ikona

Testy Test Yaris Hybrid: Skrytý tromf v rukáve Japoncov

Foto: Filip Kadlečík

10.1. 2018 14:00 Toyota Yaris je etablovaným členom elitnej skupiny malých automobilov. Na trhu sa drží už roky a stále si zachováva priazeň vodičov. Aká je hybridná verzia?

S modernizovanou Toyotou Yaris sme sa detailne zoznámili už pred niekoľkými mesiacmi. Vtedy sme na redakčný test mali k dispozícii malý hatchback s motorizáciou 1,5 Dual VVT-iE naladenou na 82 kW (111 k). Ocenili sme predovšetkým fakt, že ide o jednu z mála moderných atmosférických jednotiek, navyše s párnym počtom valcov, ktoré sa dnes predávajú.

Yaris po facelifte spoznáte aj vďaka upravenému dizajnu čelnej masky a predných svetlometov
Yaris po facelifte spoznáte aj vďaka upravenému dizajnu čelnej masky a predných svetlometov
Zdroj: Filip Kadlečík

Toyota je však unikátom aj z iného pohľadu. Už len krátke listovanie v katalógu importéra prezradí, že Japonci kladú dôraz na hybridné technológie a osoh z toho čerpá aj malý Japonec. Kombinácia spaľovacieho pohonného ústrojenstva s elektromotorom sa v tomto segmente stále nevidí tak často. Práve vďaka nej by Yaris mohol byť nenápadným tromfom v rukáve japonského giganta.

Minimálne odlišnosti

Prius či Prius Plug-in, blízki príbuzní hybridného Yarisu, sa chcú odlíšiť od záplavy bežných automobilov. Praktický mestský hatchback však volí presne opačnú stratégiu. Nemá potrebu kričať do sveta, že je iný a ekologickejší. Z hľadiska dizajnu exteriéru či interiéru sa teda v porovnaní s bežnou verziou v podstate nič nemení.

V interiéri sa toho veľa nemenilo, vďaka výbave Selection je však dvojfarebný
V interiéri sa toho veľa nemenilo, vďaka výbave Selection je však dvojfarebný
Zdroj: Filip Kadlečík

Práve naopak, o kabíne platí všetko to, čo sme spomínali už pri prvom teste. Áno, bohužiaľ sú tu stále aktuálne aj otravne vŕzgajúce plasty dverí. Odlišné prvky teda koniec-koncov reprezentuje len podfarbenie znaku automobilky, zopár štítkov či modré farebné ladenie interiéru.

Je pravda, že v našom prípade sa hybrid od predtým testovaného Yarisu líšil už na prvý pohľad. Za to však mohla hlavne prítomnosť príplatkového dizajnového balíka Selection. Hybrid je však bežne dostupný už od druhého najnižšieho vyhotovenia s označením “Live”. Ak by sme ale mali voľné financie, za Selection by sme si rozhodne priplatili. Na vzhľade modelu sa paket podpíše len pozitívne a z nenápadného presúvadla urobí štýlové autíčko.

Technologická výzbroj

Yaris Hybrid, ktorý nám tentokrát zaparkoval v redakčnej garáži, však svoju reputáciu rozhodne nestavia len na fešáckom prejave. V prípade tohto automobilu treba vyzdvihnúť najmä moderné technológie pracujúce hlboko pod modro lakovanými plechmi karosérie. Malý hatchback rozhodne netreba podceňovať, dostal slušný technologický arzenál.

Z profilu vytvorí štýlový efekt načierno lakovaná strecha
Z profilu vytvorí štýlový efekt načierno lakovaná strecha
Zdroj: Filip Kadlečík

Z moderných elektronických pomocníkov sme najviac ocenili prítomnosť systému upozornenia na neželané opustenie jazdného pruhu (LDA) či automatické prepínanie diaľkových svetiel (AHB). Obidva fungovali na 100 % a s ich prácou sme nemali žiadne problémy. Prvý z dvojice decentne pípne, keď nechcene prekročíte čiaru ohraničujúcu jazdný pruh, druhý vám zasa spríjemní jazdu za tmy. Menej skúseným motoristom prácu uľahčí aj asistent rozjazdu do kopca (HAC).

V neznámych podmienkach prišiel vhod systém rozpoznávania dopravných značiek (RSA). Vďaka nemu má vodič vždy prehľad o tom, aká je aktuálne najvyššia dovolená rýchlosť resp. či neplatí zákaz predbiehania a podobne. Pozitívne vnímame aj prítomnosť predkolízneho bezpečnostného systému (PCS), ktorý je schopný v prípade blížiacej sa nehody automobil bez zásahu šoféra čo najviac zbrzdiť.

Hlavné reflektory rozsvecuje len štandardná halogénová žiarovka, vďaka projektorovej technike však svietia veľmi dobre
Hlavné reflektory rozsvecuje len štandardná halogénová žiarovka, vďaka projektorovej technike však svietia veľmi dobre
Zdroj: Filip Kadlečík

Pod útlou kapotou sa skrýva radový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,5 litra spojený so synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom. Dvojica sa pri jazde dopĺňa úplne nebadane a vodič v podstate nemá šancu zaregistrovať, kedy ide na elektrinu a kedy spaľuje benzín. Zistí to len vďaka animácii zobrazovanej na TFT displeji umiestnenom medzi rýchlomerom a otáčkomerom.

Hybridné pohonné ústrojenstvo spolu produkuje maximálny výkon na úrovni 74 kW (100 k) a 111 Nm pri 3 600 - 4 000 ot./min, na cestu ho prenáša prostredníctvom e-CVT prevodovky. Z hľadiska jazdnej dynamiky nejde o najvýkonnejší Yaris, tento primát patrí bežnému modelu.

Na nové zadné svetlá sme si už zvykli, Yarisu sa hodia
Na nové zadné svetlá sme si už zvykli, Yarisu sa hodia
Zdroj: Filip Kadlečík

Najrýchlejší malý hatchback Toyoty disponuje spaľovacím motorom 1,5 Dual VVTI-iE spojeným so šesťstupňovým manuálom. Mimochodom, nová jednapäťka nie je totožná so spaľovacím motorom, ktorý čiastočne poháňa hybridný Yaris. Prezradí to nielen jej odlišný zdvihový objem, ale aj iné vŕtanie a zdvih či nižší kompresný pomer.

Energiu pre elektromotor hybridu skladuje celkovo 120 batériových článkov s kapacitou 6,5 Ah. Ich štruktúra je nikel-metal hybridná (NiMH). Podľa Toyoty by mali mať väčšiu výdrž než najrozšírenejšie akumulátory, ktoré sa spoliehajú na lítium. Vďaka častým zásahom elektromotora by teoreticky Yaris Hybrid mal byť schopný v kombinovanom režime jazdiť za 3,3 l benzínu na 100 kilometrov.

Z teórie do praxe

Aký je však moderný hybridný systém a samotný Yaris ako taký v praxi? Teória sa skutočne do veľkej miery prenáša aj do reálneho používania. Z hľadiska jazdných dojmov všetko najlepšie zrhnie slovíčko pohoda. Príjemná atmosféra, pokoj a solídny komfort z autíčka vyžarujú predovšetkým pri jazde v meste a na okresných cestách.

Hybridná technika sa zmestí aj pod malú kapotu mestského autíčka
Hybridná technika sa zmestí aj pod malú kapotu mestského autíčka
Zdroj: Filip Kadlečík

Hybridná sústava Yarisu je aj v realite o poznanie slabšia než tá, akou disponuje ekologicky orientovaný variant modelu C-HR. S moderným SUV v meste čisto na elektrinu prejdete aj dva či v ideálnom prípade tri kilometre, s Yarisom takúto vzdialenosť bez emisií nepokryjete. Všetko však vyvažuje nižšou hmotnosťou, menším odporom vzduchu a teda aj podobne priaznivou spotrebou paliva.

Jazda s ekologickým drobcom je pohodová aj vďaka prevodovke e-CVT, ktorej prítomnosť pri bežnej jazde prakticky necítiť. Je podobne nenápadná ako prepínanie medzi elektromotorom a spaľovacím agregátom. Tento fakt považujeme za jednu z najväčších výhod hybridného hatchbacku - ide o eko auto, ktoré sa však správa ako úplne “normálne” auto.

Yaris Hybrid je pravdepodobne najlepším variantom malého hatchbacku Toyoty
Yaris Hybrid je pravdepodobne najlepším variantom malého hatchbacku Toyoty
Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaní so štandardným benzínovým vyhotovením je akurát tichší a úspornejší, inak by ste odlišnosti z hľadiska jazdných vlastností hľadali márne. Mimochodom, je pravda, že toto auto je stvorené hlavne na jazdu po mestách či okreskách, nestratí sa ale ani na diaľnici. Tam vám však už elektromotor príliš nepomôže. Druhou stranou mince je fakt, že keď z autostrády zídete, budete pravdepodobne mať batérie dobité takmer doplna.

Neuveriteľné čísla

Spotreby udávané automobilkami sa väčšinou v reálnej premávke dosahujú len ťažko alebo vôbec a inak tomu nie je ani v tomto prípade. Toyota Yaris Hybrid vo výbave Selection je však na dostrel papierovým hodnotám, ktorá sa na prvý pohľad zdajú byť nereálne. Za svoj výkon sa rozhodne nemusí hanbiť. Na vidieku, kde dosahuje najnižšiu spotrebu, si podľa Japoncov má vystačiť s 3,1 litrom benzínu na 100 kilometrov, v realite na túto vzdialenosť spotrebuje približne 3,4 l.

Predpísaných 3,3 l/100 km v meste prekračuje o 4 decilitre a dostáva sa na údaj 3,7 l/100 km. Na diaľnici už je na jazdu spaľovací motor v podstate sám a cítiť to aj na vyššom finálnom apetíte, ktorý sa ustálil na údaji 5,9 l/100 km. Jedným dychom však treba povedať, že na pomery tejto kategórie ide pri tempe 130 km/h aj tak o veľmi slušný výkon.

Yaris ani na väčších diskoch kolies neopôsobí tvrdo či uskákane
Yaris ani na väčších diskoch kolies neopôsobí tvrdo či uskákane
Zdroj: Filip Kadlečík

V kombinovanej prevádzke počas testu teda drobný hatchback dosiahol priemernú spotrebu 4,3 l paliva na 100 kilometrov. Bežný užívateľ sa však bez problémov môže dostať na omnoho nižšiu hodnotu, stačí len nejazdiť po diaľniciach, ale najmä okresných cestách a mestských komunikáciach. Pre porovnanie, nový agregát 1,5 Dual VVT-iE na rovnakých okruhoch dosiahol kombinovaný apetít 5,6 l/100 km a hybrid spojený so samočinnou prevodovkou neporazil dokonca ani na diaľnici. Úspora v prípade ekologického vyhovotovenia je teda nespochybniteľná.

Nechcú za neho veľa

Na testovanom vozidle bola pripnutá cenovka s hodnotou 17 740 eur, čo vzhľadom na rozmery automobilu rozhodne nie je málo. Avšak, treba myslieť na to, že ide o plnú výbavu s doslova všetkým, čo môže Yaris ponúkať a to nielen z hľadiska funkcie, ale predovšetkým exteriérového a interiérového stylingu. Ako sme už zdôraznili, ak by sme na balík Selection a ďalšiu príplatkovú výbavu mali voľné financie, neváhali by sme do neho investovať. Automobilu dodá šmrnc a štýl.

Ak by nám však pri kúpe išlo len o hybridnú technológiu, pokojne by sme siahli aj po najlacnejšej verzii, ktorú si Toyota cení na 14 090 eur. Viac než dostatok výbavy, ktorá spĺňa všetky dnešné štandardy, potom ponúka variant Style nacenený na 15 990 eur. Páči sa nám, že za hybrid teda v podstate Toyota nechce veľa a je konkurencieschopný aj v porovnaní so spaľovacími modelmi iných automobiliek.

Nenápadný tromf v rukáve Toyoty

Nedivíme sa tomu, že na Slovenských cestách by ste márne hľadali hybrid, ktorý by mal také hojné zastúpenie, ako práve ekologický Yaris. Ide síce o pomerne nenápadné auto, no ak po tom túžite, pokojne si ho môžete zvýrazniť doplnkovou výbavou a zo škaredého káčatka sa razom stane žiarivá labuť.

S Balíkom Selection je Yaris poriadny fešák, ak môžete, určite si za neho priplaťte
S Balíkom Selection je Yaris poriadny fešák, ak môžete, určite si za neho priplaťte
Zdroj: Filip Kadlečík

Toyota však ponúka riešenie aj pre tých, ktorým na imidži až tak nezáleží. Za atraktívnu cenu dostanete automobil, ktorý vás všade odvezie pohodlne a s viac než rozumnou spotrebou. Škoda len niekoľkých odfláknutých detailov v interiéri. Inak totiž Yaris považujeme za nenápadný tromf skrytý v rukáve Toyoty. Málokto ho tak vníma, no ide o megaúspešný hybridný model. My sa jeho popupalarite nečudujeme.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1497 cm3
Max. výkon - spaľovací motor
neudáva sa
pri otáčkach
neudáva sa
Max. krútiaci moment - spaľovací motor
neudáva sa
pri otáčkach
neudáva sa
Max. výkon (elektromotor)
45 kW/61 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
169 Nm
Max. výkon (celkový)
74 kW/100 k
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
samočinná bezstupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
3945 mm
Šírka
1695 mm
Výška
1510 mm
Rázvor náprav
2510 mm
Pohotovostná hmotnosť
1095 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1170 kg
Užitočná hmotnosť
470 kg
Celková hmotnosť
1565 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
286/768 l
Objem palivovej nádrže
36 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
3,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,3 l/100 km
Mesto - počas testu
3,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,4 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
75 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cena modelu
od 9 590 €
Základná cena verzie
od 15 990 €
Cena testovaného exemplára
17 740 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia