Keď som koncom leta v roku 2018 mal možnosť testovať Toyotu Yaris GRMN, srdce mi pookrialo. Hatchback segmentu B vpred hnal silným kompresorom dopovaný 1,8-litrový benzínový agregát ladený na 156 kW (212 k) a 249 Nm. Vozidlo s hmotnosťou tesne nad úrovňou 1,1 tony mi aj za pomoci výbornej šesťstupňovej prevodovky a samosvorného diferenciálu Torsen na mocnej prednej náprave dokázalo zdvihnúť hladinu adrenalínu do výšok, na ktoré sa nezabúda.

Ešte dlho po spomínanom teste, dokonca aj keď som mal priamu možnosť porovnať ostrý Yaris s výrazne silnejšou Suprou na okruhu, som naň spomínal ako na jedno z najvýnimočnejších vozidiel, ktoré sa mi podarilo riadiť. Milujem autá, ktoré vodičovi doprajú zábavu za volantom aj vtedy, keď de facto neporušuje žiadne, ani rýchlostné, limity.

Toyota Yaris GR Four.
Zdroj: Filip Kadlečík

Bol som presvedčený, že Toyota dokázala nájsť recept na tvorbu ideálneho jazdeckého auta, ktoré svojou autentickosťou už prekoná len máločo. Teraz mi Japonci ukázali, že som sa mýlil. To, čo predviedli tentokrát s duchovným nástupcom typu Yaris GRMN, totiž rúca všetky hranice. Toyota uviedla model Yaris GR Four a v tom okamihu sa zrodila ikona svojej doby. Doby, v ktorej automobilky ťažia čoraz prísnejšie limity, doby, v ktorej sa Toyota úspešne sústreďuje najmä na produkciu vysoko efektívnych hybridných automobilov. Ako protiváha prišiel rebel, ktorý sa sústreďuje len na jedno - podať čo najlepší jazdecký výkon.

Toyota Yaris GR Four.
Zdroj: Filip Kadlečík

Toyota Yaris GR Four je unikátny automobil, ktorý dnes de facto nemá konkurenciu. Neviem si predstaviť, ktoré iné vozidlo vodičovi za 38 380 eur do krvi napumpuje toľko života, ako táto vrecková raketa. Áno, čiastka je to seriózna, ale len dovtedy, kým si človek neuvedomí, v čom sedí. Otváram prednú kapotu a zoznamujem sa s nadupaným srdcom Yarisu s prívlastkom GR Four.

Potichu tam drieme 1,6 litrový turbodúchadlom prepĺňaný trojvalec ladený na šialených 192 kW (261 k) a 360 Nm. Výkonnostnú špičku zurvalec dosahuje pri 6 500 ot./min. Predstavujem si, ako niekde tam v útrobách spočívajú aj dva samosvorné diferenciály Torsen - jeden pre každú nápravu, ale aj pohon všetkých kolies, ktorý sa vie postarať o špičkový grip vozidla, no i elegantné prejazdy zákrut bokom. O prenos sily sa tu stará šesťstupňový manuál s krátkymi dráhami. No nič, poďme jazdiť.