Z hľadiska predajných čísel nepatrí Subaru k najväčším svetovým hráčom, no počty vyrobených áut tejto značky pravidelne stúpajú. Ročná produkcia už prekonala magickú hranicu jedného milióna. Jasným lídrom popularity je pritom Forester a nositeľ ikonického označenia Impreza má aktuálne až tretiu priečku. Na tú ho odsunul model Outback.

Subaru Outback už spoznalo v USA svojho nástupcu
Zdroj: Marek Pokrývka

Korene tohto terénneho kombi siahajú až do roku 1994, čo bolo dávno pred začiatkom vývoja väčšiny súčasných konkurentov. Počas tohto obdobia prešlo vozidlo postupnou evolúciou. Zbavilo sa označenia Legacy, no množstvo génov spoločných s týmto typom si ponechalo. Aprílové odhalenie ďalšej generácie preto nebolo žiadnym prekvapením.

Japonská automobilka prezentovala siedmu generáciu svojho sedanu strednej triedy v Chicagu a jeho súrodenca menom Outback nám naservírovala o dva mesiace neskôr v New Yorku. Na príchod novinky do európskych končín si však počkáme. Ešte pred ním sme sa rozlúčili s jeho dosluhujúcou verziou, ktorá má aj na slovenskom trhu post bestselleru značky.

Vyniká priestorom i komfortom

Nedávna premiéra ďalšieho vydania tohto odolného kombi ukázala, že Subaru neplánuje svoj doterajší dizajnový smer meniť. Žiadna radikálna premena sa teda navonok nekoná. Vďaka tomu nebude súčasný model pôsobiť pri svojom potomkovi ani o niekoľko rokov zastaralo, k čomu prispieva jeho štýlová jednoduchosť i súbor zmien vykonaných pri facelifte.

Jednoduché línie terénneho kombi tak skoro nezostarnú
Zdroj: Marek Pokrývka

Interiér dosluhujúcej verzie bude mať v priamom porovnaní ťažšiu pozíciu, nakoľko Japonci dali budúcej generácii viac luxusu a prekopaný kokpit postavený okolo 11,6-palcového displeja. Ani ten súčasný však na tom nie je zle. Obrazovka jeho infotainmentu má uhlopriečku osem prštekov, pričom okrem veľkého množstva očakávaných funkcií ponúka aj mobilné rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Z multimediálneho hľadiska sa Outback snaží držať krok s dobou.

Technologickou pýchou značky Subaru je duálny kamerový systém EyeSight zastrešujúci viacero komfortných i bezpečnostných prvkov. Medzi jeho výhody oproti väčšine konkurenčných riešení patrí upozornenie na odchádzajúce vozidlo vpredu, čo nepochybne ocenia vodiči upierajúci zrak na displej svojho telefónu na každom semafore.

Medzi hlavné devízy interiéru patrí jednoznačne pohodlie
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska komfortu bude mať terénne kombi uvedené v NY na čo nadväzovať, keďže jeho súčasná generácia je synonymom tohto slova. Okrem pohodlných sedadiel ťaží z nadpriemernej porcie priestoru pre pasažierov. Za piatymi dverami síce rekordný objem nenájdete, no základných 559 litrov určite nesklame. Ani dlhá rovina vznikajúca po sklopení zadných sedadiel.

Stará škola v mene spoľahlivosti

Po ukončení výroby naftových boxerov zostal pod kapotou európskeho modelu Outback jediný motor, nakoľko šesťvalce Subaru na starom kontinente neponúka. Sólovou voľbou tak je atmosférický štvorvalec so zdvihovým objemom 2,5 litra. Pevné sú tiež ostatné komponenty pohonu, teda bezstupňová prevodovka Lineartronic a pohon všetkých štyroch kolies.

Drámu od tohto motora nečakajte, no spoľahlivosť áno
Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek solídnej kapacite nemá neprepĺňaný motor na dnešnú dobu žiadne dychberúce parametre, dosahuje výkon 129 kW (175 k) a krútiaci moment 235 Nm. Jeho prejavy sily navyše krotí skriňa CVT. Žiadnu drámu teda nečakajte, zrýchlenie na stovku trvá 10,2 sekundy. Dynamikou patrí tento model k priemeru. Vyslovene pomalý nie je, ale vodičovu krv nerozprúdi.

Objem motora cítiť na jeho apetíte, v meste sme sa tesne zmestili do deviatich litrov. Na diaľnici sme dosiahli priemer 8,5 l/100 km. Najnižšie číslo prišlo už tradične na okresných cestách, kde sme zaznamenali 6,3-litrový výsledok. Viacerí obdobne silní súperi vedia byť úspornejší. Stará škola však môže osloviť ľudí, ktorí pred zázračne nízkym apetítom uprednostnia spoľahlivý motor bez neraz poruchového turbodúchadla či komplikovanej mikrohybridnej asistencie.

Neodmysliteľnou súčasťou techniky je pohon všetkých kolies
Zdroj: Marek Pokrývka

Na atmosférický štvorvalec sa možno spoľahnúť a to isté sa dá povedať o celom pohonnom systéme, ktorý štandardne zahŕňa systém AWD. Aj vďaka nemu Subaru mimo spevnených povrchov nesklame. V teréne by si pokojne mohlo merať sily s mnohými SUV a v rámci terénnych kombíkov patrí nepochybne k tým najschopnejším, k čomu prispieva slušná svetlá výška.

Na výber iba dve vyhotovenia

Atmosférický boxer s objemom 2,5 litra je momentálne jediným motorom, s ktorým možno Outback dostať v slovenských showroomoch. Vyberať si možno akurát medzi dvomi vybaveniami. Oproti minulosti sa síce inak volajú, ale ponechali si ceny a vo veľkej miere tiež konfigurácie. Výnimkou je zahrnutie bezkľúčového rozhrania do už tak bohatého základu.

Do štandardnej výbavy patrí okrem iného i kamerový systém
Zdroj: Marek Pokrývka

Za dostupnejší model Comfort zaplatí záujemca 33 990 eur, kým úroveň označená ako Premium stojí rovných päťtisíc navyše. Popri ľahkozliatinových osemnástkach prináša presklenú strechu, kožené čalúnenie, navigáciu a ozvučenie Harman/Kardon s 12 reproduktormi. Takto vybavené vozidlo sme testovali aj my, pričom jediným príplatkom bola metalíza za 450 eur.

Aktuálnu verziu netreba odpisovať

Subaru Outback zostáva verné svojim klasickým hodnotám. Nemieri na srdce, ale najmä na rozum. Medzi jeho devíza možno zaradiť pohodlie, priestrannosť a terénne schopnosti. Zásadným argumentom je tiež spoľahlivosť, v dobe technológiami naprataných pohonov je atmosférický štvorvalec stará škola sľubujúca dlhoročnú poslušnosť. No parametrami sa mnohým prevažne prepĺňaným súperom nevyrovná.

Na nového nositeľa tohto mena si ešte musíme počkať
Zdroj: Marek Pokrývka

Newyorská premiéra ďalšej generácie ukázala, že Japonci neplánujú v základnej koncepcii vozidla žiadne zásadné zmeny. Aktuálnu verziu odolného kombi preto ešte netreba odpisovať. Jej definitívny odchod ešte nejaký čas potrvá, uvedenie nástupcu do Európy môže prísť so zhruba ročným omeškaním oproti USA. Takže dovidenia, bestseller značky. Do skorého videnia. Onedlho sa stretneme opäť, nová verzia našej pozornosti určite neunikne.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
B4
Zdvihový objem
2 498 cm3
Max. výkon
129 kW/175 k
pri otáčkach
5 800/min
Max. krútiaci moment
235 Nm
pri otáčkach
4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
bezstupňová CVT
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 820 mm
Šírka
1 840 mm
Výška
1 605 mm
Rázvor náprav
2 745 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 556 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 631 kg
Užitočná hmotnosť
544 kg
Celková hmotnosť
2 100 kg
Objem batožinového priestoru
559/1 848 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,3 l/100 km
Mesto - počas testu
8,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
166 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 33 990 €
Základná cena verzie
od 38 990 €
Cena testovaného exemplára
39 440 €
Zdroj: Marek Pokrývka