Suzuki Vitara má na Slovensku status extrémne obľúbeného modelu, ktorý istý čas predajom valcoval kompletne celú konkurenciu. Roky sa však zbierajú a navyše už dnes Japonka má podstatne širšiu konkurenciu, než tomu bolo pri jej príchode. Suzuki si to uvedomuje a rýchlo reaguje.
Automobilka, ktorá budúci rok oslávi 110 rokov existencie, si pribúdajúci vek Vitary uvedomuje a preto do cenníka zaradila špeciálnu verziu Copper Edition. Oplatí sa ešte stále zvážiť jej kúpu popri plejáde iných dizajnových SUV toho istého segmentu? Bestseller je v excelentnej forme, má však aj svoje muchy.
Meď nad zlato
O exteriéri či interiéri Vitary sme už za roky jej existencie písali niekoľkokrát, preto teraz budeme struční. Z hľadiska samotnej karosérie Copper Edition nemení nič, alternujú tu len neobyčajné farby - kombinácia tmavomodrej, sivej a medenej, ktoré kompaktné SUV zjemňujú a dodávajú mu šmrnc. Medené detaily možno nájsť na predných reflektoroch a diskoch kolies, sivá je zasa strecha. Vitaru v tejto edícii sme samozrejme zaregistrovali už na billboardoch a v reklamách, tam nás však zaujala podstatne menej, než naživo. Osviežujúci vizuálny paket sa tu podaril.
Prevedenie Copper sa ešte priaznivejšie podpísalo na interiéri vozidla. Medené prvky sú tu pomerne početné, okrem veľkého dekoru palubovky túto farbu nájdete na dverách, lemovaní výduchov, stredovom tuneli či dokonca aj na sedadlách. Polokožené kreslá vďaka kontrastným prvkom vyzerajú výborne a najmä sa na nich skvelo sedí.
Ak vám na Vitare donedávna vadilo, že je v interiéri príliš lacná, Copper Edition môže byť liekom na vaše ponosy. Na druhú stranu však treba povedať, že nevylieči všetky neduhy auta. Ak patríte medzi ľudí, ktorým záleží na vyhotovení plastov v kabíne, tu sa dobre cítiť nebudete. Nám tvrdšie plasty nevadili, no viacerí spolujazdci na ne upozornili. Z pohľadu vodiča nám skôr prekážalo horšie odhlučnenie. Do 90 km/h je v kabíne absolútny pokoj, no pri diaľničnej stotridsiatke už je všetko inak.
Vo všeobecnosti však v tomto prípade môžeme názov známej rozprávky “Soľ nad zlato” zmeniť na “Meď nad zlato”, na prvý pohľad drobné zásahy totiž Vitaru z vizuálnej stránky posunuli na vyššiu a elegantnejšiu úroveň. Nejde pritom len o efekt, v tomto aute sa budete reálne cítiť lepšie.
Je Vitara malá?
Suzuki Vitara možno klame telom, mnoho ľudí je totiž po otvorení batožinového priestoru prekvapených tým, aký je skromný. My však v skutočnosti tento názor nezdieľame a preto sme mu venovali extra pozornosť. V segmente B,do ktorého bestseller rozmerovo patrí, sa totiž podľa nás za základnú prepravnú kapacitu hanbiť nemusí.
Údaj 375 litrov síce prekoná napríklad aj na prvý pohľad menšia Arona, no najmä s prihliadnutím na fakt, že adekvátna priestorová ponuka panuje aj v druhom rade sedadiel, ho považujeme za dostatočný. Navyše, po zložení sedadiel tu vznikne jaskyňa s objemom na úrovni 1 120 litrov. Tam už, v extrémnych prípadoch, vopcháte naozaj takmer všetko, však sa pozrite sami:
Stále rovnaký univerzál
Domnievame sa, že Suzuki spravilo dobre, keď atraktívnu edíciu Copper naviazalo na atmosférický štvorvalec 1.6 VVT ladený na 88 kW (120 k) a 156 Nm. Ide totiž o univerzálny agregát, ktorý sa skvelo hodí na denné jazdenie. Samozrejme, ak vyznávate agresívnejší jazdný štýl, siahnite skôr po variante Vitara S s motorom 1.4 BoosterJet. Neprepĺňaná jedna-šestka sa totiž najlepšie cíti v úlohe spoľahlivého sluhu na každý deň, ktorý vás v pokoji prevezie z bodu A do bodu B.
Oficiálny údaj zrýchlenia na 100 km/h hovorí sám za seba, 12 sekúnd už dnes je pod priemerom. Táto jednotka však vie potešiť inými vlastnosťami. Pri pokojnej jazde vidiekom si vystačí s 5,0 litrami benzínu na 100 kilometrov, na diaľnici pri tempe 130 km/h zasa spotrebuje 7,5 l/100 km. Na zahodenie nie je ani apetít v meste, kde Vitare na stovku kilometrov stačí ešte o dve deci paliva menej, než potrebuje na diaľnici. Okrem jednoduchosti a z nej vyplývajúcej spoľahlivosti je teda silnou stránkou zážihového srdca aj jeho efektivita.
Manuálneho päťstupňa sme sa zo začiatku báli. Predsa len, doba sa mení a dnes už by štandardom mala byť šesťstupňová prevodovka. Na bežnú jazdu mimo diaľnic však päťstupeň postačuje bohato, pri tempe 130 km/h zasa motor točí niečo vyše 3 200 ot./min, takže taktiež nejde o žiadnu tragédiu. Oveľa viac zamrzí hluk, za ktorý však môže najmä celková nižšia úroveň odhlučnenia. Kvôli päťstupňu však túto motorizáciu odmietať nemusíte. Najmä, ak hltanie kilometrov na autostráde nie je vašim denným chlebíkom.
Príjemný jazdný prejav Vitara korunuje podvozkom a systémom Allgrip. Svetlá výška na úrovni 185 mm je v danom segmente nad priemerom a to isté možno povedať aj o jazdných vlastnostiach. Bestseller je v mnohých situáciach tuhý, nie však vyslovene nekomfortný. Ak preferujete francúzsku mäkkosť, bude na vás tvrdá, ak ale z času na čas radi prefičíte zákrutou v trochu vyššom tempe, toto je cesta pre vás. V kombinácii s pohonom všetkých kolies, ktorý na snehu či blate vie byť poriadne zábavný, ide o naozaj univerzálne auto a to sa nám na Vitare páči.
Agresívna politika pokračuje
Vitara zaknihovala obrovský úspech aj vďaka agresívnej cenovej politike, ktorú jej naordinovali Japonci. V tomto trende pokračuje aj dnes. Svedčí o tom aj fakt, že základnú cenu 16 200 eur si drží už niekoľko rokov. Copper Edition stojí popri vyhotovení “Vitara S” a “Vitara Elegance +” na vrchole ponuky, kúpiť ju totiž môžete až od 19 700 eur.
Netreba sa však zľaknúť, omnoho vyššie sa už nedostanete. Naša testovačka stála 20 100 eur a to tiež len kvôli tomu, že mala dvojfarebný lak karosérie. Domnievame sa, že vzhľadom na prítomnosť spoľahlivého motora, pohonu všetkých kolies, kvalitného podvozka či technológií ako adaptívny tempomat či automatické brzdenie v mestských rýchlostiach, je táto cena viac než adekvátna. Škoda len, že tu nie je k dispozícii modernejšia prevodovka. Napríklad taká Toyota ju s podobnou jedna-šestkou ponúka už niekoľko rokov.
Stále v TOP forme, ale…
Potešilo nás, že Vitara aj po rokoch stále dokáže očariť svojou jednoduchosťou, ale zároveň akousi premyslenosťou a univerzálnosťou. Medzi aktuálnymi B-SUV, aj s prihliadnutím na cenu, je rozhodne ešte stále veľkou rybou, ktorá mieša kartami. Prítomnosť balíka Copper Edition nás potešila najmä v interiéri. Sme presvedčení o tom, že ide zatiaľ o nakrajšie prevedenie kabíny bestselleru.
Nič však nie je dokonalé a platí to aj o obľúbenej Vitare. My jej nedostatky v podobe väčšej hlučnosti či horších materiálov odpustiť dokážeme, mnohí však nie. Rozhodne by tu bol na mieste facelift, ktorý by toľkokrát omieľané neduhy automobilu odstránil.
Možno si Suzuki veľkú modernizáciu šetrí na svoje 110. výročie, uvidíme teda, čo prinesie budúci rok. Bude to opätovný útok na predajné výslnie? To zatiaľ nie je isté, no Japoncom držíme palce. Vitara je stále rovnako sympatická a univerzálna - na nič sa nehrá a to sa nám na nej páči asi najviac.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 586 cm3
|
Max. výkon
|
88 kW/120 k
|
pri otáčkach
|
6 000/min
|
Max. krútiaci moment
|
156 Nm
|
pri otáčkach
|
4 400/min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
5-stupňová manuálna
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
4 175 mm
|
Šírka
|
1 775 mm
|
Výška
|
1 610 mm
|
Rázvor náprav
|
2 500 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 235 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 310 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
420 kg
|
Celková hmotnosť
|
1 730 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
375 l/1 120 l
|
Objem palivovej nádrže
|
47 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
180 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
12,0 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná
|
6,5 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
5,1 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,6 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
7,3 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
7,5 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
5,0 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
130 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 16 200 €
|
Základná cena verzie
|
od 19 700 €
|
Cena testovaného exemplára
|
20 100 €
|