Po štyroch rokoch na trhu doprial Seat mestskému crossoveru Arona menšie osvieženie. Je to vítaný impulz na to, aby pokračoval vo svojej úspešnej kariére, pretože Španielka sa už na začiatku umiestnila na popredné miesta v segmente kompaktných SUV. Rovnako ako menšia (a hlavne nižšia) Ibiza, aj Arona pevne stojí na platforme MQB A0, avšak s dĺžkou 4,10 je takmer o osem centimetrov dlhšia a o desať centimetrov vyššia. Tieto malé čísla v skutočnosti priniesli dovnútra viac priestoru pre pasažierov, a pridali na svetlej výške, ktorá má 19 centimetrov.

Seat Arona.
Zdroj: Eva Karolčíková

Arona stavala na dobrom základe už pred faceliftom, vynovený model dostal vylepšenia hneď v niekoľkých kategóriách, počnúc samotným vzhľadom. Okrem výraznejšieho prívodu vzduchu so striebornou spodnou časťou, masky s novým reliéfom a prerobeného znaku sú najväčšou novinkou hmlovky umiestnené samostatne pod prednými svetlometmi. Krása je však v tomto prípade veľmi subjektívna záležitosť a čo sa jednému môže zdať pekné, môže druhému pripomínať akési „bradavice“.

Vonkajších zmien síce nie je veľa, ale sú dobre nasmerované. Nezostali iba privilégiom prednej časti, vzadu nájdeme nový väčší strešný spojler, ktorý opticky siaha až k bočným zadným oknám, a je zvýraznený striebornou lištou, ktorá opticky oddeľuje karosériu od strechy. Nechýba ani štýlovejší podpis Arona. S chrómovými strešnými nosičmi, zábavnou dvojfarebnou karosériou a lesklými 18-palcovými diskami ide o oku lahodiaci celok.

Bez nafty, ale s plynom

Minuloročnou modernizáciou sa v Arone zredukovala ponuka motorov, teraz máte na výber iba benzínové jednotky 1,0 a 1,5 TSI a ešte 1,0 TGI, ktorú poháňa zemný plyn. Seat v tejto sekcii neriskoval a po mikrohybridných motoroch nie je ani stopy, čo je aktuálne trend doby, no niekoho práve táto informácia môže potešiť. Platforma MQB A0, ktorú Arona využíva, totiž túto technológiu nepodporuje.

Testovaný trojvalec 1,0 TSI s turbodúchadlom s výkonom 81 kW (110 k) sprevádza 7 stupňová prevodovka DSG, do ktorej sa podľa môjho názoru oplatí investovať tých cca 2 000 eur, pretože ten komfort jazdy za to stojí. Nemá ani negatívny vplyv na výkon či spotrebu, práve naopak, pri bežnom zaťažení si auto vypýta v priemere 6,2 l/100 km. Pri takomto tempe bohato postačí aj tých 110 koní, auto reaguje plynulo, krútiaci moment čaká už pri 2 000 ot/min. Maximálka 190 km/hod a zrýchlenie na 100 km/hod z pokoja za 10,8 sekundy sú celkom solídne čísla, no viac ako motorom sa Arona bude vystatovať svojimi jazdnými vlastnosťami.

Seat Arona.
Zdroj: Eva Karolčíková

Automobilka bez ohľadu na výšku crossoveru upravil odpruženie a volant Arony tak, aby boli o niečo tuhšie – kvôli svižnejším prejazdom zákrutami, aký poskytuje bratský Volkswagen T-Cross či Škoda Kamiq. Ľahko sa s ňou manévruje a dopredu aj dozadu máte dobrú viditeľnosť, a ak nie, môžete sa spoľahnúť na ponúkanú výbavu, ako je zadná kamera alebo asistent núdzového brzdenia. Keď však toto malé SUV vytiahnete z mesta, dokáže, že je schopné robiť spoločnosť aj na dlhých a kľukatých cestách.

Výraznejšie sa Arona zmenila v interiéri, týka sa to predovšetkým kvalitnejších materiálov v kokpite a v oblasti stredového tunela. Celá horná časť palubovky bola prepracovaná, aby bola ergonomickejšia aj vďaka novej dotykovej obrazovke, ktorá už nie je integrovaná, ale je na ňu iba pripevnená. Na druhej strane testovaciemu autu zostal klasický prístrojový panel s dvoma analógovými ukazovateľmi a digitálnym displejom v strede pre zobrazovanie údajov z palubného počítača.

Seat Arona.
Zdroj: Eva Karolčíková

Predné sedadlá ponúkajú dobrý komfort a aj zadné sú celkom pohodlné, teda pokiaľ nemajú pasažieri obzvlášť dlhé nohy. Objem kufra pekných 400 litrov zostal rovnaký, čo je stále jedna z najväčších predností Arony. Ľahko sa doňho nakladá batožina a sklopením zadnej lavice sa zväčší na 1280 litrov. Vďaka tomu je Arona vhodnou alternatívou aj pre rodiny.

Jeden z detailov, ktorému som za ten týždeň neprišla na chuť, je obsluha multifunkčného volantu. Možnosti plus a mínus na ľavej strane zvyčajne znamenajú zmenu jedného kilometra krátkym stlačením, alebo päť či desať kilometrov dlhým podržaním. Pri Arone sa obe možnosti zvyšujú alebo znižujú iba o desať kilometrov za hodinu. Vodič, ktorý si neprečíta pokyny, to môže zistiť len náhodou, keďže dole musí stlačiť SET a hore RES.

Bezpečnostné zariadenia sú zastrešené pojmami ako safe & driving, front assist, lane assist... Zjednodušene ide o multifunkčnú kameru na čelnom skle, ktorá sleduje premávku pred Aronou, sleduje chodcov a cyklistov a vašu polohu v jazdnom pruhu. Systém tiež upozorňuje na únavu vodiča, „vidí“ dopravné značky a automaticky zapína stierače. 

Verdikt

Táto motorizácia a výbava sú zrejme najlepšie vyváženou voľbou a aj keď Arona 1,0 TSI Xperience nie je to o moc lacnejšia ako Volkswagen T-Cross, z hľadiska štýlu, výbavy a pocitu za volantom by som dala prednosť Arone. Seat síce zatiaľ neponúka elektrifikovanú verziu, čo by sa dnes nemalo zanedbávať, no Španieli sa pred konkurenciou červenať nemusia. Budúci zákazník môže počítať s dobrým pomerom cena/výbava/kvalita, ale predovšetkým s takým jazdným správaním, ktoré poskytuje dynamiku a komfort.  

motor a pohonný systém Seat Arona
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 999 cm3
Max. výkon 81 kW / 110 k
pri otáčkach 5 500/min
Max. krútiaci moment 200 Nm
pri otáčkach 2 000 - 3 000/min
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 7-stupňová automatická DSG
rozmery, hmotnosti a objemy Seat Arona
Dĺžka 4 153 mm
Šírka 1 780 mm
Výška 1 537 mm
Rázvor náprav 2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 233 kg
Objem batožinového priestoru 400 / 1 280 l
Objem palivovej nádrže 40 l
jazdné výkony Seat Arona
Max. rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
spotreba Seat Arona
Kombinovaná - normovaná 6,2 l/100 km
Mesto - počas testu 7,2 - 7,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu 6,5 - 7,1 l/100 km
Vidiek - počas testu 5,8 - 6,3 l/100 km
emisie Seat Arona
aktuálne cenníkové ceny s dph Seat Arona
Základná cena modelu od 17 840 €
Základná cena verzie od 18 350 €
Usporiadanie a počet valcov
Seat Arona R3
Zdvihový objem
Seat Arona 999 cm3
Max. výkon
Seat Arona 81 kW / 110 k
pri otáčkach
Seat Arona 5 500/min
Max. krútiaci moment
Seat Arona 200 Nm
pri otáčkach
Seat Arona 2 000 - 3 000/min
Palivo
Seat Arona benzín
Pohon
Seat Arona predná náprava
Prevodovka
Seat Arona 7-stupňová automatická DSG
Dĺžka
Seat Arona 4 153 mm
Šírka
Seat Arona 1 780 mm
Výška
Seat Arona 1 537 mm
Rázvor náprav
Seat Arona 2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť
Seat Arona 1 233 kg
Objem batožinového priestoru
Seat Arona 400 / 1 280 l
Objem palivovej nádrže
Seat Arona 40 l
Max. rýchlosť
Seat Arona 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Seat Arona 10,8 s
Kombinovaná - normovaná
Seat Arona 6,2 l/100 km
Mesto - počas testu
Seat Arona 7,2 - 7,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
Seat Arona 6,5 - 7,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
Seat Arona 5,8 - 6,3 l/100 km
Základná cena modelu
Seat Arona od 17 840 €
Základná cena verzie
Seat Arona od 18 350 €