ikona Škoda Citigo

Testy Test Škoda Citigo: Čože je to šesťdesiatka?

Foto: autor

1.5. 2012 2:00 Škoda Citigo je v ponuke s dvoma naladeniami litrového trojvalca. V redakčnom teste sme zisťovali, či jej stačí slabší motor s výkonom 44 kW (60 k).

Kapitola clanku

Autá z rodiny New Small Family (NSF) už v našej redakcii dôverne poznáme. Previezli sme sa na Volkswagene Up!, Seate MiiŠkode Citigo. Českého zástupcu tohto radu sme otestovali v spolupráci s auto.cz a veľkému redakčnému testu sme podrobili aj VW Up!.

Všetky testované autá spájala motorizácia. Vybavené boli litrovým agregátom, vyladeným na výkon 55 kW (75 k). Ako sa auto z rodiny NSF správa so základnou verziou motora, ponúkajúcou skromných šesťdesiat koní, sme zisťovali v teste Škody Citigo.

Škoda Citigo s litrovým trojvalcom vo verzii 44 kW
Škoda Citigo s litrovým trojvalcom vo verzii 44 kW
Zdroj: autor

Šesťdesiatka pre najmenšiu škodovku

Malú Škodu sme otestovali v trojdverovom prevedení so sýtozeleným lakom. Opäť sme sa presvedčili, že táto verzia je menej praktická než päťdverový model, aj keď sa vodič vozí sám. Dvere sú jednoducho príliš veľké a ťažké, pre dozadu posunuté B-stĺpiky je navyše trochu problematické aj zapínanie bezpečnostných pásov.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 563 mm
Šírka
1 641 mm
Výška
1 478 mm
Rázvor náprav
2 420 mm
Pohotovostná hmotnosť
854 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
929 kg
Užitočná hmotnosť
361 kg
Celková hmotnosť
1 215 kg
Objem batožinového priestoru
251/951 l
Objem palivovej nádrže
35 l

V teste sme sa zamerali najmä na doteraz neodskúšaný motor. V porovnaní s vyššou verziou je rozdiel vo výkone na úrovni 11 kW (15 k). Na dnešné pomery skromné číslo, v kontexte litrového trojvalca koncernu VW je to však až o štvrtinu menej.

Šesťdesiat koníkov malému autu pri bežnej jazde
Šesťdesiat koníkov malému autu pri bežnej jazde
Zdroj: autor

Čísla sú čísla, aká je prax? Počas testu sme sa presvedčili, že aj šesťdesiat koní malému autu stačí. V pokojnom jazdnom režime pôsobí slabšia verzia trojvalca identicky s výkonnejším bračekom a v rámci svojich možností dovoľuje aj svižnejšiu jazdu. Rozdiely v dynamike dvojice modelov sa výraznejšie prejavujú až v pásme nad tritisíc päťsto otáčok, kam sa však pri pokojnej jazde dostávame iba zriedka.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
44 kW/60 k
pri otáčkach
5 000 – 6 000/min
Max. krútiaci moment
95 Nm
pri otáčkach
3 000 – 4 300/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna

V meste poslúži stádo šesťdesiatich koní rovnako dobre ako väčšia črieda s objemom sedemdesiatpäť kopytníkov. Iba malé rozdiely badať aj pri jazde po okresných cestách. Ak vodič jazdí predvídavo, skromný trojvalec umožňuje aj bezpečné predbiehanie. Počas neho však cítiť, že silnejší model má pri razantnejšom zrýchľovaní o štipku viac elánu.

Jazdné výkony
Max. rýchlosť
160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
14,4 s

Citigo je síce auto určené prevažne do mesta, no nestratí sa ani na diaľnici. Maličká Škoda umožňuje bezproblémovú jazdu diaľničnými rýchlosťami. Na piatom prevodovom stupni pracuje motor pri rýchlosti 130 km/h v tempe okolo 3 5000 otáčok. Ďalej už trojvalcový drobec neakceleruje s veľkou ochotou, tomu sa však nemožno vôbec čudovať.

Škoda Citigo sa najlepšie cíti v meste, no
Škoda Citigo sa najlepšie cíti v meste, no
Zdroj: autor

Na okresných cestách aj pod štyri litre

Výrobca uvádza pre model 44 kW (60 k) priemernú spotrebu na úrovni 4,5 litra. Jej dosiahnutie nie je vôbec nereálne. Na okreskách sa nám podarilo podliezť výrobcom uvádzanú hodnotu a jazdili sme dokonca len za 3,7 litra benzínu na 100 km. V mestskom režime si trojvalec vypýtal 5,8 l/100 km, teda o dve deci viac než uvádza výrobca. Najviac si Citigo vypýtalo na diaľnici, kde sme dosiahli spotrebu 6,6 l/100 km.

Atmosférický benzínový trojvalec vie byť naozaj
Atmosférický benzínový trojvalec vie byť naozaj
Zdroj: autor

Finálna hodnota priemernej spotreby sa počas nášho testu ustálila na 5,3 l/100 km. Vzhľadom na prevahu mestských a diaľničných trás ide o dobrý výsledok. V porovnaní s výkonnejším modelom je rozdiel v spotrebe iba malý. Viac než od motorickej verzie sa množstvo spotrebovaného paliva odvíja od štýlu jazdy.

Spotreba
Mesto - normovaná
5,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Priemer testu
5,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
105 g/km
Emisná norma
Euro 5

Zelený fešák s príplatkami

Skúšaná Škoda Citigo mala síce základný motor, ale špičkovú úroveň vybavenia Elegance. Na slovenskom trhu stojí táto verzia so slabším motorom 8 890 eur, príplatkové prvky zvýšili cenu testovaného auta na čiastku 10 419 eur.

Cena s DPH
Základná cena modelu
od 7 390 €
Základná cena verzie
od 8 890 €
Cena testovaného exemplára
10 419 €

Testovaný exemplár bol vybavený zelenou metalízou, pätnásťpalcovými diskami kolies, systémom City Safe Drive, mobilnou navigáciou i koženým paketom. Vybavenie zahŕňalo aj zadné parkovacie senzory, vďaka ktorým drobca „zapichnete“ naozaj kamkoľvek.

Testovaný automobil mal béžový interiér
Testovaný automobil mal béžový interiér
Zdroj: autor

Radšej päť dverí než výkonnejší motor

Oplatí sa teda priplatiť si za výkonnejšiu verziu áut z radu NSF? V skutočnosti ani veľmi nie. Slabší motor auto bez problémov rozhýbe a je o trochu úspornejší. Nad voľbou modelu s výkonom 55 kW (75 k) možno porozmýšľať najmä pre vyššiu bezpečnosť pri predbiehaní a väčší elán pri diaľničných rýchlostiach.

Ak máte obmedzený rozpočet, peniaze investujte radšej do neporovnateľne praktickejšieho päťdverového prevedenia. To sa u nás zatiaľ nepredáva, no na trh má prísť v priebehu roka. V Nemecku je príplatok za päť dverí 475 eur, za výkonnejšiu verziu je to 525 eur. U nás sa za silnejší motor priplácajú štyri stovky, no rozumnejšie bude minúť ich za dvere navyše.

Pokračovanie v ďalšej kapitole

BANNER300

Kapitola clanku 

Škoda Citigo s litrovým trojvalcom vo verzii 44 kW
Škoda Citigo s litrovým trojvalcom vo verzii 44 kW
Zdroj: autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
44 kW/60 k
pri otáčkach
5 000 – 6 000/min
Max. krútiaci moment
95 Nm
pri otáčkach
3 000 – 4 300/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 563 mm
Šírka
1 641 mm
Výška
1 478 mm
Rázvor náprav
2 420 mm
Pohotovostná hmotnosť
854 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
929 kg
Užitočná hmotnosť
361 kg
Celková hmotnosť
1 215 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
251/951 l
Objem palivovej nádrže
35 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
14,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,5 l/100 km
Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Priemer testu
5,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
105 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena s DPH
Základná cena modelu
od 7 390 €
Základná cena verzie
od 8 890 €
Cena testovaného exemplára
10 419 €

BANNER300

Video

Diskusia