ikona

Testy Test Peugeot 3008 1.6 THP: Zlatá stredná cesta

Foto: Filip Kadlečík

21.12. 2018 13:00 Športovo-úžitkové automobily Peugeotu sme v ostatných rokoch spoznali do detailu. Rukami nám prešli viaceré verzie všetkých modelov, vrátane typu 3008. Ktorý motor je pre populárne SUV zlatou strednou cestou? Máme horúceho kandidáta.

Peugeotu sa v posledných rokoch darí parádne napĺňať dôležité míľniky, ktoré ho približujú k úspechu na trhu. Je len niekoľko veľkých automobiliek, ktoré dnes na výber ponúkajú toľko motorizácií - Francúzi sa totiž zodpovedne pripravili na prechod na normu Euro 6d Temp a teraz žnú plody svojho úsilia. Kľúčové SUV 3008 aktuálne ponúkajú s piatimi rozličnými agregátmi, ktoré sú navyše dostupné vo viacerých výkonnostných špecifikáciach.

Koncové svetlá sú vybavené full-LED technikou
Koncové svetlá sú vybavené full-LED technikou
Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem pripravenosti motorov Peugeot trafil i ďalší dôležitý trend - v správnom čase do sveta vypustil svoju svorku SUV. My sme už postupne porovnali benzín a naftu v type 2008, otestovali 1.6 BlueHDi (88 kW/120 k), 2.0 BlueHDi (110 kW/150 k) aj 2.0 BlueHDi (132 kW/180 k) v modeli 3008. Vďaka typu 5008 sme si siahli už aj na benzínový 1.2 PureTech (96 kW/130 k) či 1.6 BlueHDi (88 kW/ 120 k) vo väčšom aute. Teraz sme možno našli zlatú strednú cestu pre model 3008. Má to ale jeden háčik.

Stále výnimočný imidž

Dizajn je záležitosťou subjektívneho vnímania, no čas ukazuje, že model 3008 sa Francúzom podaril. Aj keď už nie je horúcou novinkou, stále zaslúžene priťahuje pohľady. Svalnatú prednú časť zdobia detailne prepracované full-LED reflektory, zadnú zasa štýlové koncové svetlá, ktoré sú taktiež vybavené diódovou technikou. Punc výnimočnosti SUV dodávajú aj ozdobné prvky, napríklad chrómový dekor siahajúci až ku strešnému spojleru.

Futuristický kokpit má displeje s jemnou grafikou
Futuristický kokpit má displeje s jemnou grafikou
Zdroj: Filip Kadlečík

Extravagancia nechýba ani interiéru, futuristický digitálny prístrojový štít sa za svoje jemné rozlíšenie stále nemusí hanbiť, v poriadku je i centrálny displej infotainmentu. Malý volant typický pre Peugeot i-Cockpit je podľa nás najmä vecou zvyku. To, či vám sadne, závisí od vašej preferovanej polohy za volantom či telesnej stavby. Na vysokej úrovni je i dielenské spracovanie, v tomto ohľadu však Francúzom musíme vytknúť doliehanie schránky pred spolujazdcom, ktorá nelícovala s palubnou doskou a narúšala tak dobrý dojem z kabíny.

Vyslovene rodinným SUV je najmä typ 5008, v praxi sa však netreba obávať ani stávky na 3008. Vzadu majú dve dospelé osoby dostatok miesta vo všetkých smeroch, v prípade potreby sa sem bez veľkého utrpenia zmestia aj traja dospeláci. Aj solídnych 520 litrov batožinového priestoru hovorí o tom, že do kompaktného SUV by sa štvorčlenná rodina mala zbaliť bez problémov. To všetko pritom Francúz ponúka pri zachovaní výnimočného a nápaditého imidžu, ktorému zatiaľ neublížil ani zub času.

Zlatá stredná cesta

Peugeot sa dobre pripravil na prechod na prísnejšiu emisnú normu, klienti si preto v jeho portfóliu môžu vyberať z širokej ponuky agregátov. Domnievame sa, že zlatú strednú cestu predstavuje práve testovaná jednotka 1.6 THP spojená so šesťstupňovým automatom s hydromeničom. Prevodovku EAT6 už dnes nahradila skriňa EAT8, ktorá je rozhodne lepšia, ani šesťstupeň však nie je márny. Občas nám na ňom prekážal len pomalší nástup výkonu - EAT8 je v tomto smere rozhodne rýchlejšia.

Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 Allure
Zdroj: Filip Kadlečík

Samotný prepĺňaný štvorvalec ponúka výkon 121 kW (165 k) a 240 Nm. Ak musíte hľadieť na cenu vozidla, pre 3008 ide o ideálne hodnoty v pomere cena/výkon. Agregát má príjemný kultivovaný chod s nenápadným nástupom efektu prepĺňania a s prevodovkou si rozumie veľmi dobre. Jednotka 1.6 THP je tichá a hanbu si nespraví ani na diaľnici, kde pri tempe 130 km/h pracuje tesne pod úrovňou 2 500 ot./min. v relatívnom tichu.

Šprint na stovku je tu otázkou 8,9 sekundy, limitom môže byť najmä pohon predných kolies, ktoré pri prudkej akcelerácii z miesta vedia stratiť grip. Akonáhle ste však rozbehnutý, žiadne prešmykovanie sa nekoná a štvorvalec zaručuje dostatočnú flexibilitu i na predbiehanie či dynamickú jazdu okreskami. Vtedy si treba dať pozor na reakcie automatu EAT6, ktorý sa pod plynom miestami nevie zorientovať tak, ako by ste očakávali. V takom prípade pomôžu pádla radenia umiestnené pod volantom. Škoda len, že ani nie sú naviazané na pohyb volantu, ale zostávajú staticky pripevnené na ústí palubnej dosky.

Predné diódové reflektory sú detailne vypracované
Predné diódové reflektory sú detailne vypracované
Zdroj: Filip Kadlečík

Z hľadiska podvozka sa Francúzom podarilo namiešať dobrý mix, ktorý bude sedieť viacerým druhom vodičov. Model 3008 je vo svojej podstate relatívne tuhý, stále však zvláda pekne filtrovať menšie nerovnosti. Ak však nabehnete do veľkého výtlku, môžete očakávať protestné buchnutie tlmičov. Testované vozidlo bolo vybavené aj systém Grip Control, ktorý vodičovi vie pomôcť v špecifických situáciách, zázraky však od neho čakať netreba - štvorkolku rozhodne nenahradí. Tej sa tu dočkáme až s príchodom výkonného plug-in hybridu.

Nie je nenásytný

Prepĺňané jedna-šestky často zvyknú mať problém so spotrebou, toto však nie je ten prípad. Kultivovaný agregát je schopný v kombinovanom cykle jazdiť so spotrebou približne 7,2 l/100 km. Peugeot mu síce tabuľkovo prisudzuje hodnotu 6,0 l/100 km, tú sme však v realite dosiahli len pri pokojnej jazde vidieckymi okreskami.

Materiálová skladba interiéru 3008 je na veľmi dobrej úrovni
Materiálová skladba interiéru 3008 je na veľmi dobrej úrovni
Zdroj: Filip Kadlečík

Treba sa pripraviť na to, že v meste si motor bez problémov vypýta 8 a viac litrov benzínu na 100 kilometrov jazdy, revanšovať sa však bude na diaľnici. Pri tempomatovej stotridsiatke si na našom testovacom úseku štvorvalec vypýtal 7,1 l/100 km, čo je vzhľadom na výkon automobilu a jeho veľkosť veľmi slušný údaj. Aj preto si myslíme, že tento agregát je univerzálnou voľbou v rámci ponuky, veď s rovnako objemným a menej výkonným naftiakom spriahnutým taktiež s prevodovkou EAT6 sme na diaľnici cestovali so spotrebou 6,6 l/100 km.

Lepšia cenovka

Rozumná spotreba jednotky 1.6 THP ide ruka v ruke i s jeho prijateľnou cenou. Tento Peugeot bol zatiaľ najlacnejším členom rodiny 3008, ktorého sme testovali. Finálna cenovka vozidla sa pohybuje na hranici 28 220 eur, bez príplatkov ho pritom pokojne môžete mať už za 25 490 eur.

Priestor na zadných sedadlách je dostatočný aj pre vyššie osoby
Priestor na zadných sedadlách je dostatočný aj pre vyššie osoby
Zdroj: Filip Kadlečík

Nám z hľadiska výbavy vo vozidle nič nechýbalo, práve naopak - išlo o veľmi dobre namiešanú konfiguráciu, ktorá sa drží ďaleko od hranice 30 000 eur. Pomer cena/výkon je tu na výbornej úrovni - Francúzi za danú sumu ponúkajú auto vybavené modernou technikou, slušnou automatickou prevodovkou a rokmi prevereným agregátom.

Má to len jeden háčik

Testovaná verzia vozidla má len jeden háčik - Peugeot vám už takéto auto nevyrobí, motor 1.6 THP totiž v spojení s radiacou skriňou EAT6 odchádza do dôchodku. Aj v oficiálnom cenníku slovenského importéra stojí pri agregáte 1.6 THP 165k EAT6 poznámka, že vozidlo si nemožno konfigurovať, ale je k dispozícii na sklade.

Peugeot 3008 s motorom 1.6 THP jazdí výborne
Peugeot 3008 s motorom 1.6 THP jazdí výborne
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak teda zvažujete kúpu modelu 3008, pokojne nazrite aj do skladových zásob značky. Môže sa stať, že na daný kus vozidla dostanete ešte extra zľavu a ušetríte ďalších pár eur. Z motorického pohľadu tomuto automobilu nič výrazne nechýbalo, práve naopak - má potenciál byť skvelým spoločníkom na každý deň.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
121 kW/165 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 400/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 447 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 624 mm
Rázvor náprav
2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 300 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 375 kg
Užitočná hmotnosť
650 kg
Celková hmotnosť
1 950 kg
Objem batožinového priestoru
520/ 1 482 l
Objem palivovej nádrže
53 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,0 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
136 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 25 490 €
Cena testovaného exemplára
28 220 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia