Škoda pred niekoľkými rokmi začala používať marketingové označenie Scout. Niesli ho autá, ktoré sa mohli pýšiť pohonom všetkých štyroch kolies, väčšou svetlou výškou a s tým spojenou lepšou prejazdnosťou ľahším terénom. Úspech zaznamenala Škoda Octavia Scout, ktorá sa vďaka vyváženým vlastnostiam stala obľúbenou medzi chatármi i výletníkmi. Značka Scout tak získavala na sile, ľudia si na ňu zvykli.
Potom sa v Škode rozhodli zmeniť rétoriku. Označenie Scout prijala Škoda Fabia a aj dnes testovaná Škoda Roomster. Z pôvodnej filozofie ale získali iba agresívnejší vzhľad. Vyššia svetlá výška ani pohon oboch náprav sa nekonajú. Škoda na svojej oficiálnej stránke píše: „Zaujme vás atraktívnym vzhľadom s prvkami terénneho vozidla.“ V preklade do bežnej reči to znamená dizajnový balík skladajúci sa z plastového spodného krytu nárazníkov, plastových lemov na bokoch, krytov pedálov a špeciálnych zliatinových diskov.
Taká obyčajná Škoda
Škoda Roomster určite nepatrí k dizajnovo najzaujímavejším vozidlám na našich cestách. Na trhu už je dlho a zástupy anonymných bielych firemných Roomsterov zapríčinili, že úplne zovšednel. Nami testovaná bledomodrá „cukríková“ farba (v Škode zvaná Miami) ale charakter auta výrazne zmenila. Z inak nevýrazného vozidla spravila auto, za ktorým sa mnohí otočia.
Štýl testovanému Roomsteru Scout pridali aj netradičné nízkoprofilové pneumatiky s rozmermi 205/45 R 16. Štýl je ale asi jediné, čomu pomohli. Takéto pneumatiky nie sú vhodné do ľahšieho terénu ani do rozbitých slovenských miest. K Roomsteru Scout rozhodne odporúčame úplne obyčajné a hlavne lacnejšie pätnásťpalcové pneumatiky, ktoré dokážu priniesť podstatne vyššiu hodnotu a v neposlednom rade aj komfort posádke.
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 214 mm
|
Šírka
|
1 684 mm
|
Výška
|
1 607 mm
|
Rázvor náprav
|
2 608 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 247 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EU)
|
1 322 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
530 kg
|
Celková hmotnosť
|
1 777 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
405 l
|
Objem palivovej nádrže
|
55 l
|
Tvary Roomsteru sú navrhnuté tak, aby boli čo najviac praktické. Pri relatívne malých rozmeroch a väčšej výške ponúka prekvapivo veľa priestoru aj pre vysokých cestujúcich a pre vodiča výborný výhľad na všetky strany. Veľmi dobré úžitkové vlastnosti Roomster potvrdzuje aj vďaka variabilným zadným sedadlám, ktoré sa dajú sklápať alebo úplne demontovať v priebehu niekoľkých sekúnd a bez potreby špeciálneho náradia.
Zvláštnu pochvalu si zaslúži delenie zadných sedadiel v pomere 40:20:40 a možnosť samostatného vybratia stredného sedadla. Tým sa síce Roomster stane iba štvormiestnym, cestujúci vzadu majú ale podstatne viac miesta pre ramená a v zime je napríklad možné pohodlne prevážať lyže.
Interiér: Hlavne praktický
Konštruktéri pri navrhovaní interiéru Roomstera stavili všetko na praktickosť. Na komfort či štýl sa príliš nehľadelo. Badateľné to je na spracovaní interiéru, jeho dizajne aj použitých materiáloch.
Dôsledkom striktne praktického zamerania sú tiež nie príliš vydarené sedadlá, a to v prednom rade aj vzadu. Počas týždňového testovania sme si jednoducho v Roomsteri nevedeli nájsť správnu polohu. Celý čas sme mali pocit, ako by sme sa po sedadle stále skĺzavali dopredu a podchvíľou si museli správnu polohu naprávať.
Cestujúci vzadu sa síce nemôžu sťažovať na nedostatok priestoru, prekážať im však pravdepodobne budú tvrdšie sedadlá. Sedenie na strednom zadnom mieste v prípade Škody Roomster možno považovať iba za núdzové. Určite však poteší predná lakťová opierka, ktorá je vo výbave Scout štandardom, a pochváliť tiež musíme celý rad odkladacích priestorov logicky rozmiestnených po celom interiéri.
BANNER300
Objem batožinového priestoru je veľmi slušných 405 litrov. Po vybratí zadných sedadiel sa dokonca priestor pre náklad zvýši až na 1 810 litrov. Praktickosť vystihuje aj úplná rovina, ktorá vzniká po vybratí zadných sedadiel. Pre niekoho ale môžu byť problémom masívne dvere batožinového priestoru. Pre ich zavretie treba vyvinúť viac sily, s čím môže mať problém predovšetkým nežnejšie pohlavie.
Iba päť rýchlostí
Pod kapotou nášho skautíka bol relatívne nový malý naftový radový štvorvalec 1.6 TDI s priamym vstrekovaním common-rail a výkonom 77 kW (105 k). Tento motor Škoda, rovnako ako ďalšie koncernové značky, používa dnes už v celom zástupe svojich modelov. Na pomery naftových agregátov sa vyznačuje predovšetkým prijateľnou kultivovanosťou a dobrou spotrebou.
Krútiaci moment 250 Nm je dostupný v pásme od 1 500 do 2 500 otáčok. To zároveň naznačuje, že vytáčať motor do vyšších otáčok, ako je spomínaných 2 500, nemá príliš význam. Agregát sa najlepšie cíti medzi 1 500 a 2 000 otáčkami, kde má dobrý ťah a zároveň drží spotrebu na uzde.
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1598 cm3
|
Max. výkon
|
77 kW/105 k
|
pri otáčkach
|
4 400/min
|
Max. krútiaci moment
|
250 Nm
|
pri otáčkach
|
1500-2500/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
predná náprava
|
Prevodovka
|
5-stupňová manuálna
|
Naftový motor 1.6 TDI sa v súčasnosti dá kombinovať jedine s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Automatickú prevodovku nie je možné zvoliť, ale nepredpokladáme, že by záujemcovia o takúto kombináciu stáli pred predajňami Škody v radoch. A keby predsa, stále sa dá automat zvoliť spolu s benzínovým motorom 1.2 TSI.
Päťrýchlostný manuál na nás pri prvých kilometroch pôsobil rozpačitým dojmom, akoby ani nepatril do Škodovky. Prvý prevodový stupeň sa radí ťažšie. Dráhu „vľavo a hore“ treba opísať plnohodnotne, žiadne skratky prevodovka nedovoľuje. Ostatné prevodové stupne sa už ale radia ľahko a prirodzene. V kombinácii s motorom 1.6 TDI je potrebná precízna práca so spojkou a plynom, inak sa motor odvďačí protestným vrčaním alebo zhasnutím.
Mestský skaut
Výhodu naftového motora v Škode Roomster pocítite predovšetkým v meste. Aj pri kratších trasách a prepletaní sa úzkymi uličkami centra sa nám podarilo spotrebu držať pod šiestimi litrami (presnejšie 5,9 l / 100 km), čo považujeme za dobrý výsledok. Prechod na okresnú cestu znamenal pokles spotreby na 5,3 l / 100 km. To ale až tak úžasný výsledok nie je. Vzhľadom na motor, rozmery a hmotnosť auta by sme očakávali priemer pod päť litrov.
Prekvapenie nám Roomster Scout pripravil na diaľnici. Pri stabilnej rýchlosti 130 km/h bez zapnutej klimatizácie štvorvalec točil takmer 2 500 otáčok a pýtal si 6,1 litra nafty na 100 km, čo už je viac, než by sa patrilo. Na diaľnici sa naplno prejavila absencia šiesteho prevodového stupňa a horšia aerodynamika spôsobená vyššou stavbou karosérie. A to sme testovali výkonnejší naftový motor z dvojice ponúkaných. Menej výkonná verzia naladená na 66 kW (90 k) sa s Roomsterom musí trápiť ešte viac. Celkovo sme týždenný test ukončili s priemernou spotrebou rovných šesť litrov.
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
5,7 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,1 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
4,7 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
5,9 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
6,1 l/100 km
|
Priemer testu
|
6,0 l/100 km
|
Za dynamické a jazdné vlastnosti si Roomster s najsilnejším naftovým motorom zaslúži iba známku „dobrý“. Stopu na kvalitnom asfalte dokáže držať dobre. V určitom, trošku zvláštnom ohľade sa dá povedať, že si jazdu s touto „minidodávkou“ viete aj užiť.
Séria niekoľkých výmoľov a vyššia výška v kombinácii s menšou dĺžkou sa ale dokážu postarať o nepríjemné momenty, kedy auto na ceste poskakuje. Miestami môže vodič nadobudnúť pocit straty kontroly, čo už považujeme za problém. Svoju rolu vie zohrať aj bočný vietor, ktorý cítiť najmä pri diaľničných rýchlostiach. Roomster Scout má poháňanú iba prednú nápravu, žiadne zázraky v prejazdnosti na nespevnenom povrchu teda nečakajte.
Škoda Roomster Scout skôr nie je vhodná na dynamickú jazdu po slovenských (=zničených) okreskách a príliš jej nechutia ani diaľnice. Jej domovom je hlavne mesto, pre ktoré je dobre vybavená. Masívne oplastovanie zabezpečí jednoduchú opravu aj pri väčších „ťukancoch“, spodné kryty nárazníkov zase zjednodušia parkovanie na obrubníkoch. Škoda, že českí inžinieri nedali Roomsteru Scout do vienka vyššiu svetlú výšku, vďaka ktorej by nástrahy mesta dokázal prekonávať s ešte väčšou ľahkosťou.
Lacný teda nie je
Za cenníkových 16 607 eur bez príplatkových prvkov výbavy dostanete auto, ktoré sa hrá na skauta, v skutočnosti je ale iba malý skautík. Sklamaním je absencia pohonu všetkých štyroch kolies, ktorá by úžitkovú hodnotu dokázala posunúť o celé kilometre ďalej. A keď už sa v škodovke rozhodli ponechať pohon jednej nápravy, mohli aspoň pridať vyššiu svetlú výšku, čo by uľahčilo šplhanie sa na obrubníky.
V konečnom dôsledku nás teda Škoda Roomster Scout skôr sklamala. Pre firemných klientov je výbava Scout zbytočne drahá a skôr zvolia základnú verziu bez zbytočných príkras. Rodinne zameraný používateľ má naopak na výber celý rad iných, často zaujímavejších modelov s podobnou (a aj nižšou) cenou.
Cena s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 10 347 €
|
Základná cena verzie
|
od 16 607 €
|
Cena testovaného exemplára
|
18 406 €
|
Pokiaľ sa predsa len pre Roomster Scout rozhodnete, odporúčame priplatiť si balík Scout Plus L (+499 eur), ktorý obsahuje okrem iného automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien vpredu aj vzadu a hlavne tempomat.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1598 cm3
|
Max. výkon
|
77 kW/105 k
|
pri otáčkach
|
4 400/min
|
Max. krútiaci moment
|
250 Nm
|
pri otáčkach
|
1500-2500/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
predná náprava
|
Prevodovka
|
5-stupňová manuálna
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 214 mm
|
Šírka
|
1 684 mm
|
Výška
|
1 607 mm
|
Rázvor náprav
|
2 608 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 247 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EU)
|
1 322 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
530 kg
|
Celková hmotnosť
|
1 777 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
405 l
|
Objem palivovej nádrže
|
55 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
181 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
11,5 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
5,7 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,1 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
4,7 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
5,9 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
6,1 l/100 km
|
Priemer testu
|
6,0 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
124 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 5
|
Cena s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 10 347 €
|
Základná cena verzie
|
od 16 607 €
|
Cena testovaného exemplára
|
18 406 €
|
BANNER300