I keď Ssangyong nepatrí na Slovensku medzi značky s najväčšou predajnosťou, neznamená to, že neponúka skutočne zaujímavé produkty, najmä pokiaľ ide o dostupné SUV. Jedným z najdôležitejších modelov značky v celej histórii je práve Korando, ktoré je na trhu pod záštitou Ssangyongu už 38 rokov. Po dizajnérskych peripetiách z minulosti urobila juhokórejská značka všetko preto, aby ju zákazníci brali vážne. Štvrtá generácia nielenže vyzerá oveľa viac mainstreamovo, ale môže sa tiež postaviť svojou technológiou a vybavením hustej konkurencii.

Keď sa Korando predstavilo svetu, všetci ho označovali za mini Rexton, čo je ale trocha zavádzajúce tvrdenie. Jeho transformácia má totižto viac prvkov z modelu Tivoli. Nové Korando pozdvihlo úroveň a teraz má vyššiu tuhosť, aby bola v súlade s rozmermi auta. V skutočnosti je auto nielen dlhšie či dlhšie ako Tivoli, ale aj ako staré Korando. Teraz meria 4 450 mm na dĺžku (+ 40 mm), 1 870 mm na šírku (+ 40 mm), 1 620 mm na výšku (-90 mm) a má rázvor 2 675 mm (+ 25 mm).

SsangYong Korando.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Na prvý pohľad sa Korando zahráva so športovou siluetou a proporciami SUV, ktoré sú dnes ich hlavnou dominantou. V tomto zmysle má auto plávajúcu strechu, oplastované hrany, strešné ližiny a akýsi difúzor na zadnej časti. Vďaka týmto prvkom a krivkám, ktoré sú viac dizajnové ako aerodynamické, získalo auto robustnejší vzhľad. Má tiež veľa športových detailov, ktoré rozbíjajú inak jednoduchý zovňajšok.

Je cítiť, že model sa spolieha hlavne na spracovanie interiéru. Práve pri ňom Kórejčania prekvapili veľmi solídnymi materiálmi a kvalitným prevedením kabíny ako takej. Určite sa tu nájde aj niekoľko tvrdých plastov, no v hierarchii rôznych materiálov na seba nepútajú pozornosť ako v minulosti. Tí, ktorí si potrpia na vyššiu úroveň výbavy, budú spokojní s množstvom funkcií a vychytávok - skok od predchádzajúcej generácie je skutočne veľmi, veľmi veľký.

SsangYong Korando.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Za zmienku stojí prispôsobiteľný 10,25-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý si môžete nakonfigurovať podľa vlastnej chuti. Ak by vám to predsa len nestačilo, môžete si zrkadliť údaje z Android Auto alebo Apple Car aplikácií. Túto funkciu mnoho automobilov v 21. storočí stále neponúka. Multifunkčný volant má všetky funkcie presne tam, kde ich potrebujete. Chcete si v zime zapnúť vyhrievanie volantu? Tlačidlo nie je ukryté pri spínači svetiel, na stredovom paneli ani nie je presmerované do digitálnej formy infotainmentu. Je prosto na volante. S pribúdajúcim časom stráveným na palube som si veľmi rýchlo zvykla na viacero funkcií, ktoré dokážete ovládať po pamäti.

Dobrý dojem zanechalo aj efektné červené osvetlenie usmietnené v palubnej doske pred vodičom a na oboch predných dverách, ktoré vytvára akýsi 3D efekt a máte pocit, že nikde nekončí. Ak si potrpíte na detaily, potešia vás lakované časti madiel dverí, ktoré priviedli istý nádych luxusu. Moderný dotyk dopĺňa atmosféru inak minimalistického Koranda a automobilka ho nezabudla vybaviť aj praktickými aspektmi. Je tu dostatok úložného priestoru a cestujúci na zadných sedadlách sa potešia priestrannosti, kde sa zmestia pohodlne dvaja dospelí ľudia. 

SsangYong Korando.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Celkovo má auto pozoruhodné množstvo prvkov, ktoré normálny spotrebiteľ ocení s úsmevom na perách, či už hovoríme o klasickej ručnej brzde alebo asistenčných funkciách. Sklamanie prišlo v podobe osvetlenia slnečných cloniek, ktoré síce majú perfektnú schránku na doklady, ale osvetľuje ich klasická žltá žiarovka. A pritom sú v celom aute použité LED-ky... Keď už spomínam svetlá, tak aj napriek vyššiemu podvozku svietia diaľkové o niečo nižšie, ako je človek zvyknutý. 

V najvyššej výbave, ktorá stále podlieza hranicu 30 000 eur, sa nachádza kombinácia 6-stupňovej automatickej prevodovky Aisin a 1,5-litrového turbomotora s označením e-XGI. Ide o jediného zástupcu benzínového pohonu v ponuke, no je to dobrá voľba, ktorá s 1,5-tonovým autom tvorí efektívny pár pri každodennej jazde. Na začiatku akcelerácie je cítiť trošku spomalenú odozvu turba, no agregát je agilný a citlivý, hlavne keď prekročíte hranicu 1 500 ot./min..

SsangYong Korando.
Zdroj: ROBO HUBAČ

V balíčku auta je zahrnutý aj pohon všetkých štyroch kolies, ktorý sa skladá z nezávislého zavesenia s architektúrou McPherson vpredu a multilinkom na zadnej náprave. V tomto znení sa dozadu dostali kotúčové brzdy. Aj vďaka podvozku je v zákrutách Korando sebaisté a máte ho pod kontrolou, pričom tento pocit zosilní voľba športového riadenia, ale treba byť obozretní. Stredne tvrdé nastavenie pruženia dopĺňajú rozhodné tlmiče, takže napriek svetlej výške a vzdialenosti auta od zeme nedochádza k nadmernému nakláňaniu. Nie je to ale závodný automobil, no rodinné SUV.

K dispozícii je niekoľko jazdných režimov, ale výrazné zmeny v správaní vozidla nečakajte. Sú tu hlavne na to, aby menili reakciu plynového pedálu a pole otáčok. Reálne číslo, ktoré na konci týždňového testu svietilo na displeji palubného počítača, sa zastavilo na hodnote 8,3 litra/100 km. Je to o niečo vyššia hodnota ako pri konkurentoch, no za tých si zasa musíte zaplatiť o niekoľko tisíc eur navyše. Najlepšie si motor rozumie s okresnými cestami, kde nie je problém znížiť spotrebu na 6,1 litra, no priznajme si, že vodičov, ktorí trávia čas iba na okreskách, je veľmi málo.

SsangYong Korando.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Verdikt

Korando z roku 2021 nemá s prvou generáciou z roku 1983 toho veľa spoločného, čo je dobre. Aktuálny model sa prispôsobil dobe a z celkom univerzálneho automobilu sa stal plnohodnotný crossover. Je to ideálna voľba pre tých, ktorí  hľadajú priestranné SUV za ekonomicky výhodnú cenu. Väčšina jeho konkurentov je oveľa drahšia a práve cena je aktívom, ktoré Korandu otvára dvere dokorán. Niekto by ho možno zaradil do druhej ligy, no to by bolo voči autu skutočne nespravodlivé. 

motor a pohonný systém Ssangyong Korando
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 497 cm3
Max. výkon 120 kW / 163 k
Max. krútiaci moment 280 Nm
Palivo benzín
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 6-stupňová automatická Aisin
rozmery, hmotnosti a objemy Ssangyong Korando
Dĺžka 4 450 mm
Šírka 1 870 mm
Výška 1 620 mm
Rázvor náprav 2 675 mm
Objem batožinového priestoru 550 l
jazdné výkony Ssangyong Korando
Zrýchlenie 0-100 km/h 12 s
spotreba Ssangyong Korando
Kombinovaná - normovaná 8,3 l/100 km
Mesto - počas testu 8,9 - 9,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu 8,3 - 9 l/100 km
Vidiek - počas testu 6,1 - 7,5 l/100 km
emisie Ssangyong Korando
Emisie CO2 175 - 197 g/km
Emisná norma Euro 6d
aktuálne cenníkové ceny s dph Ssangyong Korando
Základná cena modelu od 16 990 €
Základná cena verzie od 22 990 €
Cena testovaného exemplára 28 570 €
Usporiadanie a počet valcov
Ssangyong Korando R4
Zdvihový objem
Ssangyong Korando 1 497 cm3
Max. výkon
Ssangyong Korando 120 kW / 163 k
Max. krútiaci moment
Ssangyong Korando 280 Nm
Palivo
Ssangyong Korando benzín
Pohon
Ssangyong Korando všetky kolesá
Prevodovka
Ssangyong Korando 6-stupňová automatická Aisin
Dĺžka
Ssangyong Korando 4 450 mm
Šírka
Ssangyong Korando 1 870 mm
Výška
Ssangyong Korando 1 620 mm
Rázvor náprav
Ssangyong Korando 2 675 mm
Objem batožinového priestoru
Ssangyong Korando 550 l
Zrýchlenie 0-100 km/h
Ssangyong Korando 12 s
Kombinovaná - normovaná
Ssangyong Korando 8,3 l/100 km
Mesto - počas testu
Ssangyong Korando 8,9 - 9,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
Ssangyong Korando 8,3 - 9 l/100 km
Vidiek - počas testu
Ssangyong Korando 6,1 - 7,5 l/100 km
Emisie CO2
Ssangyong Korando 175 - 197 g/km
Emisná norma
Ssangyong Korando Euro 6d
Základná cena modelu
Ssangyong Korando od 16 990 €
Základná cena verzie
Ssangyong Korando od 22 990 €
Cena testovaného exemplára
Ssangyong Korando 28 570 €