Po anglicky hovoriaci majú svojho Average Joea, Nemci zase Otta Normalverbrauchera a Francúzi používajú homme de la rue – obyčajný človek – bez akejkoľvek negatívnej konotácie. Presne taký si kúpi Golf Limited – rozumné auto za rozumnú cenu.

Volkswagen Golf Limited 1,5 TSI
Zdroj: Auto Bild

Ako testovací vodiči máme obvykle tú „smolu“, že pri predstavovaní novej generácie vozidla sa nám do rúk dostane jedna z najbohatších výbav, aby sme mohli opísať tie najnovšie prvky výbavy. Potom to však skresľuje test.

Technické údaje I Volkswagen Golf Limited 1,5 TSI
Motor: benzínový štvorvalec turbo, vpredu naprieč • zdvihový objem: 1 498 cm³ • výkon: 96 kW (130 k) pri 5 000 ot./min. • krútiaci moment: 200 Nm pri 1 400 – 4 000 ot./min. • pohon: predné kolesá/6-st. manuál. • zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,2 s • max. rýchlosť: 214 km/h • spotreba: 5,4 – 5,5 l/100 km • emisie CO2: 123 – 126 g/km • d/š/v: 4 286/1 789/1 441 mm • rázvor: 2 619 mm • kufor: 381/1 237 l • pohotovostná hmotnosť: 1 306 kg • cena: 19 490 eur

Teraz tu máme kus v bežnej špecifikácii. Edícia Limited má cenové zvýhodnenie 2 590 eur, ale stále veľmi slušnú výbavu, v ktorej nechýba adaptívny tempomat, predné a zadné LED  svetlomety, automatická klimatizácia, parkovacia kamera, Digital Cockpit Pro (10,25 palca), asistent rozpoznávania kolízie s chodcom a cyklistom s funkciou núdzového brzdenia, systém na sledovanie diania pred vozidlom a asistent držania jazdného pruhu.

Základný informačno-zábavný systém má 8,25-palcový displej, čo je oproti desaťpalcovému z prvého testu rozdiel. Trochu nás opäť hnevala rýchlosť zobrazovania, pri listovaní v menu to občas mrzne. Limited má manuálnu prevodovku (automat len s mild hybridom), ktorá bola príjemným osviežením, a 1,5-litrový štvorvalec TSI 130 koní s funkciou vypínania dvoch valcov na zníženie spotreby pri pomalej jazde. Motor má krútiaci moment len 200 Nm, čo dáva odpoveď na jeho prejav a razantnosť. V porovnaní so silnejším TSI (150 k, 250 Nm) je ospalý, ale zase je dobrý v nízkej spotrebe. V teste sme namerali 6,5 l/100 km (na diaľnici pri 130 km/h len 5,8 l/100 km).

Volkswagen Golf Limited 1,5 TSI
Zdroj: Auto Bild

V praxi je úspornejší než litrový trojvalec 1,0 TSI ( 110 k). Hoci sa z nižších otáčok zberá pomalšie, tie stúpajú na turbomotor príjemne plynulo. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,2 s, výkonnejšie TSI to zvláda o 0,7 sekundy rýchlejšie, čo zase nie je žiadny priepastný rozdiel. Aj bez adaptívneho podvozka jazdí Golf slušne, pohlcuje väčšinu bežných nerovností, naladenie je skôr neutrálne (v istých momentoch tuhšie, ale pri nerovnostiach v zákrutách zase mäkšie – aj vďaka vysokému profilu pneumatík 205/55 R16).

Zadná náprava je jednoduchá s vlečnými ramenami a torznou priečkou, viacprvkové zavesenie kolies má až silnejšia verzia. Na jazdných vlastnostiach sa to, samozrejme, odrazí, ale držanie stopy je veľmi stabilné. Je dobré, že aj pri Limited si môžete priplatiť za adaptívne pruženie (960 eur), športový podvozok znížený o 15 mm (220 eur) a progresívne riadenie (200 eur), ale ocení to aj náš Otto Normalverbraucher? To by už nebolo auto pod 20 000 eur, a o to Ottovi išlo.

Volkswagen nedávno prekvapil zaujímavou novinkou, jeho motory TDI vraj vedia spaľovať ekologickejšiu parafínovú naftu: