TESTY Test Škoda Scala 1.6 TDI: Horúca česká novinka nemá zvučné meno, ale nechýba jej

03. Pohon 85%

Paletu motorov Scala čiastočne prevzala od svojho predchodcu. Pod jeho kapotou sme mohli vidieť prepĺňaný benzínový trojvalec 1.0 TSI, ale tiež štvorvalcový turbodiesel so zdvihovým objemom 1,6 litra. Počas života typu Rapid jeho pôvodný výkon 77 kW (105 k) vzrástol na 85 kW (115 k). Silnejšiu a modernejšiu verziu motora dostal aj nový kompakt, v ktorom sa kombinuje so šesťstupňovým manuálom alebo dvojspojkovou prevodovkou so siedmimi stupňami.

Turbodiesel ponúka slušnú dynamiku, no boduje najmä spotrebou paliva.
Turbodiesel ponúka slušnú dynamiku, no boduje najmä spotrebou paliva.
Zdroj: Marek Pokrývka

Naftový štvorvalec má krútiaci moment 250 Nm, ktorý ponúka už od 1 500 otáčok. Na tejto úrovni začína solídne ťahať. Podľa papiera sa daná hodnota nemení do 3 250 ot./min., kde sa zasa začína výkonový strop. V praxi to znamená plynulý priebeh sily bez jasnejšieho vrcholu. Ťahanie vysoko však nemá zmysel, nad úrovňou štyroch tisícov už vznetový agregát rýchlo vädne.

Scala 1.6 TDI vie jazdiť vo všetkých režimoch pod päť litrov.
autor

Dynamika naftového motora je slušná, ale nijak výnimočná. Vzrušenie od tohto modelu čakať netreba. Teda, ak sa náhodou nevyžívate v nízkych číslach spotreby. V tomto prípade vám Scala 1.6 TDI s manuálom pohladí dušu. Dokáže totiž jazdiť veľmi úsporne, vo všetkých režimoch sme s ňou podliezli päťlitrovú hranicu. V meste sme dosiahli výsledok 4,9 l/100 km. Diaľnica znamenala o dve deci menej, kým na okresných cestách stačilo motoru 3,5 litra na sto. Urobiť na jednu 50-litrovú nádrž viac než 1 000 kilometrov nie je vďaka tomu žiadna náročná úloha. Paráda!

Naftový štvorvalec dokáže jazdiť vo všetkých režimoch za menej než päť litrov.
Naftový štvorvalec dokáže jazdiť vo všetkých režimoch za menej než päť litrov.
Zdroj: Marek Pokrývka

Pod výbornými číslami sa podpísalo použitie šesťstupňovej mechanickej prevodovky, ktorá nahradila „päťkvalt“ montovaný v minulosti. Naftovému agregátu umožňuje pracovať ešte efektívnejšie. No najmä oceňujeme, že okolo mestskej päťdesiatky už netreba mať viac dilemu medzi voľbou trojky a štvorky. Pri tomto tempe vozidlo pokojne zvládne číslo štyri.

V správnom radení vodičovi pomáha palubný počítač. Ale nasledovať ho bez rozmyslu sa nemusí oplatiť, niekedy totiž po splnení jeho povelu padne ručička otáčkomera až k číslu 1 250. To má negatívny vplyv na akustiku. Vibrácie pohonnej jednotky sa v tomto pásme prenášajú do karosérie a výsledkom je dunenie známe z viacerých vozidiel koncernu VW. Vznetový štvorvalec je vo všeobecnosti odhlučnený priemerne. V rámci naftových kompaktov segmentu C nie je jeho chod žiadna tragédia, problémom motora 1.6 TDI je skôr podstatne lepšia kultúra zážihových alternatív.

Video

Diskusia