Nemá to bočné okná, preto sme si dovolili v úvode napísať, že je to sezónne vozidlo. Bez vykurovania, bez vyhrievania. Leto a babie leto sú však jeho. Hoci som mal v rovnakom termíne na testovanie aj skutočné autá, na krátke jazdy som využíval prednostne Twizy.

Poskytuje toľko radosti a zábavy! Elektromotor s výkonom 17 koní mu dáva dynamiku prevyšujúcu bežné autá pri mestských rýchlostiach. Na 45 km/h sa dostane za 6,1 sekundy, 50 metrov s pevným štartom zvládne za 6,6 sekundy. Jeho „maximálka“ je 80 km/h, takže na obchvat či dokonca diaľnicu sa nehodí. Výrobca mu na jedno nabitie akumulátora s kapacitou 6,1 kWh udáva dojazd 100 km, reálny je tak 70 až 80 km. Nabíjanie je však pre malý akumulátor rýchle.

Renault Twizzy.
Zdroj: Milan Adámek

Nie je potrebná žiadna inštalácia wallboxu, pretože Twizy sa pripája do akejkoľvek domácej zásuvky a nabitie trvá len 3 hodiny a 30 minút. V prednej časti je pod dvierkami navinutý kábel (3 m) s klasickou vidlicou do 230-voltovej zásuvky – ako na vysávači. Ráno som zbehol do obchodu po pečivo, potom so synom do školy, lebo mal z toho veľkú zábavu, neskôr do redakcie a zase po syna, vybavili sme krúžky a ešte výlet k Dunaju. Ľudia nám kývali, zastavovali sa pri aute, a to v oveľa vyššom počte, než keď pred domom parkovalo Porsche alebo iná chuťovka.

Trinásťpalcové kolesá nás síce na nerovných cestách trochu vyhrkali, ale brali sme to ako súčasť predstavenia. Predstavením je aj nastupovanie cez dvere dvíhajúce sa dohora (polovičné dvere bez okna). Kamienky odletujú do plastových blatníkov a občas vyletia aj vyššie. Ráno bol trochu problém odrosiť čelné okno, ofukovanie tu nie je a elektrický odporový drôtik potrebuje viac času. Pod zadným sedadlom je 31-litrový „kufor“, ale tašku s nákupom som si mohol dať aj vedľa k dverám.

Renault Twizzy.
Zdroj: Milan Adámek

V palubovke sú dva malé odkladacie priečinky (3,5- a 5-litrový), ten väčší je uzamykateľný. Oproti motorke máte výhodu strechy, nemusíte nosiť prilbu a štyri kolesá sú stabilnejšie než dve. V zápche však neprekľučkujete pomedzi autá. Twizy je pri pomalej jazde tiché, ale pri rýchlejšej, a to je v jeho prípade aj 40 km/h, preniká dovnútra aerodynamický hluk, ktorý bráni používaniu systému blue­tooth na telefonovanie.

Zadný pasažier je viac vystavený prúdeniu vzduchu, syn nosil čiapku. Twizy je vybavené airbagom vodiča a predpínačmi bezpečnostných pásov pre vodiča i spolujazdca. S parkovaním nie je žiadny priestorový problém. Cúvate len na zrkadlá, lebo vzadu nemáte okno, ale pri tej mikroskopickej šírke to ani netreba. Stačí vystrčiť hlavu z okna. Chodcov treba na svoju prítomnosť upozorniť zvukovým signálom Z.E. Voice, lebo si váš určite nevšimnú.

Renault Twizzy.
Zdroj: Milan Adámek

Prístrojový panel je jednoduchý, ale palubný počítač poskytuje všetko dôležité ako denné počítadlo vzdialenosti, dojazd, okamžitú spotrebu v kWh. Twizy poskytuje jednoduchú prepravu za málo peňazí pre tých, ktorí ho majú kde nabíjať a môžu si ho dovoliť na zimu odstaviť.

Verdikt

V kategórii ťažkých elektrických štvorkoliek sme ešte nič iné na test nemali a na trhu ani nič iné nie je. Ako alternatíva skútra je to dobré. Nabíjanie je rýchle, jazda zábavná, dizajn úsmevný a dojazd dostatočný.