Čo to je

Kombinuje efektívny benzínový agregát s objemom 1,8 litra s výkonom 98 koní s elektromotorom a jeho výkonom 72 koní. Prívlastok Plug-in Hybrid ale v prípade Priusu neznamená iba väčšiu batériu umožňujúcu dlhší dojazd(50km) na elektrickú energiu (a jej možnosť externého dobíjania). Auto sa odlišuje vzhľadom a dokonca aj počtom miest na sedenie a samozrejme batožinovým priestorom. V prípade Plug-in Hybridu máte k dispozícii iba štyri miesta na sedenie. 

 
Od "obyčajného" hybridu sa Prius Plug-in odlišuje nielen technikou, ale aj vzhľadom
Od "obyčajného" hybridu sa Prius Plug-in odlišuje nielen technikou, ale aj vzhľadom
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybrid, Autor: Matej Jankovic

Ako to jazdí?

Prius Plug-in novej generácie sa poriadne pochlapil, okrem výrazne lepšieho dojazdu na batérie je jazda s ním aj pocitovo podstatne lepšia. Tlmenie nerovností je na veľmi vysokej úrovni a z jazdy ide príjemný pocit ľahkosti, ktorá umocňuje zážitky za volantom. Jednoducho nemáte pocit, že vláčite so sebou malú elektráreň, ktorá by bránila potenciálnym zážitkom za volanom.

 
Na tvary Priusu človek potrebuje pár dní
Na tvary Priusu človek potrebuje pár dní
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybrid, Autor: Matej Jankovic

Dynamika nie je taká výrazná ako pri autách s čisto elektrickým pohonom, no vďaka jazdným režimom, ktoré si môžete voliť podľa potrieb viete charakteristiku jazdy meniť. Zrýchlenie z 0 na 100km/h trvá takmer rovných 11 sekúnd, no pri mestských rýchlostiach budete vďaka sile elektrických pomocníkov patriť medzi rýchlejších

 
Ostré hrany a výborný odpor vzduchu
Ostré hrany a výborný odpor vzduchu
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybrid, Autor: Matej Jankovic

Čo je na tom zaujímavé

Dojazd na elektriku s možnosťou dobíjania a zároveň aj čas dobíjania. Výhodou Plug-in hybridov je schopnosť fungovať v podstate dlhodobo iba na elektrike, pričom výhodou je skutočne veľmi rýchle dobíjanie. Aj na domácej zástrčke 220V to trvalo iba 3hodiny aj 10 minút doplna. Ak nemáte čas, pomôže aj menej. V prípade, kedy sme sa doma zastavili a napichli auto na zástrčku, už približne po hodine sme mali k dispozícii ďalších 30km dojazdu. Ak ale budete robiť denne aj do 60km (istá časť energie sa jazdou rekuperuje) a nepôjde iba o diaľnicu - máte reálnu šancu, že zo 43 litrovej benzínovej nádrže vám neubudne celé mesiace nič.

 
Vždy viete, na čom ste - alebo na čom fičíte
Vždy viete, na čom ste - alebo na čom fičíte
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybrid, Autor: Matej Jankovic

My sme sa snažili spoznať viaceré scenáre a ten prvý mal byť práve denné dochádzanie - keďže do redakcie to máme približne 25 kilometrov, no naše povinnosti nás prinútili jazdiť aj mimo. Po štyroch dňoch fungovania sme ho trikrát dobíjali doma pomocou domácej zástrčky doplna a raz iba niečo vyše hodiny.  

 
Všetko podlieha aerodynamike
Všetko podlieha aerodynamike
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybrid, Autor: Matej Jankovic

Z celkových 300km najazdených počas týchto 4 dní sme približne 180 urobili na čistú elektriku a podľa palubného počítača sme na zvyšok trasy - teda 120 kilometrov minuli priemerne iba 1,3 litra paliva na 100 kilometrov. Jazdili sme ale prevažne v meste a jeho okolí. Diaľnicu sme využívali minimálne a ak, cestovali sme maximálne rýchlosťou 110km/h.  

 
Takmer 300 km, z toho viac ako polovica na elektrinu
Takmer 300 km, z toho viac ako polovica na elektrinu
Zdroj: Autor
Toyota Prius Plug-in Hybrid, Autor: Matej Jankovic

Ďalšie dni sme jazdili už bez dobíjania, čo vo finále skončilo priemernou spotrebou 2,7 litra na sto kilometrov, no naozaj sme sa snažili rekuperovať energiu a používať benzín čo najmenej. Naše auto malo navyše príplatkovú strechu s fotovoltaickými panelmi, ktoré denne (počas státia) pridajú nejaké kilometre navyše (cca 5km). 

 
Príplatková strecha s fotovoltaickými článkami
Príplatková strecha s fotovoltaickými článkami
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybri, Autor: Matej Jankovic

Na druhú stranu, s Priusom sme zbierali skúsenosti už skôr, aj počas našej účasti na pretekoch úspornosti v Maďarsku, na ktorých sme sa zúčastnili skôr. Vtedy sme testovaciu trasu dlhšiu ako 130 kilometrov absolvovali s priemernou spotrebou paliva 1,8 litra na sto kilometrov, čo nám na víťazstvo vtedy nestačilo, avšak my sme jazdili podľa predpisov a boli sme druhá najrýchlejšia posádka. Víťazi jazdili za 1,3 litra na sto kilometrov, no do cieľa dorazili o 15 minút neskôr. Na elektriku sme my jazdili v priemere 64% z cesty, víťazi zas 84 percent.  

 
Za volantom je príjemne - výborné sú aj jazdné vlastnosti
Za volantom je príjemne - výborné sú aj jazdné vlastnosti
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybri, Autor: Matej Jankovic

Kto teda chce - a má cesty, kde je možnosť sa takto realizovať - dokáže s Plug-inom priam zázraky.  

 
Miesto iba pre dvoch - čo môže byť pre niekoho problém
Miesto iba pre dvoch - čo môže byť pre niekoho problém
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybri, Autor: Matej Jankovic

Tretia skúsenosť bola jazda bez nabitia približne 400 kilometrov - využívajúc maximálnych rýchlostných limitov a aj viac, vďaka čomu sme dosiahli najvyššiu priemernú spotrebu s týmto autom, ktorá sa nám kedy podarila, 4,3 litra na sto kilometrov. 

 
Aj dvere kufra sú v záujme nízkej hmotnosti z ľahkých kompozitov
Aj dvere kufra sú v záujme nízkej hmotnosti z ľahkých kompozitov
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybri, Autor: Matej Jankovic

 

Čo sa nepodarilo

V praxi občas zamrzí skutočnosť, že máte k dispozícii iba štyri miesta, no aerodynamika a technológia vozidla jednoducho nepustili. Batožinový priestor s objemom 360 litrov nie je síce veľký - ale ani malý a zbalili sme tam vždy a všetko, čo sme potrebovali. Nie je to však typ auta, v ktorom si budete voziť väčšie športové príslušenstvo.  

 
360 litrov neurazí
360 litrov neurazí
Zdroj: Matej Jankovic
Toyota Prius Plug-in Hybri, Autor: Matej Jankovic

Záver

Zmysel väčšiny Plug-In hybridov vidíme obzvlášť pri ľuďoch, ktorým vyhovuje alebo doslova postačuje dojazd na elektriku. Ich evidentnou výhodou je možnosť použitia klasického agregátu v prípade vyšťavenia bateriek buď na ich dobitie, alebo pokračovanie v jazde. Práve tu je ale najväčšia sila Prius Plug-In Hybridu, pretože tento proces prebieha mimoriadne efektívne a auto sa uspokojí naozaj s málom, aj bez dobíjania na zástrčke viete jazdiť s priemernou spotrebou v okolí troch litrov.  

 
Presne ako sľubuje automobilka, nabitie batérie trvá tri hodiny aj desať minút
Presne ako sľubuje automobilka, nabitie batérie trvá tri hodiny aj desať minút
Zdroj: Autor
Toyota Prius Plug-in Hybrid

Druhá stránka veci, ako to vždy býva, sú náklady na kúpu. Rozdiel oproti klasickému Priusu, ktorý je už tak dosť úsporný predstavuje 3000 EUR (v porovnaní s najvyššou výbavou, ktorá je najbližšia tomu, čo v Plug-In hybride dostanete v cene), ktoré pri momentálnej „podpore" plug-in hybridov viete získať počas troch rokov naspäť. Ak však výbava nie je pre vás podstatná a uspokojíte sa s najlacnejším Priusom, rozdiel narastie na 8200 EUR (mínus súčasná podpora 3000 EUR za tri roky, čiže 5200 EUR), čo už nie je zanedbateľné.  

Autor: Andrej Ježo
Zdroj: andrej ježo