Testy TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer

14.1. 2015 6:30 Udávaná spotreba v meste – 3,1 l/100 km? Malé hybridy sú zaujímavým nápadom, hlavne do mesta, musia však by dobre zrealizované.

Ako je na tom Toyota Yaris Hybrid a pre koho vlastne je?

Toyota má zrejme zo všetkých svetových výrobcov najlepšie meno čo sa hybridov týka. Z ich skúseností s jedným z najpopulárnejších áut tohto typu na svete, Priusu - miláčika ekologicky sa tváriacich filmových hviezd, vznikajú aj ďalšie hybridné modely. Testovali sme napríklad Auris Hybrid či Lexus NX Hybrid. U Lexusov dokonca. V prípade malého auta ako Yaris je však situácia trochu zložitejšia.

Vzhľad

Toyota Yaris je na našich cestách už dobre známe auto. Dizajn by sme označili skôr za menej nápadný no príjemný. Že ide o hybrid vám zvonka naznačuje len pár nápisov, inak ide o klasický Yaris.

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

Interiér, výbava a priestor

Dizajn interiéru je relatívne zaujímavý, príjemne nás prekvapilo použitie mäkkého plastu na časti palubnej dosky a dverách. Čo sa kvality spracovania týka, všetko pôsobilo solídnym dojmom. Až na rukoväte dverí, ktoré už počuteľne vŕzgali (po asi 12 000 kilometroch).

Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné a poloha za volantom dobrá. Príjemný bol aj poťah sedadiel. Vyklápaciu lakťovú opierku vodičovho sedadla by sme však označili za použiteľnú len veľmi obmedzene, nakoľko nám z nej kvôli malej šírke padala ruka.

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

V dolnej časti stredovej konzoly nájdete dva držiaky na poháre a odkladací priestor napríklad na telefón. Potešil nás aj ďalší, relatívne netradičný odkladací priestor v ľavej časti palubnej dosky.

Toyota (a aj iní japonskí výrobcovia) v tomto prípade využíva nastavovanie palubného počítača pomocou tlačidla fyzicky umiestneného na prístrojovom štíte. Toto riešenie je dnes už podľa nás prekonané a radšej by sme ho videl na menej krkolomnom mieste, ako to riešia európski výrobcovia. Za dobré riešenie však považujeme napríklad označenie tlačidiel vyhrievania predného a zadného skla aj nápisom front a rear. Stále sa nám totiž stáva, že v rýchlosti na niektorých autách podľa piktogramu nevieme, ktoré je ktoré. Tlačidlá na volante by zas mohli byť aj podsvietené. Po čase si však na ne zrejme zvyknete.

TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
Yaris využíva len jeden predný stierač, ktorý je uchytený na špeciálnom mechanizme. Stiera dostatočne veľkú časť skla a veľmi efektívne je vymyslené ostrekovanie - zo spodnej časti ramena stierača. U zadného si zas ceníme aj možnosť zapnúť čisto len ostrekovač zadného skla.

Príplatkový multimediálny systém s dotykovým displejom nám bol známy už z Toyoty Verso, kde sme sa mu aj podrobnejšie venovali. Displej reaguje dobre, systém je intuitívny, dobre premyslený a s príjemnou grafikou. Po zvukovej stránke bol tiež na dobrej úrovni.

Priestor na zadných sedadlách predstavuje pre približne 180 centimetrov vysokého človeka asi 3 cm rezervu na nohy, hlavou sa však bude po opretí sa o operadlo zrejme dotýkať stropu. 

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

Vďaka integrácii batérií hybridného systému na úkor palivovej nádrže má Yaris rovnako veľký kufor, ako benzínové a naftové verzie. To znamená 286 litrov, čo sa dá považovať v danej triede za priemernú hodnotu.

Motor a prevodovka

Dnes pohonné ústrojenstvo popíšem o niečo menej tradične a podrobnejšie. Toyotu Yaris Hybrid poháňa atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra, výkonom 55 kW a krútiacim momentom 111 Nm (1NZ-FXE). Využíva simulovaný Atkinsonov cyklus (expanzný pomer je väčší ako kompresný) pričom fyzický kompresný pomer motora je až 13,4:1.

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

Spaľovací motor je kombinovaný so synchrónnym elektromotorom s výkonom 45 kW a krútiacim momentom 169 Nm umiestneným medzi motorom a prevodovkou. Energiu získava z NiMH batérií umiestnených pri palivovej nádrži, podobne ako u Aurisu Hybrid. Spoločný výkon ústrojenstva je 74 kW a pomocou automatickej CVT prevodovky poháňa predné kolesá.

O čom je hybrid?

Pointou hybridného systému je uložiť a využiť energiu z prechodových stavov (hlavne brzdenia), ktorú by ste normálne premrhali. Tento princíp je však využiteľný hlavne v meste, kde auto často akceleruje a brzdí. Na diaľnici počas konštantnej jazdy po rovinke to však môže byť aj váha navyše.

TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
Výhodou elektromotora je jeho vysoký krútiaci moment, prakticky od nulových otáčok. Jeho vplyv cítite aj počas akcelerácie, kedy sa snaží pomôcť tomu spaľovaciemu. V meste po pustení plynu sa spaľovací motor okamžite vypne a brzdenie je v drvivej väčšine prípadov realizované rekuperačným režimom elektromotora - teda dobíjaním batérií. V praxi, väčšina pohnutí z križovatiek bola v elektrickom režime. Bezprostredne po tom sa však kvôli lepšej akcelerácii aktivoval spaľovací motor. Aktivoval sa automaticky niekedy aj počas státia na križovatke (aby dobil batérie). Systém si všetko spravuje sám a robí, čo uzná z vhodné bez vášho pričinenia. Prechod medzi brzdením elektromotorom a normálny brzdami je plynulý a pocit z pedálu veľmi podobný klasickým brzdám. Zvykli sme si rýchlo.

Ak chcete umelo vyvolať elektrický režim, máte na to k dispozícii tlačidlo. Nakoľko však auto pri zapnutom Eco režime jazdí na elektromotor vždy, keď je to možné, prišlo nám tlačidlo v drvivej väčšine prípadov redundantné. Nedovolilo nám totiž režim aktivovať.

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

V meste počas konštantnej jazdy (cca do 60 km/h) auto neustále prepína medzi čisto elektrickým režimom a spaľovacím motorom, často aj bez toho, aby ste to zaregistrovali. Počas prudkej akcelerácie však spaľovací motor o sebe dával jasne vedieť (hlavne vďaka CVT prevodovke). Rovnako sme ho počuli aj pri nízkych otáčkach, kedy sa miestami ozývalo jemné dunenie.

TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
Ak chcete vedieť, čo sa deje, Namiesto otáčkomeru tu máte k dispozícii budík, ktorý vám prezradí, v akom režime sa práve nachádzate - či nabíjate batérie, idete ekologicky alebo „na výkon". V menu multimediálneho systému máte ešte sofistikovanejší popis so zakresleným smerom toku energie, stavu batérií, či ktorý motor aktuálne auto poháňa (jeden, druhý alebo oba naraz). Dobrým nápadom by podľa nás bol aj nejaký hravý spôsob, grafická aplikácia, pomocou ktorej by auto pomáhalo zlepšiť návyky vodiča a čo najviac zefektívniť jazdu.

Počas jazdy mimo mesto beží spaľovací motor prakticky neustále a elektromotor (na základe vizualizácie) striedavo dobíja batérie a poháňa auta. Tu cítite výhodu hybridu oproti atmosférickému benzínovému autu len v podobe o niečo lepšieho krútiaceho momentu.

Jazda

Čo sa výkonu týka, označili by sme ho viac ako dostatočný, hoci nejde o žiadne „delo". V meste dokáže za pomoci elektromotoru vystreliť celkom slušne. Na diaľnici to tiež nie je zlé, hoci sme s podobným výkonom zažili aj dynamickejšie autá. Okrem toho by sme prijali aj rýchlejšiu reakciu na kickdown. Pohnutia z križovatiek však boli ukážkové.

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

Najväčším „zabijákom" pôžitku z jazdy je jednoznačne CVT prevodovka. Sme už totiž podvedome naučení, že akcelerácia je akusticky prevádzaná zvyšovaním frekvencie zvuku motora. Automatická prevodovka s konštantne variabilným prevodom (kvázi nekonečným množstvom prevodov) však pre čo najlepšiu akceleráciu od prvého momentu vytočí spaľovací motor do otáčok s maximálnym výkonom a tam ho drží až kým nedosiahnete požadovanú rýchlosť. Pre niekoho tak môže v tomto štádiu pripomínať jazdu na vysávači. Preto pre veľa vodičov CVT neevokuje práve športovú jazdu. Ak však chcete len jazdiť, tento typ prevodovky je, čo sa maximálne efektívneho využitia motora týka, teoreticky asi tým najlepším možným riešením. Okrem toho sú jej reakcie a celý systém motorov realizované tak, že nedochádza nikdy k trhaniu pri ich aktivácii a deaktivácii. V meste je tak Yaris Hybrid ako doma.

TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
Zvláštny je ale pocit, keď začne prevodovka na začiatku jazdy do kopca pri konštantnej rýchlosti zvyšovať postupne otáčky a potom zas postupne znižovať. Pri CVT máte tiež v zime problém zaregistrovať, kedy sa vám začínajú prešmykovať kolesá, pretože táto situácia je, čo sa zmeny otáčok motora týka, takmer identická s normálnym fungovaním prevodovky.

Výhodou hybridného systému pre jazdu v meste je v porovnaní s naftovými autami aj absencia filtra pevných častíc. Všimli sme si však, že nábeh kúrenia je o niečo spomalenejší a teplota niekedy nekonzistentná. V zime si tak chvíľu počkáte.

V meste sa nám pri teplote -2°C a citeľne hustej premávke podarilo jazdiť pri priemernej rýchlosti len 26 km/h za 4,7 l/100 km. To je od proklamovaných 3,3 l/100 (s užšími pneumatikami dokonca 3,1 l/100 km) síce dosť ďaleko, no na dané podmienky nie zlá hodnota. Povedali sme si ale, že pre zaujímavosť skúsime spotrebu odmerať znovu a v čo najplynulejšej premávke na tej istej trase. Preto sme meranie zopakovali v noci.

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

Podarilo sa nám jazdiť pri teplote +2°C a priemernej rýchlosti 34 km/h za 3,9 l/100 km, čo je náš nový rekord pre benzínové autá v meste. U hybridu však spotreba oveľa viac závisí od jazdných podmienok a s letnými pneumatikami a pri vyššej vonkajšej teplote si myslíme, že by sme spotrebu priblížili tak odhadom k 3,6 l/100 km. Zrejme však nie k 3,3 l/100 km.

TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h sa nám podarilo jazdiť za 5,6 l/100 km, pri 120 km/h za 6,3 l/100 km a pri 130 km/h za 6,7 l/100 km. Mimo mesto si auto vypýtalo 4,9 l/100 km pri priemernej rýchlosti 71 km/h.

Hluk spôsobený valivým odporom pri jazde po diaľnici bol subjektívne mierne podpriemerný, podobne aj ten aerodynamický. Motor však pri konštantnej jazde po rovine nebolo počuť a celkovo bola zvuková kulisa dobrá.

Prekvapil nás dojazd auta. Nádrž s objemom 36 litrov nám vydržala pri jazde po diaľnici a mimo mesto podľa palivomeru len na asi 400 kilometrov.

Podvozok Yarisu Hybrid by považujeme za veľmi dobrý kompromis medzi pohodlím a jazdnými vlastnosťami. Označili by sme ho ako neutrálny a dobre izoloval nárazy od kabíny.

 
TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský miláčik, diaľničný priemer
Zdroj: Daniel Krnac
 Toyota Yaris Hybrid

Zrejme vďaka batériám umiestneným v zadnej časti bol Yaris Hybrid na pocit pri športovejšej jazde na auto s predným náhonom až prekvapujúco neutrálny. A ak sa aj rozhodne zasiahnuť elektronika, jej nástup je veľmi pozvoľný. Nasmutnejšou reáliou tak pre športových vodičov stále je CVT prevodovka...

Záver

Toyota Yaris Hybrid je malé hybridné auto určené hlavne do mesta. Ponúka dobrú alternatívu záujemcom o malé a čo najúspornejšie auto. Oproti naftovým má svoje výhody aj nevýhody. Čo sa však implementácie hybridného systému Toyoty týka, ide aktuálne o jednu z najlepších.

Musíte si ale dobre spočítať, či sa vám hybridný pohon vzhľadom na počet najazdených kilometrov oplatí. Ak budete jazdiť drvivú väčšinu času v meste a najazdíte ročne veľa kilometrov, hybrid je dobrá voľba. Ak jazdíte prevažne mimo mesto, porozmýšľajte nad naftovým Yarisom. Ak jazdíte málo a z toho väčšinu po meste, najlepšie pochodíte s benzínovým Yarisom.

Zvedaví sme aj, či sa Toyota pokúsi realizovať aj verziu s kondenzátormi namiesto batérií, ako sľuboval koncept Yaris Hybrid R.

 

Motor

Palivobenbenzín (+ elektromotor)
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1497
Prevodovkaautomatická s variabilným prevodom
Poháňaná nápravapredná
Výkon (spaľovací motor / elektromotor)
Najvyšší výkon (kW/k )

55 k/ 75 KW pri 4800 ot./min
34 k / 45 kW (elektromotor)
spolu: 100 k / 74 kW

Krútiaci moment (Nm)

111 Nm pri 2 850 ot./min.
169 Nm (elektromotor)

Maximálna rýchlosť (km/h)165 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h11,8 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)3,3  / 3,6 / 3,6
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm)3 950 / 1 695 / 1 510
Batožinový priestor (l): pred / po sklopení zadných sedadiel286
Objem palivovej nádrže (l):

36

Pohotovostná hmotnosť (kg)1170
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu13 590,- €

Základná cena testovanej verzie v deň zverejnenia testu

14 990,- €

Zdroj: daniel krnáč

Video

Diskusia