TEST: Subaru WRX STi
 Subaru WRX STi

Klasika stále žije:

Nemýli ani zmena mena, na Imprezu zabudnite, WRX Sti je pokračovaním skutočnej klasiky. Sedan, veľké krídlo, otvor na kapote privádzajúci vzduch ku medzichladiču a ten bublavý zvuk boxera - jednoducho zaručený recept na úspech. Obrovské koncovky výfukov pôsobia až prehnane, najmä pre ticho, ktoré vládne v kokpite. Subaru tradične necháva priestor pre úpravcov. Teší nás, že už po prvých kilometroch stretávame rovnaké auto a vodič nás zdraví zdvihnutým palcom. Je to tam - tieto autá si kupuje veľmi úzka skupina ľudí a sú na to aj patrične hrdí.

 
TEST: Subaru WRX STi
  Subaru WRX STi

Posed v aute je výborný a pracovisko vodiča je, ako by sme to povedali, akousi časovou retro-kapsulou. Veľa zmien oproti minulosti nevidno, vylepšilo sa spracovanie, kvalitnejšie sú displeje medzi budíkmi i tie na rádiu, ktoré by tam ani nemuselo byť. No plasty ešte majú rezervu. Všetky dôležité ovládače sú tam, kde bývali prakticky odjakživa - a to sa nám páči, v takto jasne zameranom aute vítame istú jednoduchosť, ktorá vás nechá sústrediť sa na jediné. Zážitok z jazdy.

Na ceste:

Tá je na antracitových (škoda že nie klasických zlatých) diskoch s, na dnešnú dobu, pomerne skromnou veľkosťou osemnásť palcov veľmi dobrá aj v meste, človek sa nemusí vyhýbať nerovnostiam ako na iných športiakoch.

 
TEST: Subaru WRX STi
 Subaru WRX STi

Prvé kilometre sú však veľmi civilizované, motor si pradie, výfuk nekričí, chce to zmenu jazdného režimu. Sport Sharp nám vyhovuje, avšak auto sme si prevzali ledva zajazdené a tak sa nekonajú žiadne orgie. Nebudeme predsa trápiť auto, ktoré má najazdené necelých 500 kilometrov. Po dôkladnom zahriatí všetkých kvapalín aspoň skúšame, ako chutí jeho 300 koní. Tie sú návykové a na suchom povrchu je trakcia bezchybná. Chcelo by to aspoň dážď, keď už nemáme sneh. Budeme si ale musieť počkať, na zabehnutie ako i na vonkajšie podmienky. Jazda je ale nezabudnuteľná a auto prekypuje charakterom. Smädné je stále, ale zvládne jazdiť aj v blízkosti hranice 11 litrov.

Kategória sama o sebe:

Subaru WRX STi je otázkou prestíže aj pre samotnú značku, ktorá vďaka úspechom v šampionáte rely mohla dobyť svet. Pravdou však je, že dnes ľudia skôr vnímajú Subaru cez iné modely a fanúšikovia s nalepenými plagátmi ostrej Imprezy GT s legendárnymi zlatými kolesami a tromi päťkami na boku v akcii sa postupne ocitajú v menšine.

 
TEST: Subaru WRX STi
 Subaru WRX STi

Aj keď sme mali z auta pocit, že by extrémnu jazdu zvládlo rovnako bravúrne ako jeho predchodcovia, chýba mu ale presvedčenie či výraznejší pocit výnimočnosti. Bohužiaľ dnes ľudia túžia po iných vlastnostiach ako tých, ktoré si Subaru vďakabohu aspoň pri tomto modeli stále zachováva.

 
TEST: Subaru WRX STi
 Subaru WRX STi

Verdikt: Subaru WRX STi je auto zo starej školy a vo svojej podstate má aj jedinečné postavenie. Jeho najväčší a odveký konkurent Mitsubishi Lancer EVO z trhu totiž zmizol. Na druhú stranu, trh sa mení a aj jeho požiadavky. Spomedzi sedanov s pohonom všetkých kolies je charakterom motora a istým rally dedičstvom najbližšie Audi RS3 sedan.


Motor

Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)2 457
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná a zadná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k )221 / 300 pri 6 000
Krútiaci moment (Nm)

407 pri 4 000 ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)255
Akcelerácia z 0 na 100 km/h5,2
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)14 / 8,4 / 10,4
Rozmery
Dĺžka/šírka/výška // rázvor (mm)4 595 / 1 795 / 1 475 // 2650
Batožinový priestor (l):460
Objem palivovej nádrže (l):

60

Pohotovostná hmotnosť (kg)1500 - 1527
Ceny
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu43 500,- €
Základná cena testovanej verzie (WRX STI 2,5 6MT Exclusive)

46 000,- €

Zdroj: andrej ježo