Pri prvom teste novej Fabie sa mi potvrdili moje dojmy z medzinárodnej prezentácie. Český bestseller nikdy nebol tak dobrý, ako teraz. Jeho štvrtá generácia do vienka dostala vyvážený dizajn, ktorý si výborne rozumie s proporciami danými platformou MQB A0. Oranžový lak Phoenix je skvelou voľbou, auto na cestách žiari a rozhodne mu nemožno vyčítať to, čo v minulosti kritici Fabii často prisudzovali - že je sivá myška našich ciest. Nie, kombinácii pestrej metalízy s čiernou strechou a tmavými aerodynamickými ráfikmi Fabia žiari. Určite neoľutujete, keď vaša Fabia bude vyzerať presne tak, ako táto.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG7 Style.
Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaní s konkurentmi Fabia zaostáva v oblasti osvetľovacej techniky, niekoľko hatchbackov segmentu B totiž už ponúka matrix-LED svetlomety. Tu sú síce reflektory full-LED, ale nemajú možnosť aktívneho tieňovania okolitých objektov. Musím však povedať, že napriek tomu svietia veľmi dobre a páči sa mi na ich rýchly reakčný čas. Automatické ovládanie diaľkových svetiel neváha a zvyšuje dosvit okamžite, keď to umožňuje situácia. Omyly pritom nerobí často, oslepovanie okolitých účastníkov premávky by tu hroziť nemalo.

Škoda nezaprela príslušnosť ku koncernu Volkswagen v detaile, ktorý si všimnete, keď budete využívať bezkľúčové odomykanie vozidla. Kľúč môžete mať vo vrecku či kabelke, no raz za čas ho budete musieť vyťahovať - prijímač vozidla totiž zjavne z času na čas nereaguje na vysielač kľúča (alebo opačne) a auto treba odomknúť stlačením príslušného tlačidla. Detail? Áno, no mimo koncernových vozidiel tento neduh nepozorujem, preto verím, že je riešiteľný a bude odstránený.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG7 Style.
Zdroj: Filip Kadlečík

Po zasadnutí do kresla vodiča, ktoré mimochodom pochádza z modelu Scala, vás privíta veľmi vkusný a kvalitne vyhotovený kokpit. Poloha za volantom je príjemná, oceňujem aj relatívne dlhý sedák. Mnohí konkurenti v tomto segmente sa s ním porovnávať nemôžu, čo znižuje komfort vodiča. Volant prebratý z Octavie do ruky padne výborne a spokojný som aj s rozmiestnením jeho tlačidiel. Musím však povedať, že nie som nadšený z logiky ovládania virtuálnej prístrojovky, pre ktorú sa Škoda rozhodla. 

Ako automobilový novinár viem do minúty pracovať prakticky s každým systémom každého vozidla, do ktorého si sadnem. Zväčša majú podobnú a intuitívnu logiku. Tu však niečo nie je správne a schéma nastavovania jednotlivých zobrazení virtuálnej prístrojovky je pomerne neprehľadná. Viem, že keď si na ňu musím dlhšie zvykať ja, pre mnohých laikov bude obzvlášť ťažkým orieškom. Bolo by dobré, ak by Škoda na užívateľskom rozhraní tohto systému do budúcnosti popracovala.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG7 Style.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by som mal Fabii po našom týždňovom spolužití ešte niečo vyčítať, bola by to absencia dotykovej plochy pod centrálnou obrazovkou, pomocou ktorej si v Octavii nastavujete hlasitosť. Zvykol som si na ňu a podvedome som ju tu hľadal. Tu však hlasitosť na centrálnej konzole nastavujete ťukaním na dotykové plôšky, čo nie je najšťastnejšie. Posledná výčitka mieri na sklon sedákov zadných sedadiel, ktorý síce pomáha zväčšiť (beztak nadpriemerný) priestor vzadu, no sťažuje nastupovanie a vystupovanie do vozidla a zároveň limituje počet pozícií vhodných na sedenie.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG7 Style.
Zdroj: Filip Kadlečík

Spomínané negatíva Fabie prevýšia viaceré pozitíva vozidla. Od jej kúpy by ma nedostatky neodradili, no netreba ich opomenúť. Inak túto kabínu možno bez pochýb zaradiť na špičku segmentu B. Je kvalitná, dostatočne odhlučnená, ergonomicky (až na drobnosti) výborne navrhnutá a ponúka aj dostatok odkladacích priestorov a niekoľko praktických riešení, ktoré konkurenti nemajú.