Azda niet na svete človeka, ktorý by nepoznal značku Vespa a ktorý by ju na prvý pohľad neodlíšil od záplavy ostatných skútrov. Ikonický dizajn si talianske skútre zachovávajú už vyše 70 rokov, rovnako ako tradičný konštrukčný prvok – nosné kovové šasi, ktorým sa odlišujú od ostatných „plastových“ konkurentov.
V roku 2003 prišla na trh prvá verzia s označením GTS (skratka pre Gran Turismo), ktorá priniesla väčšiu stavbu (Big Body), preto dostala prezývku Vespone. Počas 19 rokov sa zväčšil objem z 250 na 300 cm³, pribudol systém ABS a neskôr ASR. V ponuke je však aj menšia verzia s objemom 125 cm³, ktorú môžu riadiť aj majitelia vodičských oprávnení na auto. V roku 2019 mal premiéru motor 300 hpe s výkonom cez 23 k, najvýkonnejší motor, ktorý Vespu kedy poháňal a verzia SuperTech, prvá Vespa s veľkým podvozkom, ktorá je vybavená farebným displejom TFT.
V roku 2019 sa mierne zmenil dizajn, stal sa ostrejším, no nie príliš. Fanúšikovia značky Vespa si totiž neželajú, aby sa ikonický dizajn výrazne menil, priam až vôbec. Pribudol pohodlný bezkľúčový prístup a štartovanie, odteraz je možné spárovať s Vespou svoj smartfón. Vďaka digitálnej TFT prístrojovke tak môžete mať pred sebou aj navigáciu.
Viac fotografií talianskej štýlovej novinky nájdete v galérii
Viete, kto si Vespu GTS kupuje najviac? Možno budete prekvapení: až 88 percent majiteľov tvoria muži, priemerne majú 45 až 55 rokov, stredné až vyššie vzdelanie, pracujú ako manažéri, žijú v páre, s jedným alebo aj viacerými deťmi. Priemerne prejdú na svojej Vespe 34 km za deň alebo 3 400 km za rok.
Poďme na novinky, ktoré priniesla nová Vespa GTS 300 ročník 2023. V rámci dizajnu pribudla na prednej maske stredová lišta prezývaná kravata, ktorá môže byť vo farbe karosérie, ale pri niektorých verziách aj s karbónovým vzhľadom. Pribudli aj nové LED smerové blikače a pozičné svetlá, LED technológiu nájdete aj v prednom, aj zadnom svetlomete. Zmenil sa tvar spätných zrkadiel z okrúhlych na mierne hranaté.
V ponuke sú celkovo štyri verzie – GTS, Super, Super Sport a Super Tech. Líšia sa detailmi v chróme alebo čiernej farbe. Každá verzia má aj svoje špeciálne farby. Najvyššia verzia Super Tech ponúka sériovo už spomínanú digitálnu prístrojovku. Podľa nás najväčšou novinkou je však nový podvozok, ktorý sme otestovali v náročnom teréne rímskych ulíc vydláždených „mačacími hlavami“, ale aj na okreských bohatých na zákruty v okolí Ríma.
Musíme potvrdiť, že napriek malým, iba 12-palcovým diskom kolies je nová Vespa GTS nielen veľmi stabilná počas rýchlej jazdy, ale aj nesmierne komfortná. Ani prepadnuté kanály či spomínané kamenné kocky sme počas rezkej jazdy takmer vôbec nepociťovali. Ocenili sme aj nové brzdy značky Brembo, ktoré spomaľujú lepšie než predtým.
Širšie kormidlo poskytuje väčšiu dôveru, celkovo hodnotíme posed aj pre 182 cm vysokého chlapa ako pohodlný aj na niekoľko hodín jazdy. Motory sa príliš nezmenili, čo ani nebolo treba. Cena novinky štartuje na sume 5 999 eur za verziu GTS 125 alebo 6 999 eur za väčšiu GTS 300.