Škoda prvýkrát predstavila jednu zo svojich vlajkových lodí pred 22 rokmi a dnes vstupuje do segmentu ako nový závan možností. Na modernej modulárnej platforme sa Fabia javí ako ideálny kandidát do drsných podmienok v triede malých áut, kde pôsobí momentálne viac ako 15 konkurentov. Spĺňa ale dostatok kritérií na to, aby si ľudia vybrali spomedzi štedrej ponuky práve ju?

Hlavnou novinkou tohto modelu je, že konečne obsahuje novú platformu MQB A0 koncernu Volkswagen. Túto architektúru už používa mnoho modelov, okrem iného Seat Ibiza, Arona, Volkswagen Polo a T-Cross, ale aj Škoda Kamiq a Scala. Kruh sa teraz uzavrel a v prípade Fabie ide o veľký skok, v ktorom nám ako aspekt na zlepšenie chýba už iba podpora elektrifikovaného pohonu, ale s ďalšou evolúciou sa zrejme dočkáme aj tejto možnosti.

Škoda Fabia.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Okrem toho chce Fabia zaujať atraktívnejším vzhľadom a športovejšími proporciami, aj keď motorizácie v ponuke tomuto štýlu príliš nezodpovedajú. Najvýraznejšou časťou exteriéru sa stali ostro rezané svetlá siahajúce až pod masku chladiča. Vozidlo po prvý raz meria viac ako štyri metre, presnejšie 4 108 milimetrov. Oproti predchodcovi je teda dlhšia o 11,1 centimetra, pričom sa rázvor zväčšil o 9,4 centimetra. Keď to porovnáme s minulosťou, tak nová Fabia má dlhší rázvor ako prvá generácia Octavie z roku 1996. Pod celkový „look“ auta sa podpísali šikovní konštruktéri spoločnosti, ktorí reálny tvar karosérie prispôsobovali prúdeniu vzduchu.

Revolúcia sa udiala aj vo vnútri. Podľa mňa predchádzajúca generácia trpela starnúcim interiérom s masívnym dizajnom, no to už dnes neplatí. Dizajn je jasne odľahčený a nadväzuje na najnovšiu produkciu značky, počnúc dvojramenným volantom. Aj napriek rovnakej obrazovke a digitálnym meradlám sa od ostatných modelov značky výrazne odlišuje.

Príjemným detailom je rovná línia v strede palubnej dosky, ktorá sa končí vo ventilačných výfukoch. Dotykový displej reaguje dostatočne rýchlo, citlivo a je prehľadný. Občas však nastal zmätok, pretože niektoré drobné nastavenia klimatizácie je potrebné nastaviť cez infotainment, aj keď má panel kúrenia na stredovom paneli svoj vlastný priestor. Čo sa týka kvality, ide o priemerné auto segmentu, pretože tvrdý plast nevytvára práve prémiový dojem.

Multifunkčný volant kvalitou ovládacích prvkov prekonáva aj prémiové značky.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Miesta za volantom máte dosť, dopredu sa pohodlne usadí aj vyšší šofér a nebude si pritom trieskať hlavu o strop na každom spomaľovači. Veľmi dobre sú na tom aj zadné sedadlá z hľadiska priestoru na nohy a hlavu, a sú identické so Seatom Ibiza. Kde je ale tých 11 centimetrov, o ktoré auto narástlo? Išli do kufra.

Škode sa podarili v batožinovom priestore zázraky. Má teraz 380 litrov, čo nie je veľké číslo iba na papieri (v skutočnosti má Fabia najväčší kufor vo svojom segmente), ale aj na pohľad. Je o 50 litrov štedrejší ako jeho predchodca a týmto objemom sa dočahuje na moedly zo segmentu väčších áut. Ak by ste chceli konkrétne príklady, nový Golf má len o 1 liter väčší kufor, Ford Focus stráca na Fabiu 39 litrov a Hyundai i30 má iba 15 litrov nazvyš.

Ako som spomínala na začiatku, škoda sa dennodenne zameriava na elektrifikáciu, no pri Fabii spravila výnimku. Malé mestské auto predsa musí mať rozumnú cenu. Elektrifikácia existujúcej motorovej palety by zdvihla obstarávaciu cenu a pocit racionálneho auta by vyletel najbližším oknom. V testovanom modeli nebol základný motor s výkonom 59 kW (80 k), ale o niečo silnejšia verzia 1.0 TSI s výkonom 70 kW (92 k). Trojvalec je v tejto rovine spojený výlučne s 5-stupňovým manuálom, pretože dvojspojku alebo 6-stupňový manuál si môžete vypýtať až pri výkonnejšej motorizácii.

Predné a mäkké sedadlá sú bez výraznejšieho držania tela.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Narozdiel od mnohých konkurenčných trojvalcov dokáže byť agregát celkom diskrétny z hľadiska vibrácií aj hluku, no chýba mu trochu krútiaceho momentu. Osobne by som uprednostnila variant s výkonom 110 k, ktorý je svižnejší a má 6-stupňovú prevodovku, takže na diaľnici nebude až tak trpieť. Ale vždy to záleží od konečného spotrebiteľa a jeho priorít. Pokojné tempo počas týždenného testovania si vyžiadalo spotrebu 5,4 litra na 100 kilometrov.

Pohonná jednotka môže byť v zrýchleniach z pokoja trochu lenivá, ale keď sa rozbehne, prestanete sa mračiť. Čo sa týka pocitov za volantom, ovládanie je dôsledné a odpruženie je vyladené v nemeckom štýle – trochu tvrdšie, ale nie nepohodlné. Karoséria celkom prívetivo tlmí hluk vetra a preto sa nemusíte báť vyliezť aj na rýchlostné cesty. Hlavnú zásluhu má na tom aerodynamika a aktívne klapky masky chladiča, ktoré pri rýchlosti 120 km/hod znižujú spotrebu o 0,2 l/100 km.

A čo cena? Základná výbava štartuje pod hranicou 12 000 eur, čo nie je vôbec zlé, ibaže v tom základe mnoho vecí chýba. V testovanej výbave Ambition sa ceny prehupnú o 2 000 eur vyššie, čo je celkom dobrá hodnota za lepšie vybavenú kabínu, bezkľúčové štartovanie, tempomat a manuálnu klimatizáciu. V rámci príplatkov sme sa ale s testovaným autom rozbehli na cenu prevyšujúcu 16 000 eur. Za tento štedrý príplatok dostanete kvalitnejšie audio, hmlovky, parkovaciu kameru, zadné parkovacie senzory, autmatickú dvojzónovú klimatizáciu a 15-palcové disky z ľahkej zliatiny. Otázkou iba zostáva, či to bude stáť zákazníkovi skutočne za to, aby si kúpil Fabiu s príplatkovou výbavou, alebo si postačí s tým, čo ponúka Ambition v základe.

Škoda Fabia.
Zdroj: Robo Hubač

Verdikt

Približuje sa nová Škoda Fabia k dokonalosti? Na papieri sú jej vlastnosti na jednotku – je praktickejšia, priestrannejšia, príjemnejšia na cestách, technologicky vyspelá... Ale za to všetko si treba zaplatiť. Úprimne, toto auto má ďaleko od Škody, ktorá pred dekádou vynikala privetivejšími cenami ako jej bratranci, dnes ju dokáže podliezť aj konkurencia. Ale ak ste verní značke, sklamaní nebudete. Napriek oveľa vyšším nárokom táto Fabia nezaprie to, čo bolo vždy jej silnou stránkou – premyslený dizajn a množstvo praktických aspektov.