Z hľadiska predajných čísel nepatrí Subaru k najväčším svetovým hráčom, no počty vyrobených áut tejto značky pravidelne stúpajú. Ročná produkcia už prekonala magickú hranicu jedného milióna. Jasným lídrom popularity je pritom Forester a nositeľ ikonického označenia Impreza má aktuálne až tretiu priečku. Na tú ho odsunul model Outback.
Korene tohto terénneho kombi siahajú až do roku 1994, čo bolo dávno pred začiatkom vývoja väčšiny súčasných konkurentov. Počas tohto obdobia prešlo vozidlo postupnou evolúciou. Zbavilo sa označenia Legacy, no množstvo génov spoločných s týmto typom si ponechalo. Aprílové odhalenie ďalšej generácie preto nebolo žiadnym prekvapením.
Japonská automobilka prezentovala siedmu generáciu svojho sedanu strednej triedy v Chicagu a jeho súrodenca menom Outback nám naservírovala o dva mesiace neskôr v New Yorku. Na príchod novinky do európskych končín si však počkáme. Ešte pred ním sme sa rozlúčili s jeho dosluhujúcou verziou, ktorá má aj na slovenskom trhu post bestselleru značky.
Vyniká priestorom i komfortom
Nedávna premiéra ďalšieho vydania tohto odolného kombi ukázala, že Subaru neplánuje svoj doterajší dizajnový smer meniť. Žiadna radikálna premena sa teda navonok nekoná. Vďaka tomu nebude súčasný model pôsobiť pri svojom potomkovi ani o niekoľko rokov zastaralo, k čomu prispieva jeho štýlová jednoduchosť i súbor zmien vykonaných pri facelifte.
Interiér dosluhujúcej verzie bude mať v priamom porovnaní ťažšiu pozíciu, nakoľko Japonci dali budúcej generácii viac luxusu a prekopaný kokpit postavený okolo 11,6-palcového displeja. Ani ten súčasný však na tom nie je zle. Obrazovka jeho infotainmentu má uhlopriečku osem prštekov, pričom okrem veľkého množstva očakávaných funkcií ponúka aj mobilné rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Z multimediálneho hľadiska sa Outback snaží držať krok s dobou.
Technologickou pýchou značky Subaru je duálny kamerový systém EyeSight zastrešujúci viacero komfortných i bezpečnostných prvkov. Medzi jeho výhody oproti väčšine konkurenčných riešení patrí upozornenie na odchádzajúce vozidlo vpredu, čo nepochybne ocenia vodiči upierajúci zrak na displej svojho telefónu na každom semafore.
Z hľadiska komfortu bude mať terénne kombi uvedené v NY na čo nadväzovať, keďže jeho súčasná generácia je synonymom tohto slova. Okrem pohodlných sedadiel ťaží z nadpriemernej porcie priestoru pre pasažierov. Za piatymi dverami síce rekordný objem nenájdete, no základných 559 litrov určite nesklame. Ani dlhá rovina vznikajúca po sklopení zadných sedadiel.
Stará škola v mene spoľahlivosti
Po ukončení výroby naftových boxerov zostal pod kapotou európskeho modelu Outback jediný motor, nakoľko šesťvalce Subaru na starom kontinente neponúka. Sólovou voľbou tak je atmosférický štvorvalec so zdvihovým objemom 2,5 litra. Pevné sú tiež ostatné komponenty pohonu, teda bezstupňová prevodovka Lineartronic a pohon všetkých štyroch kolies.
Napriek solídnej kapacite nemá neprepĺňaný motor na dnešnú dobu žiadne dychberúce parametre, dosahuje výkon 129 kW (175 k) a krútiaci moment 235 Nm. Jeho prejavy sily navyše krotí skriňa CVT. Žiadnu drámu teda nečakajte, zrýchlenie na stovku trvá 10,2 sekundy. Dynamikou patrí tento model k priemeru. Vyslovene pomalý nie je, ale vodičovu krv nerozprúdi.
Objem motora cítiť na jeho apetíte, v meste sme sa tesne zmestili do deviatich litrov. Na diaľnici sme dosiahli priemer 8,5 l/100 km. Najnižšie číslo prišlo už tradične na okresných cestách, kde sme zaznamenali 6,3-litrový výsledok. Viacerí obdobne silní súperi vedia byť úspornejší. Stará škola však môže osloviť ľudí, ktorí pred zázračne nízkym apetítom uprednostnia spoľahlivý motor bez neraz poruchového turbodúchadla či komplikovanej mikrohybridnej asistencie.
Na atmosférický štvorvalec sa možno spoľahnúť a to isté sa dá povedať o celom pohonnom systéme, ktorý štandardne zahŕňa systém AWD. Aj vďaka nemu Subaru mimo spevnených povrchov nesklame. V teréne by si pokojne mohlo merať sily s mnohými SUV a v rámci terénnych kombíkov patrí nepochybne k tým najschopnejším, k čomu prispieva slušná svetlá výška.
Na výber iba dve vyhotovenia
Atmosférický boxer s objemom 2,5 litra je momentálne jediným motorom, s ktorým možno Outback dostať v slovenských showroomoch. Vyberať si možno akurát medzi dvomi vybaveniami. Oproti minulosti sa síce inak volajú, ale ponechali si ceny a vo veľkej miere tiež konfigurácie. Výnimkou je zahrnutie bezkľúčového rozhrania do už tak bohatého základu.
Za dostupnejší model Comfort zaplatí záujemca 33 990 eur, kým úroveň označená ako Premium stojí rovných päťtisíc navyše. Popri ľahkozliatinových osemnástkach prináša presklenú strechu, kožené čalúnenie, navigáciu a ozvučenie Harman/Kardon s 12 reproduktormi. Takto vybavené vozidlo sme testovali aj my, pričom jediným príplatkom bola metalíza za 450 eur.
Aktuálnu verziu netreba odpisovať
Subaru Outback zostáva verné svojim klasickým hodnotám. Nemieri na srdce, ale najmä na rozum. Medzi jeho devíza možno zaradiť pohodlie, priestrannosť a terénne schopnosti. Zásadným argumentom je tiež spoľahlivosť, v dobe technológiami naprataných pohonov je atmosférický štvorvalec stará škola sľubujúca dlhoročnú poslušnosť. No parametrami sa mnohým prevažne prepĺňaným súperom nevyrovná.
Newyorská premiéra ďalšej generácie ukázala, že Japonci neplánujú v základnej koncepcii vozidla žiadne zásadné zmeny. Aktuálnu verziu odolného kombi preto ešte netreba odpisovať. Jej definitívny odchod ešte nejaký čas potrvá, uvedenie nástupcu do Európy môže prísť so zhruba ročným omeškaním oproti USA. Takže dovidenia, bestseller značky. Do skorého videnia. Onedlho sa stretneme opäť, nová verzia našej pozornosti určite neunikne.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
B4
|
Zdvihový objem
|
2 498 cm3
|
Max. výkon
|
129 kW/175 k
|
pri otáčkach
|
5 800/min
|
Max. krútiaci moment
|
235 Nm
|
pri otáčkach
|
4 000/min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
bezstupňová CVT
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 820 mm
|
Šírka
|
1 840 mm
|
Výška
|
1 605 mm
|
Rázvor náprav
|
2 745 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 556 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 631 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
544 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 100 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
559/1 848 l
|
Objem palivovej nádrže
|
60 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
198 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
10,2 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
8,9 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
6,4 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
7,3 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
8,9 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
8,5 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
6,3 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
166 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 33 990 €
|
Základná cena verzie
|
od 38 990 €
|
Cena testovaného exemplára
|
39 440 €
|