ikona

Testy Test Subaru XV: Lepšie než overená Impreza?

Foto: Filip Kadlečík

12.7. 2018 16:30 Po Subaru Impreza do našej garáže zablúdil aj jeho vyšší brat - model XV. Môže byť lepší než zabehnutá klasika, alebo mu väčšia svetlá výška uškodila? Odpoveď sme hľadali v teste.

Subaru XV bolo reakciou značky na trhový dopyt, ktorý diktoval prítomnosť kompaktného SUV v portfóliu. Japonci na to išli umne a predsa trochu svojsky. Základom modelu XV totiž nepochybne je Impreza a jej globálna platforma SGP, no Subaru ju postavilo na poriadne vysoké chodúle.

V lese sa XV cíti ako doma
V lese sa XV cíti ako doma
Zdroj: Filip Kadlečík

Európske automobilky bežne ponúkajú modely, ktoré sú do istej miery “len” zdvihnutými kompaktmi. Ako príklad pekne poslúži Octavia Scout so svetlou výškou 170 mm či Seat Leon Xperience pozdvihnutý na 163 mm. Subaru je z tohto pohľadu extrémistom, svoj hatchback totiž zvýšilo až na úroveň 220 mm a XV teda právom môže titulovať prívlastkom SUV. Aká je však nová generácia v realite? Môže byť dobrou alternatívou overenej Imprezy?

Svalnatejšia postava

V porovnaní s obľúbeným kompaktom, ktorý slávi návrat na náš trh a nedávno sme ho dokonca testovali, je model XV už na prvý pohľad podstatne expresívnejší. Svojim dizajnom komunikuje, že jazda mimo spevneného povrchu mu nevadí a je na ňu prispôsobený.

XV z profilu vyzerá veľmi kompaktne, na veľkých kolesách mu to svedčí
XV z profilu vyzerá veľmi kompaktne, na veľkých kolesách mu to svedčí
Zdroj: Filip Kadlečík

Kompletne celé vozidlo je obohnané plastovými ochrannými dielcami so zaujímavou povrchovou úpravou. Zmeny sa samozrejme dajú spozorovať aj na prednom či zadnom nárazníku, od svetiel hore by ste ich však hľadali len ťažko. Ak by sme si však medzi XV a Imprezou mali vybrať len na základe dizajnu, siahli by sme práve po kompaktnom SUV.

Impreza pôsobí športovým dojmom, no vo svojej podstate je skôr elegantná a konzervatívna. XV tento tradicionalistický prístup zahadzuje za hlavu a kráča si svojou cestou extroverta. Okrem plastových doplnkoch či strešných koľajníc mu v Subaru nadelili aj parádnu oranžovú metalízu, ktorá na cestách doslova svieti.

Zadná časť sa na Imprezu ponáša najmä svetlami - príbuznosť tu je nepopierateľná
Zadná časť sa na Imprezu ponáša najmä svetlami - príbuznosť tu je nepopierateľná
Zdroj: Filip Kadlečík

Škoda len faktu, že podobne ako pri Impreze, aj tu nám do oka padla nižšia kvalita ochrannej vrstvy. Lak bol miestami odbitý kvôli nárazom kamienkov, čo by sme pri staršom vozidle vedeli pochopiť. Tu sme ale jazdili v podstate na úplne novom automobile. Budúcim majiteľom pri kúpe určite odporúčame zvážiť extra ochranu exponovaných častí karosérie v podobe priehľadnej krycej fólie.

Len kozmetické úpravy

Na základe interiéru by sa medzi Imprezou a XV vyberalo ťažko. V podstate totiž ide o totožné kabíny, ktoré sa odlišujú len v detailoch. Závažným plusom SUV je ale rozhodne nastupovanie, ktoré tu je omnoho pohodlnejšie. Priestorová ponuka je takmer identická čo dokazuje aj fakt, že batožinový priestor modelu XV s Imprezou má totožný objem - rovných 385 litrov.

Časy, keď interiér Subaru nebol dostatočný, sú preč - takto vyzerá nové XV
Časy, keď interiér Subaru nebol dostatočný, sú preč - takto vyzerá nové XV
Zdroj: Filip Kadlečík

Japonci na veľkosti kufra medzigeneračne zapracovali, veď predchádzajúci variant ponúkal len slabých 310 litrov, na veľa konkurentov mu však stále pár desiatok čísel chýba. Väčšiu či podobnú kapacitu ponúknu aj niektoré rozmerovo menšie SUV. Na druhú stranu však deficitu rozumieme - plnohodnotná rezerva v kombinácii s pohonom všetkých kolies a komplikovanejšou zadnou nápravou si svoju daň vybrať musia. Je už len na budúcom majiteľovi, či ju chce zaplatiť.

Z hľadiska technológií či komfortu ide o totožnú kabínu s nedávno testovanou Imprezou. Opäť vyzdvihujeme skvelý volant, prehľadnú trojicu displejov či dobre fungujúci systém Eye-Sight. Univerzálnosti XV nahráva aj fakt, že Subaru nezabúda na aktívnu i pasívnu ochranu posádky. Na palube tu nájdete všetky bezpečnostné systémy, ktoré sú aj dnes inde nadštandardom.

Sedadlá tu sú komfortné a vďaka nastaviteľným hlavovým opierkam v nich budú pohodlné aj dlhé cesty
Sedadlá tu sú komfortné a vďaka nastaviteľným hlavovým opierkam v nich budú pohodlné aj dlhé cesty
Zdroj: Filip Kadlečík

Nedá nám nespomenúť premyslený detail, na ktorý Subaru nezabúda. Ide o nastaviteľné hlavové opierky. V podstate platí, že môžete mať akokoľvek pohodlné sedadlá, keď si však pri dlhých cestách neviete dobre nastaviť hlavovú opierku, časom ju začnete preklínať. Tu to nehrozí. Japonci týmto riešením ale nesledujú len komfort - ide aj o bezpečnosť vodiča i spolujazdca. Lepšie nastavené opierky totiž znižujú riziko poranenia krčnej chrbtice pri závažných či aj nenápadných dopravných nehodách.

Ak sa kedysi o japonských autách či dokonca konkrétne o Subaru hovorilo, že má zastaralý interiér, dnes už to neplatí. Áno, infotainment Starlink ešte stále nie je úplne na úrovni európskej konkurencie, no pracuje spoľahlivo a ponúka uspokojivé množstvo funkcií. V podstate je však jediným drobným zaváhaním, ktoré možno kabíne XV či Imprezy vyčítať. Inak ide o veľmi premyslený a kvalitne spracovaný priestor, v ktorom budete časť tráviť radi.

Porážka na plnej čiare

Ak by sme v realite naozaj váhali, či kúpiť XV alebo Imprezu, pomohla by nám ponuka agregátov. Hatchback totiž aktuálne ponúka len motor 1.6i (avšak plniaci normu Euro 6d Temp), zatiaľ čo XV k jednašestke pridáva ešte aj silnejší dvojliter spĺňajúci staršiu emisnú normu Euro 6c. Obidve jednotky sme mali možnosť preveriť v krátkej následnosti a záver je jednoznačný.

Dvojlitrový boxer ponúka akceptovateľnú dynamiku s priaznivými nákladmi na jazdu
Dvojlitrový boxer ponúka akceptovateľnú dynamiku s priaznivými nákladmi na jazdu
Zdroj: Filip Kadlečík

Jedna-šestka nie je zlá, noc na dvojliter nestačí ani náhodou. Na cestách je svižnejší, má väčšiu výkonovú rezervu a dopláca sa za neho približne len 1 500 eur. Verte nám, reálne rozdiely vám budú stáť za každé jedno euro z extra príplatku. Jednotka 2.0-S spojená s bezstupňovou prevodovkou CVT je ladená na 115 kW (156 k) a ponúka 196 Nm. V praxi z malého SUV nerobí raketu, ale pri umnom jazdení vie XV byť poriadne rýchle.

Extra dynamika pritom v porovnaní s Imprezou ani príliš nezaťaží peňaženku. Na našich testovacích trasách sme hatchbacku namerali priemernú kombinovanú spotrebu na úrovni 7,1 l/100 km, XV s väčším motorom a horším koeficientom odporu vzduchu si v rovnakých podmienkach vystačilo len s jedným decilitrom naviac. Aj tu teda dvojliter nad jedna-šestkou dominuje - minimálny rozdiel v spotrebe vyvažujú veľké benefity pri rýchlom jazdení.

Viac DNA Subaru

Model XV Imprezu prekonáva aj čo sa všestrannosti týka. Pravda, na cestách by hatchback malému SUV vypálil rybník a najmä v zákrutách by ho nechal za sebou, ide však o rozdiely, ktoré pri bežnej jazde nespoznáte. Ak autá dotlačíte bližšie k ich hraniciam, priepasť sa začne otvárať.

Ochranné plasty majú zaujímavú povrchovú úpravu - parádny detail!
Ochranné plasty majú zaujímavú povrchovú úpravu - parádny detail!
Zdroj: Filip Kadlečík

Vodič pocíti výraznejšie bočné náklony XV-čka, ktoré úplne nedokáže eliminovať ani koncepcia s nízkym ťažiskom plochého štvorvalca. Tá však v každom prípade prispieva k vyrovnaným jazdným vlastnostiam - SUV je na 90 percentách prekážok komfortné, no zároveň si zachováva aj istú tuhosť.

Opätovne však aj pri mierne zhoršených prejazdoch zákrut ide o daň, ktorú by sme zaplatili bez problémov. XV má totiž svetlú výšku na úrovni 220 mm, čo je o celých 90 mm viac než ponúkne Impreza. Deväť centimetrov už v teréne pocítite a to výrazne. Naviac tu máte k dispozícií aj režim X-Mode, ktorý ešte umocní terénne danosti tohto typu. Po jeho spustení sa zmení odozva na plyn, činnosť rozdeľovania krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá, ale napríklad i aktivita stabilizačného systému či uzatváranie medzinápravovej spojky.

Multifunknčný displej dokáže zobrazovať navigáciu, médiá, údaje o kvapalinách automobilu, údaje palubného počítača... Zvládne toho prekvapivo veľa
Multifunknčný displej dokáže zobrazovať navigáciu, médiá, údaje o kvapalinách automobilu, údaje palubného počítača... Zvládne toho prekvapivo veľa
Zdroj: Filip Kadlečík

Subaru XV je vďaka symetrickému pohonu všetkých kolies, dobrej bezstupňovej prevodovke a inteligentnému softvéru distribúcie krútiaceho momentu automobilom aj do nepohody a na SUV sa rozhodne nehrá. Nie každá štvorkolka zvláda kríženie náprav či komplikované rozjazdy na blate s takou ľahkosťou a presvedčivosťou. Tento fakt Subaru zdobí už roky a zdá sa, že bude aj naďalej.

Čo môžete dostať za dve tisícky

Cenníkový rozdiel medzi Imprezou a XV je stanovený približne na 2 000 eur. Nie je to málo, no vďaka väčšej svetlej výške a univerzálnosti za svoje peniaze dostanete úplne iné a dovolíme si tvrdiť, že aj lepšie auto. Kompaktné SUV sa Subaru jednoducho podarilo a v novej generácii je omnoho lepšie než v minulosti.

Systém Eye-Sight funguje bezchybne, krátky bol len na extrémne silnú búrku, ktorá mu zaclonila
Systém Eye-Sight funguje bezchybne, krátky bol len na extrémne silnú búrku, ktorá mu zaclonila "zrak"
Zdroj: Filip Kadlečík

Testovacia verzia bola vyhotovená vo výbave Style NAVI a priplácalo sa tu len za metalický lak. Výsledná cenovka 29 440 eur nie je malá, no vzhľadom na všetkú tú techniku, ktorú toto auto skrýva pod karosériou, ju nemôžeme označiť ani za premrštenú. Stačí si už len zvážiť prítomnosť príjemného a kvalitného interiéru a zrazu XV vyzerá ako veľmi dobrá kúpa.

Lepšie než Impreza

Subaru sa aktuálne, čo sa produktov týka, darí. Skutočne produkuje veľmi dobré automobily s malými chybami. Našimi rukami za posledný rok postupne prešli modely WRX STI, Forester, Impreza, Outback či aj najaktuálnejšie XV. Z pohľadu dnešných trendov a nárokov klientov by sa práve XV dalo označiť za jednu z najlepších možností z tohto portfólia.

XV je v porovnaní s Imprezou z hľadiska dizajnu omnoho výraznejšie a modernejšie
XV je v porovnaní s Imprezou z hľadiska dizajnu omnoho výraznejšie a modernejšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Páči sa nám na ňom, že je veľmi príjemné, viac-menej pohodlné, bezpečné a kvalitné. Na druhú stranu mu však nechýbajú ani vlastnosti ako dynamika či istý faktor zábavy, ktorý prichádza v rozbahnenom teréne alebo na snehu. Impreza rozhodne nie je zlá, no XV je podľa nás ešte lepšie. Ako by ste sa rozhodli vy?

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
115 kW/156 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
196 Nm
pri otáčkach
4 000 /min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
bezstupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 465 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 615 mm
Rázvor náprav
2 665 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 462 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 537 kg
Užitočná hmotnosť
478 kg
Celková hmotnosť
1 940 kg
Objem batožinového priestoru
385/1 290 l
Objem palivovej nádrže
63 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,4 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,9 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,9 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
155 g/km
Emisná norma
Euro 6c
CENA S DPH
Základná cena modelu
od 25 490 €
Základná cena verzie
od 28 990 €
Cena testovaného exemplára
29 440 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia