TESTY Test | Subaru XV e-Boxer: Ak chcete tento crossover, berte ho s hybridným dvojlitrom

03. Pohon 85%

Vzadu uložený akumulátor využíva relatívne nízke napätie 118 voltov a má kapacitu 4,8 Ah. V prepočte do bežnejšie používanej jednotky kWh je to 0,57 kWh. Z tohto údaju je jasné, že s častou jazdou na elektrinu netreba rátať. To deklarujú tiež parametre elektromotora integrovaného do upravenej prevodovky typu CVT s olejovou pumpu a extra spojkou. Má výkon 12,3 kW (16,7 k) a krútiaci moment 66 Nm, čo nie je veľa.

Dvojlitrový plochý štvorvalec prešiel početnými úpravami.
Dvojlitrový plochý štvorvalec prešiel početnými úpravami.
Zdroj: Marek Pokrývka

Pohon teda primárne zabezpečuje atmosférický dvojlitrový benzín s klasickou plochou konštrukciou. Štvorvalec bol na použitie v zmiešanom pohone kompletne prepracovaný, pričom dosahuje špičkové parametre 110 kW (150 k) a 194 Nm. Subaru XV roztáča aj v tejto verzii všetky kolesá. A ako je pri tejto značke klasika, ide o permanentný systém.

Japonská automobilka pohon e-Boxer kategorizuje ako mild-hybrid, hoci reálne je kdesi na polceste ku klasickým hybridným modelom. Na rozdiel od áut štandardne označovaných skratkou mHEV totiž reálne dokáže jazdiť len na elektrinu. Spaľovací motor zostáva vypnutý najmä pri spomaľovaní pred križovatkou či manévrovaní počas parkovania, no v priaznivých podmienkach dokáže krátkodobo udržať i mestskú päťdesiatku.

S plynom treba byť opatrný, ale XV to vie aj na elektrinu.
S plynom treba byť opatrný, ale XV to vie aj na elektrinu.
Zdroj: Marek Pokrývka

Čisto batériová jazda však vyžaduje veľmi opatrné narábanie s plynovým pedálom, akékoľvek ráznejšie pritlačenie okamžite zobudí spaľovací motor. Naštartovanie boxera pritom nie je vždy hladké. Niekedy jeho „nakopnutie“ autom trochu trhne a jemne poskočí vpred, ako pri necitlivom pustení spojky. A to aj pri nízkych rýchlostiach. Hybridný pohon nás na druhej strane prekvapil tým, že elektromotor občas spaľovacej jednotke pomáha aj v diaľničnom tempe.

Dynamicky je na tom hybridný model podobne ako klasický dvojlitrový predchodca. Prítomnosť sekundárneho agregátu zlepšuje prvotnú odozvu štvorvalca, ktorý navzdory dnešným trendom nepoužíva turbodúchadlo. Na dolovanie výkonu preto musí ísť do otáčok. To zabezpečuje prevodovka Lineartronic s predvolenými stupňami, pričom spoluprácu komponentov elektrifikácia vo všeobecnosti zjemnila. Žiadneho neustále zavýjajúceho motora sa netreba báť. Subaru to s prevodovkami CVT jednoducho vie a dnes ich prejav nie je vôbec taký problematický, ako kedysi.

Aj v tomto prípade možno činnosť systému sledovať na displeji.
Aj v tomto prípade možno činnosť systému sledovať na displeji.
Zdroj: Marek Pokrývka

Ako je na tom e-Boxer z hľadiska spotreby? V meste sme jazdili za rovných osem litrov, čo znamená ešte o dve deci nižšiu spotrebu než v prípade omnoho slabšej jedna-šestky. Vyslovene eko-štýlom by sme pritom nepochybne vedeli ešte čosi ušetriť.  Aj na okresných cestách dopadol e-Boxer z hľadiska apetítu spomedzi testovaných modelov najlepšie, dosiahli sme priemer 5,5 l/100 km.

Na diaľnici sa ale karta prekvapujúco obrátila. Elektrifikovaný model si vypýtal z jednotlivých verzií pri tempe 130 km/h najviac, v našom prípade šlo o 8,6-litrový výsledok. V kombinácii s nádržou zmenšenou z 63 na 48 litrov to znamená častejšie tankovanie pri dlhých cestách.

Video

Diskusia