ikona

Testy Test Toyota Aygo: Štýl s nečakaným komfortom

Foto: Filip Kadlečík

11.4. 20:18 Malé mestské automobily zvyčajne bývajú podceňované. Toyota Aygo ale vie prekvapiť vo viacerých ohľadoch. Takúto pohodolnú jazdu by sme od nej nečakali.

Predstavte si, že sedíte v Mercedes-Benz triedy G, idete si pomaly mestskými ulicami a hlavy okoloidúcich mužov sa otáčajú za vašim autom… Nie, žien často až tak nie, tým sa v mnohých prípadoch samotný dizajn G-čka nepozdáva. Na ne pôsobia úplne iné triky a zdá sa, že Toyota sa do tejto mágie vyzná. Počas testu maličkého Ayga sme boli prekvapení množstvom pozitívnych reakcií na jeho vizáž, ktoré prichádzali nielen zo strany žien.

Zvyčajne nám škatuľkovanie vozidiel prekáža, Aygo je však naozaj najsilnejšie v mestskom prostredí
Zvyčajne nám škatuľkovanie vozidiel prekáža, Aygo je však naozaj najsilnejšie v mestskom prostredí
Zdroj: Filip Kadlečík

Magentového drobca bez problémov pochválili aj muži a nám padala sánka čoraz nižšie a nižšie. Niežeby sme Aygo považovali za škaredé, slová ako “sexy” či “atraktívne” by nám však v súvislosti s ním tiež nenapadli. Náš pohľad definitívne zmenili dve tínedžerky, ktoré si vedľa neho začali robiť sériu selfie a bolo vidieť, že Aygo sa im veľmi páčilo. Čo stojí za týmto vyžarovaním?

Dve strany mince

Farba laku “Magenta Charm” (v našom prípade k dispozícii úplne bez príplatku) pôsobí ako päsť na oko a udiera do všetkých okoloidúcich. Skúste zaloviť v pamäti. Kedy naposledy ste stretli fialové auto? Nebolo to náhodou Aygo? V dnešnom svete plnom fleetových bielych, sivých či tmavých vozidiel stávka Toyoty na výraznú farbu vyšla dokonale. Aktuálne sa ponúka napríklad aj v podobne žiarivej oranžovej, ktorá môže taktiež stáť za hriech.

Maličké auto ponúka parádny dizajn
Maličké auto ponúka parádny dizajn
Zdroj: Filip Kadlečík

V automobilovom svete platí, že extravagantná farba vás sama o sebe nezachráni. Japoncom sa ju podarilo spojiť so sviežim exteriérom, ktorého základ tvoria rozmerné predné a zadné svetlá s integrovanými LED trubicami. Na osvetľovanie okolia síce Aygo používa projektorové halogénové svetlá, o sebe však dáva vedieť LEDkami. Pekná, rozumná a funkčná kombinácia za dobrú cenu. Nám sa páčila aj kombinácia čiernej strechy a tmavých ráfikov kolies. Vôbec nevadí, že mali len 15-palcový priemer. Tu boli úplne ideálne.

Počiatočné rozpaky pri pohľade na exteriér v nás zahnal čas strávený s autom i reakcie okolia a nakoniec nám Aygo išlo do oka. O interiéri sa to však povedať nedá. To čo Toyota nadelila vzhľadu zovňajška, akoby odčítala zo štýlu kabíny. Pozitívom je, že ponúka príjemné sedadlá, dobrý volant, radiacu páku s obstojnou kulisou, overený infotainment a pekné detaily ladiace s lakom karosérie.

Ružové detaily sa dostali aj do kabíny, celkovo si však z nej pozitívny dojem neodnášame
Ružové detaily sa dostali aj do kabíny, celkovo si však z nej pozitívny dojem neodnášame
Zdroj: Filip Kadlečík

Vo viacerých ohľadoch podľa nás testované Aygo vnútri zlyháva. Toto autíčko bojuje o klientov presne v tom segmente, kde by sa mal klásť dôraz na šikovné vychytávky, technologické hračky, pekné displejčeky a vysokú mieru automatizácie. Tu sa automaticky nespustia hlavné reflektory ani stierače, automatická dokonca nie je ani klimatizácia. Odomykáte i štartujete kľúčom. Stredová zobrazovacia jednotka ponúka pekné rozlíšenie, ba aj cúvaciu kameru, prístrojovka však zasa na oplátku vyzerá ako vystrihnutá z minulosti a nemá ani digitálny rýchlomer.

Nedá sa povedať, že by sme sa v Aygu necítili dobre a vyššie spomínané negatíva by boli neprekonateľné. Skôr môžu uškodiť Toyote ako takej, ktorá podľa nás svoje supermini mohla modernizovať aj výraznejšie. Je však pravda, že za 800 eur si za automatické svetlá, stierače a klímu môžete doplatiť. Dostanete potom ku nim aj upozornenie na opustenie jazdného pruhu či predkolízny bezpečnostný systém. My by sme ešte zvážili ďalších 350 eur ako príplatok za bezkľúčové otváranie a štartovanie.

Zdroj: Filip Kadlečík
Predné aj zadné svetlá zdobia výrazné LED linky
Predné aj zadné svetlá zdobia výrazné LED linky
Zdroj: Filip Kadlečík

Škoda, že priplatiť sa vôbec nedá za tempomat. Spoliehať sa musíte len na obmedzovač rýchlosti. Aygo síce určite nebolo stvorené na jazdu po diaľnici, prečo by však človek po nej v malom autíčku nemohol ísť v pokoji a relatívnom tichu stovkou a využívať pritom služby tempomatu? Najmä, keď už vozidlo beztak disponuje obmedzovačom rýchlosti, ktorý býva s tempomatom zvyčajne v jednom balíku.

Vnútorný priestor, ktorý bez kompromisov poslúži dvom dospelým osobám, je na túto kategóriu obstojný. Ideálom je cestovanie vo dvojici so sklopenými zadnými sedadlami, kedy Aygo poskytne stovky litrov batožinového priestoru. Štandardný údaj je 168 litrov. Pre dospelých by sme druhý rad sedadiel odporúčali len v krajných prípadoch. Konkurencia, napríklad Kia Picanto, vnútri ponúka viac miesta a modernejšie vyhotovený interiér.

Prekvapivé jazdné vlastnosti

To, čo Aygo stráca v interiéri, doháňa svojimi jazdnými vlastnosťami. Toyote sa ho podarilo naladiť vynikajúco a napriek malému rázvoru a kolieskam z vás nevytrasie dušu ani na rozbitých cestách. Práve naopak, počas každej jazdy sme nevychádzali z údivu z toho, aký je Japonec pohodlný. V tomto ohľade konkurencie v A-segmente nepochybne poráža. Silnejšie rany do karosérie či diskomfort takmer ani nepozná.

Na zadných sedadlách veľa miesta nie je, no dospelý sa tam zmestí...
Na zadných sedadlách veľa miesta nie je, no dospelý sa tam zmestí...
Zdroj: Filip Kadlečík
... pri plnom obsadení je tu však kufor naozaj len symbolický
... pri plnom obsadení je tu však kufor naozaj len symbolický
Zdroj: Filip Kadlečík

Absencia tempomatu je podľa nás škoda i preto, že Aygo napriek predpokladom vlastne na diaľnici nejazdí zle. Nechceli by sme na ňom denne robiť stovky kilometrov, ak ale vaša jazda do práce zahŕňa pár kilometrov po diaľnici, Ayga sa báť nemusíte. Pri rýchlosti 130 km/h už síce motor pracuje na bezmála 4 000 ot./min, v realite však pri tom spotrebuje len 5,4 l paliva na 100 km jazdy. Ak by ste zvolili pomalšie tempo, môže apetít klesnúť pod päť litrov.

Aygo je v nižších rýchlostiach odhlučnené dobre, na diaľnici už však motor počuť. Pri jazde v meste či na vidieku však o trojvalcovom litráku bez prepĺňania budete vedieť len pri rozbehoch. V meste vás bežná jazda bude stáť približne 5,2 l benzínu na 100 kilometrov, na vidieku len 3,8 l/100 km. Kombinovaný údaj sa počas nášho testu zastavil na hodnote 4,8 l/100 km. Aygo exceluje nielen jazdnými vlastnosťami, ale i spotrebou.

Cúvacia kamera je v tomto segmente výnimočná, tú konkurencia bežne ponúka za vyššiu cenu
Cúvacia kamera je v tomto segmente výnimočná, tú konkurencia bežne ponúka za vyššiu cenu
Zdroj: Filip Kadlečík

V plnej výbave vozidlo síce dosahuje hmotnosť len 910 kilogramov, od jeho 1.0-litrového agregátu s výkonom 53 kW (72 k) však výraznú dynamiku očakávať netreba. Všetko ale zachraňuje vynikajúce a rozumné sprevodovanie. Za bežných okolností už síce päťku môžete bez výčitiek radiť pri tempe 55 km/h. Ak sa ale rozbiehate na diaľnicu, môžete na to využiť dvojku, ktorá vás potiahne až do 100 km/h a trojku, ktorá auto zrýchli dokonca až na 130 km/h.

Vidieť, že pri ladení Ayga niekto naozaj premýšľal a nastavil mechaniku v prospech šoféra tak, aby ju vedel využiť čo najlepšie v rôznych jazdných situáciách. Od tak malého auta by sme čakali výbornú spotrebu, takáto jazdná vyspelosť a všestrannosť nás však prekvapila.

A nekúpiť rovno Yaris?

Testované vozidlo s cenovkou 10 590 eur vybavené balíkom Selection predstavuje v podstate zlatú strednú cestu, čo sa vnútornej výbavy týka. Ak si potrpíte na najnovšie technológie, určite by sme zvažovali príplatok v sumárnej výške 1 150 eur, ktorý zautomatizuje rôzne procesy vo vozidle a zaručí vám bezkľúčový prístup. Ideálne Aygo, teda aspoň podľa našej predstavy, stojí 11 740 eur.

Manuálny päťstupeň nám neprekážal, jeho prevody sú odstupňované rozumne
Manuálny päťstupeň nám neprekážal, jeho prevody sú odstupňované rozumne
Zdroj: Filip Kadlečík

Je otázne, či už sa pri takejto investícii neoplatí premýšľať aj nad väčším Yarisom. My by sme sa asi nechali zlákať. Ide o vyspelejšie vozidlo s príjemnejším a priestrannejším interiérom, ale i výkonnejšími pohonnými jednotkami. Ak však pre vás hrá prím vyslovene len krátke premiestňovanie mestom a večný boj o parkovacie miesto, agilné Aygo môže byť lepšou voľbou. Treba len mať správne určené priority. Pre lepšie porovnanie sme do technickej tabuľky zahrnuli aj údaje Toyoty Yaris 1.5 VVT-i, ktorú sme testovali pred časom.

Štýl s nečakaným komfortom

Škoda, že Toyota nevenovala viac peňazí a času do prestavby interiéru malého mestského vozítka. Ak by sa viac približoval ku Yarisu, hneď by pre nás bol atraktívnejšou voľbou. Takto by sme naozaj zvažovali skôr kúpu väčšieho a o niečo drahšieho brata. Pomer cena/výkon totiž v prípade Toyoty Yaris v konečnom dôsledku môže byť vyšší.

Na parkovisku ho nájdete bez problémov - podobne výrazné auto len tak niekde nestretnete
Na parkovisku ho nájdete bez problémov - podobne výrazné auto len tak niekde nestretnete
Zdroj: Filip Kadlečík

Aygu by sme však neradi upierali kladné stránky a pozitíva. Prekvapil nás jeho vplyv na okolie, ktoré od neho nemohlo odtrhnúť oči. Štýl exteriéru tu je vycibrený a nepomýlite si ho s iným autom. Konkurencia tiež len výnimočne ponúka tak príjemný mix jazdných vlastností, najmä čo sa podvozka týka. Japonci v prípade Ayga robia väčšinu vecí dobre, v niektorých oblastiach by sa však ešte zišlo pridať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
 
Toyota Aygo 1.0 VVT-i
Toyota Yaris 1.5 VVT-i
Usporiadanie a počet valcov
R3
R4
Zdvihový objem
998 cm3
1496 cm3
Max. výkon - spaľovací motor
53 kW/72 k
82 kW/111 k
pri otáčkach
6 000/min
6000/min
Max. krútiaci moment - spaľovací motor
93 Nm
136 Nm
pri otáčkach
4 400/min
4400/min
Palivo
benzín
benzín
Pohon
predné kolesá
predné kolesá
Prevodovka
päťstupňová manuálna
šesťstupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
3465 mm
3945 mm
Šírka
1615 mm
1695 mm
Výška
1460 mm
1510 mm
Rázvor náprav
2340 mm
2510 mm
Pohotovostná hmotnosť
910 kg
1075 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
985 kg
1150 kg
Užitočná hmotnosť
330 kg
470 kg
Celková hmotnosť
1240 kg
1545 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
168 l
286/768 l
Objem palivovej nádrže
35 l
42 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
160 km/h
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
13,8 s
11,0 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
4,9 l/100 km
6,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,6 l/100 km
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1l/100 km
5,0 l/100 km
Mesto - počas testu
5,2 l/100 km
6,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,4 l/100 km
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,8 l/100 km
4,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
93 g/km
112 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cena modelu
od 8 490 €
od 9 590 €
Základná cena verzie
od 10 590 €
od 13 690 €
Cena testovaného exemplára
10 590 €
15 420 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia