 180 cm vysoký cestujúci si vzadu za seba sadne s rezervou na nohy asi 20 cm a s rezervou na hlavu približne 5 cm.

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

Batožinový priestor má objem 500 litrov, čo nie je vlastne veľa na tak veľké auto. Nepomáha ani hrb nad zadnou nápravou a relatívne malý otvor na nakladanie. Sedany však nikdy neboli o praktickosti kufra a, na druhej strane, pod dnom nájdete plnohodnotnú rezervu a v zadnom sedadle zas otvor na lyže. A keď je pre vás tak dôležitý kufor, je tu Volvo V90 alebo Volvo V90 Cross Country. Všetky zdieľajú rovnakú platofmu (SPA).

Predtým ako poviete, že S90 nestojí ani v základe málo, prečítajte si tento odstavec. Byť to Volvo, štandardná bezpečnostná výbava zaberá v cenníku jednu celú stranu. Každé S90 má teda autonómne núdzové brzdenie v prípade hroziacej kolízie s iným vozidlom, chodcom, cyklistom či vysokou zverou, aktívne počas dňa i noci, systém automatického zabrzdenia v križovatke pri hroziacej zrážke s protiidúcim vozidlom, aktívny asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu, systém sledovania bdelosti vodiča, systém sledovania dopravných značiek, systém ochrany pred nechceným zídením z cesty, automatický zásah do riadenia, prípadne aj spomalenie vozidla, systém pohltenia energie vertikálneho nárazu v predných sedadlách - ochrana pred zranením chrbtice, systém prípravy predných bezpečnostných pásov pred hroziacou nehodou, Systém automatického brzdenia po náraze na zabránenie sekundárnym nehodám, systém ocrhany proti hyper exii krčnej chrbtice na všetkých sedadlách... A to sme vybrali len niektoré! Okrem toho je S90 plné typov airbagov, o ktorých mnoho z konkurencie ani len nepočulo.

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

Z vyššie spomínaných bezpečnostných systémov sme si skúsili asistent udržania v pruhu a (nechtiac aj) automatické brzdenie s pritiahnutím pásu. Druhá spomínaná funkcia síce môže pomôcť predísť nehode ale niekedy to s opatrnosťou trochu preháňa. Príplatkový Pilot assist však vítame. Dokáže vás s minimálnym úsilím previesť cez zápchu alebo vám na diaľnici pomôže udržať sa vo vlastnom v pruhu.

V základnej výbave síce nenájdete náš audiosystém Bowers & Wilkins, ale aj ten najnižší má 10 reproduktorov. Vlastne sme po pohľade do cenníka necítili potrebu siahať po inej ako základnej verzii. Aj príplatková výbava priamo nesúvisiaca s bezpečnosťou je tiež veľmi bohatá. V meste ubytovaných poteší napríklad možnosť priplatenia si za výborný kamerový systém na parkovanie ponúkajúci pohľad z vtáčej perspektívy.

Motor, prevodovka a jazda

Volvo prechádza postupne na nové modulárne motory rady Drive-E. Patrí sem aj štvorvalec poháňajúci našu verziu D5 AWD, najvýkonnejšie naftové S90. Motor má dve turbá fungujúce sekvenčne, sériovo. Dosahuje výkon 173 kW / 235 k, krútiaci moment 480 Nm a je kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou (Aisin AWF8F35). Štandardom pre D5 je aj pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou Haldex (resp. po novom značka Borg Warner).

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

Najväčšou technickou zaujímavosťou motora D5 je systém Power Pulse. Ide o špeciálnu nádržku obsahujúcu stlačený vzduch, ktorý slúži na eliminovanie oneskorenia turba po stlačení plynu. A funguje to výborne. Približne od 1500 otáčok skutočne cítite, že turbo má potrebný tlak prakticky okamžite po stlačení plynu. Výsledok je, že auto je na pocit dynamickejšie a reaguje rýchlejšie. Výkon je distribuovaný veľmi plynule a klasické ochabnutie krútiaceho momentu vo vyšších otáčkach je vďaka dvom sekvenčným turbám posunuté do vyšších otáčok. Nakoľko však máte automat, auto všetko si zorganizuje samo a vás to nemusí vôbec trápiť.

Pohnutie sa z križovatky je plynulé a sekvenčné radenie dostatočne rýchle. Prevodovke však celkom trvá, kým sa rozhodne o koľko, a či vôbec po pritlačení plynu podradí. Okrem toho, prvé približne dve sekundy po štarte z pokoja a s plným plynom akoby na niečo čakala (zrejme kým sa zamkne menič). Až potom vyrazí auto naplno vpred. Bez toho by terajších 7 sekúnd na stovku mohla stiahnuť možno aj o pol sekundy. Celkovo sme však boli s prevodovkou spokojní a spomínané problémy by teoreticky vyriešil nový softvér (možno aj príplatkové ladenie od Polestar).

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

Sekvenčný režim radenia je ale podľa nás opačne (ako aj u mnohých ďalších výrobcov). Teda páka smerom ku kapote = vyšší prevodový stupeň a opačne. Preto odporúčame priplatiť si za páčky pod volantom a tým pádom povinne aj za športový volant. To je však dobre investovaných 300 eur.

Zadná náprava S90 využíva, podobne ako nehybridné XC90, listovú pružinu. Áno, počujete správne, listovú pružinu. Nie je to však taká klasická kovová z nákladiaku - táto je vyrobená z uhlíkových vlákien a namontovaná priečne medzi zadnými kolesami. Výsledok? Asi najpohodlnejší podvozok, aký som kedy zažil. Podiel na tom určite má aj veľký rázvor a príplatkové vzduchové pruženie zadných kolies. Proste krásne prepláva cez takmer všetky nerovnosti. Niekedy posádka ani netuší, že práve prešli železničným prechodom. Ako to však býva u vzduchového pruženia relatívne často, filtrovanie niektorých väčších nerovností je sprevádzané vyššou hlučnosťou podvozka. Sem tam sa v interiéri ozval aj nejaký ten pazvuk. To však len pri jazde po veľmi rozbitej ceste.

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

V meste sa nám podarilo jazdiť za 6,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 32 km/h. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo 4,9 l/100 km a pri 130 km/h 5,8 l/100 km. Mimo mesto si S90 D5 vystačilo len so 4,5 l/100 km čo je vzhľadom na veľkosť a výkon auta úctyhodné.

Najspokojnejšie sa S90 cíti na diaľnici. Odhlučnenie je dobré a riadenie je príjemne ľahké. Aerodynamický hluk na diaľnici je ukážkovo nízky, podobne aj hluk spôsobený valivým odporom pneumatík a motorom.

Ďalšie príjemné prekvapenie vás čaká pri prvom rýchlom prejazde zákruty. Na pocit je aj napriek takmer 1 800 kilám Volvo S90 obratné a ľahké. Že zastavujete relatívne slušný kolos cítite len na brzdách. Nakoľko sa však nad prednou nápravou nachádza len relatívne ľahký štvorvalec, auto mení smer veľmi rýchlo a promptne a dlhý rázvor zabezpečuje stabilitu aj pri vyšších rýchlostiach. Trakcia je dobrá a auto sa správa veľmi dlho neutrálne. Miernu nedotáčavosť blízko pri limite trakcie eliminuje do veľkej miery pohon všetkých kolies s aktívnym rozdeľovaním sily medzi jednotlivé kolesá. Za normálnych okolností využíva predné kolesá, no v prípade potreby však dokáže presunúť 50 percent sily aj na zadné kolesá.

 
TEST: Volvo S90 D5 AWD – nenútené pohodlie
Zdroj: Daniel Krnac
 Volvo S90 D5 AWD

 

Záver

Volvo S90 D5 je to čo hľadáte, ak chcete elegantnú limuzínu s maximom bezpečnostných systémov, s dobrými jazdnými vlastnosťami aj s dobrou spotrebou. Pohodlie v príjemnom a dizajnovom interiéri je ukážkové a miesto na zadných sedadlách veľkorysé.

Ak hľadáte auto v tejto triede, Volvo S90 je jednou z najlepších možností, ak nie tou najlepšou. Mne osobne imponuje hlavne pohodlím, výborným interiérom a pekným exteriérom. Plus švédske logo na prednej maske nenesie so sebou negatívnu reputáciu, čo sa o niektorých konkurenčných značkách kvôli ich zákazníkom vždy povedať nedá...

Motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 969
Prevodovkaosemstupňová automatická
Poháňaná nápravapredná a zadná (Haldex)
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )173 / 235 pri 4000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm)480 pri 1750 až 2500 ot./min.
Najvyššia rýchlosť (km/h)240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)7,0
Spotreba
Udávaná výrobcom - mesto / mimo mesta / kombinovane (l/100km)-,- / -,- / 4,8
Rozmery
Dĺžka / šírka / výška (mm)4963 / 2019 / 1443
Batožinový priestor (l) 500
Pohotovostná hmotnosť (kg)

1779

Objem palivovej nádrže (l)60
  
Ceny
Aktuálna cena základného modelu s DPH38 900,- €

Cenatestovanej verzie (S90 D5 AWD Inscription)

55 000,- €

Zdroj: automix.sk 

Video

Diskusia