Chvíľu to trvalo, ale Rexton je späť. Silnejší než kedykoľvek predtým, pretože jeho 2,2-litrový dieselový motor je nielen čistejší, ale aj výkonnejší - má 149 kW (202 k) a 441 Nm, čo sa stáva málokedy, hlavne keď musíte motor vylepšiť kvôli emisným normám. Zjavom patrí medzi tie najobjemnejšie SUV na trhu, ale svoje svaly nevystavuje na pódiách, ani sa ich nesnaží predvádzať pred konkurentmi. A aj tak dokáže usadiť 7 ľudí a zhltnúť až 2 500 litrov nákladu.

Rexton je jedným z mála vozidiel vo svojom segmente, ktoré dokáže úplne bezpečne utiahnuť 3 500 kilogramov. Teda ak si za to nechcete priplatiť ako v prípade Touaregu alebo modelu GLE. Svoj zapriahnutý náklad dokáže odviezť aj mimo asfalt, pretože sa spolieha na manuálne ovládaný pohon všetkých kolies, rozsah krátkych rýchlostí a uzávierku centrálneho diferenciálu. Skrátka poriadny drsňák, ktorý bude vo svojej jazde pokračovať aj po tom, čo to väčšina jeho konkurentov vzdá.  

Ssangyong Rexton.
Zdroj: Eva Karolčíková

Pod vynovenou karosériou zostáva Ssangyong Rexton 2,2 e-XDI staromódnym off-roadom s rebrinovým rámom a zapínateľným pohonom všetkých štyroch kolies. Ak by ste sa rozhodli ukázať diskom namiesto mestských výtlkov zablatené brázdy, uzávierka diferenciálu vám môže pomôcť rozhýbať 2,1 tony aj v horšom teréne, kedy priľnavosť určite oceníte. Pre každodennejšie používanie je to tiež skvelý spoločník, ale nedokáže tak úplne skryť svoj pevný základ.

Pruženiu na nedokonalých cestách chýba dynamika, ale to pri pohotovostnej hmotnosti vozidla a vysokej svetlej výške nie je prekvapením. Rexton ponúka iný, tichší pôžitok z jazdy, podčiarknutý miernym kývaním posádky – Multilink nefiltruje nerovnosti tak odolne ako tuhá náprava. Tento Ssangyong by som však vzhľadom na obmedzenia jeho architektúry určite nenazvala nepohodlným.

Ssangyong Rexton.
Zdroj: Eva Karolčíková

Najmä preto, že jeho motor e-XDI je dobre odhlučnený, a to aj pri diaľničných rýchlostiach. Svoju zásluhu na tom má aj čelné sklo s akutickou vrstvou. Agregát nemá nadpriemerné schopnosti, no sú viac než dostatočné. A automatická prevodovka s ním má dobrý vzťah. I keď nie je najrýchlejšia, radí hladko a nebude vás trhať z komfortnej polohy.

Tento motor bol navrhnutý a zostavený spoločnosťou Ssangyong, pričom sa ho rozhodli spárovať s rovnakou 8-stupňovou automatickou prevodovkou, aká sa nachádza v niektorých vozidlách Hyundai, Kia a Genesis. Šesťstupňový manuál by ste už v ponuke hľadali márne. Dokáže vyvinúť výkon 149 kW (202 k) a 441 Nm, čo je o 21 koní a 20 Nm viac ako predtým, no maximálny krútiaci moment posunul svoje pole pôsobnosti o niečo vyššie, takže nenastupuje už pri 1 400 ot./min., ale až pri hodnote 1 600 ot./min.

A potom sa vynorí dôležitá otázka: Nemá problém s pitím? Je to predsa ťažný kôň s hmotnosťou 2,1 tony. Avizovaná spotreba výrobcu sa spolieha na 8,2 l/100 km podľa WLTP a na moje prekvapenie sa k tejto hodnote viete dostať pomerne ľahko, a to doslova, hlavne keď sú v aute iba dvaja ľudia. Kto má ľahkú nohu a jeho denný priemer zahŕňa najmä okresné cesty, nebude mať problém podliezť ani 8 litrov. Ak ale nechce jazdiť v aute pre siedmich sami, stúpne na 10,2 litra, čo stále nie je alarmujúce číslo. 

Ssangyong Rexton.
Zdroj: Eva Karolčíková

Interiér testovanej verzie sa pre niekoho môže pohybovať na tenkej hranici medzi luxusom a gýčom, no jeho výbava je mimoriadne kompletná. Novinkami prichádzajúcimi s faceliftom sú digitálne prístroje a indukčná nabíjačka pre smartfóny. Testovaný Rexton nebol v štandardnej výbave, ale vo verzii Premium+.

Tá autu pridáva niekoľko bezpečnostných prvkov – čítačku dopravných značiek, Smartbeam, protikolíznu výstrahu, automatické brzdenie, detektor únavy, adaptívny tempomat... bez prehnanej prirážky. Základná cena modelu vo výbave Clever začína na sume 34 990 eur, ja som mala na týždeň najvyššiu verziu Premium+, no za cenu strednej výbavy Premium (tá sa začína na 39 990 eur).

Ssangyong Rexton.
Zdroj: Eva Karolčíková

Ako taký bonus vlastne získate navyše a čo je podstatnejšie, bez príplatku, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, pamäťovú funkciu sedadla vodiča a vonkajších spätných zrkadiel, kontrolu mŕtveho uhla aj pri cúvaní, varovanie pre bezpečné vystúpenie z vozidla, systém udržiavania v jazdnom pruhu, 360-stupňovú kameru a slnečné roletky pre cestujúcich v druhom rade sedadiel. Po pridaní farby (690 eur), uzávierky diferenciálu (590 eur), Tech paketu (1 290 eur) a zvolení 7-miestnej verzie (640 eur) sa dostávame na celkovú sumu 43 200 eur.

Verdikt

Nový vzhľad, nové hnacie ústrojenstvo, ale v podstate sa nič nezmenilo. Našťastie! Ssangyong Rexton naďalej zaujíma takmer jedinečné miesto v automobilovom prostredí, pretože kombinuje terénne kvality a húževnatosť pick-upu s luxusom, štedrým vnútorným priestorom a všestrannosťou veľkého SUV. Skoro ako Toyota Land Cruiser, ale so zdvihnutým nosom... A hlavne za konkurencieschopnejšiu cenu.