Štvrtá generácia Škody Octavia bola uvedená na trh v minulom roku a je vidno, že neberie elektrifikáciu palety motorov na ľahkú váhu. Prvýkrát je vybavená technológiou, ktorá kombinuje benzínový motor s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor s výkonom 85 kW (116 k). Pohonná súprava je podobná ako v prípade ostatných modelov koncernu Volkswagen (Golf, Passat, Seat Leon alebo Audi A3).

Elektrickú energiu spracováva 13 kilowattová batéria umiestnená v zadnej časti, no jej poloha neuberá z veľkorysého priestoru pre pasažierov. Ak sa rozhodnete pre hybrid, musíte ho mať kde nabiť. Dobitie šťavy v domácich podmienkach s použitím Wallboxu trvá približne 3,5 hodiny. Ak použijete 230 V zástrčku, čas sa natiahne o ďalšiu hodinu a pol, no stále je to ideálny údaj na nabitie cez noc.

Škoda Octavia iV - plug in hybrid
Zdroj: ROBO HUBAČ

Technické údaje hovoria o tom, že v čisto elektrickom režime by mala Octavia iV prejsť 55 až 60 kilometrov. V skutočnom svete, kde sa ideálne podmienky vyskytnú iba niekoľkokrát do roka (a teploty pod nulou medzi ne určite nepatria), som s autom precestovala maximálne 47 elektrických kilometrov.

Treba rátať s tým, že práve v týchto nedokonalých podmienkach vám auto ukáže svoje reálny potenciál, nie len ten tabuľkový. Ak ste normálny a nechcete v aute pri -10 °C drkotať zubami, logicky zapnete vyhrievanie volantu aj sedadiel, takže spotreba začne stúpať. V lete ale nebude problém prejsť 55 km bez zbytočného plytvania benzínom.

Škoda Octavia iV - plug in hybrid
Zdroj: ROBO HUBAČ

Spotreba elektrickej energie bola niečo vyše 20 kWh/100 km, no veľa závisí od konkrétneho vodiča a jeho jazdného štýlu. V hybridnom aj elektrickom režime je jazda plynulá a tichá. Spaľovací motor pomáha iba v prípade, že pritlačíte plynový pedál na podlahu a chcete rýchlejšie akcelerovať.

Keď sa batéria vybije a do hry vstúpi benzínový motor, odozva na zrýchlenie je stále dostatočná. Zásluhu má na tom turbína, dobrý krútiaci moment a primeraný výkon. Vtedy spotreba benzínu stúpne z nuly na 5,7 l/100 km.

Škoda Octavia iV - plug in hybrid
Zdroj: ROBO HUBAČ

S batériou a elektrickým motorom auto pribralo viac ako 200 kilogramov. Napriek tomu sa stará komfortné odpruženie o pohodlný pobyt pasažierov na palube a neprenáša nadbytočný hluk z nápravy dovnútra. Jediná situácia, ktorá sa tlmičom znateľne nepáči, je zhoršená vozovka, kde prejaví svoju nespokojnosť strohou zvukovou odozvou. 

S pridanou hmotnosťou sa o niečo znížila jazdná dynamika, ale pri každodennom používaní to asi ani nepocítite. Náročnejších vodičov však bude mrzieť nedostatok športového prejavu a priemerná schopnosť prednej nápravy prenášať výkon na vozovku pri zhoršených jazdných podmienkach. A v tom prípade prichádza na rad ostrejšia, no drahšia verzia RS iV.

Škoda Octavia iV - plug in hybrid
Zdroj: ROBO HUBAČ

Medzi normálnou a alternatívnou, ekologickejšie rozmýšľajúcou Octaviou, neexistujú žiadne estetické rozdiely, ak nerátam veko na nabíjanie na pravom prednom blatníku alebo iV logo na dverách batožinového priestoru. Skutočné rozdiely spočívajú v mechanike.