Toyota Proace City Verso, ešte v predĺženej verzii Long, asi nepatrí k autám, ktoré by ste si na ceste všimli na prvý pohľad. Nepatrí možno ani k autám, do ktorých sa na prvý pohľad zamilujete. Ak jej však dáte šancu, presvedčí vás o svojich kvalitách a o tom, že na tento typ vozidla sa dá veľmi ľahko zvyknúť. Zisťovali sme, v čom tkvie jeho čaro.

V minulosti boli ľahké úžitkové vozidlá, akým je napríklad aj testovaná Toyota, vnímané najmä ako pracovné automobily a boli na ne kladené minimálne nároky z pohľadu jazdných vlastností či komfortu. Dnes je všetko inak a tento typ vozidiel môže byť smelo vyhlásený za to najlepšie, čo si dnes rodina môže kúpiť.

Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Zdroj: Filip Kadlečík

Kľúčom k úspechu je tu, ako inak, priestranná kabína, avšak tentokrát spojená aj s modernými technologickými vychytávkami a kvalitne pôsobiacim spracovaním. Hneď po nasadnutí človek pocíti, že vyhrievané sedadlá sú príjemné na dlhé cesty, no aspoň v luxusnejšej osobnej verzii by sa im hodilo aj o niečo výraznejšie bočné vedenie. Jednoznačným pozitívom však je fakt, že majú pohodlné lakťové opierky, ktoré prispievajú ku komfortu vodiča i spolujazdca.

Čo sa týka palubnej dosky a jej súčastí, Toyota Proace Verso nezatají príbuznosť s Citroënom Berlingo. Volant, prístrojovka, centrálny displej, panel klimatizácie či volič jazdného smeru, to všetko sme videli už v Berlingu. Pozor, to však nie je výčitka, práve naopak. Toyota sa rozhodla správne a spolupráca s Francúzmi jej prospela. Napríklad taký volant má vynikajúci tvar, dobré a jednoduché multifunkčné tlačidlá a kúsok pod ním sa nachádza aj ovládač adaptívneho tempomatu.

Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Zdroj: Filip Kadlečík

Vodič má všetko pekne na jednom mieste. Ovládacie prvky sú umiestnené s ohľadom na dobrú ergonómiu a ich využívanie je už po pár kilometroch nanajvýš intuitívne. Potešil nás napríklad i fakt, že volantom viete ovládať aj centrálnu obrazovku. Využijete to napríklad vtedy, ak budete chcieť vytočiť nejaké číslo zo zoznamu posledných hovorov. Párovanie telefónu tu totiž funguje bez problémov a to nielen cez Bluetooth, ale aj prostredníctvom Apple Carplay či Android Auto. V tomto ohľade nezostáva Proace bežným osobným vozidlám nič dlžné, práve naopak, v istom ohľade ich aj prekonáva. 

Aby sa vodič mohol v maximálnej možnej miere sústrediť na jazdu, najdôležitejšie informácie sa mu premietajú priamo do jeho prirodzeného zorného poľa prostredníctvom head-up displeja. To je v tejto kategórii nevídaný prvok, ktorý nám počas testovacieho týždňa robil radosť.

Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Zdroj: Filip Kadlečík

Vozidlo tohto typu má predovšetkým slúžiť potrebám posádky a tu to platí úplne doslova. Môžete sa tu udomácniť ako v máloktorom inom automobile. K dispozícii tu je množstvo odkladacích priestorov, dokonca aj jeden z najväčších, aké sme kedy v aute videli.

Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8.
Zdroj: Filip Kadlečík

Centrálny tunel je vo verzii s automatickou prevodovkou využitý len čiastočne a tak v ňom vzniká obrovský priestor, do ktorého sa zmestí aj niekoľko 700 ml fliaš minerálky. Pollitrovky či kávu si zasa môžete odkladať do držiakov na palubovke, tie by však potrebovali extra stabilizačný prvok - nedržia v nich úplne stopercentne stabilne.