ikona

Testy Test Volkswagen T-Roc 1.5 TSI: Nahradí aj Golf?

Foto: Filip Kadlečík

18.4. 2018 16:05 Volkswagen postavil SUV, ktoré spolu s Arteonom či Touaregom má byť začiatkom novej a imidžovej éry značky. Môže však vôbec súperiť s legendárnym Golfom, od ktorého sa zasa až tak nelíši?

Marketingový guru Volkswagenu, Jochen Sengpiehl, vyhlásil, že VW potrebuje zmenu. Má ísť o návrat k autám, ktoré v majiteľoch vyvolajú emócie, na ktoré sa budete pozerať radi a ktoré budú farebné. Jedným z prvých zástupcov tejto generácie produktov Wolfsburgu by mohol byť model T-Roc.

Nový hráč na trhu SUV, model T-Roc, dostal do vienka poriadne atraktívny vzhľad
Nový hráč na trhu SUV, model T-Roc, dostal do vienka poriadne atraktívny vzhľad
Zdroj: Filip Kadlečík

Štýlové SUV pohybujúce sa na hranici medzi segmentmi B a C totiž do vienka dostalo výrazný a svieži dizajn. Expresívnosť či výnimočnosť jeho exteriéru by sa pritom mala preniesť aj do interiéru. Podarilo sa Volkswagenu naplniť svoj cieľ? Môže svieži prírastok na trhu nahradiť aj faceliftovaný model Golf?

Na počiatku novej éry

Základným kameňom vylepšeného dizajnového jazyka Volkswagenu sa už pred rokom stal model Arteon, ktorý sme medzičasom už aj stihli otestovať. Štýlový nástupca modelu CC priniesol wolfsburgským modelom šmrnc a do portfólia VW privial čerstvý vietor. Na postupnú evolúciu produktovej línie teraz naväzuje T-Roc.

Predná časť má v duchu dnešných trendov výrazné horizontálne členenie
Predná časť má v duchu dnešných trendov výrazné horizontálne členenie
Zdroj: Filip Kadlečík

Kompaktné SUV dostalo čelnú masku, ktorá je prepojená s prednými reflektormi vybavenými full-LED technológiou. Svietia výborne, škoda však, že po vzore omladeného Golfu nedisponujú aj funkciou vyrezávania protiidúcich objektov. Aj keď to tak nevyzerá, T-Roc taktiež nasleduje dnešné trendy a predné svetlá ma rozdelené celkovo na tri segmnety.

Pod hlavnými, ktoré spĺňajú fuknciu stretávacích a diaľkových reflektorov, sa nachádza diódová trubica denného svietenia integrovaná priamo do predného nárazníka. Ešte nižšie sú umiestnené hmlové svetlá. Podarenú prednú časť ešte zvýrazňuje muskulatúrna kapota a široké blatníky predných kolies.

Zadok T-Rocu je striktne jednoduchý, jeho hlavnou okrasou sú pekné LED svetlá
Zadok T-Rocu je striktne jednoduchý, jeho hlavnou okrasou sú pekné LED svetlá
Zdroj: Filip Kadlečík

Z profilu je T-Roc až na detaily klasickým zástupcom svojho segmentu. Ozdobený je dvojicou chrómových líšt. Zaujímavosťou je pozvoľný sklon zadného skla, ktorý tu navodzuje dojem karosérie coupé-SUV. Zadná časť je striktne jednoduchá. Jej šperkom sú diódové koncové svetlá, za najväčší prešľap zasa považujeme imitáciu koncoviek výfukov na zadnom nárazníku.

Celkovo T-Roc pôsobí moderne, sviežo a štýlovo. Rozhodne nepriťahoval toľko pohľadov ako Arteon, v dave však nezapadne. Pohľad na zadobok napríklad odhalí výrazne vystúpený zadný blatník, ktorý je vyslovene sexy. O “nudnom Volkswagene” tu nemôže byť ani reč, kompaktné SUV vyzerá výborne a napĺňa všetky dnešné štandardy.

Trpí syndrómom Arteonu

Škoda, že novátorský prístup z tvorby exteriéru sa nepreniesol aj do kabíny. Podobné výčitky sme smerovali aj na adresu spomínaného Arteonu, ktorý je vizuálne nádherný, jazdí parádne, no v interiéri ide viac-menej o “suchú” inšpiráciu Passatom. Tu je odlíšenie od modelu Golf podstatne výraznejšie, celkovo však interiér ponúkne paradoxne menej, než žijúca legenda z portfólia VW.

Interiér nesie príjemný jednoduchý dizajn, chýbalo nám však v ňom viac farebnosti
Interiér nesie príjemný jednoduchý dizajn, chýbalo nám však v ňom viac farebnosti
Zdroj: Filip Kadlečík

Jednoznačným pozitívom je prítomnosť vynikajúceho Active Info displeja druhej generácie, ktorý sme si vyskúšali napríklad už aj v omladenom Pole. Je prehľadný, vizuálne atraktívny a praktický. Budíky nám tu rozhodne nechýbali. Dokonca nám nevadí ani často kritizovaný fakt, že mapa navigácie sa kvôli hardvérovým obmedzeniam systému môže zobrazovať len na jednom z dvoch veľkých displejov na palubnej doske. Dvojité zobrazenie by aj tak bolo zbytočné.

Negatív tu však vidíme viacero. Krátko pred testovaním T-Rocu sme si do parády vzali Aronu. Taktiež ide o nové koncernové SUV, len v menšom balení. Zarazilo nás, že kvalita interiéru a remeselné spracovanie je v T-Rocu približne na rovnakej úrovni, ako v útlejšom Seate. Arona, ktorú sme testovali, bola pritom lacnejšia o takmer 6 000 eur. Áno, neponúkla toľko technológií, no od T-Rocu sme očakávali väčší kvalitatívny nárast aj z hľadiska materiálov.

Active Info Display II je výborný, rozhodne sa za neho oplatí priplatiť
Active Info Display II je výborný, rozhodne sa za neho oplatí priplatiť
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak vedľa seba postavíte Golf a T-Roc s porovnateľnou výbavou a cenou, v Golfe sa budete cítiť lepšie. Volkswagen v ňom totiž viac dbá na detaily, je premyslenejší a zďaleka v ňom nenájdete tak veľa tvrdých plastov. Koniec-koncov teda treba povedať, že interiér T-Rocu je technologicky vyspelý, no od štýlového SUV sme čakali omnoho viac, než ponúkne “chudobnejší brat” Seat.

Nedá sa poprieť to, že T-Roc je z hľadiska koncepcie dobre vymysleným automobilom. Je priestranný, nedostatkom miesta nebudete trpieť ani vzadu, a v interiéri je aj komfortný. Batožinový priestor s kapactiou 445 litrov mu môže závidieť nejeden hatchback, o jaskyni s objemom 1 290 l po sklopení druhého radu sedadiel ani nehovoriac.

Veľký batožinový priestor je nezanedbateľnou výhodou modelu T-Roc
Veľký batožinový priestor je nezanedbateľnou výhodou modelu T-Roc
Zdroj: Filip Kadlečík

O to viac nás mrzí, že Volkswagen dobrú koncepciu nedotiahol do presvedčivejšej koncovky. Od automobilu s cenovkou 25 690 eur by sme očakávali viac citu pre detail a príjemnejší interiér. Do úvahy treba brať aj fakt, že tento T-Roc síce bol nakonfigurovaný vo výbave Sport s paketom Sport +, avšak množstvo príplatkovej výbavy mu chýbalo. Za všetky príklady spomenieme cúvaciu kameru či keyless prístup a štartovanie.

Dynamika niečo stojí

Pod kapotou T-Rocu debutuje aj agregát 1.5 TSI, s ktorým už máme skúsenosti z testovania spomínaného Seatu Arona. Páči sa nám, že aj tu vozidlu dodáva dostatočný výkon (je naladený na 110 kW (150 k) a 250 Nm) a kompaktné SUV s ním na ceste rozhodne zavadzať nebude.

Motor 1.5 TSI je tichý a výkonný, v otáčkach by však mohol vystúpiť zo svojej decentnej polohy
Motor 1.5 TSI je tichý a výkonný, v otáčkach by však mohol vystúpiť zo svojej decentnej polohy
Zdroj: Filip Kadlečík

Vďaka živej povahe prepĺňaného štvorvalca a výbornej manuálnej prevodovke si v štýlovom VW za volantom užijete aj zábavu. Predbiehania či agresívnejšieho jazdného štýlu sa T-Roc nezľakne a tak sa často prichytíte pri tom, že síce sedíte v športovo-úžitkovom aute, no užívate si ho ako bežný, príjemne výkonný, osobák.

Podvozok je tu pomerne tuhý, avšak nie nekomfortný. Dá sa tu hovoriť o akomsi športovejšom a tvrdšom naladení, ktoré zodpovedá exteriéru samotného automobilu. Ak si potrpíte na komfort, rozhodne odporúčame siahnuť po pohone všetkých kolies. Vtedy má totiž T-Roc viacprvkovú zadnú nápravu. V našom prípade, s pohonom prednej nápravy, bola len jednoduchá a bolo to cítiť. Najmä na výrazných priečnych nerovnostiach si v kombinácii s 18” ráfikmi vedela buchnúť.

Pri pohľade zo zadoboku krásne vyniknú kypré tvary blatníka
Pri pohľade zo zadoboku krásne vyniknú kypré tvary blatníka
Zdroj: Filip Kadlečík

Možno je trochu škoda, že motoru 1.5 TSI chýba výraznejší zvukový prejav. Charakter stráca najmä vo vyšších otáčkach, kde už vám oturbené jedna-päťky Fordu či Hondy dokážu hutnejším zvukom navodiť slušné zimomriavky. Na druhú stranu však treba povedať, že nová jednotka je veľmi tichá aj na diaľnici a posádka o jej chode prakticky nevie.

Nevýhodou 150-koňového agregátu môže byť jeho spotreba paliva. Papierovo je na tom dobre, v kombinovanej prevádzke si má na 100 kilometrov jazdy vypýtať 5,3 l benzínu. V realite však počas nášho testu kombinovane spotreboval 6,7 l/100 km a to ešte pri jazde s ohľadom na spotrebu. Ak na svoju peňaženku či ekológiu zabudnete, môžete očakávať aj atakovanie hranice 8,0 l/100 km. Nuž, za výkon a flexibilitu sa jednoducho platí a karoséria SUV nepatrí práve medzi najúspornejšie.

Lacný nebude

Je pravda, že T-Roc je atraktívny, až na občasné buchnutie zadnej nápravy má aj solídne jazdné vlastnosti a navyše je technologicky vyspelý. Za takéto vymoženosti si však treba aj priplatiť. Štartovaciu pozíciu tu tvorí suma 16 840 eur, vtedy však takým štýlovým SUV, ako vidíte na našich fotografiách, rozhodne nebude. Pri sume 23 660 eur však už naberie lepšie kontúry, na toľko si totiž VW cení výbavu Sport.

Detail, ktorý zamrzí - ikona parkovacej brzdy by mohla byť do moderného displeja zakomponovaná aj citlivejšie
Detail, ktorý zamrzí - ikona parkovacej brzdy by mohla byť do moderného displeja zakomponovaná aj citlivejšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Náš automobil disponoval ešte okrem nej aj extra paketom Sport +, za ktorý sa platí 340 eur. Peniaze naviac bolo treba zainvestovať aj do kompletnej sady parkovacích senzorov bez videokamery (170 eur), diskov “Montego Bay” z ľahkých zliatin s rozmerom 7Jx18 na pneumatikách 215/50 R18 (570 eur), čierny perleťový lak (550 eur) a vyhrievanie predných sedadiel či ostrekovačov čelného skla (400 eur).

Vo finále teda testovacie vozidlo stálo 25 690 eur. Vzhľadom na moderné technológie ako Active Info displej druhej generácie, adaptívny tempomat a pod. nejde o prestrelenú čiastku. Stále nás však fakt, že testovaná Arona bola lacnejšia o takmer celých 6 000 eur, zaráža. Volkswagen postavil štýlové auto, za ktoré si ale samozrejme nechá adekvátne zaplatiť.

Zaútočí na pozíciu Golfu?

Po prvom redakčnom teste modelu T-Roc si dovolíme tvrdiť, že bestseller VW Golf môže mať pokojné sny, moderné SUV by ho totiž ohroziť nemalo. Vidíme totiž množstvo prvkov, v ktorých T-Roc na legendárny kompakt stráca. Či už ide o jazdný komfort, detaily a materiály v interiéri (napríkald polstrované odkladacie plochy), resp. technologickú výbavu. Golf svieži športovo-úžitkový model poľahky zatieni.

Štýl T-Rocu rozhodne nechýba, priestor na zlepšenie však vidíme v jeho kabíne
Štýl T-Rocu rozhodne nechýba, priestor na zlepšenie však vidíme v jeho kabíne
Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu však netreba zabúdať na benefit v podobe vyššieho posedu, väčšej svetlej výšky a štýlovejšieho vzhľadu s možnosťou množstva farebných kombinácií. To sú totiž vlastnosti, ktoré dnes z T-Rocu určite spravia atraktívnu voľbu pre mnohých potenciálnych majiteľov. Možno, že by na nás T-Roc v prípade odvážnejšej konfigurácie testovaného modelu urobil lepší dojem. Takto však naďalej viac držíme palce osvedčenému Golfu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 348 mm
Šírka
1 819 mm
Výška
1 573 mm
Rázvor náprav
2 590 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 330 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 405 kg
Užitočná hmotnosť
520 kg
Celková hmotnosť
1 850 kg
Objem batožinového priestoru
445/1 290 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,4 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,3 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,1 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
117 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 16 840 €
Základná cena verzie
od 23 660 €
Cena testovaného exemplára
25 690 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia