Prečo nie sú vodíkové elektromobily rozšírené? Technológia je to síce principiálne jednoduchá, ale technicky zložitá, a teda aj drahá. Vodík musí byť skladovaný pri tlaku až 70 MPa a musí byť veľmi čistý. Až 95 percent vodíka sa dnes vyrába parným reformovaním z uhľovodíkov.
Tento vodík označujeme ako hnedý. Zelený sa vyrába elektrolýzou vody, ale len ak sa na ňu použije elektrina z obnoviteľných zdrojov. Rovnako sa aj na jeho stlačenie musí použiť ekologická energia a to je problém minimálne rovnako veľký ako cena.
Osobné vodíkové auto sa zatiaľ na trh odvážila uviesť okrem Toyoty len Honda (Clarity) a Hyundai (Nexo). A Toyota sa pri druhej generácii Mirai dokonca odvážila vstúpiť na slovenský trh. Testovací exemplár však musíme tankovať až vo Viedni, keďže prvé dve plniace vodíkové stanice sa zatiaľ v Bratislave a Košiciach len plánujú. Prevádzka je rovnako drahá ako pri benzínovom aute. Kilogram vodíka stojí 9,50 eura a na 100 kilometrov potrebujeme 0,84 kilogramu.
Jazda v Mirai je tichá, až extrémne tichá a komfortná. Nie je tu ani syčanie kompresora známe z prvej generácie. Strach z dojazdu mať nemusíte, pretože spotreba sa drží od 0,85 v meste a na okresných cestách po 1,15 kg/100 km na diaľnici. To znamená, že dojazd by mal byť až 650 kilometrov. A vodíkový elektromobil natankujete za päť minút, takže odpadá potreba dlhého vyčkávania pri nabíjačke.
V kokpite sme obložení zariadením. Vpravo je vysoký tunel, pod ktorý sa musela zmestiť jedna z tlakových nádob na vodík, pred nami je vysoko postavený displej, ktorý je vľavo od volantu zarovnaný rovnako vysokým plastovým výstupkom. Čelné sklo je poriadne zošikmené (koeficient aerodynamického odporu je len 0,29), celková výška auta je iba 1,48 metra, takže dospelý jedinec sa pod strop zmestí len tak-tak.
Reakcia na akcelerátor je celkom výrazná, ale nie taká divoká ako pri iných elektromobiloch. Výkon 134 kW (182 k) je síce vyšší ako pri prvej generácii (155 k), ale s hmotnosťou dve tony to nie je žiadna mušia váha. Po novom sú poháňané zadné kolesá, takže pri zrýchľovaní je prenos krútiaceho momentu 300 Nm na podložku výborný.
Rekuperácia pri brzdení je menej výrazná, a to aj pri voliacej páke v režime B. Akumulátor si stále drží nejakú zásobu energie pre prípad, že by palivové články nestíhali. Prepínanie medzi napájaním z článkov a napájaním z akumulátora je plynulé a rýchle.
Nedostatkom auta je malý kufor s objemom len 300 litrov, lebo má pod dnom tretiu tlakovú nádobu (tá druhá je pod zadnými sedadlami). A hoci je podľa papierov nová Mirai už päťmiestna, pre vysoký tunel si vzadu doprostred dospelý človek nesadne.
Z výfuku vychádza len čistá voda. Ak si ju nechcete vypustiť v garáži, je tu tlačidlo H2O , ktorým si litrovú nádržku vyprázdnite ešte pred vjazdom do garáže. Vtipné riešenie. Mirai sa nám páči a držíme palce plánovanej výstavbe vodíkových plniacich staníc na Slovensku.
Verdikt
Zrejmým mínusom je chýbajúca infraštruktúra. Ale elektromobil, ktorý za päť minút naplníte na 650 kilometrov, je úžasná vec. Hlavne, ak by sa nám podarilo vyrábať vodík udržateľným spôsobom. Slovenská cenovka 62 990 eur sa môže javiť ako vysoká, ale v porovnaní s rovnako veľkými elektrickými vozidlami je vcelku normálna.
- Technické údaje Toyota Mirai
motor: elektromotor synchrónny kapacita akumulátora: 1,24 kWh
výkon: 134 kW (182 k) pri 6 940 ot./min. počet palivových článkov: 330
krútiaci moment: 300 Nm max. rýchlosť: 175 km/h
zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 s spotreba kombinovaná: 0,84 kg/100 km
emisie CO2: 0 g/km objem zásobníkov: 142,2 l (5,6 kg)
rozmery (d/š/v): 4 975/1 885/1 480 mm rázvor: 2 920 mm
batožinový priestor: 300 l pohotovostná hm.: 2 025 kg
Cena: od 62 990 eur