Pre športové autá nie je práve najlepšie obdobie. Minimálne pre cenovo dostupné, nie pre tie drahé vozidlá, ktorých značky si môžu dovoliť preniesť cenu európskych pokút na zákazníka za vysokú úroveň emisií. Ak sa ale vrátime k cenovo prijateľnejšiemu segmentu, ktorých modely sa pohybujú pod cenovkou 25 000 eur, ponuka je čoraz vzácnejšia. Niektoré modely nám našťaste stále dokazujú, že nemusíme byť úplný pesimisti a ich vyhynutie sa naďalej odkladá. Patrí medzi tieto exempláre aj Suzuki Swift Sport s označením Hybrid?

Suzuki Swift Sport Hybrid.
Zdroj: Robo Hubac

Prvý ostrý Swift GTi bol predstavený v roku 1986 a konkurencii to riadne skomplikoval. Na dráhu priniesol 101 konských síl a impozantných 740 kilogramov, a tomuto pomeru výkonu a hmotnosti sa žiadny iný model vo svojom segmente nevyrovnal. Čo sa stalo dnes? Najnovšia generácia Suzuki Swift Sport dostala mild-hybridné ústrojenstvo... Tým pádom na ceste niečo stratila, v tomto prípade na sile a ľahkosti. Hmotnosť sa zvýšila o 45 kíl, čím prekonala psychologickú bariéru, ktorú predtým nedosahovala – jednu tonu. Výmenou za nižší výkon ale Suzuki ponúka výhodnejšie emisie a samozrejme nižšiu spotrebu paliva (5,6 l/100 km).

Dizajn hybridu sa na prvý pohľad nijako nezmenil, stále je výrazne japonský a mladistvý. Súčasnú generáciu jasne identifikujú veľké svetlomety a výrazná mriežka chladča s lichobežníkovým rámom s 3D efektom. Jedinou výnimkou na karosérii je logo Hybrid, ktoré pribudlo na zadnej strane. Čo sa týka športovej DNA, zachovalo si bočné prahy v prevedení uhlíkových vlákien, zadný spojler a skutočný dvojitý výfuk integrovaný do difúzora, ktorý ale bohužiaľ nehučí ako kedysi. Vzhľad dopĺňajú 17-palcové kolesá, ktoré zákazník dostane k autu súčasne so štandardnou výbavou.

Suzuki Swift Sport Hybrid.
Zdroj: Robo Hubac

Ostatne, jediným prvkom príplatkovej výbavy sa stala lakťová opierka, ale tá si podľa mňa svoje uplatnenie v aute nezaslúži. Pokiaľ chcete v športovom Svišťovi sedieť za volantom tak, ako sa má, čiže čo najbližšie k zemi, tak ju nemáte ako využiť. Ak navyše nepresahujete výškovú hranicu 175 centimetrov, budete sa do nej pri rýchlejšom preraďovaní stále búchať lakťom, takže výbava v "štandarde" je úplne postačujúca. Interiér ma inak privítal realtívne pohodlnými sedadlami s integrovanými opierkami hlavy.

Sedadlá síce vyzerajú dobre a v zákrutách poskytujú podporu vďaka bočnému vedeniu, no prijala by som, keby sa dali dať ešte o niečo nižšie. V reálnom svete to však už nie je možné, pretože práve popod sedačkou si našlo svoje miesto hybridné ústrojenstvo. Inak vo vnútri nenastali veľké zmeny a pocit zostáva identický s ostatnými modelmi Swift. Kokpit je široký, predné sklo a strecha je dosť ďaleko a tak máte pocit priestrannosti aj napriek tomu, že sedíte v jednom z najmenších áut B-éčkového segmentu. A keďže ide o Sport, interiér dotvára volant prešívaný červenou niťou.

Suzuki Swift Sport Hybrid.
Zdroj: Robo Hubac

Vďaka niektorých ozdobným lištám, ktoré je možné nalakovať v pestrých farbách, vyzerá kabína na pohľad jednoducho a príjemne, dokonca mierne sparťansky, i keď je všetko z tvrdého plastu.  Stále je to však atraktívny dizajn a svoju kvalitu si zachoval. Na stredovej konzole je štandardná obrazovka s informačným systémom a všetkým, čo potrebujete – prehliadač, synchronizácia so smartfónom, Bluetooth atď. Hneď pod ním mám ovládanie klimatizácie s digitálnymi ukazovateľmi. Na moje potešenie Suzuki nezanevrelo ani na klasickú ručnú brzdu.

Priestor na zadných sedadlách niektorých prekvapí, je tu viac miesta na nohy, ako by ste v aute zo štyrmi metrami čakali. Japonskí inžinieri urobili svoju domácu úlohu dobre, aj keď je v tomto prípade veľkou obeťou kufor. Ten má iba 265 litrov a keď sklopíte zadné sedadlá, je tu neohrabaný schod, ktorý priestor naďalej rozdeľuje. Ale v prípade, že nechcete v aute prevážať veľké veci, vám to môže byť jedno. Auto má ale k dispozícii množstvo pomôcok, ako sú full LED svetlomety, systém bezkľúčového vstupu a štartovania, systém autonómneho núdzového brzdenia...

Suzuki Swift Sport Hybrid.
Zdroj: Robo Hubac

Suzuki Swift Sport Hybrid ťaží z ľahkej hybridizácie, pozostáva z dvojice štartér-generátor. Celkovo je štartér auta oveľa mohutnejší ako zvyčajne a poháňa motor pri každom zrýchlení z nízkych otáčok. Ďalej rekuperuje energiu keď spomaľujete nohou alebo motorom. Na papieri by mal tento systém poskytovať lepšiu akceleráciu a výrobca sa zároveň vyhol použitiu ťažkých batérií plug-in hybridných systémov.  Štvorvalcový motor 1,4 BoosterJet s turbom a priamym vstrekovaním má v podstate rovnakú receptúru ako predtým, no má niekoľko modifikácií v injekcii a kompresnom pomere.

Príchod hybridizácie je sprevádzaný poklesom efektívneho výkonu, pretože benzínový agregát poskytuje oproti pôvodným 140 k iba 129 k. Aj keď táto úroveň výkonu sama o sebe nie je nijak šialená, hmotnosť obmedzená na 1020 kilogramov umožňuje ťažiť z už presvedčivého pomeru hmotnosti a výkonu. Ten dokáže vyčariť úsmev na tvári aj napriek tomu, že sa pod kapotou nenachádza 200 koní. Zrýchlenie z pokoja prebieha lineárne a bez námahy až do zaradenia šiesteho prevodového stupňa.

Suzuki Swift Sport Hybrid.
Zdroj: Robo Hubac

Časy na pretekárskej dráhe má síce zrátané, no svojou bipolárnou postavou si veselo prejde aj ostrejšími zákrutami bez toho, aby naňho vplývala nedotáčavosť. Jeho agilitu podporuje hlavne reakcia v nižšom poli otáčok, kedy dokáže skutočne ožiť, no tesne pred šiestimi tisíckami za minútu narazíte na virtuálnu stenu. Od výrobcu by som chcela možno iba viac spätnej väzby volantu, i keď je v porovnaní s bežným Swiftom o niečo tuhší. Celkovo je zážitok z jazdy porovnateľný so zážitkom jazdy na motokáre – hoci dosiahnuté rýchlosti nie sú dychberúce, auto je schopné zvládať priečne zrýchlenia vysoko nad G, čo sa ukázalo ako ideálne pre trasy charakterizované častými zmenami režimu a rýchlosti.

Verdikt

Hoci sa základná receptúra palety motorov mierne zmenila a k benzínovému agregátu nastúpilo mild-hybridné príslušenstvo, Suzuki Swift Sport tak úplne o svoju športovú DNA neprišiel. Kedysi malý agresívny hothatch sa stal serióznym autom, ktoré je možné využívať na dennej báze (hlavne vďaka podvozku a mäkkým tlmičom) a je predovšetkým hospodárnejším a šetrnejším spoločníkom. Najviac mi vadila zrejme výška sedadiel, ktorá nebola podľa mojich predstáv. Ostatne aj toto je jeden z faktov, že Swift sa už tak drasticky nesnaží konkurovať svojim ostrým rivalom ako je Ford Fiesta ST alebo Hyundai i20N. Výbavou, výkonom, cenou a kvalitou materiálov sa stal alternatívou pre tých, ktorí hľadajú malé, ale za to praktické auto s charakterom.