ikona

Testy Test BMW radu 4: Silné kupé či štýlové kabrio?

Foto: Filip Kadlečík

27.9. 2017 16:05 Meteorológovia avizujú príchod babieho leta a to znamená len jediné. Ešte aspoň na krátky čas odložíme zimné bundy, nohavice či kupéčká a na čerstvý vzduch vytiahneme krátke tričká, kraťasy a kabriolety. Prinášame test dvoch BMW radu 4.

Bavorský rad vozidiel označených číslovkou “4” prešiel prednedávno decentným faceliftom. Ten priniesol najmä drobné retuše dizajnu vozidla, kozmetické zásahy sa však prejavili aj v interiéri. Pri príležitosti modernizácie sa nám do rúk dostali hneď dvaja zaujímaví zástupcovia tejto modelovej rodiny.

Kabriolet klame telom - napriek nižšiemu výkonu sa vďaka športovejším prvkom karosérie tvári dynamickejšie
Kabriolet klame telom - napriek nižšiemu výkonu sa vďaka športovejším prvkom karosérie tvári dynamickejšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Športovú náturu Bavorov v teste zastrešovalo BMW 430i Coupé, dôraz na imidž zasa kládlo BMW 420i Cabrio. Nám sa tieto dve krásky tak páčili, že sme sa nevedeli rozhodnúť, ktorú by sme radšej zaparkovali v našej garáži. Miesto tam totiž je len pre jednu z nich. Preto sme sa rozhodli, že dvojičky detailne porovnáme a následne vyberieme víťaza.

Športová elegancia

Aj keď módni odborníci termín “športová elegancia” zatracujú, v prípade týchto dvoch vozidiel sedí ako uliaty. Najmä kupé spája elegantne plynúcu líniu strechy s agresívnym dizajnom prednej časti a mnohými ostrými hranami, ktoré zdôrazňujú športové nadanie tohto Bavora. Vylepšená architektúra predných a zadných svetiel obidvom autám dodala modernejší look a drsnejší imidž.

Kombinácia modrého exteriéru a žiarivo bieleho exteriéru robí z modelu 420i neprehliadnuteľný kus auta
Kombinácia modrého exteriéru a žiarivo bieleho exteriéru robí z modelu 420i neprehliadnuteľný kus auta
Zdroj: Filip Kadlečík

V priamom súboji by sme si napriek elegancii kupé na základe dizajnu vybrali kabriolet. Je totiž ovešaný dielcami z paketu “M Sport”, vďaka ktorým má okrem iného ostrejšie tvarovaný predný nárazník. Ďalším pozitívom a definitívnym potvrdením dočasného prvenstva 420i je fakt, že vyzerá sexy aj so strechou. Skóre porovnania teda otvára Cabrio a získava prvý bod duelu - 1:0 pre BMW 420i.

Takmer rovnaký a predsa iný

Z funkčného hľadiska majú kupé i kabriolet v podstate úplne totožný interiér, ktorý sa z hľadiska rozmerov odlišuje len v milimetroch. Vďaka spomínanému paketu M Sport, ktorý si automobilka cení na 6 300 eur, však v tejto disciplíne opäť dominuje vyhotovenie 420i, stav teda zvyšuje na 2:0.

Test BMW radu 4: Silné kupé či štýlové kabrio?
Zdroj: Filip Kadlečík
O favoritovi z hľadiska interiéru rozhodol najmä fakt, že kabriolet disponuje športovým
O favoritovi z hľadiska interiéru rozhodol najmä fakt, že kabriolet disponuje športovým "M" paketom
Zdroj: Filip Kadlečík

Sedadlá a použité materiály pôsobia v prípade kabrioletu podstatne hodnotnejším dojmom. To isté platí aj o volante. Trojramenný kúsok je už pre vozidlá, ktorých sa dotkla divízia M, typický a patrí medzi to najlepšie, čo dnes môžete v automobiloch nájsť. Jeho hrubý veniec padne do mužských rúk vynikajúco a šoférovanie s ním je miestami doslova lahodné.

O tom, že si kabriolet zaslúži bod aj v tejto disciplíne, nás presvedčil faktom, že napriek jeho charakteru v kabíne so zatiahnutou strechou zostáva ticho aj pri diaľničných rýchlostiach. Výskyt akéhokoľvek vŕzgania je úplne minimálny. Naviac, pohodová je aj jazda so stiahnutou strechou - tú si môžete bez výraznejších poryvov vetra užívať až do rýchlosti 120 km/h.

Treba však uznať, že z praktického hľadiska je na tom o niečo lepšie variant 430i. Jeho batožinový priestor disponuje objemom 445 litrov, čo je o 75 l viac, než v ideálnom prípade ponúkne kabrio. Jeho kapacita pritom dokonca ešte môže klesnúť - so zloženou strechou do neho zmestíte len náklad s objemom do 220 l. Na tri ši štyri kufre palubných rozmerov však stále postačuje.

Kupé útočí hrubou silou

Aby ste si nemysleli, že 420i Cabrio z tohto porovnávania vzíde ako neohrozený víťaz, musíme povedať, že v niektorých disciplínach za “kupéčkom” výrazne zaostáva. Napriek tomu, že dvojičky majú v podstate rovnaké srdce, ponúkajú veľmi rozdielny zážitok z jazdy.

420i Cabrio získava body aj vďaka tomu, že mu to svedčí aj s vytiahnutou strechou
420i Cabrio získava body aj vďaka tomu, že mu to svedčí aj s vytiahnutou strechou
Zdroj: Filip Kadlečík

Agregát kabrioletu produkuje “len” 135 kW (184 k) a 290 Nm, zatiaľ čo kupé disponuje až 185 kW (252 k) a 350 Nm. Rozdiel päťdesiatich kilowattov je na ceste viac než citeľný. Cabrio je akýmsi pokojným spoločníkom, ktorý má dostatok výkonu, no dynamikou vám dych nevyrazí.

Kupé je zasa rebelom - ten z vás v prípade potreby vymláti dušu. Samozrejme, nie je tak brutálny, ako napríklad vrcholne vyladené trojlitre s koncepciou R6, v tomto prípade nám však štyri valce stačili viac než dostatočne. Vďaka sofistikovanému adaptívnemu podvozku ladenému divíziou M má auto naviac krásne hravý zadok.

Zatiaľ čo kabriolet sa hodí skôr na pokojnú jazdu krajinkou, v trubkách oranžového kupé koluje rebelantská krv
Zatiaľ čo kabriolet sa hodí skôr na pokojnú jazdu krajinkou, v trubkách oranžového kupé koluje rebelantská krv
Zdroj: Filip Kadlečík

Suverénnejšie jazdné vlastnosti v kombinácii s potentnou motorizáciou, ktorá sa pri radení či podraďovaní neštíti hlučne vystreliť do výfuku, dobiehajú nadobudnuté manko. Stav je vyrovnaný a začíname od začiatku, tesný súboj sa však pomaly blíži k záveru. BMW 430i Coupé vs. BMW 420i Cabrio - 2:2.

Strecha rozhoduje

Je všeobecne známe, že vyšší odpor vzduchu má negatívny vplyv na spotrebu vozidla a pri kabrioletoch to platí dvojnásobne. Počas jazdy “hore bez” si model 420i vypýtal približne o 0,6 l paliva na 100 km viac, než s vytiahnutou strechou. Je pritom zrejmé, že tento rozdiel stúpa v závislosti od priemernej rýchlosti - čím rýchlejšie sa pohybujete, tým väčšiu úlohu zohráva aerodynamika a tým markantnejší bude výsledný rozdiel.

Test BMW radu 4: Silné kupé či štýlové kabrio?
Zdroj: Filip Kadlečík
Agregát verzie 420i bol omnoho pokojnejší a nevýraznejší, ostrejšie ladený motor variantu 430i o sebe dával vedieť podstatne výraznejšie
Agregát verzie 420i bol omnoho pokojnejší a nevýraznejší, ostrejšie ladený motor variantu 430i o sebe dával vedieť podstatne výraznejšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Nebyť tohto faktoru, kabriolet by bol určite úspornejší, než silnejšie kupé. Po započítaní jazdy so zloženou strechou však jeho kombinovaná spotreba nameraná počas testu stúpla na hodnotu 7,1 l/100 km. Kupé si pritom v reálnych podmienkach vystačilo s 7,0 litrami na každých sto kilometrov. S odchýlkou 0,3 l/100 km tento výsledok potvrdzujú aj oficiálne merania BMW. V tomto ohľade teda kupé opäť poráža štýlovejšie kabrio a tesne pred finišom zvyšuje na 3:2 vo svoj prospech.

Rozdiel niekoľkých stoviek

Kabriolet radu 4 s motorizáciou 20i je v porovnaní s Coupé už v základe drahší o rovných 7 300 eur. Dokonca aj po započítaní vylepšenia na agregát 30i je kupé stále lacnejšie o viac než 4 000 eur. Z tohto pohľadu by sa teda z finančného hľadiska rozhodne oplatil skôr variant s pevnou strechou. V prípade testovaných vozidiel je však koniec-koncov všetko naopak.

V takomto usporiadaní má batožinový priestor kabrioletu len 220 litrov - pod dielce strechy sa však toho zmestí ešte prekvapivo veľa
V takomto usporiadaní má batožinový priestor kabrioletu len 220 litrov - pod dielce strechy sa však toho zmestí ešte prekvapivo veľa
Zdroj: Filip Kadlečík
Z hľadiska batožinového priestoru je 445 l, ktorými disponuje kupé, pre kabriolet nedostižná hodnota
Z hľadiska batožinového priestoru je 445 l, ktorými disponuje kupé, pre kabriolet nedostižná hodnota
Zdroj: Filip Kadlečík

“Kupéčko” s cenovkou 66 244 eur je totiž o niekoľko stoviek drahšie než kabrio za 65 675 eur. Za tento rozdiel môže okrem lepšej motorizácie najmä prítomnosť adaptívneho podvozka ladeného divíziou M a ďalších vylepšení, ktoré sa odrážajú na jeho jazdných vlastnostiach a luxusnom vybavení. Vďaka tomu sa kabrioletu podarilo vyrovnať na (takmer) konečný stav 3:3.

Rozlúskli to emócie

Po dôkladnom zoznámení s modelmi by sme si vo finále vybrali kabriolet. Vďaka krásnej kombinácii modrej farby a svetlého interiéru ide o imidžovku, ktorá je na ceste neprehliadnuteľná. Získala si nás aj tým, že vodičovi do žíl doslova pumpuje konské dávky endorfínov - byť mrzutý v tomto aute je takmer nemožné.

Áno, je pravda, že z objektívneho hľadiska má kupé lepšie jazdné vlastnosti, zákruty reže dynamickejšie a po rovinkách sa rozbieha podstatne rýchlejšie. V porovnaní s “kupé”, ktoré zo seba v priebehu dvadsiatich sekúnd spraví nefalšovaný a pohodlný kabriolet, však tento rozdiel jednoducho nestačí. Naviac, kto by sa chcel stále len naháňať?

V napínavom a tesnom dueli by sme koniec-koncov za víťaza zvolili BMW 420i Cabrio
V napínavom a tesnom dueli by sme koniec-koncov za víťaza zvolili BMW 420i Cabrio
Zdroj: Filip Kadlečík

Vyhotovenie 420i Cabrio má dostatok pary na to, aby ste si užili aj športovejšiu jazdu, zároveň sa však na ňom tak ľahko “nezabijete”. Vďaka vyhrievaniu sedadiel i zohrievaniu krčných svalov si ho môžete veselo vychutnať aj počas babieho leta. Len ťažko sa dá nájsť auto, pri ktorom si bezcieľne putovanie krajinou vychutnáte viac. A presne tento fakt rozhodol - do našej garáže by po tesnom súboji s výsledkom 4:3 putovalo auto so sklápateľnou strechou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Model
BMW 420i Cabrio
BMW 430i Coupé
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
1 998 cm3
Max. výkon
135 kW/184 k
185 kW/252 k
pri otáčkach
5 000/min
5 200/min
Max. krútiaci moment
290 Nm
350 Nm
pri otáčkach
1 350-4 600/min
1 450-4 800/min
Palivo
benzín
benzín
Pohon
zadné kolesá
zadné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 638 mm
4 638 mm
Šírka
1 825 mm
1 825 mm
Výška
1 384 mm
1 377 mm
Rázvor náprav
2 810 mm
2 810 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 715 kg
1 510 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 790 kg
1 585 kg
Užitočná hmotnosť
470 kg
520 kg
Celková hmotnosť
2 170 kg
2 030 kg
Objem batožinového priestoru
220 - 370 l
445 l
Objem palivovej nádrže
60 l
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
230 km/h
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,4 s
5,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,1 l/100 km
7,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,2 l/100 km
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
8,8 l/100 km
Mesto - počas testu (bez strechy)
8,7 l/100 km
-
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
5,4 l/100 km
Vidiek - počas testu (bez strechy)
6,3 l/100 km
-
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
144 g/km
136 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 46 300 €
od 39 000 €
Základná cena verzie
od 48 729 €
od 44 100 €
Cena testovaného exemplára
65 675 €
66 244 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia