Na športovo-úžitkovej vlne úspechu a vysokých predajov sa vezú viaceré automobilky a Seat nie je výnimkou. Už nejaký čas sa v jeho ponuke nachádza šikovné mestské auto Arona, ktoré som tentokrát testoval spolu s vrcholnou motorizáciou - štvorvalcovým 1.5 TSI s prívlastkom EVO.

Seat Arona 1.5 TSI FR.
Zdroj: Filip Kadlečík

Hneď na začiatok treba povedať, že toto je ešte verzia vozidla pred faceliftom, ktorý Španieli predstavili nedávno. Ide teda o akýsi rozlúčkový a plne vybavený variant s prívlastkami Redline a FR. Z optického hľadiska je škoda, že športový kabát prináša len takmer neviditeľné zmeny exteriéru. Odlišná je čelná maska, ktorá na rozdiel od iných variantov dostala výraznú šesťuholníkovú štruktúru. Ďalším špecifickým prvkom je dvojica “výfukových koncoviek” integrovaná do ozdobného zadného nárazníka. Ide o plastové imitácie, ktoré vo všeobecnosti subjektívne považujem za neduh dnešnej doby.

Príplatkové full-LED reflektory svietia na výbornú a rovnako dobre i vyzerajú. Štýlové sú aj koncové svetlá, ktoré sa spoliehajú na kombináciu diódovej a bežnej halogénovej techniky. Profil zdobí niekoľko výrazných prelisov či známy predeľ spodnej a hornej časti karosérie. Efektné sú aj disky kolies či dvojfarebná kombinácia laku karosérie. Po vizuálnej stránke auto rozhodne zaujme a nestratí sa.

Seat Arona 1.5 TSI FR.
Zdroj: Filip Kadlečík

Už v minulosti som v súvislosti s modelom Arona vyzdvihoval jeho priestrannosť. Toto pozitívum sa prenáša aj do variantu FR. Batožinový priestor s objemom 400 litrov či ponuka miesta pre nohy pasažierov v druhom rade sedadiel sú v tomto segmente ďaleko nad zabehnutým priemerom. Arona je v kabíne vzdušná, čo samo o sebe navodzuje príjemnú atmosféru. Pocity posádky môže zhoršovať hojné využitie tvrdých plastov. Nimi, ale napríklad aj plechovým zvukom pri zatváraní dverí, vozidlo budí dojem low-costu, ktorým však tak úplne nie je. Opticky totiž interiér modelu FR vyzerá vkusne a elegantne.

Jednoznačnú pochvalu si zaslúži prehľadný infotainment, príplatková cúvacia kamera s výborným rozlíšením či dobré odhlučnenie kabíny. Aj s jedna-päťkou tu cestujete v tichu i pri diaľničných rýchlostiach. Na základe mojich aktuálnych skúseností sa mi zdá, že Arona je ideálnym autom pre prepĺňaný agregát 1.5 TSI. Malé SUV s ním na stovku zrýchli v priebehu 8,2 sekundy a maximálne tempo dosiahne až keď sa ručička tachometra dotkne hodnoty 210 km/h.

Seat Arona 1.5 TSI FR.
Zdroj: Filip Kadlečík

Z pohľadu praktického denného užívania na tomto agregáte prakticky nevidím chybu. Arone dodáva citeľnú dynamiku, je však zároveň tichý a spotrebou majiteľa rozhodne nezruinuje. Benefity v porovnaní s trojvalcom tu sú zrejmé. Motor ťahá omnoho výraznejšie a útlemu SUV kategórie B dodáva adekvátnu dynamiku postačujúcu snáď na všetky výzvy našich ciest.

Nebolo to tak od samotného uvedenia modelu na trh, no dnes si Aronu môžete zadovážiť aj so samočinnou prevodovkou, čo je obrovský benefit. Sedemstupňové DSG sa v meste cíti ako ryba vo vode a vodičovi čo vodičke výrazne uľahčuje život. Okrem komfortu zaručuje dvojspojková samočinná prevodovka plnú využiteľnosť moderných asistentov, napríklad adaptívneho tempomatu. Okrem neho ma z plejády podporných systémov potešila najmä prítomnosť sledovania mŕtveho uhla.

Seat Arona 1.5 TSI FR.
Zdroj: Filip Kadlečík

Seat Arona je blízky príbuzný s menšou Ibizou. Zdieľa s ňou platformu MQB A0, no spriaznenosť je nepopierateľná aj v interiéri či exteriéri či z hľadiska jazdných vlastností. V tých oproti menšej sestre ani trochu nezaostáva. Na ceste je crossover taktiež suverénny, v zákrutách sedí veľmi pekne a vďaka agilite sa hodí aj na jazdenie po mestskej džungli alebo rýchlych vidieckych okreskách. Preto ma šoférovanie tohto auta vždy bavilo, ide z neho dobrý pocit ľahkonohého športovca.

Crossovery sú v kurze a Arona patrí medzi tie najlepšie, ktoré si dnes viete kúpiť. Pozor, nie je však lacná. Napríklad testované vozidlo cenovkou presiahlo 21 000 eur. Je pravda, že zaujme opticky, technologicky i z pohľadu motora, no za túto sumu môžete mať o niečo horšie vybavený rodinný Leon s karosériou typu kombi a batožinovým priestorom presahujúcim objem 600 litrov. Ak vám však ide o štýl a crossover je pre vás jediná cesta, kúpou Arony s motorom 1.5 TSI by ste nemali urobiť krok vedľa.

motor a pohonný systém Seat Arona
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 498 cm3
Max. výkon 110 kW / 149 k
pri otáčkach 5 000 - 6 000/min
Max. krútiaci moment 250 Nm
pri otáčkach 1 500 - 3 000/min
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka Samočinná sedemstupňová
rozmery, hmotnosti a objemy Seat Arona
Dĺžka 4 138 mm
Šírka 1 780 mm
Výška 1 552 mm
Rázvor náprav 2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 239 kg
Užitočná hmotnosť 521 kg
Celková hmotnosť 1 760 kg
Objem batožinového priestoru 400 l
Objem palivovej nádrže 40 l
jazdné výkony Seat Arona
Max. rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
spotreba Seat Arona
Kombinovaná - normovaná 6 - 6,7 l/100 km
emisie Seat Arona
Emisie CO2 137 - 152 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Seat Arona
Základná cena modelu od 16 530 €
Základná cena verzie od 21 400 €
Cena testovaného exemplára 21 800 €
Usporiadanie a počet valcov
Seat Arona R4
Zdvihový objem
Seat Arona 1 498 cm3
Max. výkon
Seat Arona 110 kW / 149 k
pri otáčkach
Seat Arona 5 000 - 6 000/min
Max. krútiaci moment
Seat Arona 250 Nm
pri otáčkach
Seat Arona 1 500 - 3 000/min
Palivo
Seat Arona benzín
Pohon
Seat Arona predná náprava
Prevodovka
Seat Arona Samočinná sedemstupňová
Dĺžka
Seat Arona 4 138 mm
Šírka
Seat Arona 1 780 mm
Výška
Seat Arona 1 552 mm
Rázvor náprav
Seat Arona 2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť
Seat Arona 1 239 kg
Užitočná hmotnosť
Seat Arona 521 kg
Celková hmotnosť
Seat Arona 1 760 kg
Objem batožinového priestoru
Seat Arona 400 l
Objem palivovej nádrže
Seat Arona 40 l
Max. rýchlosť
Seat Arona 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Seat Arona 8,2 s
Kombinovaná - normovaná
Seat Arona 6 - 6,7 l/100 km
Emisie CO2
Seat Arona 137 - 152 g/km
Základná cena modelu
Seat Arona od 16 530 €
Základná cena verzie
Seat Arona od 21 400 €
Cena testovaného exemplára
Seat Arona 21 800 €