Leon v takomto vyhotovení prichádza na trh po prvýkrát v histórii automobilky a prvá generácia nastavila latku poriadne vysoko.
|
Seat Leon ST |
Rovnaký rázvor ale 207 litrov batožiny naviac
Napriek tomu, že to na prvý pohľad tak vyzerá, predĺžený Leon ST má rovnaký rázvor ako hatchback verzia, presne 2,64 metra. Kombík z neho robí zadný previs dlhý až 272 milimetrov. Ten však na Leone nevyzerá vôbec umelo (na rozdiel od iných modelov), čomu dopomáha aj pomerne ostro zrezané zadné okno. Všimnite si aj dve zdedené nedotýkajúce sa karosárske línie na bokoch vozidla, ktoré má i krátka verzia.
|
Kufor Seatu Leon ST |
Kľúčovou vlastnosťou každého kombíka je jeho batožinový priestor. Interiér a palubná doska je, samozrejme, rovnaká ako v hatch verzii preto, ak vás zaujíma táto súčasť vozidla, presmerujte svoju pozornosť na našu staršiu recenziu.
Leon ST disponuje vcelku slušnými 587 litrami priestoru pre batožinu (o 207l viac ako hatchback). Je to menej ako má Octavia kombi, za zlú hodnotu to však nepovažujeme. Predsa len, je to vyšší štandard v rámci triedy. Po sklopení druhého radu sedadiel tento objem narastie až 1 470 litrov. Nakladacia hrana je pri použití zdvojeného dna úplne rovná, podlaha kufra je navyše pomerne vysoko, čo umožňuje jednoduché vykladanie.
Čo mimoriadne kvitujeme, je prítomnosť dvoch páčok v bočných stenách batožinového priestoru. Vďaka nim možno priamo odtiaľ sklopiť druhý rad sedadiel, ktorý pri použití dvojitého dna kufra vytvára takmer dokonalo rovnú ložnú plochu. Iste, Leon ST nie je prvým ani posledným vozidlom s touto funkciou, stále však čudujeme, že niektoré kombíky tak praktickú vec neponúkajú ani za príplatok. Leon navyše dokáže sklopiť aj operadlo predného spolujazdca, čím vznikne ložný priestor pre predmety dlhé až 2,5 metra.
Úsporná naftová „jednašestka"
Pod kapotou testovaného kusu vozidla priadol naftový štvorvalec TDI s objemom 1,6 litra a výkonom 105 konských síl. Ten vo vozidlách vyrábaných Volkswagen Group prakticky nahrádza pôvodnú „jednadeviatku", ako najpopulárnejší motor napríklad v starších Octaviách. Možno teda očakávať, že práve naň padne voľba na cenu citlivých zákazníkov či správcov firemných flotíl. Produkovaných 105 koní a 250 Nm bolo distribuovaných prednej náprave pomocou len päťstupňovej manuálnej prevodovky.
|
Seat Leon ST |
V mestskej prevádzke si testovaný motor pýtal 5,5 až 6,0 litra nafty na sto kilometrov. To v závislosti na vodičovej nálade a aktuálnej premávke v uliciach Bratislavy. Vzhľadom na skutočnosť, že vozidlo sme doslova zabiehali (pri preberaní malo najazdených menej ako 100 km), ide o veľmi pozitívnu hodnotu.
Čo nás však zaujímalo viac, bola „diaľničná" spotreba. Predsa len, šiesty prevodový stupeň sa nie nadarmo nazýva turistickým a ako ste si mohli prečítať o pár riadkov vyššie, testovaný voz mal len päťstupňovú prevodovku. Jeho prevody (najmä tie vyššie) boli, našťastie, pomerne dlhé a pri 130 km/h (podľa tachometra) motor točil adekvátnych 2 500 otáčok za minútu. Samozrejme, pri zaradenom piatom prevodovom stupni. V takejto konštalácii palubný počítač ukazoval ako údaj priemernej spotreby hodnotu 5,7 litra na sto kilometrov. Ak sme mierne zrýchlili, na 130 km/h podľa GPS zariadenia (~136 - 140 km/h podľa tachometra) spotreba narástla o pár decilitrov a dosiahla úroveň šiestich litrov na sto kilometrov. Spomenúť ešte musíme, že piaty prevodový stupeň sa radí naozaj krásne, jeho dráha je tesne vedľa dráhy trojky, a tak na preradenie (4.->5.) stačí jemný pohyb zápästia, nie celej ruky.
|
Keď sme spomalili o 20 km/h na „trnavsko-bratislavských" 110 km/h, klesli nám otáčky motora o rovnú päťstovku a spotreba poliezla hranicu piatich litrov. Pri medzimestskej jazde s výrazným zreteľom na konštantnú rýchlosť 90 km/h sme s Leonom ST jazdili za 4,2 litra nafty na sto kilometrov. Kombinovaná spotreba na tradičnom testovacom úseku medzi Hlohovcom a Topoľčanmi dosiahla rovných päť litrov. To pri zapnutom ohreve kabíny a počas výrazného lejaku s protivetrom. Dlhodobá kombinovaná spotreba po najazdených úvodných piatich stovkách kilometrov bola 5,5 litra nafty/100km.
K behu agregátu ťažko napísať nejaké negatívum, páčil sa nám aj v tretej generácii Octavie. Kabína Leonu je odhlučnená veľmi dobre a jemné rezonancie z motorového priestoru vychádzali iba tesne po štarte, kým „nenabral" prevádzkovú teplotu. Pochváliť musíme ešte veľmi krátku dráhu ručnej brzdy, ktorú pre dostatočné zaistenie vozidla stačí zdvihnúť len o pár centimetrov a bez väčšej námahy.
S testovanými pneumatikami jazdil Leon naozaj veľmi komfortne, aj keď na druhú stranu, odozva riadenia od vozovky nebola ideálna. Škoda, že mimoriadne komfortnému odpruženiu vozidla nesekundovalo aj rovnako dobré držanie stopy, predsa len, nie najľahší naftový agregát vpredu ťahal voz do miest, kam volant neukazoval najmä v zákrutách.
Po pohľade do cenníka sme však dostali nutkavú chuť vyskúšať si Leon ST aj v prevedení s motorom 1,8 TSI (180k). S touto motorizáciou je dostupná iba výbava FR, pričom celková cena tesne podlieza hranicu 21 tisíc eur. Ide však o jedno z najrýchlejších kombi na trhu v tejto cenovej kategórii, teda, ak prehliadneme modely Focus ST kombi a Octaviu RS kombi. Ak príde ešte aj Leon Cupra v predĺženej verzii, pôjde o kus nádherného auta pre ponáhľajúcich sa oteckov.
Za kombi len o 700 eur viac
Po odčítaní akciového príspevku možno najlacnejší Leon ST Kombi zakúpiť už za 12 990 eur. To však hovoríme o Limitovanej edícii Cool s motorom 1,2 TSI a 86 konskými silami. Celkovo je v ponuke päť benzínových motorov s prívlastkom TSI, ktoré majú výkon od 90 po 132 kW. S automatom DSG kúpite iba motor 1,2 TSI (105k) a 1,8 TSI Ecomotive (180k)
Úlohu základného naftového agregátu plní TDI motor s objemom 1,6 litra v dvoch výkonových verziách - s 90 (15 120€) a 105 konskými silami (15 990€). Objemnejší dvojliter produkuje až 150 koní a pre výbavu FR je pripravená aj verzia so 184 konskými silami. Oba naftové motory sú dostupné aj s automatom a dokonca aj s pohonom všetkých štyroch kolies.
|
Nami testovaný kus vozidla podľa priloženej dokumentácie stál 19 577 eur. Išlo o výbavu Style s niekoľkými príplatkovými prvkami, ktoré nájdete vymenované v technickej špecifikácii pod článkom.
Záver
Medzi hlavné pozitíva z nášho pohľadu patrí nádherný dizajn Leonu, ktorý sa vďaka atraktívnym krivkám naozaj radí medzi najkrajšie kombíky na trhu. Vo svojej triede, samozrejme. Plusom je možnosť sklápania druhého radu sedadiel priamo z batožinového priestoru, ktorý je inak objemný a s dvojitým dnom dokáže vytvoriť aj takmer rovnú ložnú plochu.
Ako sme v spomínali vyššie v recenzii, s testovanými pneumatikami jazdil Leon kombi mimoriadne komfortne. Aj na najrozbitejších cestách v Bratislave, kde neraz chodíme doslova vytriasť svoje chrbtice, Leon doslova žehlil nerovnosti a jediným problémom z hľadiska ergonómie používania tak ostalo pomerne tvrdé sedadlo s jednoduchým vedením.
|
Seat Leon ST |
Kombi s najväčšou pravdepodobnosťou bude pokračovať v úspechoch krátkej verzie novej generácie Leonu, kvôli ktorej Seat už musel zaviesť aj tretiu zmenu. Vďaka limitovanej edícii výbavy Cool je Leon ST momentálne lacnejší o viac ako 2 000 eur než jeho starší koncernoví súrodenci, Škoda Octavia kombi a VW Golf Variant. A od spomínaných je prinajmenšom krajším modelom.
Motor | |
Palivo | nafta |
Valce | 4 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 1 596 |
Prevodovka | manuálna päťstupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Výkon | |
Najvyšší výkon (kW/k ) | 77 / 105 pri 3 000 |
Krútiaci moment (Nm) | 250 pri 1 750 až 3 000 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 |
Akcelerácia z 0 na 100 km/h | 10,7 |
Spotreba | |
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km) | 5,2 / 3,5 / 4,1 |
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 263 / 1 816 / 1 459 |
Batožinový priestor (l): | 587 / 1 470 |
Objem palivovej nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 306 |
Ceny | |
Cena základného modelu s rovnakou motorizáciou v deň zverejnenia testu | 12 990,- € |