Model Superb má za sebou v kronikách automobilky veľmi dlhú históriu. Predchodca modernej limuzíny, akú sme mali na test, vznikol ešte v roku 1934 ako model 640, ktorému dodatočne priradili názov Superb. Už vtedy šlo o luxusné auto, ktoré dosahovalo v niektorých verziách dĺžku 5,7 metra. Bol to prvý model Škody, ktorý roztáčal výnimočný 8-valec, a zároveň prvý, ktorý mal pohon všetkých štyroch kolies.

Škoda Superb Sportline 4x4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Keď sa pozrieme na limetkovú krásku dnes, nájdeme tu niekoľko charakteristík, ktoré pretrvali. Je tu aktívna a samozrejme modernejšia štvorkolka, no 8-valec nahradil v prípade testovaného vozidla 2,0-litrový agregát s výkonom 147 kW (200 k). Pri nafte s automatickou prevodovkou sa spotreba pohybuje okolo 5,5 l/100 km a celkový dojazd auta sa tak šplhá k 1 100 kilometrom, čo sa mi niekedy zdalo ako nekonečná hodnota, keďže ručička stavu paliva klesala veľmi, veľmi pomaly. DSG je napriek tomu rýchla, má pohotovú reakciu na kickdown a rada si podradí na nížší prevodoví stupeň. 

Škoda Superb Sportline 4x4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Pre tých, ktorým pri pohľade na Superb vo farebnom prevedení Dragon Skin začne biť srdce rýchlejšie ako obyčajne, je výbava Sportline skutočne zvodnou voľbou. Zmeny sú prevažne estetické, mriežka chladiča a nos auta sú navrhnuté o niečo agresívnejšie a všetky detaily exteriéru vynikajú čiernym lesklým lakom. Športový charakter podtrhuje aj jemný zadný spojler a Full LED svetlomety.

Ale táto verzia nie je iba o vyčačkanom zovňajšku. Svedčí o tom aj športový podvozok MQB, ktorý je oproti bežnému variantu znížený o 10 milimetrov. Práve vďaka nemu si môžete užiť s vozidlom agilné a dynamické riadenie, pričom sa nemusíte báť útočiť na zákruty trochu ostrejším tempom. Zásluhu má na tom určite elektronická uzávierka diferenciálu XDS +, ktorá znižuje nedotáčavosť a zlepšuje stabilitu.

Škoda Superb Sportline 4x4.
Zdroj: Eva Karolčíková

To ale automaticky nevylučuje alternatívne jazdy po diaľnici, kde si užijete všetky výhody tohto plavidla na 100 %. Počas týždňového testu som síce sedela za volantom, no keď sme v rovnakom vozidle putovali na prvé jazdy s Enyaqom, ktorý bol od nás vzdialený cez 300 kilometrov, strávila som na zadných sedadlách aj s cestou späť dobrých 5 hodín. A veruže neboli vôbec nepríjemné, práve naopak.

Aj po takomto dlhom „výlete“ z auta nevystúpi človek dolámaný a s pukajúcimi končatinami. Je to hlavne vďaka štedrému priestoru, v ktorom si človek s mojou výškou môže pohodlne vystrieť nohy a aj počas tripu pohodlne čítať knihu alebo pracovať na notebooku. Tlmenie je citlivé a cestujúcich vzadu nehádže zo strany na stranu iba kvôli nerovnostiam vozovky. Aj tí vyšší si prídu na svoje, keďže miesta nad hlavou je požehnane a kolenami sa nebudú opierať o predné sedadlá. Pre troch dospelých ľudí ale lavica nie je, aspoň nie na dlhšie potulky.

Škoda Superb Sportline 4x4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Čo sa týka zvyšku kabíny, tak je to klasická Škoda, ktorá sa podobá na koncernový Passat. Interiéru dominuje obrazovka infotainmentu na stredovej konzole. Testovacie vozidlo bolo vybavené vyššou výbavou s najmodernejším audio systémom, Mirror linkom, digitálnym prístrojovým štítom a podobnými modernými vychytávkami. Síce možno pôsobí oproti nie-nemeckej konkurencii skromnejším dojmom a chýba mi tu istý kúsok dizajnovej hravosti, no materiály sú decentné.

Je cítiť, že Superb stavil na svoje silné stránky, ktorými je obývateľnosť a kapacita nákladu. Je pravda, že toto nie je obľúbená verzia kombi, no na dovolenku sa zmestí do kufra celá rodina. Ak by počas cesty bolo treba núdzovo niečo vybrať, napríklad pochúťky z chladničky alebo deku na zakrytie, no nechcete alebo nemáte kde zastaviť, môžete sklopiť lakťovú opierku a dostať sa dozadu pohodlne rukou. 

Škoda Superb Sportline 4x4.
Zdroj: Eva Karolčíková

A keď už som spomenula tú chladničku, tak nemôžem opomenúť klimatizovanú priehradku pred sedadlom spolujazda, kde si môžete dať vychladiť menšiu fľašu s vodou alebo uložiť jedlo, ktoré potrebuje zimu. To isté môžete spraviť aj v stredovom tuneli pod lakťovou opierkou, ale iba v prípade, že si nechcete podopierať ruku. Ak si totiž nastavíte lakťovku podľa svojho gusta, bude mierne alebo úplne otvorená, takže vychladený vzduch bude unikať. 

Sedením na sedadlách s kombinovaným čalúnením kože a alcantary si môžete naplánovať trasu a vybrať si z troch možností jej zobrazenia na palubnej doske. Prvá vec, ktorej budete venovať po naštartovaní pozornosť, však nebude výber trasy, ale zvuková izolácia. Vo vnútri môžete viesť dialógy s partnerom aj pri rýchlom diaľničnom tempe, kde budete míňať hlučné kamióny. Ako je to možné? Superb totižto disponuje kúzlom akustických bočných okien a kabína tak zostáva uzavretým priestorom na rozvíjanie myšlienok, či sa presúvate mestom alebo diaľnicou. 

Škoda Superb Sportline 4x4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Vďaka inteligentným asistentom sa auto dokáže samé udržiavať v jazdných pruhoch, zastaviť a zrýchliť aj v hustej premávke a neustále skenuje priestor pred sebou. Ak by niekomu ale rady do života od systému Superbu prekážali alebo liezli na nervy, dajú sa vypnúť, respektíve prispôsobiť na stredovej obrazovke medzi nastaveniami. Jediné, čo mi tu ako-tak kazí dojem, je nápis DSG na riadiacej páke prevodovky. Mne osobne sa tento prvok nezdá príliš relevantný, pretože kto si do tohto auta sadne, zrejme vie, čo má ukryté v podvozku. A keď aj nevie, asi si to nebude chcieť čítať každý deň na tak výraznom mieste. 

Superb nesklamal a obsahuje veľké množstvo riešení, ktorými je škoda preslávená - Simply Clever. Vo dverách nechýbajú dáždniky v prípade nepriaznivého počasia, z ktorých voda odteká mimo vozidla. Na vnútornej strane predných sedačiek sú ukryté odkladacie vrecká, kde si môžete pichnúť telefón v prípade, že ho nabíjate cez port umiestnený vzadu (nie všetci si chcú nabíjať mobil cez bezdrótovú nabíjačku). Inžinieri mysleli aj na praktických zákazníkov a tak máte v kufri tlačidlo na spustenie ťažnej gule. Skvelé, pokiaľ sa rozhodnete vyraziť na dovolenku aj s bicyklami.

Škoda Superb Sportline 4x4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Superb je skutočne skvelé auto pre každého, kto ocení funkčnosť. Je pravda, že cena by mohla byť o niečo nižšia, respektíve existujú aj lacnejšie verzie auta, no v celkovom ponímaní a vo výbave Sportline sprevádzanej pohonom všetkých štyroch kolies zanechala na mňa Škodovka skutočne dobrý dojem. Bude Škoda Superb 4x4 vašim ďalším autom? Konkurencia je veľká, no práve detaily, nech už je to dáždnik vo dverách, izolácia kabíny alebo výborná spotreba, môžu vyvážiť vyššiu cenu v porovnaní s minulosťou. Môžem vám ale zaručiť jednu vec - keď do tejto Škodovky nasadnete, nebudete z nej už chcieť vystúpiť. Ani vaši spolucestujúci. 

motor a pohonný systém Škoda Superb
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 968 cm3
Max. výkon 147 kW / 199 k
pri otáčkach 3 600 - 4 000/min
Max. krútiaci moment 400 Nm
pri otáčkach 1 750 - 3 500/min
Palivo diesel
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 7-stupňová automatická DSG
rozmery, hmotnosti a objemy Škoda Superb
Dĺžka 4 869 mm
Šírka 1 864 mm
Výška 1 488 mm
Rázvor náprav 2 841 mm
Objem batožinového priestoru 625 / 1 760 l
Objem palivovej nádrže 66 l
jazdné výkony Škoda Superb
Max. rýchlosť 238 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,2 s
spotreba Škoda Superb
Nízka záťaž - normovaná 8,2 - 8,5 l/100 km
Stredná záťaž - normovaná 5,8 - 6,2 l/100 km
Vysoká záťaž - normovaná 5 - 5,4 l/100 km
Veľmi vysoká záťaž - normovaná 5,6 - 6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná 5,8 - 6,2 l/100 km
Mesto - počas testu 6,5 - 7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu 5,8 - 6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu 4,3 - 5,2 l/100 km
emisie Škoda Superb
Emisie CO2 152 - 163 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Škoda Superb
Základná cena modelu od 26 990 €
Základná cena verzie od 35 670 €
Cena testovaného exemplára 45 420 €
Usporiadanie a počet valcov
Škoda Superb R4
Zdvihový objem
Škoda Superb 1 968 cm3
Max. výkon
Škoda Superb 147 kW / 199 k
pri otáčkach
Škoda Superb 3 600 - 4 000/min
Max. krútiaci moment
Škoda Superb 400 Nm
pri otáčkach
Škoda Superb 1 750 - 3 500/min
Palivo
Škoda Superb diesel
Pohon
Škoda Superb všetky kolesá
Prevodovka
Škoda Superb 7-stupňová automatická DSG
Dĺžka
Škoda Superb 4 869 mm
Šírka
Škoda Superb 1 864 mm
Výška
Škoda Superb 1 488 mm
Rázvor náprav
Škoda Superb 2 841 mm
Objem batožinového priestoru
Škoda Superb 625 / 1 760 l
Objem palivovej nádrže
Škoda Superb 66 l
Max. rýchlosť
Škoda Superb 238 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Škoda Superb 7,2 s
Nízka záťaž - normovaná
Škoda Superb 8,2 - 8,5 l/100 km
Stredná záťaž - normovaná
Škoda Superb 5,8 - 6,2 l/100 km
Vysoká záťaž - normovaná
Škoda Superb 5 - 5,4 l/100 km
Veľmi vysoká záťaž - normovaná
Škoda Superb 5,6 - 6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
Škoda Superb 5,8 - 6,2 l/100 km
Mesto - počas testu
Škoda Superb 6,5 - 7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
Škoda Superb 5,8 - 6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
Škoda Superb 4,3 - 5,2 l/100 km
Emisie CO2
Škoda Superb 152 - 163 g/km
Základná cena modelu
Škoda Superb od 26 990 €
Základná cena verzie
Škoda Superb od 35 670 €
Cena testovaného exemplára
Škoda Superb 45 420 €