Peugeot 508 GT

Testy Test Peugeot 508 GT: Keď lev vycerí tesáky

Foto: Marek Pokrývka

23.2. 15:57 Druhú generáciu päťsto-osmičky sme si skúsili v špičkovej verzii, ktorá má prepĺňaný benzín s výkonom 225 koní a osemstupňový automat.

Francúzsky dizajn je pojmom aj vo svete automobilov. Tamojšie ceruzky už načrtli nejeden krásny model, ale na svedomí majú taktiež viaceré nepodarky. Peugeot 508 možno určite zaradiť do prvej kategórie. Ak sa teda bavíme o jeho druhej generácii, ktorá originál jasne zatienila.

Peugeot prináša na cesty svoju novú vlajkovú loď
Peugeot prináša na cesty svoju novú vlajkovú loď
Zdroj: Marek Pokrývka

Debut novej päťsto-osmičky patril hlavným udalostiam vlaňajšej Ženevy. Doterajší sedan nahradila automobilka liftbackom, ktorému nadelila poriadne extravagantné línie. Nejde pritom len o efektné zamračené svetlomety zasahujúce do nárazníka. Pozornosť vzbudzuje aj dynamickým profilom s nízkou klesajúcou strechou či tvar koncových svetiel, ktoré majú známy motív.

Odvodené kombi atraktivitou nijako nezaostáva. Presvedčili sme sa o tom aj naživo, s modelom SW sme mali možnosť absolvovať pilotné kilometre. Alternatívny karosársky variant sa nám dostal do rúk na domácej pôde. A rovno vo verzii GT, ktorá tvorí špičku ponuky.

Dizajn dostal prednosť pred priestorom

Testovaný variant možno bez problémov označiť za magnet na oči. S červenou perleťou Ultimate a osemnásťpalcovými kolesami liftback na ceste jednoznačne vyniká, v čom hrá dôležitú rolu dizajn svetiel. Väčšinu súčasných modelov nesúcich logo leva spája zozadu diódová grafika symbolizujúca pazúry tejto šelmy. Pri vlajkovej lodi výrobca preniesol zvieraciu tému aj dopredu.

Vzhľad patrí pri tomto aute k najsilnejším stránkam
Vzhľad patrí pri tomto aute k najsilnejším stránkam
Zdroj: Marek Pokrývka

Esenciálnou súčasťou identity tohto vozidla sú zvislé diódové pásy, ktoré vychádzajú z namosúrených reflektorov a zasahujú veľmi nízko. Vyzerajú ako vycerené tesáky šelmy. Ani zadné svetlá nemožno označiť za konvenčné: prepája ich čierny lakovaný pás, s ktorým vo vypnutom stave takmer splýva ich tmavé vnútro. Pri naštartovaní zahrajú LED segmentmi peknú šou. Karoséria má inak jednoduché tvary, ktoré však spolu perfektne fungujú. Bezrámové dvere celkový dojem len podčiarkujú. Aj vďaka ním má Francúz podobný „wow efekt“, aký svojho času vyvolávalo ikonické kupé 406 či nezameniteľná limuzína 607.

Na dynamickom vzhľade majú nemalý podiel proporcie. Napriek rastovým trendom sa Peugeot 508 druhej generácie zmenšil takmer vo všetkých smeroch, kratší je dokonca aj rázvor. Plusový posun zaznamenala akurát šírka 1 859 mm. Výška dosahuje hodnotu 1 430 milimetrov zodpovedajúcu skôr kupé než liftbacku, dozadu navyše strecha pozvoľna klesá.

Nevýhodou dynamických tvarov je menej miesta vzadu
Nevýhodou dynamických tvarov je menej miesta vzadu
Zdroj: Marek Pokrývka

Tvar karosérie pôsobí navonok výborne, no prináša so sebou aj ťažkosti. Týka sa to najmä nastupovania dozadu. Malý otvor dverí predstavuje riziko pre hlavu, na ktorú nie je bohvieako miesta ani na sedadlách. Už pri výške jemne presahujúcej 180 cm je stropné čalúnenie prítulné. Jeho čierna farba doplnená padajúcou líniou okien spôsobuje, že je vzadu tmavý priestor.

Vinou klesajúcej strechy nie je Peugeot 508 veľmi vhodný na rolu dostupnej firemnej limuzíny so šoférom, v rámci strednej triedy sa nájdu aj výrazne priestrannejšie modely. Na predných sedadlách je situácia odlišná. Privítali by sme síce trochu dlhšie operadlá, ale samotné kreslá s nastaviteľnou dĺžkou sedacej časti i akurátnou bočnou výplňou nás potešili. Palec hore dávame aj športovému posedu nie celkom očakávanému pri takomto aute.

Dvojdielne plató sa z väčšej časti otvára s vekom kufra
Dvojdielne plató sa z väčšej časti otvára s vekom kufra
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska priestrannosti netrhá Francúz rekordy ani svojím batožinovým priestorom. Jeho základný objem 487 litrov je na danú triedu podpriemerný, hodnota 1 537 l dostupná po sklopení zadných sedadiel už znie trochu lepšie. Predchodcu prekonáva novinka aj ľahkosťou prístupu dovnútra danú mohutnými piatymi dverami. Rovina však nevzniká, nakoľko operadlá zvierajú s podlahou kufra uhol. Pod dvojitým dnom bola v našom prípade núdzové rezerva.

Niektorými detailmi zaváňa prémiou

Za volantom nájde vodič konfekčnej výšky dostatok priestoru, aj keď pocitovo ho kabína tesne obopne. Môže za to zaujímavé stvárnenie palubnej dosky s usporiadaním i-Cockpit nadväzujúcej na vysoko postavený centrálny tunel. Vyzerá to dobre, no riešenie má aj svoje chyby.

Interiér štýlom nezaostáva za dizajnom karosérie
Interiér štýlom nezaostáva za dizajnom karosérie
Zdroj: Marek Pokrývka

V prvom rade nemožno napriek širokým možnostiam nastavenia malého volantu vylúčiť situáciu, v ktorej jeho veniec čiastočne zasahuje do spodnej časti digitálneho prístrojového panela. Oproti ideálu sme si ho preto posunuli o kúsok nižšie. Tvar palubovky okrem toho trochu limituje miesto na kolená spolujazdca. A taktiež prináša centrálny displej, ktorý je pomerne nízko.

Móda obrazoviek trčiacich vysoko nad palubovku sa síce mnohým nepáči, no z ergonomického hľadiska ide o najlepšie riešenie. Minimalizuje čas potrebný na presun vodičových očí z vozovky na displej. Peugeot 508 ho má trochu utopený, čo sme si pri pohľade naň počas jazdy opakovane uvedomovali. Desaťpalcový panel natočený na vodiča obsahuje najnovšiu verziu infotainmentu. Podobne ako v súčasných modeloch značky pod neho spadá aj ovládanie teploty, na nastavenie sa však konečne netreba preklikávať celým systémom. Klimatizácii sú vyhradené bočné časti.

Na dnešné pomery je centrálny displej uložený nízko
Na dnešné pomery je centrálny displej uložený nízko
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska vybavenia drží atraktívny lev krok s konkurenciou. Nepáčilo sa nám prehnane citlivé sledovanie jazdných pruhov, ktoré nás aj pri bežnej diaľničnej jazde často upozorňovalo oranžovou ikonou. A taktiež by sme ocenili prítomnosť panoramatického kamerového systému. Francúzi síce simulujú pohľad zhora, no dáta reálne zbierajú len dve elektronické oči namiesto štyroch. Tá zadná aspoň čiastočne kompenzuje horší výhľad spôsobený dynamickým tvarom karosérie.

V našom prípade bolo na palube aj nočné videnie, prvok známy najmä z prémiovej kategórie. Svojou funkčnosťou nás potešil. Systém je totiž neustále v strehu a v prípade zaregistrovania chodca či zveri aktivuje svoj obraz na prístrojovom paneli. Na prípadné nebezpečenstvo upozorní aj akusticky. Ide o výborné riešenie, za ktoré si automobilka zaslúži pochvalu.

Vo vybavení nechýbal náladový systém i-Cockpit Amplify
Vo vybavení nechýbal náladový systém i-Cockpit Amplify
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem niektorých prvkov vybavenia nám prémiu pripomínali aj nelakované drevené obklady, kvalitne pôsobilo tiež čalúnenie kombinujúce kožu a Alcantaru. Vo všeobecnosti v nás zanechalo vyhotovenie veľmi dobrý dojem. A to aj napriek tomu, že spodnú časť interiéru tvoria tvrdšie plasty. Týka sa to najmä odkladacích priestorov. Tých je napriek jasnému dôrazu kladenému na dizajn interiéru dostatok, slušný objem má schránka pred spolujazdcom i pod lakťovou opierkou. Nechýba ani miesto na odloženie telefónu s možnosťou bezdrôtového nabíjania. Je skryté v rámci dvojposchodového centrálneho tunela, čo nie je úplne praktické.

Pružný turbobenzín so slušnou spotrebou

Peugeot 508 disponuje viacerými motormi známymi z ďalších produktov koncernu PSA. Trochu netradične je základom 1,5-litrový turbodiesel s manuálnou prevodovkou, okrem neho obsahuje paleta aj vznetový dvojliter a zážihový agregát s objemom 1,6 litra dostupný v dvoch naladeniach. V prípade týchto verzií je štandardom osemstupňový automat.

Silnejšie naladenia štvorvalca dosahuje výkon 225 koní
Silnejšie naladenia štvorvalca dosahuje výkon 225 koní
Zdroj: Marek Pokrývka

Prepĺňaný benzínový štvorvalec PureTech dosahuje maximálny výkon 165 kW (225 k) a krútiaci moment 300 Nm, ide o variant vyhradený modelu GT. Ten nemá vyslovene športové ambície. Pohonná jednotka príjemne ťahá už z nízkych otáčok, ale ani pri plyne na podlahe vás jeho sila neposadí na zadok. Podľa papiera zrýchli najsilnejšia päťsto-osmička na stovku za 7,3 sekundy.

Turbomotor ide pekne do otáčok a citeľne zaberá aj nad piatimi tisícmi, ale vo všetkých situáciách zostáva kultivovaný. Celkovému charakteru zodpovedá akustická stránka. V bežnom režime zostáva motor tichý a žiadna dráma sa nekoná ani pri akcelerácii. Namiesto dvoch okrúhlych koncoviek výfuku sa ozýva skôr sanie mierne drsnou melódiou.

V automatickom režime funguje prevodovka dobre
V automatickom režime funguje prevodovka dobre
Zdroj: Marek Pokrývka

Brzdou vo vyslovene športových ambíciách je správanie prevodovky. Na manuálne pokyny pádlami za volantom reaguje často pomalšie, než by sa nám páčilo. Osemstupňový automat Aisin vie okrem toho občas aj zazmätkovať. No v štandardnom režime pracuje dobre a spotrebu paliva drží v akceptovateľných mantineloch. V meste sme dosiahli priemer 8,7 l/100 km. Mohlo by to byť aj menej, ale na 225 koní to nie je zlé. Pochváliť musíme diaľničný apetít. Na autostráde vykázalo vozidlo pekný 6,8-litrový priemer, kým na okresných cestách mu stačilo rovných šesť litrov.

Dobre nastavený adaptívny podvozok

Francúzske autá sú tradične známe svojím mäkkým pružením, Peugeot 508 druhej generácie však štandardné šablóny nespĺňa. Liftback stojaci na platforme EMP2 má podvozok s dobrým kompromisným naladením. Nečakajte žiaden rozhojdaný čln, model GT pôsobí príjemne tuho. Bez ohľadu na zvolený režim. Adaptívne tlmiče sú súčasťou štandardu a fungujú dobre.

Súčasťou štandardného vybavenia sú 18-palcové kolesá
Súčasťou štandardného vybavenia sú 18-palcové kolesá
Zdroj: Marek Pokrývka

Rozdiely medzi jednotlivými módmi sú síce citeľné, ale menej výrazné než v prípade iných modelov. To ale nevidíme ako problém. Dôležité je, že aj v komfortnom režime je vedenie stopy veľmi slušné a pri zvolení športového zostáva filtrovanie nerovností na ceste stále dostatočné. Lev vybavený 18-palcovými diskami kolies dáva vedieť až o zásadnejších defektoch asfaltu. Menšie kvalitne tlmí, po akustickej i mechanickej stránke.

Napriek pohodlnému charakteru nie sú ani jazdné vlastnosti na zahodenie, práve naopak. Peugeot 508 GT pôsobí aj vďaka strmému riadeniu veľmi agilne. Napriek trochu väčším náklonom karosérie veľmi dobre drží stopu a tiahle oblúky vie hltať vysokým tempom. S rýchlosťou to však netreba prestreliť. Na limite sa vinou mäkšieho uloženia náprav neutrálny prejav veľmi rýchlo mení na nedotáčavý a pripomenúť sa vie drsne zasahujúca stabilizácia. Kráľom serpentín tento model nie je. No bez problémov zvláda rýchlu jazdu, na ktorú sú pripravené aj solídne brzdy.

Špičková verzia prekračuje 40-tisíc eur

Okrem benzínovej verzie sa model GT montuje aj s naftovým dvojlitrom naladeným na maximálny výkon 132 kW (180 k). Ide o najdrahšieho člena ponuky, za ktorého si zastúpenie francúzskej automobilky aktuálne pýta najmenej 41 590 eur. Zážihový variant stojí menej. Aj on však cenou prekračuje štyridsiatku a je poriadne vzdialený od základu stojaceho necelých 27-tisíc.

Testovaný exemplár modelu GT stála presne 45 560 eur
Testovaný exemplár modelu GT stála presne 45 560 eur
Zdroj: Marek Pokrývka

Vybavenie vrcholného vyhotovenia je pomerne bohaté, okrem osemnásťpalcových kolies prináša adaptívny podvozok, zadnú kameru, ozvučenie Focal a špecifické vyhotovenie. Už nižšie úrovne pritom zahŕňajú anatomické predné sedadlá s certifikátom AGR, bezkľúčový systém, desaťpalcový infotainment s navigáciou či kompletne diódové vonkajšie svetlá.

Za čo sa dá priplatiť? V našom prípade bolo extra nočné videnie za 1 300 eur i obdobne stojace strešné okno, medzi zvolené opcie možno zaradiť tiež pokročilý balík bezpečnostných a asistenčných systémov, bezdotykové otváranie piatych dverí, prednú kameru, aktívneho parkovacieho asistenta, bezdrôtové nabíjanie telefónu či perleťový lak. Celkovú cenu to vyhnalo cez 45-tisíc eur. Málo to nie je, ale vzhľadom na silný motor a množstvo vybavenia ide o konkurencieschopnú čiastku.

Vlajková loď útočí aj na emócie

Peugeot v ostatných rokoch zabodoval medzi zákazníkmi viacerými modelmi, úspešný je najmä typ 3008. No päťsto-osmička prináša čerstvú krv. Takto to vyzerá, keď lev vycerí tesáky. Liftback neboduje len emotívnym dizajnom. Má kvalitne pôsobiaci interiér a nálož moderného vybavenia, medzi slabšie stránky patrí priestorová ponuka vzadu a objem batožinového priestoru. Okrem toho možno vozidlu vytknúť aj niekoľko ďalších detailov.

Peugeot 508 nie je bez chýb, ale dajú sa mu odpustiť
Peugeot 508 nie je bez chýb, ale dajú sa mu odpustiť
Zdroj: Marek Pokrývka

Viaceré drobné nedostatky vieme novinke odpustiť a nevadí nám ani charakter špičkovej verzie GT. Nie je to športovec. Skôr ide o rýchleho hltača kilometrov, ktorého pružne pracujúci turbomotor je kultivovaný a dostatočne výkonný. Francúz nás potešil adaptívnym podvozkom s dobrým kompromisom medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami. Aj vďaka tomu ide o veľmi zaujímavý prírastok do segmentu neprémiovej strednej triedy, ktorého trhový podiel dlhodobo klesá pod útokom všemožných SUV. Peugeot si za svoju novú vlajkovú loď zaslúži pochvalu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
165 kW/225 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 900/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 750 mm
Šírka
1 859 mm
Výška
1 403 mm
Rázvor náprav
2 793 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 489 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 564 kg
Užitočná hmotnosť
512 kg
Celková hmotnosť
2 001 kg
Objem batožinového priestoru
487/1 537 l
Objem palivovej nádrže
62 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
131 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 26 990 €
Základná cena verzie
od 40 290 €
Cena testovaného exemplára
45 560 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia