ikona

Testy Test Tarraco: Stačí Seatu základný motor 1.5 TSI?

Foto: Filip Kadlečík

14.5. 19:15 Sedemmiestne SUV Seatu už pred nejakým časom doplnilo koncernový trojlístok. Priameho konkurenta Tiguanu Allspace a Škody Kodiaq sme testovali so základnou motorizáciou a vysokou výbavou. Bude mu 1.5 TSI a manuálny šesťstupeň stačiť?

Ešte pred niekoľkými rokmi bol Seat automobilkou, ktorá bola na okraji verejného záujmu. Každý poznal Ibizu, viacerí registrovali Leon, niektorí i Cordobu či Alhambru. V posledných rokoch sa však imidž značky neustále zlepšuje a Tarraco je dôkazom tohto tvrdenia. Plnotučné SUV so štipkou luxusu a veľmi príjemným charakterom môže Španielom do plachty priviať ešte viac vetra.

Tarraco zaujme dizajnom interiéru a vypracovaním kabíny
Tarraco zaujme dizajnom interiéru a vypracovaním kabíny
Zdroj: Filip Kadlečík

Rozmach španielskej značky v kategórii Tarraca však nebude a nemôže byť jednoduchý. Poľujú tu sesterské modely Tiguan Allspace či Kodiaq, ale napríklad i Peugeot 5008 či Hyundai Santa Fe. Obstojí Tarraco v boji proti konkurentom? Zvládne si svoje miesto v atraktívnom segmente vybudovať aj so základným agregátom? Odpoveď na túto otázku sme hľadali v teste variantu Tarraco Excellence 1.5 TSI EVO s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Budúcnosť Seatu je sľubná

Seat nám už dávnejšie prezradil, že Tarraco je prvým automobilom, ktorý predznamenáva novú éru Seatu. Už počas prvej jazdy sme sa dozvedeli, že jeho interiér i exteriér je od všetkých súčasných vozidiel značky odlíšený práve preto - SUV už totiž hľadí do budúcnosti. My môžeme konštatovať, že z pohľadu dizajnu vyzerajú najbližšie roky pre Španielov veľmi sľubne.

Škoda, že zadné svetlá nie sú spojené aj diódovou trubicou, ale len červeným plastom
Škoda, že zadné svetlá nie sú spojené aj diódovou trubicou, ale len červeným plastom
Zdroj: Filip Kadlečík

Pri pohľade zvonku nás ešte stále neomrzela ostro rezaná predná časť s plne diódovými svetlometmi a efektnou maskou chladiča s 3D efektom. Samotný reflektor a línie podpisu denného svietenia vedia oči diváka zabaviť na istý čas. Inak Tarraco vyznáva skôr jednoduché línie, z profilu sa dokonca až nápadne podobá na Tiguan Allspace. Vzadu je však všetko opäť španielske, vrátane opticky prepojených koncových full-LED svetiel. Škoda, že ich nateraz nespája aj reálna diódová trubica, ale len plast.

Interiér Tarraca považujeme za veľmi vydarený. Rozhodne ide o najlepšiu kabínu, akú v súčasnosti Seat ponúka. Ateca oproti nej vyzerá zastaralo, iné modely sa zasa nechytajú technológiami či kvalitou spracovania. Práve hodnotný dojem plynúci z Tarraca bol jedným z prvých impulzov, ktoré sa nám zaryli do mysle už počas prvej jazdy a zotrval na svojom mieste aj po týždňovom teste.

Krásny dizajn predných reflektorov je charakteristickým znakom Tarraca
Krásny dizajn predných reflektorov je charakteristickým znakom Tarraca
Zdroj: Filip Kadlečík

Na prvý pohľad ide možno o obšírnu charakteristiku, kabínu Tarraca však možno najlepšie opísať slovom “príjemná”, pretože predovšetkým tak sa v nej posádka cíti. Neohúri futuristickým dizajnom, poteší však minimalizmom, jednoduchým a intuitívnym usporiadaním ovládacích prvkov či spomínanou dobrou kvalitou podtrhnutou prítomnosťou honosnejších plastov či obkladov veľmi dôverne imitujúcich drevo.

Za ergonomicky výborným volantom sa nachádza digitálna prístrojovka, ktorú sme do detailu predstavili už počas testu Atecy. Tu je samozrejmosťou už od základnej výbavy a to je dobre. Moderný prístrojový štít vie krásne zobraziť nielen rôznorodé údaje o aute, ale najmä navigáciu. Vodič vďaka tomu nemusí otáčať hlavou a sledovať mapu na centrálnom displeji. Ten, prekvapivo, v porovnaní s Leonom či Atecou neponúka výraznejší pokrok.

Minimalistický interiér má veľmi dobré ergonomické riešenia a zdobí ho i kvalitné vypracovanie
Minimalistický interiér má veľmi dobré ergonomické riešenia a zdobí ho i kvalitné vypracovanie
Zdroj: Filip Kadlečík

Škoda, že uhlopriečka stredového 8-palcového displeja nedokáže vyplniť veľký plastový panel s ovládacími prvkami. Lesklý čierny “rám” obrazovky je tak zbytočne veľký a dosť málo praktický - extrémne rýchlo na neho sadá prach. Tento nedostatok by však mal podľa našich informácií priamo od španielskych zdrojov riešiť facelift, ktorý prinesie modernejší infotainment. Žiadne problémy nemáme s úrovňou bezpečnostných asistentov, ktoré sme detailne opisovali už počas správy o prvej jazde.

Označenie výbavy “Xcellence” tu Seat zvolil úplne oprávnene, sedemmiestne SUV totiž vo viacerých ohľadoch exceluje. Ponúka vynikajúce a kvalitne vypracované sedadlá, no najmä priehrštie vnútorného priestoru aj pre päticu cestujúcich. Ak plánujete denne využívať šieste a siedme miesto na sedenie, kúpte si väčšie auto. Tu sa zadná lavica hodí skôr na občasné použitie, než na pravidelné rozvážanie posádky. Vydržať sa v nej však dá, určite by sme v prípade potreby zvládli aj pár desiatok kilometrov.

Ani veľké disky kolies s rozmerom 20
Ani veľké disky kolies s rozmerom 20" Tarracu výraznejšie neubrali z komfortu
Zdroj: Filip Kadlečík

Veľké Tarraco dokázalo prekvapivo zatieniť konkurenciu z Česka v jej tradičnej disciplíne - objeme kufa. Aj vozidlo v sedemmiestnej konfigurácii ponúka kapacitu batožinového priestoru až na úrovni 700 l, po rozložení tretieho radu sedadiel 230 litrov. Z pohľadu početnejšej rodiny jej potreby určite lepšie obslúži minivan, ak vás ale je maximálne päť, Tarraco vám ponúkne dostatok životného priestoru a bude skvelým spoločníkom aj na väčšie rodinné výlety. Tri úchyty Isofix v druhom rade sedadiel dnes ponúka len málo vozidiel.

Príjemná dynamika, nečakaná spotreba

Testovaný Seat Tarraco mal pod kapotou najslabší motor z aktuálnej ponuky - štvorvalcový turbobenzín so zdvihovým objemom 1,5 l. TSI-čko je ladené na 110 kW (150 k) a 250 Nm a je priamym pokračovateľom 1.4 TSI, ktoré v sedemmiestnych SUV koncernu hralo úlohu základu v minulosti. My sme s objemovo menším agregátom testovali napríklad konkurenčný Kodiaq.

Digitálna prístrojovka je benefitom Tarraca - je tu prítomná už od základnej výbavy
Digitálna prístrojovka je benefitom Tarraca - je tu prítomná už od základnej výbavy
Zdroj: Filip Kadlečík

Podobne ako 1.4 TSI, aj modernejšie 1.5 TSI Evo s technológiou deaktivácie dvoch valcov je na jazdu veľmi príjemné. Dynamika je na obstojnej úrovni a autu nedochádza para ani pri viacerých pasažieroch na palube. Sedem ľudí vnútri a ich batožina mu však v špecifických podmienkach skutočne dá zabrať. Škoda, že testovaný kus bol len prednokolka, systém 4Drive je totiž veľmi podarený.

Z pohľadu dynamiky či kultivovanosti chodu je motor 1.5 TSI na výbornej úrovni, spotrebou nás však rovnako nepotešil. Kombinovaná spotreba sa počas nášho cestovania ustálila na hodnote 7,7 l/100 km. Kodiaq 1.4 TSI v minulosti dokázal rovnaké okruhy absolvovať s výsledným údajom 6,9 l/100 km a to mala taktiež obuté zimné pneu, dokonca disponovala pohonom všetkých kolies.

Zdroj: Filip Kadlečík
Veľký kufor ponúka praktické riešenia - napríklad odkladací priestor na plató
Veľký kufor ponúka praktické riešenia - napríklad odkladací priestor na plató
Zdroj: Filip Kadlečík

Tarracu z hľadiska spotreby paliva nesedela predovšetkým diaľničná stotridsiatka, vtedy si na 100 km jazdy vypýtalo až 8,6 l paliva na 100 kilometrov jazdy. Veľký podiel na nepriaznivej hodnote má vysoká karoséria. Je zaujímavé, že aj v tomto ohľade bol vtedy dosluhujúci motor 1.4 TSI v Kodiaqu úspornejší. Aby ste si autá mohli porovnať, zahrnuli sme údaje oboch z nich do jednej tabuľky.


Vychutnajte si Seat Tarraco do detailu vo veľkej galérii


Pohonná jednotka 1.5 TSI Tarracu sedí a stačí, ak na aute neplánujete robiť veľké nájazdy. V takom prípade by sme siahli po objemnejšiej alternatíve. Ak by sme mali voľné peniaze v rozpočte, určite by sme hľadali aj konfiguráciu so samočinnou sedemstupňovou DSG prevodovkou. Manuál tu nie je zlý, ku komfortnej povahe veľkého SUV sa však nehodí.

Základný agregát Seatu Tarraco stačí, my by sme však pred bohatou výbavou uprednostnili agregát 2.0 TSI, pohon všetkých kolies a samočinnú prevodovku
Základný agregát Seatu Tarraco stačí, my by sme však pred bohatou výbavou uprednostnili agregát 2.0 TSI, pohon všetkých kolies a samočinnú prevodovku
Zdroj: Filip Kadlečík

Seat Tarraco síce je o niečo tuhší než konkurenčný Kodiaq, stále ale ide predovšetkým o pohodlné SUV. Jazdnými vlastnosťami sa orientuje na tradičné španielske hodnoty, dá sa s ním teda vychutnať aj dynamická jazda okreskami, no ide mu najmä o zaručenie komfortu pre celú posádku.

Prečo stojí základ viac?

Základná cena Tarraca štartuje na čiastke 27 560 eur. To je omnoho viac, než stojí najlacnejší Kodiaq. Vtip je však v tom, že Španiel začína s výrazne bohatšou výbavou, je napríklad vždy na 100-percent diódový, zároveň má virtuálny prístrojový štít už v základe. Vďaka podobným prvkom teda rozdiely dorovnáva. Motorizáciu 1.5 TSI vo vyhotovení Xcellence, čo bol náš prípad, zoženiete najmenej za 29 940 eur.

Zdroj: Filip Kadlečík
Kvalitu v interiéri Seatu vyzdvihuje hneď niekoľko detailov
Kvalitu v interiéri Seatu vyzdvihuje hneď niekoľko detailov
Zdroj: Filip Kadlečík

V našom prípade bolo vozidlo vyzbrojené extra príplatkami a stálo 36 639 eur. Je pravda, že bolo vybavené príkladne. Ak by sme však k dispozícii mali takýto balík peňazí, radšej by sme si odpustili niekoľko komfortných prvkov a zainvestovali do motorizácie 2.0 TSI 190 4Drive DSG7, ktorú si ako Xcellence môžete kúpiť od 35 530 eur.

Stačí aj 1.5 TSI?

Naše testovanie ukázalo, že motor 1.5 TSI Seatu Tarraco jednoznačne stačí. Vedeli by sme si však predstaviť aj lepšie vyskladané pohonné ústrojenstvo, kde by podľa nás nemala chýbať samočinná prevodovka. Ak ho neplánujete využívať, pohon 4x4 môžete pokojne oželieť, aj ako prednokolka jazdí Tarraco výborne.

Seat Tarraco 1.5 TSI EVO M6 Excellence
Seat Tarraco 1.5 TSI EVO M6 Excellence
Zdroj: Filip Kadlečík

Príjemný interiér, moderný dizajn a pohodové jazdné vlastnosti sú jasnými devízami španielskeho sedemmiestneho SUV. Vieme si predstaviť, že v očiach klientov môže byť veľkou výhodou i fakt, že Tarraco ponúka štvorvalec už v základe. V tomto segmente to už dnes nie je pravidlo.

MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Automobil
Seat Tarraco 1.5 TSI EVO
Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
1 395 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
1 500-3 500/min
Palivo
benzín
benzín
Pohon
predné kolesá
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 735 mm
4 697 mm
Šírka
1 839 mm
1 882 mm
Výška
1 674 mm
1 673 mm
Rázvor náprav
2 790 mm
2 791 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 559 kg
1 535 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 634 kg
1 610 kg
Užitočná hmotnosť
771 kg
675 kg
Celková hmotnosť
2 330 kg
2 210 kg
Objem batožinového priestoru
230/700 l
630/2 005 l
Objem palivovej nádrže
58 l
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
201 km/h
197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,7 s
9,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,5 l/100 km
8,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (NEDC)
6,6 l/100 km
6,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (WLTP)
8,0 l/100 km
-
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,6 l/100 km
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,6 l/100 km
5,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované (NEDC)
152 g/km
155 g/km
Emisie CO2 kombinované (WLTP)
182 g/km
-
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 27 560 €
od 21 990 €
Základná cena verzie
od 29 940 €
od 30 590 €
Cena testovaného exemplára
36 639 €
31 226 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia