Škoda Octavia RS sa tradične predáva vo vznetovom i zážihovom variante. Teraz, s výrazným nástupom elektrifikácie, do portfólia pribudol aj plug-in hybrid. Ten by mal všestrannému vozidlu dať ďalší, doteraz nepoznaný rozmer. Darí sa mu to?

Škoda Octavia Combi RS iV.
Zdroj: Filip Kadlečík

Typ RS s prívlastkom iV, ktorý naznačuje plug-in hybridný pohon, je v prvom rade vynikajúci plug-in hybrid. Často sa stáva, že práve plug-in hybridné automobily trpia v porovnaní s čistými elektromobilmi vysokou spotrebou elektrickej energie, no to nie je prípad športovej Octavie. Ak človek netlačí na pílu, bez problémov môže rátať s tým, že auto vie jazdiť so spotrebou nižšou než 18 kWh/100 km. Vďaka tomu môžete aj v realite počítať s deklarovaným elektrickým dojazdom, ktorý sa hýbe medzi 50 - 70 km v závislosti od jazdných podmienok i štýlu.

Nabíjania sa báť netreba, prázdny akumulátor sa v praxi počas môjho testovania stihol nabiť za približne 5,5 hodiny z domácej nabíjačky. To znamená, že so spomínaným dojazdom môžete počítať každý deň. Navyše, tento plug-in hybrid dokáže ísť v elektrickom režime aj na diaľnici. Tam síce spotreba stúpne aj ku hodnote 23 kWh/100 km, no dojazd zostane obstojný.

Škoda Octavia Combi RS iV.
Zdroj: Filip Kadlečík

Navyše, ak sa vám náhodou akumulátor vybije, neprídete o všetky výhody konceptu elektrického pohonu. Vďaka rekuperácii pri brzdení si systém vždy nazbiera dostatok energie aspoň na to, aby automobilu uľahčil rozbeh z miesta. Tým naďalej efektívne znižuje jeho apetít. Spaľovací motor 1.4 TSI, ktorý tu má popri trojfázovom synchrónnom elektromotore s permanentným magnetom hlavné slovo, má za bežných okolností pokojný a kultivovaný prejav.

Škoda Octavia Combi RS iV.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by som mal niečo vytknúť plug-in hybridnému pohonu, bol by to manažment zostatku energie v akumulátore. Vodič si vie jednoducho prostredníctvom infotainmentu vyklikať, že si praje, aby vozidlo nečerpalo elektrinu z batérie, ale udržovalo ju v stave napríklad 80 % nabitia. To dáva zmysel, keď idete po diaľnici a chcete si šetriť akumulátor na jazdu mestom, kde má jeho využitie väčší zmysel. Táto funkcia je skvelá, no je veľká chyba, že po každom vypnutí vozidla musíte želanú hranicu definovať nanovo. V praxi to znamená, že si určíte želaný zostatok, cestujete s vedomím, že ho auto udrží, no po zastavení na diaľničnom odpočívadle a opätovnom naštartovaní si už RS iV váš príkaz nepamätá a veselo čerpá energiu z batérie. Tento neduh by Mladá Boleslav mala napraviť.