Suzuki Swift Sport

Testy Test Suzuki Swift Sport: Na zábavu stačí málo

Foto: Marek Pokrývka

30.4. 2019 14:00 Malý hot-hatch dostal prepĺňaný motor, ale taktiež podstúpil diétu. V preklade to znamená viac dynamiky i lepšie jazdné vlastnosti.

Na dnešnom trhu nájdeme viacero silných luxusných automobilov, ktoré svojimi dynamickými schopnosťami takmer popierajú fyzikálne zákony. Vďačia za to moderným technológiám. No aj napriek všetkému konštruktérskemu kumštu stále platí, že pri hľadaní zábavy za volantom je nadváha nepriateľom číslo jeden. Kilogramy hrajú aj dnes dôležitú rolu.

Swift Sport je auto vhodné do mesta i horských zákrut
Swift Sport je auto vhodné do mesta i horských zákrut
Zdroj: Marek Pokrývka

Z dôvodu zvyšovania emisných i bezpečnostných nárokov sprevádzaných ďalšími súčiastkami sú mnohé dnešné autá podstatne ťažšie než ich predkovia. O to viac medzi nimi vynikajú zástupcovia ľahkej váhy. Do tejto kategórie nepochybne spadá aktuálne Suzuki Swift Sport, ktoré svojou hmotnosťou podlieza jednu tonu. Na rozdiel od predchodcu ho poháňa prepĺňaný motor.

Súčasná verzia malého hot-hatchu debutovala uprostred roka 2017 a po nejakom čase dorazila aj na naše cesty. S vozidlom sme teraz mali česť aj my. V teste sme zisťovali, ako sa zmena pohonnej jednotky odrazila na jeho charaktere a čo to znamená v každodennej praxi.

Viac života v širokom rozmedzí otáčok

Štvrtú generáciu svišťa dobre poznáme, našimi rukami prešla atmosférická jedna-dvojka roztáčajúca všetky kolesá i mikrohybridný litrový trojvalec s turbom poháňajúci výhradne prednú nápravu. Športový model má zasa pod kapotou 1,4-litrový agregát známy z typu Vitara i súrodenca SX4 S-Cross. Nahradil o dve deci väčšie neprepĺňané srdce, ktoré malo rado otáčky.

Namiesto 1,6-litrovej atmosféry má svišť menší turbomotor
Namiesto 1,6-litrovej atmosféry má svišť menší turbomotor
Zdroj: Marek Pokrývka

Naladenie štvorvalca sa výrazne nemenilo. Swift Sport teda svojho predchodcu prekonáva výkonom, s maximom 103 kW (140 k) však víťazí len o štyri koníky. Pri krútiacom momente je odstup omnoho výraznejší. Namiesto maxima 160 Nm dosahuje špičku 230 Nm, čo je o 10 Nm viac než v prípade iných produktov s týmto srdcom. Vrchol je ale dostupný v podstatne užšom rozmedzí otáčok. Je to rozsah 2 500 až 3 500 ot./min., pričom k siedmim tisícom sa už na rozdiel od predchodcu nepozriete.

Vyššie točiaca atmosféra mala pri tlačení na pílu nepochybne väčšie čaro. Prepĺňaný motor má nevýrazný zvuk a najlepšie sa cíti okolo stredu otáčkomera. Tam však starší agregát jednoznačne poráža svojou silou. Reaguje omnoho pružnejšie a hatchback dokáže svižne rozhýbať. Zároveň si vyžaduje o niečo menej práce so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou.

Prepĺňaný agregát sa tu kombinuje výhradne s manuálom
Prepĺňaný agregát sa tu kombinuje výhradne s manuálom
Zdroj: Marek Pokrývka

Manuál môžeme pochváliť za pomerne presnú kulisu, ale tiež dobre nastavený odpor jednotlivých pedálov. Svižnú jazdu s týmto malým hot-hatchom zvládne aj začiatočník. Ale priestor dá i skúsenejším šoférom, napríklad usporiadaním pedálov vhodným na dávkovanie medziplynov pri podraďovaní. Z hľadiska ovládania je japonské autíčko užívateľsky priateľské aj v športovej verzii.

Výborne jazdí aj s mäkkým pružením

Použitie prepĺňaného motora má jasné benefity už na papieri. Údaj zrýchlenia 0-100 km/h sa zlepšil o šesť desatín na 8,1 sekundy a maximálna rýchlosť stúpla z úrovne 195 km/h na 210 km/h. Aj subjektívne pôsobí svišť rýchlejšie. Najmä krútiaci moment v strednom pásme otáčok mu dáva viac šťavy pri disciplínach, v ktorých sa cíti najlepšie. Ide o hltanie kľukatých a úzkych stužiek asfaltu na dvojke a trojke. Už v minulosti patrilo toto Suzuki k najlepšie jazdiacim autám segmentu B, no konštruktérom sa jeho charakter podarilo ďalej vycibriť.

Suzuki dokázalo na vozidle ušetriť desiatky kilogramov
Suzuki dokázalo na vozidle ušetriť desiatky kilogramov
Zdroj: Marek Pokrývka

Posun bol dosiahnutý v prvom rade hmotnostnou úsporou, japonská automobilka ušetrila poriadnu porciu kilogramov. V pohotovostnom stave váži aktuálny Swift Sport iba 970 kg a spoza volantu je to cítiť. Hatchback veľmi ochotne poslúcha povely strmého riadenia. Aj na limite sa správa veľmi čitateľne a predvádza vopred ohlásenú nedotáčavosť, no okrem toho vie aj pohodiť ľahkým zadkom.

Jazdiť s týmto modelom je radosť, aj keď reálne nijak ohromujúco rýchle nie je. To ale podľa nás patrí medzi jeho silné stránky. Zabaviť totiž dokáže aj bez toho, aby musel ohýbať zákony fyziky a neustále vystavoval ohrozeniu vodičský preukaz človeka za volantom. Na toto pritom nepotrebuje extra tvrdý podvozok. Práve naopak, jeho naladenie je skôr mäkké.

Svišť má sedemnástky s bežnými proporciami pneumatík
Svišť má sedemnástky s bežnými proporciami pneumatík
Zdroj: Marek Pokrývka

Pruženie prináša o niečo väčšie náklony karosérie, než by mohol niekto čakať. Tie však nijak nesabotujú ovládateľnosť auta. Skôr naopak, umožňujú vodičovi prehľadne pracovať s prenášaním hmotnosti pri rezaní oblúkov. A druhou stranou mince je nečakaný jazdný komfort. Prispievajú k nemu aj pneumatiky s rozumnými mierami 195/45 R17, ktoré navyše znamenajú pomerne nízku cenu obutia. Ani spotrebou by pritom Swift Sport nemal svojho majiteľa zruinovať.

Zníženie normovanej spotreby a emisií možno označiť za hlavný dôvod výmeny motora. No predchodca dokázal v realite jazdiť podstatne úspornejšie než tvrdil papier, dokáže ho novinka prekonať? V našich rukách bola v meste smädnejšia. Jazdili sme s ňou za rovných sedem litrov a identickú hodnotu sme dosiahli na diaľnici. To znamená rozdiel 0,7 l/100 km v prospech turba. A takmer toľko sme zaznamenali aj na okresných cestách, ktoré japonské vozidlo brázdilo za päť litrov.

Bodykit v znamení falošného karbónu

Suzuki nedáva svoje dynamické schopnosti najavo nejako okato. Nebyť kanárikovej žltej farby, v ktorej bolo vozidlo spravidla prezentované, na ulici ho ľahko prehliadnete. Napriek viacerým úpravám je to stále malý a sympatický svišť. Jeho rozkošná tvárička je však predsa len o niečo viac zamračená, za čo môže modifikovaná maska chladiča a nárazník s imitáciou veľkých otvorov.

Koncovky výfuku sú naoko výrazné, ale nepočuť ich
Koncovky výfuku sú naoko výrazné, ale nepočuť ich
Zdroj: Marek Pokrývka

V spodnej časti bodykitu nájdeme viacero karbónových dielcov. Samozrejme, ide len o imitáciu drahého materiálu. Pre cenu neprichádza v tejto triede do úvahy, módny motív si ale Suzuki neodpustilo. Falošné uhlíkové vlákna tvoria aj značnú časť zadného nárazníka perforovaného dvomi okrúhlymi výfukovými koncovkami. Skúšaný kúsok mal zimné obutie na neoriginálnych ráfikoch.

Detailné špecifiká neobišli ani interiér. V prvom rade obsahuje športovo tvarované sedadlá, ktoré napriek vyššiemu ukotveniu poskytujú dobrú polohu za volantom a navyše majú slušné bočné vedenie. Objemnejším postavám však môže spôsobovať problémy. Sedačky disponujú aj označeniami a kontrastným červeným prešívaním, rovnakú farbu si obliekli dekoratívne obklady či podklad otáčkomera. Neodmysliteľnou bižutériou sú kovové pedále.

Hlavným špecifikom kabíny hot-hatchu sú predné sedadlá
Hlavným špecifikom kabíny hot-hatchu sú predné sedadlá
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem týchto prvkov zostalo všetko po starom. S rekordne veľkým batožinovým priestorom či miestom pre vzadu sediacich síce rátať netreba, ale väčšinu bežných povinností Suzuki bezpochyby splní. Popri perfektných jazdných vlastnostiach poteší aj svojou obratnosťou počas manévrovania v parkovacích domoch či uliciach mesta. Niekomu môžu chýbať ultrazvukové senzory, ktoré automobilka neponúka ani za príplatok. Súčasťou štandardu je však parkovacia kamera.

Jedna verzia a pevná cena bez opcií

V našich končinách má Swift Sport jedno pevné vybavenie. Všetko obsahuje základ, opciou nie je dokonca ani lakovanie. Suzuki disponuje štandardne 17-palcovými kolesami, LED svetlometmi i multimediálnym systémom zahŕňajúcim navigáciu a už spomínanú kameru. No má to svoju cenu. Konkrétne 18 600 eur, čo je o poznanie vyššia suma než v minulosti. A tiež omnoho viac oproti necelým desiatim tisícom požadovaným za základného svišťa.

Súčasťou vybavenia je infotainment s navigáciou i kamerou
Súčasťou vybavenia je infotainment s navigáciou i kamerou
Zdroj: Marek Pokrývka

Nárast ceny spôsobilo použitie prepĺňaného motora sprevádzané bohatšou palubnou náložou, predchodca totiž svojho času začínal na úrovni 14 100 eur. Rozdiel je skutočne nezanedbateľný. Napriek tomuto medzigeneračnému postupu zostáva Suzuki Swift Sport naďalej jedným z najdostupnejších automobilov schopných dobre zabaviť vodiča.

Opäť o poznanie lepší, ale tiež drahší

Práve radosť z jazdy v tomto malom hatchbacku patrí k jeho ťahákom. Prepĺňaný motor mu dal viac elánu v širšom rozmedzí otáčok, aj keď jeho zvuk by mohol byť pod záťažou podstatne výraznejší. Zmena pohonnej jednotky priniesla tiež nižšiu spotrebu mimo mesta. V ňom sme bola ale smädnejšia než hospodárny predchodca, takže nejde o hlavný argument v prospech novinky.

Napriek rastu ceny patrí svišť k najlacnejším zábavným autám
Napriek rastu ceny patrí svišť k najlacnejším zábavným autám
Zdroj: Marek Pokrývka

Suzuki možno pochváliť za hmotnostné úspory, ktoré ďalej zlepšili obratnosť športového svišťa. Aj vďaka nim môže mať pomerne mäkké pruženie prinášajúce dostatok komfortu. Medzi silné stránky patria čitateľné jazdné vlastnosti, ale tiež jednoduchosť ovládania vozidla.

Nasadenie prepĺňaného motora síce trochu obmedzilo jeho charakter, ale určite to nemožno označiť za nejaký krok späť. Swift Sport zatieňuje svojho predchodcu vo viacerých ohľadoch. Platí to síce aj pre jeho kúpnu cenu, no tá stále zostáva hlboko pod úrovňou mnohých súperov. Viacerí konkurenti však majú aj vyše 200 koní. Japonec sa im síce reálnou dynamikou nemá šancu vyrovnať, ale inak sa môže konkurencii smelo pozrieť do očí. Na dobrú zábavu niekedy stačí málo...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 373 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
230 Nm
pri otáčkach
2 500-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 890 mm
Šírka
1 750 mm
Výška
1 480 mm
Rázvor náprav
2 450 mm
Pohotovostná hmotnosť
970 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 045 kg
Užitočná hmotnosť
475 kg
Celková hmotnosť
1 445 kg
Objem batožinového priestoru
265/947 l
Objem palivovej nádrže
37 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,6 l/100 km
Mesto - počas testu
7,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
125 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 9 999 €
Základná cena verzie
od 18 600 €
Cena testovaného exemplára
18 600 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia