Kompaktný segment je plný modelov všetkých typov a tak sa francúzska značka rozhodla, že pri vytvorení Peugeotu 308 nám predstaví niečo naozaj iné, čo nebude zapadať medzi ostatných konkurentov. Môže byť práve rozmanitosť synonymom úspechu? Snažila som sa zistiť odpoveď.
Peugeot zdokonaľuje svoj zovňajšok už niekoľko rokov a jeho umelecká výstava vyvrcholila modelom 308. S ostrými líniami, výrazným svetelným podpisom prednej časti a nízkym postojom sa nedá prehliadnuť. Nebudem klamať sama seba ak napíšem, že táto 308-čka je momentálne najkrajším Peugeotom zo všetkých a má veľmi blízko k tomu, aby bola najkrajším kompaktom súčasnosti.
Stačí sa postaviť pred auto a pozrieť si dizajn exteriéru a zistíte, ako veľmi sa odlišuje od svojho predchodcu a od všetkého, čo sa dnes v tejto kategórii predáva. Počnúc treťou generáciou modulárnej platformy EMP2 vytvoril Peugeot 4,37-metrový kompakt, ktorým dizajnovo zariskoval, ale vyšlo mu to. Ide tiež o prvé auto značky, ktoré debutovalo s novým logom, čiernym štítom s levom vo vnútri, ktorý sa nachádza aj na predných blatníkoch. Že by sa chceli porovnávať s Ferrari?
Ak by ste si objednali akúkoľvek verziu, hoc aj tú najzákladnejšiu, dopredu vám nasadia Full LED svetlomety. To ale nie je prípad testovanej GT verzie, ktorá sa môže pýšiť Matrix technológiou, ktorá v noci úspešne tieňuje oproti idúce vozidlá, dokonca ma presvedčila, že spoľahlivo vykryje aj objekty vo väčšej vzdialenosti, čo sa nedá povedať pri každom testovanom aute. Túto optiku sprevádzajú zvislé tesáky, v ktorých sú umiestnené denné svetlá a dodávajú prednej časti DNA Peugeotu, ktorá mala premiéru pri modeloch 208 a 2008. Nápadné sú najmä v noci.
Sútok línií predných svetiel v podstate označuje začiatok pásovej línie auta, ktorá vedie pozdĺž jeho boku vo veľmi vysokej polohe, až kým sa nepripojí k zadným svetlám. Zadná časť sa opäť nesie v znamení minimalistického dizajnu, ktorú spája čierny (nesvietiaci) pruh. Azda najcharakteristickejším aspektom svetiel sú veľmi šikmé profily LED svetiel, simulujúce tri pazúry. Ďalšiu agresivitu autu pridáva zadné krídlo s výrazným záhybom, ktorý svojou veľkorysosťou trochu pripomína kyprý zadok súčasnej Audi A3.
Technológiami a kvalitou sa naťahuje k prémiovej triede
O výrazný upgrade sa Francúzi postarali aj vo vnútri. Prvý pocit po nastúpení je taký, ako keby vás kabína objímala, hlavne kvôli vysokému obrysovému pásu a tvaru palubnej dosky. Práca s digitálnymi meracími prístrojmi v minulosti mnohých vodičov vytáčala do nepríčetna, pretože nech ste zvolili akúkoľvek polohu za volantom, nevideli ste na ne. Výrobca sa na tom snažil popracovať a teraz mi auto sedí o niečo lepšie.
Svoju zásluhu na tom má určite aj menší volant, ktorému sa síce musíte prispôsobiť, ale keď sa s ním vyrovnáte, je pohodlný. Je tu ale jedno ale, a to je moja jazdná pozícia a výška. Nespĺňam požiadavky na výšku priemerného Slováka, ktorý má cca 180 centimetrov, a tým pádom môže byť môj pohľad skreslený. Ak si za i-Cockpit sadne muž alebo žena s výškou nad 180 centimetrov, bude ťažšie nájsť si pozíciu, kedy volant nebude zakrývať obrazovku. Toto by mohla byť ideálna výzva pre Peugeot, aby popracoval na kabíne pre vyšších ľudí.
Prvé, čo uchváti zmysly v sedadle vodiča, je zlepšenie kvality použitých materiálov. Aj keď som nesedela v prémiovom kompakte, nepochybne k nemu nemá 308-čka príliš ďaleko a tak sa konečne môže porovnávať s autami ako Volkswagen Golf, Seat Leon alebo Ford Focus. Predchádzajúci model nebol síce zlý, ale z tohto hľadiska bo akýsi nemastný-neslaný. Ďalším pozitívom bolo nájdenie ďalšej generácie informačno-zábavného systému. Novinka poskytuje veľmi uspokojivý zážitok z hľadiska výkonu, kvality grafiky a prispôsobenia, a predovšetkým seká menej ako v predchodcoch.
Kým prístrojový panel QUARTZ sa spolieha na 10-palcovú obrazovku, ktorá dokáže premietať 3D obraz, multimediálny systém dostal 10-palcový multifunkčný dotykový displej, ktorý je navyše doplnený sekundárnou dotykovou obrazovkou EDGE s virtuálnymi i-Togges tlačidlami. Z vizuálneho hľadiska je zážitok veľmi dobrý, ale jeho ergonómia nepatrí medzi najlepšie ani najbezpečnejšie.
Absencia fyzických prvkov pre základné funkcie, ako je regulácia teploty, je nepraktická. Síce si viete dotykové spínače naprogramovať a prispôsobiť podľa svojho vkusu, no vodičovi potrvá veľmi dlho, kým si na všetko zvykne. A pritom sa pod týmto displejom nachádza rad tlačidiel, kde mohli nahradiť tlačidlo nastavení vozidla za ikonu teploty. Keď už nič viac, tentokrát je displej skutočne rýchly a celý proces zmeny teploty je jednoduchší.
Predtým, ako si povieme o posede vzadu, si pripomenieme rozmery auta. Nový Peugeot ponúka karosériu s dĺžkou 4 367 mm, šírkou 1 852 mm a výškou 1 441 mm, to všetko na platforme s rázvorom 2 675 mm. Keď sa usadíte na zadnú lavicu, máte dosť miesta na kolená aj hlavu, a ani stredový tunel nekazí priestrannosť. Rovnako ako pri 508-čke to ale vyzerá tak, že sa kládol predovšetkým dôraz na vonkajšiu estetiku a nikto sa nesnažil o lámanie priestorových rekordov. Výhľad sťažujú malé zadné okná, obmedzeným možnostiam sledovania okolia budú čeliť najmä tí najmenší.
Tieto čísla umožňujú vnútri hostiť až 5 pasažierov, pričom si auto zachováva kufor s objemovou kapacitou 412 litrov, ktorá sa dokáže sklopením zadných sedadiel zväčšiť na 1 323 litrov. Síce je to stále viac, ako ponúka nový Golf, no oveľa menej ako majú mnohí iní konkurenti. Ak by ste si navyše zvolili verziu s hybridným pohonom, zmenší sa na 361 litrov.
Modelový rad 308 je veľmi pestrý a verím, že si v ňom nájde záľubu široké spektrum zákazníkov. Na základe spomínanej modulárnej platformy je v testovanom vozidle k dispozícii benzínový motor s objemom 1,2-litra s výkonom 96 kW (130 k). Táto silnejšia verzia je spriahnutá s osemstupňovou automatickou prevodovkou EAT8. Úroveň výkonu zodpovedá tomu, čo ste si práve prečítali.
308-čka klame dynamicky pôsobiacim telom, hnacie ústrojenstvo v športovom režime ale nepôsobí tak vzrušujúco. To je celkom škoda, pretože vďaka skutočne pevnej prednej náprave a nelenivej zadnej časti suverénne odoláva nedotáčavosti. Pôžitku v týchto podmienkach skutočne škodí len bezcharakternosť benzínového motora, ktorý, ako už sme zvyknutí z iných modelov značky, reaguje pomalšie, ako by ste chceli. Najlepšiu odozvu má pri nízkych otáčkach a hoci nie je najrýchlejší, väčšine vodičov bude zrejme stačiť.
Po podvozkovej stránke však Francúzi opäť excelujú, auto dobre pohlcuje nerovnosti a filtruje ich bez toho, aby ste si to všimli. Volant prenáša informácie, ktoré má, a tak vždy viete o dianí pod vozidlom. To všetko spolu s lepším odhlučnením interiéru ako mal odchádzajúci model, robí z 308 lepšieho spoločníka na cesty ako kedykoľvek predtým.
Verdikt
V prípade, že by ste sa rozhodli pre auto s touto výbavou, si od vás predajca vypýta 28 990 eur. Nie, nie je to vôbec málo, ale treba uznať, že Peugeot za posledných 10 rokov prešiel revolúciou a rapídne zvýšil svoju hodnotu. Ale urobil to tak dobre, že teraz ide o úplne inú značku ako pred desaťročím. Či chcete alebo nie, za status sa dnes pripláca a ak odložím bokom túto premennú, pretože takmer všetky modely na trhu zdražujú, objaví sa nevyvrátiteľná pravda. Táto 308-čka má všetko, čo k úspechu potrebujete.
A aj keď to tak znie, vôbec to nie je klišé. Ak si urobíme dôkladnú analýzu a pôjdeme hodnotiť bod za bodom, výsledok je jasný. Dizajnovo sa mu žiadny iný kompakt nepribližuje, kvalitou konštrukcie a použitými technológiami na palube sa šplhá k prémiovej triede, dokonca aj priestorom a obývateľnosťou. Aj napriek slabším výkonom sa ukázal z hľadiska dynamiky vo výbornom svetle. Jediné, čo by vás mohlo skutočne odlákať, je celková suma, ale inak vám dodá 308-čka veľa radosti.
motor a pohonný systém | Peugeot 308 GT |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Max. výkon | 96 kW / 130 k |
pri otáčkach | 5 500/min |
Max. krútiaci moment | 230 Nm |
pri otáčkach | 1 750/min |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová EAT8 |
rozmery, hmotnosti a objemy | Peugeot 308 GT |
---|---|
Dĺžka | 4 367 mm |
Šírka | 1 852 mm |
Výška | 1 441 mm |
Rázvor náprav | 2 675 mm |
Celková hmotnosť | 1 850 kg |
Objem batožinového priestoru | 412 / 1 323 l |
Objem palivovej nádrže | 52 l |
jazdné výkony | Peugeot 308 GT |
---|---|
Max. rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,7 s |
spotreba | Peugeot 308 GT |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 6,5 - 6,7 l/100 km |
Mesto - počas testu | 6,5 - 7,5 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | 6,1 - 6,8 l/100 km |
Vidiek - počas testu | 4,5 - 5,6 l/100 km |
emisie | Peugeot 308 GT |
---|---|
Emisie CO2 | 127 - 133 g/km |
Emisná norma | EURO 6d-ISC-FCM |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Peugeot 308 GT |
---|---|
Základná cena modelu | od 19 490 € |
Základná cena verzie | od 22 390 € |
Cena testovaného exemplára | 28 990 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Peugeot 308 GT | R3 |
Zdvihový objem | |
Peugeot 308 GT | 1 199 cm3 |
Max. výkon | |
Peugeot 308 GT | 96 kW / 130 k |
pri otáčkach | |
Peugeot 308 GT | 5 500/min |
Max. krútiaci moment | |
Peugeot 308 GT | 230 Nm |
pri otáčkach | |
Peugeot 308 GT | 1 750/min |
Palivo | |
Peugeot 308 GT | benzín |
Pohon | |
Peugeot 308 GT | predná náprava |
Prevodovka | |
Peugeot 308 GT | Automatická 8-stupňová EAT8 |
Dĺžka | |
---|---|
Peugeot 308 GT | 4 367 mm |
Šírka | |
Peugeot 308 GT | 1 852 mm |
Výška | |
Peugeot 308 GT | 1 441 mm |
Rázvor náprav | |
Peugeot 308 GT | 2 675 mm |
Celková hmotnosť | |
Peugeot 308 GT | 1 850 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Peugeot 308 GT | 412 / 1 323 l |
Objem palivovej nádrže | |
Peugeot 308 GT | 52 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Peugeot 308 GT | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Peugeot 308 GT | 9,7 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Peugeot 308 GT | 6,5 - 6,7 l/100 km |
Mesto - počas testu | |
Peugeot 308 GT | 6,5 - 7,5 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | |
Peugeot 308 GT | 6,1 - 6,8 l/100 km |
Vidiek - počas testu | |
Peugeot 308 GT | 4,5 - 5,6 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Peugeot 308 GT | 127 - 133 g/km |
Emisná norma | |
Peugeot 308 GT | EURO 6d-ISC-FCM |
Základná cena modelu | |
---|---|
Peugeot 308 GT | od 19 490 € |
Základná cena verzie | |
Peugeot 308 GT | od 22 390 € |
Cena testovaného exemplára | |
Peugeot 308 GT | 28 990 € |